Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De lenzen schrikken mij af bij de overstap naar FF

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: De lenzen schrikken mij af bij de overstap naar FF

Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
    Als je van een D70s komt zal je met een D610 een gigantisch verschil merken in fotokwaliteit en hoge ISO. Ik heb zelf de D70 gehad, dan de D300s (dat was al een ferm verschil) en nu de D610. Ik heb ook een D800 gehad maar deze heb ik vervangen door de D610 en samen met bvb een Nikkor 24-120 f4 levert deze prachtige scherpe beelden op met erg mooie kleuren. Voor hetgeen jij fotografeert vind ik persoonlijk een D800 echt niet nodig. Ik gebruik de D610 nu voornamelijk voor landschappen en voor stads fotografie en allerhande maak ik gebruik van een Fuji X-E1. Een D800 met 36 megapixels aanraden voor straatfotografie vind ik wat teveel van het goeie voor iemand die zijn D70s wilt vervangen. Om dan nog maar te zwijgen over de omvang van body en lens. Of je nu een ff nodig hebt? Ik vind een Fuji met crop sensor al de max voor stadsfotografie etc.
    Inderdaad, zo redeneer ik ook. De D800 hoeft voor mij echt niet. Ik zie niet in dat ik meerwaarde zou halen uit een D800 boven een D610. Elke upgrade tov mijn D70s zal al een grote stap zijn. Ik stel mijn upgrade al een tijdje uit. Toen ik begon uit te kijken viel mijn oog onmiddellijk op de D7100. Ik wilde deze keer gerust het bovenste op de plank gebruiken. Als ik zie hoe plastiekerig en klein die andere camera's zijn, is de D7100 meer mijn ding. Die 75gr extra ga ik niet voelen. Zelfs de D610 komt met zijn afmetingen nog dichter tegen mijn D70s aan, alhoewel die dan weer 160gr zwaarder is. Het is muggenziften, want je krijgt er dan natuurlijk wel full frame voor in de plaats.

Gisteren heb ik wel ontdekt dat ik reeds een lensje heb dat ik al kan gebruiken op een FF: mijn Nikkor 50mm f/1.8 D. Het blijft natuurlijk maar een €140 lensje op een €1500 body, maar het is toch fijn om te weten dat ik iets heb dat ik kan gebruiken in FF modus.
    Ik zou gewoon nog moeten uitzoeken hoe blij ik zou zijn met de mijn Sigma in crop modus (10MP) op de D610. Zo kan ik aanschaf van nieuw glas nog even uitstellen, om de stap minder pijnlijk voor de spaarcentjes te maken .
    http://kasper.photography & Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ief Bekijk bericht
      Als je van een D70s komt zal je met een D610 een gigantisch verschil merken in fotokwaliteit en hoge ISO. Ik heb zelf de D70 gehad, dan de D300s (dat was al een ferm verschil) en nu de D610. Ik heb ook een D800 gehad maar deze heb ik vervangen door de D610 en samen met bvb een Nikkor 24-120 f4 levert deze prachtige scherpe beelden op met erg mooie kleuren. Voor hetgeen jij fotografeert vind ik persoonlijk een D800 echt niet nodig. Ik gebruik de D610 nu voornamelijk voor landschappen en voor stads fotografie en allerhande maak ik gebruik van een Fuji X-E1. Een D800 met 36 megapixels aanraden voor straatfotografie vind ik wat teveel van het goeie voor iemand die zijn D70s wilt vervangen. Om dan nog maar te zwijgen over de omvang van body en lens. Of je nu een ff nodig hebt? Ik vind een Fuji met crop sensor al de max voor stadsfotografie etc.
      Zelf ben ik net overgestapt van een D80 naar een D610, terwijl de D80 ook nieuwer was dan de D70s is het verschil enorm. Waar ik vroeger bij ISO 800 vaak al beelden had met teveel ruis om goed te kunnen gebruiken (klik), is dit nu enorm verbeterd. Laatst nog gefotografeerd op ISO 4000 een betere resultaten behaald dan de D80 op ISO 800.

Ik ben voor de 24-85mm kit lens gegaan, een mooi scherpe lens maar niet echt snel natuurlijk. Je kan deze ook tweedehands vinden voor een 300 tal euro. Hiermee heb je dan een goed all around bereik.

Mvg,
      Wim
      Nikon D610 - Nikkor 24-85mm f/3.5-4.5 - Nikkor 50mm f/1.8 - Nikkor 80-200mm f/2.8 ED - Nikkor 105mm f/2.8 micro
      500px.com/wimdekoster

Comment

als je crop lenzen moet gebruiken op je FF denk ik dat je beter eerste nog even doorspaart
        of naar d7100 ofzo gaat, zie nut niet van FF zonder FF-lenzen....
        die dx-modus is eerder bedoeld om de FF-lenzen wat extra bereik te gunnen (hoewel dit gewoon achteraf ook kan door croppen met zelfde resultaat)
        portfolio en workshops:
        https://www.bennybulke.com/

