Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De lenzen schrikken mij af bij de overstap naar FF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De lenzen schrikken mij af bij de overstap naar FF

Oorspronkelijk geplaatst door Jinkx Bekijk bericht
    Men zegt wel eens dat de camera de fotograaf niet maakt maar mij heeft het wel geleerd hoe ik een fotograaf moest worden :-)
    Volkswijsheden, ook al hebben ze een kern van waarheid, zijn geen wet. Nogal wiedes dat je het beste instrument kiest dat je kan en wil betalen. Ik kan mij levendig voorstellen dat die 36MP sensor je schoonheidsfoutjes meteen uitvergroot en genadeloos afstraft. Al blijft het natuurlijk relatief, want je bekijkt die beelden alsof je op een halve meter staat van een canvas van 150x100cm. Maar toen ik de eerste beelden ervan zag, gemaakt door goeie fotografen, heb ik meer dan eens het water in de mond gekregen. Het zou misschien wel even duren voordat ik dat beest getemd heb...
    Pieter
    --
    Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Pieter G. Bekijk bericht
      Dat kan ik mij nu moeilijk voorstellen. Of je moet wel heel hoge eisen stellen.
      Voor mij is het *de* dSLR van het jaar - prestaties, bediening en prijs in acht genomen.
      Qua Iso-mogelijkheden inderdaad geen teleurstelling (heb em zelf niet maar ken iemand die em heeft) als je oude toestel (zoals TS meldt) ISO640 als max bruikbare heeft.

Comment

Ik kan mij levendig voorstellen dat die 36MP sensor je schoonheidsfoutjes meteen uitvergroot en genadeloos afstraft.
        Dit is weer zo'n fabeltje dat kort na de introductie van de D800 de ronde deed en dan vooral door mensen die deze camera nog nooit in handen hebben gehad.
        Je moest volgens hen het beste en duurste glas gebruiken dat er op de markt is: met duur en minder duur en oud glas presteert de D800 bij mij zeer goed: zelfs beter dan op mijn D70 en D200.
        Koop eerst de D800 en bekijk dan indien nodig of je beter glas nodig hebt als wat je al bezit.
        Hoewel ik me het meest met natuurfotografie bezig hou (macro en vogels) gebruik ik naast een paar korte primes van Nikon als standaard objectief tot volle tevredenheid de Tamron 24-70 F2.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
          Dit is weer zo'n fabeltje dat kort na de introductie van de D800 de ronde deed en dan vooral door mensen die deze camera nog nooit in handen hebben gehad.
          Waarom zou dat een fabeltje zijn?

Wat het oplossend vermogen betreft: meer fotosites op een kleinere oppervlakte betekent een kleinere pixel pitch.
          Op dit niveau maakt het glas een verschil, maar daarom zijn oudere of goedkopere lenzen helemaal niet ontoereikend.

Wat het afstraffen van foutjes betreft: 36MP geeft een aanzienlijk groter beeld dan pakweg 20MP, dus heb je veel meer de mogelijkheid om in te zoomen op details. Precisie van de focus, gebruik van scherptediepte, minimale bewegingen van je handen, etc. worden allemaal evenredig uitvergroot.

Natuurlijk ben je niet verplicht om te pixelpeepen. Je afdruk van 40x60cm (of waarom niet 80x120cm) die al fenomenaal was met een 20MP, zal dat met een 36MP ook zijn. Meer nog, ook met een matige lens zal je meer detail registreren met die sensor, wat je alleen maar meer speelruimte geeft om diezelfde grote afdruk te optimaliseren.

En trouwens, ik heb wel degelijk al een D800 en A7r in mijn handen gehad, maar ik denk niet dat dat op zich een rol speelt. Ik zou pas beweren dat ik een toestel ken als ik er een tijdje echt mee gefotografeerd heb. Je kan genoeg beelden op het web vinden om de gangbare output van een toestel te beoordelen, en daar mag iedereen een mening over hebben. Ik denk niet dat dat het alleenrecht is van de bezitters van die camera.
          Pieter
          --

Comment

Dat van die fouten die uitvergroot worden valt wel mee.
            Als je het beste uit je camera wil halen gebruik je de beste lenzen, maar dat geld voor elke camera.
            Naar scherpte toe moet je bij de d800 wat meer aandacht besteden aan je techniek, maar dat heb je snel geleerd.
            En verder doe je er uiteraard zelf je ding mee en besteed je geld aan lenzen naargelang wat je wil bereiken he.
            FOMADEX - Bedrijfs en projectfotografie

Comment

Hoe klinken volgende redeneringen:
              De dag dat ze mij betalen om een foto te maken of om een foto te hebben die ik gemaakt heb, stap ik over naar FF. Voor mij persoonlijk lijkt die dag zeer ver af te zijn, mijn foto's zijn geen spetterend succes :-)

of nog een beetje stouter:

Soms vraag ik me af hoe beroepsfotografen hun werk 7 jaar geleden deden, toen 24mp nog niet echt de norm was.

