Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sigma 120-400 vs 50-500

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: sigma 120-400 vs 50-500

Joerisan: ergens op internet is er nochtans een vergelijkende test tussen een sigma 50-500mm, een 150-500mm een nikkor 80-400mm en nog een lens. Was wel een engelstalige test. Was wel tevreden van mijn 150-500mm (op fx). Met zo'n lens werk je meer volgens 't princiepe: opheffen, niet al te lang richten en cadreren en afdrukken. Vijf minuten door de lens kijken zou ik niet dadelijk aanraden. Voor het dragen haakte ik meestal de statiefsteun achter mijn broekriem om de druk op de schouders te verlichten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door joerisan Bekijk bericht
      Nog altijd aan het twijfelen tussen de bigma, de sigma 120-400 of de nikon 80-400.
      Heb eens gekeken via de lens simulator en tussen de 400 en 500mm is het verschil wat verwaarloosbaar vind ik. De lens zou moeten dienen voor vogels en airshows.

bij de 80-400 zou de af nogal traag zijn voor vogels, bij de 120-400 is dan weer het nadeel dat die op 120 begint.
      Bij de Bigma is het het geld dat me wat tegen de borst stoot tenzij het een echte aanrader is de lens.

Vind niet echt een vergelijking op fora's tussen deze drie lenzen. Hoop daarom dat hier iemand me kan helpen met wat de beste is tussen deze drie.

dank bij voorbaat, Joerisan.
      voor vogels zou ik persoonlijk v oor de 50/500 gaan heb zelf de 100/400 en kom soms nog te kort .

Comment

Het zal inderdaad de Bigma worden, juist nog 2 weken wachten op t vakantiegeld

Comment

Nog altijd geen bigma gekocht

Mijn oog is op de nikon afs 300mmf4 gevallen samen met een tc 1.4. die dan ongeveer evenveel kost als de bigma.
          Als ik het zo allemaal lees en de fotos vergelijk ben ik precies een pak beter met de 300mm.

Daar ik buiten mijn 50mm1.8 nog niet met een andere prime heb gewerkt vraag ik mij toch af of die 300mm zoveel beter is als de bigma ?
          Daarom dat ik mij afvraag of er forumgebruikers de twee lenzen al gehad hebben en kunnen vergelijken. De lens zou voor vliegtuigen, vogels en andere dieren moeten dienen.

-Wat mij het meeste aanspreekt aan die 300mm is IQ, weegt minder dan Bigma, lichtsterk (toch een pak beter dan bij de bigma), korte focus afstand voor kleinere beestjes te fotograferen.
          -Bij de Bigma is dat het zoombereik en de OS.

Verdikke, vind het moeilijk om een telelens te kiezen

1*Als je dieren niet beeldvullend kunt fotograferen met de 300mm en je cropt, blijft de foto dan even scherp ?
          Of verlies je veel detail ?
          2*Is het handig om met een 300mm+tc1.4 prime te fotograferen, of ga ik er dikwijls op vloeken ?
          3*Is het goed te doen op airshows (bv sanicole) met een 300mm ?

Graag had ik dus graag wat hulp gehad bij mijn keuze van meer ervaren fotografen.

Dank bij voorbaat, Joerisan.

En ja ik heb al veel opgezocht over deze lenzen maar ik geraak er niet uit met de info die ik tot hier toe al gelezen en gezien heb.

Comment

vraag ik mij toch af of die 300mm zoveel beter is als de bigma ?
            Beter wel, handiger is een ander...
            Op spottersdagen draai ik nu al tegen mijn 120mm aan...
            Nikon D7100, Nikon D780 "At The Heart Of The Image"
            Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

Comment

Nog altijd geen bigma gekocht
              Ik heb ze nog altijd hé.. Ge kunt ze nog altijd komen halen,of kan ze eventueel opsturen..Prijsdaling naar 800€ ondertussen..

Nog eentje om te teasen..;-)

Last edited by marc1201; 6 mei 2013, 19:27.

Comment

Mmm, dat wordt wel heel moeilijk om daar nee tegen te zeggen marc

maar het probleem dat ik nu heb, zoals ik al eerder poste is dat ik fotos vergelijk tussen deze twee lenzen dat de IQ van de 300mm zoveel beter is vind ik.

