Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Korte of lange macrolens voor portretten?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Korte of lange macrolens voor portretten?

Ik werk normaal ook met de 85mm 1.8 of 50mm 1.8. Deze heb ik lang geleden gemaakt met een Tokina 100mm 2.8 Macro. Is gemaakt op f3.0. In mijn ogen gewoon een mooie bokeh en ook zeer bruikbaar voor portretfotografie.

Dit is één van mijn eerste shoots, dus is misschien niet de mooiste foto

D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dommel23 Bekijk bericht
      Ik ben van plan een macrolens te kopen voor mijn Canon 550D. De bedoeling is om er zowel portretten als macrofoto's mee te trekken. In de eerste plaats denk ik wel meer portretten te trekken dan macro's, maar ik wil me zeker ook wel wat gaan toeleggen op macro.
      Ik ben ooit op een gelijkaardige manier begonnen. Ik wou macro doen en ook foto's maken van onze toen pasgeboren dochter. Dat was in de tijden van film cameras (EOS 50E) en ik kocht toen de EF100 f/2.8 Macro. Die is sindsdien mijn lievelings lens geworden. Die heeft mijn kinderen groot zien worden, veel beestjes en bloemen gehad, alle soorten experimenten meegemaakt en het heeft zich bewezen in beauty en portret fotoshoots binnen en buiten. Nu gebruikt ik het wel op een FF digitaal body. Recent ben ik aan het overwegen geweest om de nieuwe IS versie in huis te halen maar ik heb nog niet het nodig budget voor.

Ik heb Lightroom gevraagd om foto's die gemaakt zijn met de EF100 f2.8 Macro USM in de laatste jaren uit te zoeken. Ik heb een losse selectie gemaakt om wat voorbeelden te laten zien:

Selectie fotos EF 100f/2.8 Macro USM.

Op een 1.6x crop body zoals de 550D zou ik voor de EF60 f/2.8 Macro kiezen. Die zou ong de equivalent zijn van een 100mm op een FF body.
      Je zou het zo kunnen zien: Met een portret lens kan je geen macro's maken, met een macro lens kan je wel portretten maken.

De enige min punt van een macro lens als portretlens is dat ze zeer scherp zijn. Elke poriën en defect van het huid wordt perfect zichtbaar gemaakt. Iets oudere dames houden er niet van ;-)

-Gerard.
      Last edited by maasg; 23 maart 2013, 12:29.
      "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
      Blog: www.gerardmaas.net
      Port: www.gerardmaas.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
        De enige min punt van een macro lens als portretlens is dat ze zeer scherp zijn. Elke poriën en defect van het huid wordt perfect zichtbaar gemaakt. Iets oudere dames houden er niet van ;-)

-Gerard.
        da's helemaal geen minpunt. Een laag plamuur op de dame en 5 minuutjes nabewerken doen daar wonderen aan. Scherpte verzachten is een luxe probleem.
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          da's helemaal geen minpunt. Een laag plamuur op de dame en 5 minuutjes nabewerken doen daar wonderen aan. Scherpte verzachten is een luxe probleem.
          Yep. Daarom de knipoog. Luxe probleem idd. ;-)
          (Alhoewel, voor de digitale tijdperk had Canon een EF 135 f/2.8 Soft Focus lens die als 'portret lens' aanbevolen werd. Nu maakt photoshop die lens helemaal overbodig)
          "I'm my own art director, not somebody else's photographer"
          Blog: www.gerardmaas.net
          Port: www.gerardmaas.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door maasg Bekijk bericht
            ...........

