Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Korte of lange macrolens voor portretten?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Korte of lange macrolens voor portretten?

Ik ben van plan een macrolens te kopen voor mijn Canon 550D. De bedoeling is om er zowel portretten als macrofoto's mee te trekken. In de eerste plaats denk ik wel meer portretten te trekken dan macro's, maar ik wil me zeker ook wel wat gaan toeleggen op macro.

Nu vraag ik mij af of ik dan beter af ben met een macrolens van 60 à 70 mm of eentje van 100 mm. Na hetgeen ik er al over gelezen heb, heeft een 100 mm lens wel meer potentieel als macrolens als je bv. ook eens een beestje wil trekken. Maar kan je met zo'n 100 mm ook gemakkelijk goede portretten trekken? Of moet je dan vrij ver gaan staan? Momenteel heb ik enkel een standaard Canon EF-S 18-135mm lens, maar ik merk vaak dat het moeilijk is om mooie portretfoto's te maken van dichtbij binnenshuis. Je moet altijd vrij ver gaan staan en dan inzoomen om te kunnen focussen. Daar wil ik dus de macrolens o.a. voor gaan gebruiken.

Wat denken jullie? Eerder voor een korte macrolens of toch voor 100 mm gaan?

Re: Korte of lange macrolens voor portretten?

De 100mm van een macro voor een portret foto kun je goed simuleren met je 18-135 op 100mm, want mm's zijn mm's of er nu macro achter staat of niet.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dommel23 Bekijk bericht
      Ik ben van plan een macrolens te kopen voor mijn Canon 550D. De bedoeling is om er zowel portretten als macrofoto's mee te trekken. In de eerste plaats denk ik wel meer portretten te trekken dan macro's, maar ik wil me zeker ook wel wat gaan toeleggen op macro.

Nu vraag ik mij af of ik dan beter af ben met een macrolens van 60 à 70 mm of eentje van 100 mm. Na hetgeen ik er al over gelezen heb, heeft een 100 mm lens wel meer potentieel als macrolens als je bv. ook eens een beestje wil trekken. Maar kan je met zo'n 100 mm ook gemakkelijk goede portretten trekken? Of moet je dan vrij ver gaan staan? Momenteel heb ik enkel een standaard Canon EF-S 18-135mm lens, maar ik merk vaak dat het moeilijk is om mooie portretfoto's te maken van dichtbij binnenshuis. Je moet altijd vrij ver gaan staan en dan inzoomen om te kunnen focussen. Daar wil ik dus de macrolens o.a. voor gaan gebruiken.

Wat denken jullie? Eerder voor een korte macrolens of toch voor 100 mm gaan?
      neem maar een lange. Portretten van te dichtbij zijn zelden mooi.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Ik begrijp niet goed wat je vraagt.

Je spreekt over portretfoto's van dichtbij binnenshuis en je moet te ver gaan staan met een 18-135 ?
        Op hoeveel mm neem je die foto's dan en hoe ver moet jij dan gaan en hoe dicht zou je willen gaan ?

Net even opgezocht, de minimum focus distance is 45cm ? Is dat te ver voor jou ?
        Dat is wmb al serieus dicht hoor
        Last edited by Eanx; 19 maart 2013, 20:30.
        Nikon shooter - Samyang fan

Comment

Hmm, misschien heb ik een verkeerd beeld van wat een macrolens kan (en niet kan). Als ik nu close-up foto's wil maken van onze kleine spruit, heb ik het gevoel dat ik steeds maar meer achteruit moet lopen (en dan weer inzoomen uiteraard) vooraleer hij focust. Ik mis precies ook wat scherptediepte in de foto's. Ik zou graag foto's maken zoals deze en deze.
          Mag ik van een macrolens betere resultaten verwachten voor dit soort foto's dan met mijn huidige lens? (of ligt het gewoon aan de fotograaf? )

Comment

Ik mis precies ook wat scherptediepte in de foto's. Ik zou graag foto's maken zoals deze en deze.
            Mag ik van een macrolens betere resultaten verwachten voor dit soort foto's dan met mijn huidige lens? (of ligt het gewoon aan de fotograaf? )
            Met wat gerichte oefening en hier en daar wat opzoeken en raad vragen kan je daar met jouw materiaal heel dicht bij komen.

Comment

ik gebruik een 100mm macro( wel op ff) 3/4 voor portretten. ik denk dat een 150mm zeker op een crop al wat aan de lange kant is, zeker als je deze binnen wilt gebruiken. ik merk dat mijn 100mm2.8 l aan stuk scherper is op 2.8 dan mijn sigma 70-200 2.8. ook een stuk lichter en compacter. nu zijn er nog andere opties, heb al wel wat goede reviews gelezen over de efs 60mm macro (als ik de juiste lens voor heb)
              A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

Comment

Hmm, misschien heb ik een verkeerd beeld van wat een macrolens kan (en niet kan). Als ik nu close-up foto's wil maken van onze kleine spruit, heb ik het gevoel dat ik steeds maar meer achteruit moet lopen (en dan weer inzoomen uiteraard) vooraleer hij focust. Ik mis precies ook wat scherptediepte in de foto's. Ik zou graag foto's maken zoals deze en deze.
                Ik zou niet weten waarom je met je huidige lens de getoonde foto's niet zou kunnen maken.
                Dus misschien toch ook eens de fotograaf upgraden ?

Nu, een macro lens is eigenlijk niet zo verschillend van een niet-macro lens. Het enige wezelijke verschil is dat een macrolens veel dichter kan focussen en daardoor een veel langer focusbereik heeft.
                Er zijn nog wat voordelen aan een goede macrolens. Namelijk: het zijn vaak lenzen met een vastbrandpunt en daarom genieten ze van de voordelen van dat soort lenzen. Weining vervorming, vaak lichtsterk en optisch goed.