De beslissing die je volgens mij moet nemen gaat gewoon als volgt:
              1. Wil ik de centen geven
              2. Wil ik het beste

Is het antwoord ja: zeker FF

Huiswerk hiervoor is: foto's nemen met een D610, een D800 en een D7100 met een goed stuk glas (tamron 24-70 2.8 en 70-200 2.8) en met een supergoed stuk glas (nikon 24-70 2.8 en bijhorend 70-200). Op hoge ISO zal ff ZEKER beter scoren veronderstel ik. Wat mij vooral interesseert als je die test zou doen is hoe de D610 zich verhoudt tot de D7100. Gewoon als je twee identieke raw beelden naast mekaar zet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GillesH Bekijk bericht
                Hoe klinken volgende redeneringen:
                De dag dat ze mij betalen om een foto te maken of om een foto te hebben die ik gemaakt heb, stap ik over naar FF. Voor mij persoonlijk lijkt die dag zeer ver af te zijn, mijn foto's zijn geen spetterend succes :-)

of nog een beetje stouter:

Soms vraag ik me af hoe beroepsfotografen hun werk 7 jaar geleden deden, toen 24mp nog niet echt de norm was.
                Toen ik jaren geleden een 1D kocht, heb ik dat ook gedaan met centen die ik bijeengespaard had door reportagewerk te doen. Als beroepsfotograaf is het een investering; bij een hobbyfotograaf ligt dat uiteraard anders. Ik denk trouwens niet dat profs wakker liggen van megapixels. Sommigen leggen veel geld op tafel om steeds met het nieuwste te kunnen werken - bijvoorbeeld omdat ze aan fotojournalistiek doen waarin de concurrentie heel groot is en iedereen topmateriaal gebruikt. Anderen leveren gewoon heel degelijke resultaten af waar zij zelf en vooral hun klanten tevreden over zijn. Een maand geleden sprak ik nog met een huwelijksfotograaf die de hele dag rondliep met twee manual focus Nikon bodies en enkele primes. Mijn pro-digitaal argumenten i.v.m. ISO wisselen en direct resultaat zien, konden hem niet van zijn stuk brengen
                Pieter
                --

Comment

Als je per se naar FF wil overstappen: D610 of tweedehands D700, met Tamron 24-70 f/2.8.

Comment

Moet je absoluut duur topglas hebben op de D800 (810) ?
                    Nee, maar het moet wel heel goed glas zijn. Niet noodzakelijk heel duur, dat kan je gemakkelijk terugvinden op DxO mark.
                    Ik heb dit ondervonden met de 70-300 VR 4.5-5.6.
                    Op de D700 presteerde deze lens zeer goed, nauwelijk verschil met mijn 70-200 f2.8 VRI.
                    Toen ik de D800 kocht was dit verschil toch een gans stuk duidelijker, niet dat de 70-300 VR nu plots slecht was, maar zijn tekorten vielen toch sneller op bij nabewerking.
                    De 70-200 f2.8 VR1 hield zich op dat vlak een stuk kraniger.
                    Intussen de 70-200 f4 aangekocht en deze is op alle vlakken gewoonweg superieur.
                    Op de D700 zijn de verschillen toch een gans stuk kleiner.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik zou eens zien of ik een tweedehands FF op de kop kan tikken als ik jou was... Dan betaal je je niet blauw, maar kan je toch eens met FF aan de slag, want blijkbaar interesseert dat je echt wel. Is het uiteindelijk niet je ding, dan kan je hem altijd weer verkopen.

Wat mij betreft: ik hou mijn a900 nog een hele tijd denk ik. De foto's die ik daarmee maak, daarvan kan ik met aps-c (- bv. de veel nieuwere Nex-6 of zo -) enkel maar dromen. Dynamisch bereik van een a900 is om te beginnen al een pak beter, en daar stopt het niet mee.
                      En dat voordeel van FF geldt ook met minder dure lenzen erop. Natuurlijk, op 100% zie je het verschil tussen foto's die volopen met een Tamron 17-35D en een CZ24-70 genomen zijn. Maar de goedkope 17-35 doet het bv. bij f/9 en hoger ook bijzonder goed hoor.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Bedankt voor de reacties, alhoewel het hier en daar wel wat offtopic ging , maar jullie ervaringen kunnen mij ook wel bijleren.

Hoe dan ook, het lijkt erop dat FF een kostelijke zaak wordt. Zonder degelijke vergelijkingstest kan ik er inderdaad moeilijk over oordelen. Ik heb enkel nog maar de D7100 vast gehad in de mediamarkt, maar op die korte tijd kon ik enkel oordelen over de grip, die wel oké is, maar iets kleiner is dan mijn D70s (waarvan de grip bijna perfect is). Ik ken een ex-collega die zich een D600 heeft aangeschaft. Misschien vraag ik hem wel eens om er een uur wat testshots mee te maken.

Ik heb met mijn huidig toestel 8 jaar gedaan. Ik ben dus iemand die niet vlug van materiaal wisselt. Dat zou voor mij ook de reden zijn waarom ik deze keer toch een degelijke upgrade zou willen, waarmee ik ook weer 5-10j verder kan. Anderzijds kan ik voor de D7100 gaan, mezelf dwingen om concreet werk te maken van een bijverdienste met fotografie en met het opgebrachte geld een FF kopen.

