Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De lenzen schrikken mij af bij de overstap naar FF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• De lenzen schrikken mij af bij de overstap naar FF

Ik 'werk' al 8j met een Nikon D70s. Op zich heel tevreden over het toestel, maar ik denk dat ik er ondertussen wel bijna alles uit gehaald heb dat ik er kan uithalen. Ik ben het beu om ISO640 als maximum te kunnen gebruiken (werkbaar resultaat) en dan nog in Lightroom aan de ruisreductie te moeten zitten prutsen. Stiekem hoop ik ook iets te kunnen gaan bijverdienen met mijn fotografie, maar mijn oud toestel houdt mij wat tegen. De overstap naar FF wordt een logische overweging. De scherptediepte-effecten die ik bij een FF zie spreken mij ook erg aan.

Onder het mom van "beter nieuw glas dan een nieuwe body" heb ik in februari een Sigma AF 17-50mm f/2.8 EX DC HSM OS (€400) gekocht. Ik ben erg tevreden over dat ding. De beeldstabilisatie is een verademing en compenseert deels ook mijn gebrek aan hoge ISO-mogelijkheden. Ik zou ook niet meer zonder het vaste diafragma over het gehele bereik kunnen.

Nu vroeg ik mij af, als ik een Nikon D610 aanschaf (€1600) moet ik ook weer gaan investeren in een nieuwe lens. Welke FF alternatieven heb ik die dezelfde pluspunten heeft als mijn huidige Sigma? Ik kwam al deze tegen:

Sigma 24-70mm F2.8 IF EX DG HSM
    Sigma AF 24-105mm f/4.0 DG OS HSM ART

Zijn dat zowat mijn opties? Het rekensommetje komt dan wel al vlug op 1600 + 800 = €2400 (slik). Met nieuwe Nikon D7100 ben ik er voor €950 vanaf. Dan gebruik ik gewoon mijn oude lens, maar zal ik mss blijven dromen van FF.

Ik las ook dat je de D610 in cropmodus kunt gebruiken, wat resulteert in 10MP afbeeldingen. Krijg je dan ook nog steeds dezelfde scherptediepte als bij een FF?

Mijn interesse ligt momenteel bij straatfotografie en reportage, maar met portret wil ik ook meer gaan doen.
    http://kasper.photography & Flickr

Re: De lenzen schrikken mij af bij de overstap naar FF

Tamron 24-70 2.8 komt beste uit de meeste testen.
    dit gezegd zijnde...ik twijfel ook. Maar als ik full frame ga dan zou ik meteen de D800 reeks doen. Waarom? Wel...hoe groot zijn eigenlijk de voordelen van de D610 tov de D7100 voor de meeste amateurs? De voordelen van een 36 mp camera die je dan ook nog eens naar crop kan gooien voor bijvoorbeeld natuurfotografie, aangevuld met goede lenzen, die lijken mij veel groter dan de D610 tov de D7100.
    Volgens mij: als je full frame gaat moet je ook voor een hele goeie body, maar zeker voor hele goeie lenzen gaan. Benieuwd wat anderen daarvan denken.

Comment

Voor mij is full frame niet de heilige graal. In principe heb je betere hoge-ISO prestaties als andere variabelen gelijk blijven, want je sensoroppervlak is aanzienlijk groter. Het mooiste aan full frame is dat mijn favoriete 24-70 de volmaakte alleskunner wordt. De beperkte scherptediepte vind ik dan weer een nadeel, maar dat moet elk voor zichzelf afwegen.

Voor je lenzen moet je ook een paar belangrijke factoren in acht nemen. Zo wordt de kwaliteit buiten het centrum van de beeldcirkel heel belangrijk, want je gebruikt een groter stuk van de lens. Lenzen die optimaal presteren van hoek tot hoek, zijn duur. Wil je dan ook nog de lichtsterkte - bv. een zoom met constante f/2.8 - dan zit je meteen ook met een hoog gewicht. Alles gaat zo een beetje exponentieel de hoogte in van crop naar full frame.

