Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 24mm f1.4 of Nikon 17-35 f2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon 24mm f1.4 of Nikon 17-35 f2.8

Hallo,

Ik fotografeer veel in lowlight omstandingen en was op zoek naar een lens die mij huidige objectieven kan aanvullen. Ik heb momenteel een D3 en D3s waar ik vooral met een 24/70 f2.8 en een 85mm f1.4 op zit. Ik voel echter meer en meer dat de 85mm een te lange lens is voor mijn toepassingen.

Om die reden zoek ik een andere breedere maar toch lichtgevoelige lens. Na wat onderzoek lijken bovenstaande lenzen misschien wel hetgeen ik effectief zoek.

- 24mm f1.4 : Geen noemenswaardige problemen met mechaniek, zeer scherpe lens, zeer lichtsterk, MAAR ga ik daar wel rendement uit halen omdat ik al die 24mm heb (welliswaar op de 24-70 f2.8)

- 17-35 f2.8 : breidt mijn bereik uit, beperkte macro capaciteit, MAAR AF motor heeft kwalijke reputatie en ga ik de 1.4 niet missen die de 24mm mij kan bieden?

Graag jullie onderbouwde opinie!

(ja ik heb dit bekeken : http://www.kenrockwell.com/nikon/ima...m/compared.htm)

Re: Nikon 24mm f1.4 of Nikon 17-35 f2.8

De 17-35 heeft net zoals je 24-70 een maximaal diafragma van 2.8. Dus daar haal je al geen winst uit...

24 f1.4 lijkt me dan de beste keuze gezien de 1.4 waarde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jensdh Bekijk bericht
      De 17-35 heeft net zoals je 24-70 een maximaal diafragma van 2.8. Dus daar haal je al geen winst uit...
      Maar wel een groter bereik ...

Comment

Kijk ook eens naar de Samyang 24mm. Niet enkel een pak goedkoper, maar ook beter dan de Nikon (bron: DxOMark)
        D7000/D600 + Nikkor, Tamron, Tokina, Sigma, Kenko, Metz

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door cojon Bekijk bericht
          Kijk ook eens naar de Samyang 24mm. Niet enkel een pak goedkoper, maar ook beter dan de Nikon (bron: DxOMark)
          maar geen autofocus, wat voor sommige wel echt belangrijk is

Comment

Overweeg ook maar eens de 14-24 f2.8; er gaat een andere wereld voor je open...
            Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Inderdaad: de 14-24, 24-70 en 70-200, allemaal 2,8 worden niet voor niets de gouden drie van Nikon genoemd hoor ! De 14-24 is super, maar natuurlijk wel kwetsbaar aan de voorste lens, omdat je daar geen bescherming voor hebt hé. Er wordt wel een zonnekap bijgeleverd, maar die beschermt echt alleen tegen zijdelings licht, maar niet mechanisch, omdat de voorste lens heel bol staat. Maar het is een juweel van een lenske !

Comment

Bedankt voor de alternatieven, maar ik heb de meeste ander overwogen. De 14-24 wordt het zeker niet. De voornaamste reden is idd geen voorbescherming.

Hoe meer ik rondkijk naar die 17-35mm hoe meer negatieve indrukken ik krijg over de betrouwbaarheid van die lens. Niet te geloven dat nikon dat nog niet deftig heeft aangepakt. Zelfs de herstelde versies vertonen na bepaalde tijd opnieuw problemen.

Comment

Ik ben anders op zich zeer tevreden van de 17-35. Nooit problemen gehad, perfect snelle piep-vrije motor. Momenteel staat hij wel in de verkoop omdat ik hem niet veel gebruik en budget voor mijn recent aangekochte 28-70 nodig had, maar ben hoe langer hoe meer aan het denken om hem bij te houden. Ik vind het in ieder geval een pracht lens!

Dieter

Comment

De 14-24 heeft idd geen frontbescherming, maar ik zie het probleem niet echt. Voorzichtig omgaan met materiaal, en risicosituaties inschatten is de boodschap.
                    Heb de lens zelf al ± 1,5 jaar en is nog steeds als nieuw. Fotografeer maandelijks nightlife.

Comment

Ook bij mij is die lens nog als nieuw. Maar ik gebruik ze ook niet zo frequent. Veel hangt dus af van de frequentie van gebruik. Als die dagelijks op het toestel moet, en ook af en toe gewisseld, heb je natuurlijk meer kans op beschadiging. En de ene is al wat zorgvuldiger dan de andere. Ik stam nog uit en tijd dat ons geleerd werd om zorg te dragen voor ons materiaal...... ik heb lenzen van 35 jaar oud, waar amper gebruikssporen op te zien zijn. Maar een lens als de 14-24 is er eentje om te koesteren hé !

Comment

Ik heb mijn 14-24 al 5 jaar, heeft de halve wereld al afgereisd zonder enig probleem.
                        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik ken mezelf en ik zou het nooit op mijn geweten willen hebben om er een kras in te hebben. Dus in mijn hoofd is die optie voor 90% van tafel. Toch bedankt voor de tip!

Zijn er mensen die een 24 1.4 bezitten als aanvulling op bv. een 24-70 of dergelijke lens? Wat zijn jullie meningen? Is het een aanvulling? Of eerder een hebbeding die in uitzonderlijke momenten gebruikt wordt?

Comment

Ik gebruik op een D800 de 50mm als standaard maar heb de 24mm altijd mee.
                            De 24-70 blijft thuis omdat ik die te zwaar vind om constant op het toestel te hebben. Maar alles is relatief natuurlijk.
                            Ook de stop verschil in lichtgevoeligheid maakt de zaak niet wanneer men de ISO /sluitersnelheid onder controle heeft.

mvg
                            Patric

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Patric_M Bekijk bericht
                              Ook de stop verschil in lichtgevoeligheid maakt de zaak niet wanneer men de ISO /sluitersnelheid onder controle heeft.
                              Ik dacht dat het 2 stops waren? 2 die zullen in lowlight omstandigheden toch wel een verschil gaan maken ... of dat is toch iig mijn reden om hem eventueel aan te schaffen...

Comment

Working...
                              X