Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lensvatting vervangen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lensvatting vervangen?

Hallo iedereen,

Kan ik de lensvatting van een 18-105 vervangen door eer metalen vatting? Zoja, wat kost dit ongeveer?

Re: Lensvatting vervangen?

Als ze daarvoor speciaal stukken moeten draaien en frezen, dan zal dat een veelvoud kosten van de kostprijs van de lens...
    De onderdelen die daarvoor nodig zijn, die zal je niet zomaar ergens kunnen vinden, tenzij ze misschien toevallig net dezelfde afmetingen hebben als die van een andere lens die wel een metalen vatting heeft.
    Het is niet omdat de kant die in de camera past overal hetzelfde is, dat daarom ook de andere kant (die aan de lens geschroefd is) ook helemaal hetzelfde is.
    Zelfs al zouden de metalen en kunststoffen onderdelen onderling uitwisselbaar zijn, dan nog zal het een vrij dure operatie worden.

Mag ik vragen waarom je die vatting zou willen laten verwisselen door een metalen?
    want er zijn er heel veel die zo'n lens gebruiken, maar het is volgens mij de eerste keer dat iemand hier de vraag stelt om die vatting aan te passen.
    Volgens mij voldoet de standaard vatting daarom ook, er is dus niet echt een reden om die aan te passen.

Als je lenzen met een metalen vatting wil, dan kan je beter eerst kijken naar de betere (duurdere) lenzen die standaard zo'n vatting hebben.
    Waarschijnlijk is het goedkoper om zo'n lens te kopen dan om een lens met een kunststof vatting te laten aanpassen...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Die plastic vatting van de 18-105 durft wel eens te breken.

Maar inderdaad, de prijs zal wel wat tegenvallen.
      Heb ooit ook gezocht voor een vriendin haar lensje, maar heb uiteindelijk een 2 tal plastic vattingen gekocht.

Nu heeft ze nog steeds een reserve dus .

Maar als je wat voorzichtig bent, zal die wel blijven meegaan denk ik.
      Nikon D800 + MBD12 | Nikon D7000 + MBD11 | Nikon 14mm to 400mm | ...

Comment

Ik vroeg het mij gewoon af.

Die 18-105 is mijn 'reislensje' voor als ik weinig wil meenemen, maar toch mijn camera mee wil. En omdat hij niet te duur is kan het dus niet zoveel kwaad als er iets mee gebeurd.

Ik heb nogal de slechte gewoonte om mijn camera vast te nemen bij de lensvatting, half de camera ondersteunend tijdens het dragen...

Comment

Misschien bedoelt de vraagsteller - kan ik oude metalen vattingslenzen die stuk zijn opkopen om de metalen onderdelen te monteren ipv. die plastieken rommel?
          [ook ik haat plastiek, er is maar één soort plastiek waar ikzelf en crazy harry gek op zijn en die doet boem - maar da's dan omdat laptops te veel plastiek bevatten, en inktjets...]

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door BramDR Bekijk bericht
            Hallo iedereen,
            Kan ik de lensvatting van een 18-105 vervangen door eer metalen vatting? Zoja, wat kost dit ongeveer?
            Ik vrees ervoor dat die dingen niet in een metalen uitvoering bestaan Bram.
            Een nieuwe kunststoffen bajonetring kost een dikke 80€ heb ik ergens gelezen en die monteer je zo. KLIK

Comment

Dus een oude metalen bajonet van een andere lens zal niet werken? Ik dacht dat deze dingen misschien universeel waren.

Comment

Working...
              X