Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Telelens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Telelens

Hallo iedereen,

Ik denk eraan om een telelens aan te schaffen.
    Als ik de prijzen bekijk dan is er heel veel verschil.
    Ik opteer om een iets goedkopere lens aan te schaffen, maar welke.

Ik heb een nikon d5300.
    Hebben jullie tips voor mij ?

Gino
    Gino
    Nikon D7100 + D810 / Nikon 70-200 mm f2.8 / Tamron 24-70 mm f2.8 / Tamrom 90 mm f2.8 macro/ sigma 17-35 mm 2,8 - 4,0 / Tamron 70-300 mm en nog wat primelenzen

Re: Telelens

Alles hangt af wat je er mee wil doen. 85mm voor portretten of 800mm voor vogelspotten? Zoom of fixed.
    bye, Maurice
    https://on4bam.com/
    Nikon D7500

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rexy Bekijk bericht
      Hallo iedereen,

Ik denk eraan om een telelens aan te schaffen.
      Als ik de prijzen bekijk dan is er heel veel verschil.
      Ik opteer om een iets goedkopere lens aan te schaffen, maar welke.

Ik heb een nikon d5300.
      Hebben jullie tips voor mij ?

Gino
      Iets goedkoper als wat? Wat is het doel voor die telelens?

Comment

eerder natuur dus vogels , het mag prime zijn.
        Gino
        Nikon D7100 + D810 / Nikon 70-200 mm f2.8 / Tamron 24-70 mm f2.8 / Tamrom 90 mm f2.8 macro/ sigma 17-35 mm 2,8 - 4,0 / Tamron 70-300 mm en nog wat primelenzen

Comment

eerder natuur dus vogels , het mag prime zijn.
          prime - vogels spotten - goedkoop past imo niet. wat is je budget? voor vogels te spotten heb je toch minstens 300mm nodig.

ik zou een tamron 70 - 300 aanraden (geen prime), goed objectief, op je d5300 wordt dat al een 450mm +- dus dat is toch al iets.
          Nikon Powah

Comment

Ja dat zou inderdaad mss een goeie start zijn, die tamron .
            Is blijkbaar goed beschikbaar tweedehands, ik ga me eens verdiepen in deze lens.

Bedankt eQonn
            Gino

Comment

Ja dat zou inderdaad mss een goeie start zijn, die tamron .
              Is blijkbaar goed beschikbaar tweedehands, ik ga me eens verdiepen in deze lens.

Bedankt eQonn
              let op welke versie je hebt, er is namelijk eentje zonder VC (vibratie reductie), dat scheelt al in scherpe foto's nemen. nieuw kost deze 350 eur en voor dat geld ga je geen beter alternatief vinden imo.
              Nikon Powah

Comment

Even een opmerking. Stop met de crop-factor te benoemen in deze context, want het slaat als een tang op een varken. mm's kunnen zich niet oprekken!!

Voor wildlife zal ik eerder kijken naar 150-500mm / 150-600mm of een 120-300mm. Maar je zult ook in situaties kunnen belanden waarbij je het afkunt met 70-200mm.

Note: je kunt beter gelijk in "goed glas" investeren dan telkens "budgetair" iets aan te schaffen, want dat resulteert er feitelijk in dat je 3x je geld uitgeeft i.p.v. 1x.

Comment

Voor vogels is 300mm in de meeste gevallen toch nog te kort. Voor grotere vogels kan het wel, maar kleinere beestjes in het wild ga je heel voorzichtig en met kennis van zaken moeten benaderen om ze met 300mm beeldvullend te kunnen fotograferen. Helaas zijn alle lenzen die langer zijn dan een 70-300 meteen ook een stuk groter, zwaarder en duurder.

Als je het compact en betaalbaar wil houden, zal een gestabiliseerde 70-300 de interessantste optie zijn.
                  Wil je er meer aan uitgeven, en ben je bereid het extra gewicht te dragen, dan kom je wellicht uit bij een 80-400, 50-500 of 150-600. Op een Nikon is ook een 300mm f/4 met 1.4x teleconverter te overwegen. Voor al deze opties moet je wel rekening houden met 1000+ euro en 1.5kg extra gewicht.
                  Pieter
                  --
                  Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Bedankt allen voor de raad,

Ik heb een Tamron 70-300 mm op de kop kunnen tikken voor de prijs van enkele pakjes sigaretten .

Ik ga deze eens proberen en ik zie wel of ik in die richting verder wil gaan.

Rexy
                    Gino

Comment

Ik heb deze zonder vc gehad, heb hem direct weg gedaan, ik was daar echt niet content van, niks scherp pff

Comment

Voor vogels heb ik mij de 150/600 van tamron aangeschaft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door in2lapland Bekijk bericht
                          Even een opmerking. Stop met de crop-factor te benoemen in deze context, want het slaat als een tang op een varken. mm's kunnen zich niet oprekken!!
                          Helaas is het hier wel degelijk relevant.....

Comment

@keeskanon, je zit er met z'n opmerking toch wel zeer naast. Onderbouw het eens...........

Comment

Iemand maakte een opmerking over een telelens die langer lijkt op een cropcamera.
                              Je kan twisten over de formulering maar feitelijk is het waar.
                              Het is zo'n uitgekauwd onderwerp dat ik dat niet meer ga toelichten.

Comment

Working...
                              X