Comment

Hier een D600 met garantie

http://www.smuttynose.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bulke41 Bekijk bericht
            zie nut niet van FF zonder FF-lenzen....
            Dat zou ik eerder zien als een tijdelijke situatie. Zo hoef ik niet onmiddellijk 2.000+ euro uit te geven. Even advocaat van de duivel spelen: er zijn anderen die voorstellen om FF lenzen te kopen voor crop camera's (om de overstap makkelijker te maken). Kun je dezelfde redenering niet doortrekken en zeggen dat die hun volle potentieel ook niet benutten? Uiteraard is het stom om op crop te blijven werken op een FF, maar de kwaliteit zal sowieso nog stukken beter zijn dan mijn D70, lijkt mij.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
              Kun je dezelfde redenering niet doortrekken en zeggen dat die hun volle potentieel ook niet benutten?
              Zo zou ik niet redeneren. Het voordeel op een crop sensor is dat je met een goedkopere lens voor FF vaak uitstekende resultaten haalt omdat je net de sweet spot gebruikt en niet de buitenste delen van de beeldcirkel. Het voordeel van lenzen met kleinere beeldcirkel - en eigenlijk ook de reden van hun bestaan - is dat ze niet het extra glas bevatten dat niet wordt gebruikt, en dus compacter en lichter zijn.
              Pieter
              --
              Fuji X-T1, Nikon D7200, Sony RX100-III -- (Flickr | PBase)

Comment

Ik heb me dezelfde vraag ook gesteld: Ik kom van een D40x naar ofwel D7100 ofwel D610, maar de D610 is de overstap niet echt waard omdat deze verre van de specs van de D7100 heeft (buiten het feit dat het een FF is ).
                Dan zou ik al direct naar een D750 (2200 euro) moeten gaan met een deftige lichtsterke lens dus reken daar maar nog eens 1000 euro bij, kom je aan rap 3200 euro.
                2 weken heb ik bij Art & Craft de D750 + Tamron 24/70 mm mogen vasthouden en wat foto's nemen. Neem van me aan dat het een zware combi is om lang mee rond te lopen. Het voelt zalig aan, maar ga dan toch met liever een D7100 en een Nikkor 16-85mm rondlopen. Zowel mijn nek, armen en portefeuille zullen me dankbaar zijn.
                Als je echt professioneel wil gaan en je hebt het budget, moet je voor FF gaan, no doubt. Maar ik denk dat de foto's genomen met een D7100 niet echt veel moeten onderdoen voor een FF...
                Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                Mijn fotoalbums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
                  maar de D610 is de overstap niet echt waard omdat deze verre van de specs van de D7100 heeft (buiten het feit dat het een FF is ).
                  Over welke specs gaat het dan precies? Hangt dat niet af van het type fotografie?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rasper Bekijk bericht
                    Over welke specs gaat het dan precies? Hangt dat niet af van het type fotografie?
                    Hangt zeker af van het type fotografie. Ik kan regelmatig een groot zoombereik gebruiken, dus de extra 1,3x crop zal ik zeker gebruiken. In combinatie met de 24MP, val je terug op +- 15MP wat nog een pak beter is dan mijn huidig toestel.
                    Ik wil later ook zeker sportfotografie doen en deze body in combinatie met een lichtsterke 70-200mm zal een prachtig duo worden.

De D600 zal ZEKER een prachtig toestel zijn, maar is al wat ouder en de D7100 heeft juist wat ik nodig heb zonder het grote geld te moeten bovenhalen...
                    Nikon D500, D750 & D7100 -- Sigma 17-50mm F/2.8 HSM OS -- Nikkor AF-S FX 50mm f/1.8 -- Tamron 70/200mm f/2.8 -- Tokina 11-20mm f/2.8
                    Mijn fotoalbums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timdelma Bekijk bericht
                      Hangt zeker af van het type fotografie. Ik kan regelmatig een groot zoombereik gebruiken, dus de extra 1,3x crop zal ik zeker gebruiken. In combinatie met de 24MP, val je terug op +- 15MP wat nog een pak beter is dan mijn huidig toestel.
                      Ik wil later ook zeker sportfotografie doen en deze body in combinatie met een lichtsterke 70-200mm zal een prachtig duo worden.

De D600 zal ZEKER een prachtig toestel zijn, maar is al wat ouder en de D7100 heeft juist wat ik nodig heb zonder het grote geld te moeten bovenhalen...
                      Sportfotografie is zowat de fotografie die mij het minst interesseert. Wij hebben dus andere noden. In jouw geval is de D7100 dan inderdaad interessanter dan de D600.
                      Ter info, er is ook een D610, die een half jaar nieuwer is dan de D7100. Maar dat mag op zich geen argument zijn.

Comment

Rasper,

Je kan idd dx lenzen op FF zetten en dan krijg je dus gewoon een crop, er is echter 1 groot nadeel aan dx lenzen op FF (voor mij dan) en dat is, je ziet in je zoeker enkel wat je dx lens ziet, maar dan ook nog maar op die grootte, dat betekent dat met een dx lens je slechts een heel klein beeldje in je zoeker ziet met een hele dikke zwarte rand errond...

Groeten,

Yves

Comment

Lenzen en cameras kan je ook huren en dan eens goed uittesten.
                          Beslis je uiteindelijk om voor ff te gaan dan kan je je croplenzen verkopen wat het uiteindelijke kostenplaatje zal temperen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ydeweerdt Bekijk bericht
                            Rasper,

Je kan idd dx lenzen op FF zetten en dan krijg je dus gewoon een crop, er is echter 1 groot nadeel aan dx lenzen op FF (voor mij dan) en dat is, je ziet in je zoeker enkel wat je dx lens ziet, maar dan ook nog maar op die grootte, dat betekent dat met een dx lens je slechts een heel klein beeldje in je zoeker ziet met een hele dikke zwarte rand errond...

Groeten,

Yves
                            Op de D750 kan je via het menu instellen op FX of DX 1,2 of 1,5. Dit maar even ter info.

Comment

Working...
                            X