Als ik vandaag met Nikon full frame zou starten, nam ik meteen hun eigen 24-70 en 70-200VR erbij. Dat is een veel grotere investering dan jij in gedachten hebt, maar ik zou het over hebben voor die twee lenzen.
      Als ik moet kiezen tussen de twee lenzen die je zelf aanhaalt, nam ik de 24-70 om wille van de f/2.8, maar ik zou je tegelijk aanbevelen om ook de Tamron versie eens uit te proberen.

Aan mijn reactie kan je zien dat mijn voorkeur bij APS-C ligt . Omvang en gewicht heb ik de voorbije jaren steeds meer als een nadeel ervaren, daarom dat ik mijn zinnen op mirrorless heb gezet. Maar als jij er niet tegen opziet, ga je aan een full frame SLR veel plezier beleven.
      Pieter
      --
      Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Een Nikon D800 vind ik ver gegrepen. Ik kan niet geloven dat ik daarmee veel betere foto's ga nemen dan met de D610. De D610 vind ik al prijzig, laat staan dat ik met een gerust hart op straat zou rondlopen met meer dan €3000

De beperkte scherptediepte vind ik dan weer een nadeel, maar dat moet elk voor zichzelf afwegen.
        Die bedenking heb ik mij ook gemaakt. In slechte lichtomstandigheden is een groot diafragma voor mijn huidige APS-C handig, maar bij FF krijg je plots een erg kleine scherpte-diepte. Natuurlijk zorgen de betere ISO-prestaties dan weer voor de mogelijkheid om het diafragma meer te gaan sluiten.

Comment

Als het je om iso prestaties gaat zou ik niet direct de overstap maken, tenzij je een goede 2de hands vind, de meest recente crop cameras hebben zeer grote stappen gezet op vlak van ruis.
          Als het om de beperkte DOF moet je het ook combineren met een 2.8 en niet met een F4 want dan beperk je daar terug je mogelijkheden tot een beperkte DOF. Dan blijf je even goed bij een Crop-camera met je huidige 2.8. Het bereik van een 17-50 op een crop komt ongeveer overeen met een 24-70 op een FF dus als je 17-50 op dat vlak voldoet zal een 24-70 dat ook doen op een FF. Wat ik me afvraag is als je in februari er voor gekozen hebt om te investeren in een 17-50 f2.8 met het oog op later een betere body, heb je dan op dat moment een 24-70 2.8 overwogen met de eventuele overstap naar FF in het achterhoofd of was dat op dat moment geen optie en waarom dan nu wel? Ik heb van in het begin er voor gekozen om FF lenzen te kopen en toen de occasie zich voordeed om er een te kopen had ik geen verdere investeringen te doen.

Comment

Ik zou het eerlijk gezegd eens proberen met een nieuwere body zoals de D5100, D7000 of D7100. Die zijn ook volop in nieuwstaat gebruikt te koop. Voor een fractie van de prijs van een nieuwe FF body kun je een geweldige winst maken op het gebreid van ruis en dynamisch bereik.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kawaracer Bekijk bericht
              Wat ik me afvraag is als je in februari er voor gekozen hebt om te investeren in een 17-50 f2.8 met het oog op later een betere body, heb je dan op dat moment een 24-70 2.8 overwogen met de eventuele overstap naar FF in het achterhoofd of was dat op dat moment geen optie en waarom dan nu wel? Ik heb van in het begin er voor gekozen om FF lenzen te kopen en toen de occasie zich voordeed om er een te kopen had ik geen verdere investeringen te doen.
              Ik twijfelde in februari ook reeds voor het upgraden van mijn body. De D7100 was toen een kanshebber, maar op dat moment redeneerde ik dat de upgrade van mijn body mij minder plezier zou brengen dan het upgraden naar een nieuwe lens (ik had nog geen lichtsterke zoomlens met vast diafragma en beeldstabilisatie). Daarom ben ik toen voor de lens gegaan. Waarom ik dan niet voor FF gekozen heb? Wel, de kost van de D7100 vond ik nogal hoog op dat moment, laat staan dat ik een lens zou kopen die bijna evenveel kost als een nieuwe body. Het leek me ook niet logisch om een professionele FF lens van 800 euro op een entry level body van 8j oud te gaan zetten. Ik had eigenlijk gehoopt dat de aanschaf van die lens mijn nood aan een nieuwe body wat zou uitstellen, maar ondertussen zijn we een half jaar verder en kijk ... .