Daarnaast is de veelgebruikte 90-110mm macro range ook goed voor portretten. Ze zijn iets langer dan de geliefde 85mm primes. Macrofotografen gebruiken graag nog langere macro's zoals bv 150 en 180mm omdat je wat verder van je onderwerp kan staan. Ze zijn wel meteen een stuk duurder.

Macrolenzen in de 90-110mm zijn prijs/kwaliteit een goed compromis. Als je dan toch wilt gaan macro'n, dat zou geen slechte keuze zijn.

Voor ik een lichtsterke telezoom had gebruikte is graag mijn 100mm macro lens voor portretten. Hou er wel rekening mee dat ze doorgaans wat trager focussen dan een niet macro lens, al helpt de focus limiter knop/slider al veel.
                Nikon shooter - Samyang fan

Comment

... Macrolenzen in de 90-110mm zijn prijs/kwaliteit een goed compromis ...
                  Dwz te kort voor insecten en als tele en weinig soepel voor portretten.
                  Ik heb mijn 100mm macro (en 50mm 1.8) vervangen door een 180mm macro en 60mm macro (op een crop).
                  De 180 gebruik ik zeer veel, de 60 zelden.
                  Portretten op feesten enz maak ik met een 70-200 IS.

Binnenshuis kan je flitsen tegen het plafond (gaat ook perfect met je 18-135, zoek een tweedehands externe flash).

Comment

welke lenzen heb je vandaag? want je kan met elke lens portretten maken... Ook met een macro lens...

Echter een portretlens is is gebouwd om portretten te maken... groot open diafragma (f1.2-f1.8), mooie bokeh, vlotte focus, mooie kleuren, makkelijk in gebruik (niet te zwaar)... referentie modellen zijn de 85mm voor cropcamera en 135mm voor fullframe
                    Een macrolens is gebouwd om macro foto's te maken... fijne maar trage focus (zal trouwens rapper hunten), bokeh niet erg belangrijk, diafragma max f2.8... Elke macro lens heeft z'n specifieke doel... 150mm en langer voor beweeglijke insecten, minder als 90mm voor objecten of bloemen...

persoonlijk zou ik kiezen... of beiden nemen en ook eens de tweedhands markt afzoeken, als je budget het niet toelaat. Zoniet ga je met je macro lens niet echt gelukkig zijn ivm. portretten maken... en vermits dat het geen is wat je meest wil doen...
                    Last edited by d_oracle; 21 maart 2013, 13:14.
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

ik heb er juist een fotootje opgezet met een 90mm macro

Forum voor discussies, vragen en antwoorden over objectieven en andere optische toebehoren zoals lenzen en filters. Bijvoorbeeld: Hulp en advies bij aanschaf van een nieuwe lens, problemen bij de bediening of gebruik, etc ...

mijn andere lenzen die ik bijhad konden niet dicht genoeg
                      D800 en een goed glasservies

Comment

Bedankt voor jullie input!
                        Tja, wat wil ik... portretten of macro? Eigenlijk beide, maar het budget is helaas beperkt.
                        Ik dacht dat ik met een macrolens toch een beetje een compromis kon bereiken tussen beide. Een echte portretlens is ongetwijfeld beter als je alleen maar portretten wil trekken, maar ik vrees dat ik dan toch weer vaak naar mijn 18-135 mm ga grijpen en dat op de duur de portretlens zal blijven liggen omdat ik niet heel de tijd portretten trek. Met een macrolens heb ik dan misschien toch wat meer mogelijkheden: goed voor macro en toch ook behoorlijk voor portretten. De kans dat deze lens in de kast blijft liggen zal toch iets kleiner zijn denk ik omdat je er meer kanten mee uitkan of vergis ik mij?
                        Beide lenzen kopen is voorlopig geen optie.

@Jozef68: mooie portretfoto! Dat lukt dus blijkbaar wel met een macrolens.

Comment

Een echte portretlens is ongetwijfeld beter als je alleen maar portretten wil trekken, maar ik vrees dat ik dan toch weer vaak naar mijn 18-135 mm ga grijpen en dat op de duur de portretlens zal blijven liggen omdat ik niet heel de tijd portretten trek. Met een macrolens heb ik dan misschien toch wat meer mogelijkheden: goed voor macro en toch ook behoorlijk voor portretten. De kans dat deze lens in de kast blijft liggen zal toch iets kleiner zijn denk ik omdat je er meer kanten mee uitkan of vergis ik mij?
                          dat kan alleen jijzelf bepalen... bij mij liggen de 24-70mm en de macro lens meest in de kast en staat m'n portretlens meest op m'n toestel
                          voorbeeldje wat een portret lens doet... onderstaande foto's kan je niet met een macro lens maken, vermits ze op 85mm met F2.0 en F2.2 gemaakt zijn:

some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                            dat kan alleen jijzelf bepalen... bij mij liggen de 24-70mm en de macro lens meest in de kast en staat m'n portretlens meest op m'n toestel. voorbeeldje wat een portret lens doet... onderstaande foto's kan je niet met een macro lens maken, vermits ze op 85mm met F2.0 en F2.2 gemaakt zijn:

kan iemand dan ook ineens verklaren waarom zoveel mensen hier een 50mm op crop vis noch vlees noemt, maar extatisch wordt van een 85mm op FF?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              kan iemand dan ook ineens verklaren waarom zoveel mensen hier een 50mm op crop vis noch vlees noemt, maar extatisch wordt van een 85mm op FF?
                              Ben ik ook wel eens benieuwd naar. 50mm (op DX) is namelijk perfect om ook portretjes mee te schieten.
                              D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

Comment

Working...
                              X