-Gerard.
            Volledig mee eens.
            Maar ook het feit dat je met een echte macro-lens te dichtbij kan focussen waardoor de DOF te dun wordt.
            Knijp je dan het diafragma wat toe, om meer DOF te krijgen, heb je al meer licht nodig.
            Achteruit gaan is dan de enige optie bij een macro-lens.
            Daarom vindt ik een lens in de range van +-70-200mm, vast of zoom, ideaal voor portretjes. Of het een f2.8 of een f4 type wordt bepaal je zelf.
            Bij de trouw van onze dochter heb ik ook wat foto's gemaakt met de sigma 180mm f3.5 macro.
            Op een paar foto's na (foto's van de ringen/trouwboekje/boeketje etc... ) hadden ze voor mijn smaak een te kleine DOF.
            Bij zulke foto's speelt scherpte dan wel weer een grotere rol dan de puistjes van een vrouw. Foto's genomen met de 70-200mm waren veel beter.
            Groetjes
            ----JO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
              Volledig mee eens.
              Maar ook het feit dat je met een echte macro-lens te dichtbij kan focussen waardoor de DOF te dun wordt.
              Knijp je dan het diafragma wat toe, om meer DOF te krijgen, heb je al meer licht nodig.
              Achteruit gaan is dan de enige optie bij een macro-lens.
              Daarom vindt ik een lens in de range van +-70-200mm, vast of zoom, ideaal voor portretjes. Of het een f2.8 of een f4 type wordt bepaal je zelf.
              Bij de trouw van onze dochter heb ik ook wat foto's gemaakt met de sigma 180mm f3.5 macro.
              Op een paar foto's na (foto's van de ringen/trouwboekje/boeketje etc... ) hadden ze voor mijn smaak een te kleine DOF.
              Bij zulke foto's speelt scherpte dan wel weer een grotere rol dan de puistjes van een vrouw. Foto's genomen met de 70-200mm waren veel beter.
              Of je nu met een gewone lens of een macrolens fotografeert op bijv 100 mm met hetzelfde diafragma en afstand tot het te fotograferen onderwerp, DOF zal hetzelfde blijven!!

Bovenstaande heeft dus weinig tot niets te maken met de eigenschappen van een macro-lens
              Last edited by danielsl; 24 maart 2013, 16:04.

Comment

Hmm, misschien heb ik een verkeerd beeld van wat een macrolens kan (en niet kan). Als ik nu close-up foto's wil maken van onze kleine spruit, heb ik het gevoel dat ik steeds maar meer achteruit moet lopen (en dan weer inzoomen uiteraard) vooraleer hij focust. Ik mis precies ook wat scherptediepte in de foto's. Ik zou graag foto's maken zoals deze en deze.
                Mag ik van een macrolens betere resultaten verwachten voor dit soort foto's dan met mijn huidige lens? (of ligt het gewoon aan de fotograaf? )
                Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                Of je nu met een gewone lens of een macrolens fotografeert op bijv 100 mm met hetzelfde diafragma en afstand tot het te fotograferen onderwerp, DOF zal hetzelfde blijven!!

Bovenstaande heeft dus weinig tot niets te maken met de eigenschappen van een macro-lens
                Heb ik ook nergens gezegd.

Ts heeft nu al last van te weinig DOF doordat hij te kort bij zit,....hij zit nu al te kort bij zijn object zodat de lens niet focust.(kortste focus afstand is 45cm voor de 18-135mm)

Wat wil hij dan met een macro-lens verbeteren? Een nog kortere afstand (minder dan 45cm )zodat de DOF nog kleiner wordt? Door korter op zijn object te kruipen nog meer invallend licht wegnemen?... of het flitslicht dat nog harder/minder verspreid wordt ?
                Groetjes
                ----JO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
                  Heb ik ook nergens gezegd.

Ts heeft nu al last van te weinig DOF doordat hij te kort bij zit,....hij zit nu al te kort bij zijn object zodat de lens niet focust.(kortste focus afstand is 45cm voor de 18-135mm)

Wat wil hij dan met een macro-lens verbeteren? Een nog kortere afstand (minder dan 45cm )zodat de DOF nog kleiner wordt? Door korter op zijn object te kruipen nog meer invallend licht wegnemen?... of het flitslicht dat nog harder/minder verspreid wordt ?
                  .................