De laatste tijd neem ik fotografie alsmaar serieuzer. Ik sta er mee op en ik ga er mee gaan slapen. Ik vind dus dat ik er iets meer mee moet gaan doen en dan wil ik geen excuses kunnen maken mbt kwaliteit. Als ik de D7100 zou nemen vrees ik alsnog teleurgesteld te zijn in de ISO-mogelijkheden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                Als ik de D7100 zou nemen vrees ik alsnog teleurgesteld te zijn in de ISO-mogelijkheden.
                Dat kan ik mij nu moeilijk voorstellen. Of je moet wel heel hoge eisen stellen.
                Voor mij is het *de* dSLR van het jaar - prestaties, bediening en prijs in acht genomen.
                Pieter
                --

Comment

is ook te zien wat je verwachtingen zijn ivm iso, ik vind mijn foto-ruis-kwaliteit zeer goed te noemen tot iso 2000, tot goed naar de 3200,
                  daarna gaat het toch bergaf hoor en echt voor noodgevallen.
                  maar aan de andere kant als je nu al aan't twijfelen bent voor fullframe ga je het misschien beklagen als je het niet doet...
                  in ieder geval eens gaan vasthouden zo'n FF, het gewicht met een lichtsterke lens erop zou kunnen tegenvallen...
                  of meevallen... reken toch vlug op camera + 1lichtsterke lens 2kg ongeveer
                  portfolio en workshops:
                  https://www.bennybulke.com/

Comment

Het mag toch geen probleem zijn om diverse mogelijkheden eens uit te proberen. Bij een beetje fotozaak moet dat toch lukken. Anders bij mensen hier van het forum. Ik heb een D 700 en je mag daar best eens een middag mee "spelen". Vooropgezet dat je er fatsoendelijk mee omgaat, maar dat mag toch geen probleem zijn.
                    Op die wijze kun je een goed beeld vormen van wat aan je verwachtingen voldoet. Is uiteindelijk toch veel geld wat je gaat uitgeven.
                    Ik wil niet meer terug naar crop.
                    Gr. Joop
                    Als je een typevout vindt, mag je hem hebben.

Comment

Als ik het zo lees denk ik niet dat TS het budget heeft voor FF.

Sinds zijn 70D zijn de croptoestellen er ook op vooruitgegaan, wat is er mis met een D7100 ?
                      Ruisreductie hoort erbij, dat is geen gebrek of schande, LR (oa) doet dit zeer goed (voor VEEL minder dan een FF).

Hoe dikwijls ben je in situaties waarin ISO 1600 of 3200 niet volstaan, op welke grootte moeten je fotos afgedrukt worden ?

Comment

Goh, het budget is er wel, maar ik ben iemand die niet graag grote sommen geld uitgeeft.

Ik zou het liefst van al eens enkele shots van de d610 en d7100 naast elkaar willen zien in raw formaat, getrokken in dezelfde omstandigheden. Ik ben vooral benieuwd hoever het dynamisch bereik van de toestellen mogelijkheden biedt en waar ik zelf merk dat de foto onder ruis lijdt.

Afgelopen weekend was ik op een evenement met sprekers, in een leegstaand gebouw, waar enkele spots voor het licht zorgden. Ik heb mij noodgedwongen op ISO 1000 gezet, maar dat is al over de limiet van mijn camera. Zelfs dan nog was het afduwen op 1/4s. Ik zou graag ISO 1600 kunnen gebruiken zonder te moeten inzitten met de beeldkwaliteit.