Ik zal sowieso moeten investeren in wat extra schijfruimte en nieuwe geheugenkaartjes, want mijn oude D70s neemt nog CF kaarten. Met 6MP heb ik momenteel niet echt last van de duizenden foto's die ik op mijn harde schijf heb staan. Bij 24-36MP wordt dat wat anders natuurlijk.

Om nog even op de crop-modus van de D610 terug te komen: dit zou resulteren in 10MP beelden. Ik neem aan dat de ruis dan ook duidelijker wordt tov het maken van hetzelfde beeld op de volledige sensor?
                        http://kasper.photography & Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                          Om nog even op de crop-modus van de D610 terug te komen: dit zou resulteren in 10MP beelden. Ik neem aan dat de ruis dan ook duidelijker wordt tov het maken van hetzelfde beeld op de volledige sensor
                          Neen he. De crop modus snijdt een kleinere rechthoek uit dezelfde pixels, net zoals je dat zelf achteraf in je favoriete fotobewerkingsprogramma zou kunnen doen.
                          Pieter
                          --

Comment

Neen he. De crop modus snijdt een kleinere rechthoek uit dezelfde pixels, net zoals je dat zelf achteraf in je favoriete fotobewerkingsprogramma zou kunnen doen.
                            Dat klopt, maar stel dat ik met een crop eenzelfde foto wil nemen als met ff (zelfde kaderage), dan moet ik achteruit stappen (of uitzoomen). Het resultaat is dezelfde foto, maar de ene zal door die crop-modus 10MP zijn en de andere nog steeds 24MP. Om het in druktermen te zeggen: als ik die 2 beelden op hetzelfde formaat afdruk en naast elkaar leg, zal de 10MP versie toch duidelijker ruis tonen dan de 24MP versie? Of is dat een vreemde redenering?
                            http://kasper.photography & Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                              Dat klopt, maar stel dat ik met een crop eenzelfde foto wil nemen als met ff (zelfde kaderage), dan moet ik achteruit stappen (of uitzoomen). Het resultaat is dezelfde foto, maar de ene zal door die crop-modus 10MP zijn en de andere nog steeds 24MP. Om het in druktermen te zeggen: als ik die 2 beelden op hetzelfde formaat afdruk en naast elkaar leg, zal de 10MP versie toch duidelijker ruis tonen dan de 24MP versie? Of is dat een vreemde redenering?
                              Dan gedraagt de full frame zich als een APS-C sensor met 10MP. Als je dan afdrukken gaat vergelijken met een 24MP crop genre D7100, gaat de laatste er beter uit komen omdat er een stuk meer detail in zit. Omdat je meer pixels hebt om hetzelfde formaat af te drukken, zal de 24MP wellicht ook beter scoren qua ruis. Alleen als je - hypothetisch - uit die 24MP ook een 10MP zou croppen, mag je verwachten dat de full frame in crop mode op pixel niveau beter is qua signaal/ruisverhouding. Dat is omdat de "pixels" (strikt genomen verkeerde term) van de full frame sensor intrinsiek meer licht kunnen opvangen dan die van de crop sensor.

Maar inderdaad, het is een beetje een vreemde redenering en een moeilijke vergelijking

Edit: een ruwe berekening vertelt mij dat de lichtgevoelige cellen van de 36MP full frame een goeie 20 procent groter zijn dan die van een 24MP crop. Als we ervan uitgaan dat dat de bepalende factor is om het ruisverschil in te schatten, zou je misschien kunnen stellen dat de prestaties van de full frame in crop mode vergelijkbaar zijn met een echte 14-15MP crop sensor. Mijn berekening baseer ik dan op die 10MP en 20 procent extra in hoogte en breedte: 10MP x 1,2 x 1,2 = 14,4MP. Met andere woorden: de 24MP crop haalt het gemakkelijk van de 10MP crop mode. Nogmaals, het is een moeilijke vergelijking en die cijfers zijn zeer hypothetisch.
                              Last edited by Pieter G.; 16 oktober 2014, 20:02.
                              Pieter
                              --

Comment

Als je van een D70s komt zal je met een D610 een gigantisch verschil merken in fotokwaliteit en hoge ISO. Ik heb zelf de D70 gehad, dan de D300s (dat was al een ferm verschil) en nu de D610. Ik heb ook een D800 gehad maar deze heb ik vervangen door de D610 en samen met bvb een Nikkor 24-120 f4 levert deze prachtige scherpe beelden op met erg mooie kleuren. Voor hetgeen jij fotografeert vind ik persoonlijk een D800 echt niet nodig. Ik gebruik de D610 nu voornamelijk voor landschappen en voor stads fotografie en allerhande maak ik gebruik van een Fuji X-E1. Een D800 met 36 megapixels aanraden voor straatfotografie vind ik wat teveel van het goeie voor iemand die zijn D70s wilt vervangen. Om dan nog maar te zwijgen over de omvang van body en lens. Of je nu een ff nodig hebt? Ik vind een Fuji met crop sensor al de max voor stadsfotografie etc.
                                https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

Comment

Working...
                                X