Comment

Ik ben van plan een macrolens te kopen voor mijn Canon 550D. De bedoeling is om er zowel portretten als macrofoto's mee te trekken. In de eerste plaats denk ik wel meer portretten te trekken dan macro's, maar ik wil me zeker ook wel wat gaan toeleggen op macro.

Nu vraag ik mij af of ik dan beter af ben met een macrolens van 60 à 70 mm of eentje van 100 mm. Na hetgeen ik er al over gelezen heb, heeft een 100 mm lens wel meer potentieel als macrolens als je bv. ook eens een beestje wil trekken. Maar kan je met zo'n 100 mm ook gemakkelijk goede portretten trekken? Of moet je dan vrij ver gaan staan? Momenteel heb ik enkel een standaard Canon EF-S 18-135mm lens, maar ik merk vaak dat het moeilijk is om mooie portretfoto's te maken van dichtbij binnenshuis. Je moet altijd vrij ver gaan staan en dan inzoomen om te kunnen focussen. Daar wil ik dus de macrolens o.a. voor gaan gebruiken.

Wat denken jullie? Eerder voor een korte macrolens of toch voor 100 mm gaan?
                    Zou zeker gaan voor een macro-objectief van min. 100mm !
                    50mm is reeds voldoende voor portretfotografie maar inzake macro-fotografie kom je snel in de "problemen".
                    Met 1OOmm kan je al wat meer afstand bewaren en verjaag je insecten niet zo snel.
                    Uiteraard dien je je afstand te vergroten indien je een langere brandpuntafstand gebruikt maar voor een beeldvullend portret valt dat best mee !

Maar als ik je laatste zin zo lees ... bedoel je dat de minimum focus afstand van je 18-135mm te groot is om een portret te maken en dat je daarom een macro objectief wilt kopen !?
                    Dat mag je even toelichten want ik denk dat je gedachtengang daar ergens verkeerd is ...
                    Groetjes

Lukathi

Comment

Ondertussen is deze topic heel waardevol voor mij geworden. Bedankt allemaal voor de voorbeelden en goede raad! Jullie mogen zeker nog voorbeelden blijven posten!
                      Vooral Gerard zijn uitleg vond ik zeer nuttig en de foto's geven mij een goeie indruk van wat zo'n lens kan. Ik denk dat zo'n 100mm f2.8 macrolens wel interessant zou zijn voor mij.

@Lukathi: ik had idd een verkeerd idee over hoe je best portretfoto's trekt. Ik heb altijd de neiging om dichtbij te gaan staan, maar blijkbaar is een beetje verder een betere manier van werken. Maar ik merk dan toch dat mijn huidige 18-135mm lens dan toch soms tekort schiet, wss doordat ze niet lichtsterk genoeg is en ik vaak binnen trek.

Comment

Nog even een andere vraag: zou een set tussenringen misschien interessant zijn in combinatie met mijn 18-135mm EF-S lens voor het maken van macrofoto's? Of geeft dit (veel) minder goede resultaten dan een echte macrolens?

Comment

Nog even een andere vraag: zou een set tussenringen misschien interessant zijn in combinatie met mijn 18-135mm EF-S lens voor het maken van macrofoto's? Of geeft dit (veel) minder goede resultaten dan een echte macrolens?
                          macrolenzen zijn op papier scherper.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            macrolenzen zijn op papier scherper.
                            Niet alleen papier: maar ook de insekten die ik fotografeer zijn macro-objectieven scherper.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                              Niet alleen papier: maar ook de insekten die ik fotografeer zijn macro-objectieven scherper.
                              goed. ik vraad me wel af wanneer ze de snelwegen met papier gaan bedekken. Op papier verbruiken we 1.5 l minder.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eenbes Bekijk bericht
                                Dus je kan diezelfde opnamen ook maken met niet-macro objectieven ter vergelijking?

Comment

Working...
                                X