@Ruben ; Heb al een paar keer naar sanicole geweest en een keer naar photoflying days, maar de fotos die ik getrokken heb op sanicole had ik alleen nog maar mijn 55-200 en heb toen toch al serieus moeten croppen om de meeste
                vliegtuigen beeldvullend te krijgen. En de kwaliteit is er ook naar natuurlijk

Is een mooie marc, je wil er echt vanaf precies
                Alleen je hebt zoveel licht nodig met dat kanon, dat is hetgeen waar ik het momenteel moeilijk mee heb om tot de aankoop over te gaan van de Bigma. tegenover F4 bij die 300mm.
                Zoals mijn zoontje zwemt ook, daar is het goed verlicht, dat wel, maar voor de bigma gaat dat problemen geven denk ik.
                Last edited by joerisan; 6 mei 2013, 19:32.

Comment

maar het probleem dat ik nu heb, zoals ik al eerder poste is dat ik fotos vergelijk tussen deze twee lenzen dat de IQ van de 300mm zoveel beter is vind ik.
                  Ja is wel logisch he..de 300mm is wel een heel andere lens dan deze..Groot nadeel vindt ik is dat je met een vaste brandpuntsafstand zit. Kan toch wel in je nadeel spelen denk ik..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door marc1201 Bekijk bericht
                    Ja is wel logisch he..de 300mm is wel een heel andere lens dan deze..Groot nadeel vindt ik is dat je met een vaste brandpuntsafstand zit. Kan toch wel in je nadeel spelen denk ik..
                    Daarom dat ik hier op het forum hierover raad vraag, of dat inderdaad zon groot probleem is, het is nu niet dat elk vliegtuig er volledig op moet staan, vind detailfotos wel iets hebben.

Comment

@Ruben ; Heb al een paar keer naar sanicole geweest en een keer naar photoflying days, maar de fotos die ik getrokken heb op sanicole had ik alleen nog maar mijn 55-200 en heb toen toch al serieus moeten croppen om de meeste
                      Voor een airshow is een 300mm vast ideaal. Vliegtuigen zijn meestal op redelijke afstand.
                      Op een spottersdag sta je meestal langs de startbaan of taxitrack...
                      Als de vliegtuigen landen kan ik mijn 400mm goed gebruiken. Als ze voorbij rijden is 120 dan weer net te veel...
                      Nikkor 24-120mm F4, Nikon 50mm F1.8, Nikkor 17-55mm F2.8,Tokina 11-16mm F2.8, Sigma AF 120-400mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door C. Ruben Bekijk bericht
                        Voor een airshow is een 300mm vast ideaal. Vliegtuigen zijn meestal op redelijke afstand.
                        Op een spottersdag sta je meestal langs de startbaan of taxitrack...
                        Als de vliegtuigen landen kan ik mijn 400mm goed gebruiken. Als ze voorbij rijden is 120 dan weer net te veel...
                        Als ze dichtbij komen heb ik altijd mijn nikkor 55-200 nog, dus daar heb ik wel een oplossing voor.
                        Ideaal zou een tweede camera zijn, maare, het is nog altijd maar een hobby e

Comment

Ik heb soms aan 70mm al teveel..

Comment

Als ze dichtbij komen heb ik altijd mijn nikkor 55-200 nog, dus daar heb ik wel een oplossing voor.
                            Ideaal zou een tweede camera zijn, maare, het is nog altijd maar een hobby e
                            wisselen is een mogelijkheid.
                            Maar wat als er een F-16 staat te draaien op de taxitrack en er een Mig binnenkomt om te landen...

Onbewerkte foto's recht uit de D60

Eurofighter 120mm

Eurofighter 400mm
                            Last edited by C. Ruben; 6 mei 2013, 19:54.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door C. Ruben Bekijk bericht
                              wisselen is een mogelijkheid.
                              Maar wat als er een F-16 staat te draaien op de taxitrack en er een Mig binnenkomt om te landen...
                              Dan neem ik die mig, een landend vliegtuig is mooier dan eentje dat stilstaat, niet
                              Maar ik heb nog altijd die beestjes die ik mooi wil fotograferen, vliegtuigen is maar een paar keer op het jaar, beestjes elke week.

Comment

vliegtuigen is maar een paar keer op het jaar, beestjes elke week.
                                Dan is de keuze simpel => 300mm F4

Comment

Working...
                                X