Ik twijfel er niet aan dat de d7100 een super toestel is in gebruik. Ik vraag me wel af hoe een foto uit mijn camera zou vergelijken met één uit de d7100.
                        Last edited by Rasper; 16 oktober 2014, 01:17.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                          Ik zou het liefst van al eens enkele shots van de d610 en d7100 naast elkaar willen zien in raw formaat, getrokken in dezelfde omstandigheden. Ik ben vooral benieuwd hoever het dynamisch bereik van de toestellen mogelijkheden biedt en waar ik zelf merk dat de foto onder ruis lijdt.
                          Voor je een groot bedrag spendeert, moet je dat ook doen. Je moet niet alleen foto's vergelijken, maar de toestellen echt een keer uittesten. Ook niet gewoon eens vastpakken in de winkel, maar er echt mee fotograferen. Als ik een van die toestellen had, zou ik met plezier eens een uurtje of twee uittrekken om samen te testen. Ik heb dat ooit ook in een winkel voor mekaar gekregen: ik liet mijn fototas met inhoud achter als 'onderpand' en kon een uurtje op stap met een 1D + 24-70. Eventueel kan huren ook een optie zijn. Twee toestellen voor een kleine 100 euro een dag of weekend uittesten is goedkoper dan terugkomen op een verkeerde beslissing.
                          Pieter
                          --

Comment

Rasper,

Ik heb bij de lancering van de d800 gedaan waar jij nu over aan het nadenken bent.
                            Ik had een D5000 met 2 of 3 lenzen. Ik was echter altijd zoekende achter betere lenzen met als gevolg dat ik zo eens in de 2 a 3 maanden een oude lens inruilde voor een iets beter model. Die camera was ook niet zo geweldig (lees vooral onhandig in gebruik omwille van layout knoppen en menu's). Dit was ongeveer een jaar of anderhalf voor lancering van de d800. Ik heb dan op een gegeven moment voor mezelf de beslissing genomen om 1 keer een grote investering te doen en de overstap te maken naar full frame met een basisset lenzen. Dat waren toen de 14-24, de 24-70 en de 70-200. Achteraf zijn daar nog een paar andere bijgekomen voor "speciallekes" maar dat zijn degenen die ik toch het meest gebruik.

In mijn ervaring: Dat is elke cent waard geweest. In tegendeel tot wat je zou denken ben ik veel minder bezorgd om camera en lenzen omdat ik weet dat die al eens een plensbui aankunnen en al eens een tik kunnen verdragen. Als je ziet wat die bij mij afzien...
                            De optische kwaliteit van die lenzen staat buiten kijf en ze zijn bij de beste op de markt.

Wat de camera betreft (d800), die heb ik aangekocht, ingesteld en sindsdien kom ik nog zelden of nooit in het menu. Alles maar dan ook echt alles kan met knoppen op de body zelf. Voor mij is dat een zaligheid en dat heeft er voor gezorgd dat ik mijn camera veel beter ben gaan kennen en vlotter ben gaan gebruiken. Geen scenestanden meer die in de weg zitten, enkel nog de belichtingsdriehoek.
                            Wat die 36MP betreft: Heb je die nodig? Waarschijnlijk niet, maar het helpt wel :-) Dat is trouwens niet eens de sterkte van die camera. Het dynamisch bereik en de detailweergave van dat toestel zijn zijn sterke kanten.

Wat APS-c vs FF betreft: het geeft gewoon een ander beeld. Net zoals MF trouwens. Het is anders fotograferen en het voelt anders aan. De toestellen en lenzen zijn duurder, zwaarder en minder vergevingsgezind naar de gebruiker toe, maar voor mij is het dat waard. Elke cent en elke kilo.
                            Men zegt wel eens dat de camera de fotograaf niet maakt maar mij heeft het wel geleerd hoe ik een fotograaf moest worden :-)
                            FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

Comment

Al een nagedacht over een tweedehands D700? Dan met Tamron 24-70 F2.8 zal het ongeveer 1750 euri's worden.
                              "The important thing is not the camera but the eye..............

but the camera helps "

Comment

Working...
                              X