Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 35mm 1.4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sigma 35mm 1.4

Nikon glas voor Leica.

Gedurende de oorlog in Korea begin der jaren 50, was er een Japanse oorlogsfotograaf
    ene Jun Miki (overleden enkele jaren terug), die werkte met Nikon, en die bevriend geraakte met ene
    David Douglas Duncan (zoek dat maar eens op via google)
    een Amerikaans oorlogsfotograaf, nog altijd in leven, geboren feb 1916, hij werkte met Leica.
    Op een bepaald moment nam Jun Miki een foto zonder flits, binnen, in hele duistere omstandigeden
    en DDD zegde : Jun verspil toch je film niet aan zoiets, je hebt veel te weinig licht.
    De foto was evenwel schitterend.
    Gevolg :
    DDD trok met Jun naar Nikon, toen een onbekend merk, pas sinds 1948 maakten ze cameras, ze maakten
    evenwel allerlei optiek voor het leger, en ook.... alle Canon lenzen tot 1948-49 !
    Hij vroeg hen of ze hun lenzen (5 cm, 8.5 cm en 13.5 cm) konden aanpassen voor zijn Leica!!
    en dat deden ze.
    Hij fotografeerde voortaan met Leica, doch met Nikon lenzen, o.m. voor Life.
    Zijn foto’s werden echt wereldberoemd, in die tijd !, en waren de meest gedetailleerde en
    contrastrijke foto’s ooit gezien.
    Dit maakte dat iedereen “Nikon glass” wilde !! en zo is de kwaliteit van Nikon ontdekt en gegroeid.
    Zijn boek “this is war” kan je nu nog altijd vinden, het was een epos aan de soldaten, in hele
    barre omstandigheden (daar waren ook Belgen !!) en is een standaardwerk, noteer, van begin de jaren 50.

Comment

Allez dus meer dan 60 jaar geleden was Nikon nog kei goed.

Welkom in 2013.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door playerofwar Bekijk bericht
        @Demeyereg, autofocus van de Nikon 35 is bij weinig licht echt slecht, heb ik meermaals gemerkt. Waar een 70-200 perfect focuste zonder probleem, hunte de 35 1.4 constant.
        Toch vreemd hoe de ervaringen zo kunnen verschillen. Bij mij net het omgekeerde. Mijn Nikon 35 1.4 is trager in focussen dan mijn 70-200 maar altijd bang erop zowel op D700 als D800. Ook in het bijna pikke donker. Zelfde met de 24 en 85 1.4's.

Comment

Heb de Sigma 35mm nog eens grondig(er) getest, zowel op 5DIII als 7D. Als ik diafragma boven f4 zet, dan valt de af nog mee al zit er nog een lichte frontfocus op. Maar zodra ik diafragma openzet naar f2, f1.8 of f1.4 wordt het stap voor stap slechter. Heb jammer genoeg geen ander lichtsterk objectief (f1.8 of f1.4) om dit te kunnen vergelijken, maar lijkt me sterk dat als het op beide bodies voorkomt, het een user-error zou zijn. Lens gaat dinsdag terug naar art&craft dus. Ze hebben geen andere Sigma f1.4 binnen maar ga toch eens zien of ik daar geen Canon 1.4 kan testen, gewoon om uit te sluiten dat probleem bij body (of mezelf) zou zitten. Ik weet uiteraard wel dat f1.4 een zéér beperkte dof heeft, maar bij de testshots is dit uitgesloten en foto's die oof waren, daar was verschil echt gigantisch. Zou ook raar zijn dat het user-error is, als blijkt dat ik bij een micro adjustment van +16 dan wél shots krijg die in focus zijn.
          Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door timefreezer Bekijk bericht
            Toch vreemd hoe de ervaringen zo kunnen verschillen. Bij mij net het omgekeerde. Mijn Nikon 35 1.4 is trager in focussen dan mijn 70-200 maar altijd bang erop zowel op D700 als D800. Ook in het bijna pikke donker. Zelfde met de 24 en 85 1.4's.
            Hier idem, ik kan mij geen betere voorstellen, op alle vlakken zijn alle vier mijn f1.4 AF-s objectieven perfect in focus op de D800.
            Ook hier geen scherpstelproblemen in donkere omstandigheden, en zonder AF hulplicht steeds boenk er op.

Comment

Ik vraag me toch af wat dat is met die font/back focus problematiek.
              Hoe komt het dat we al zo geëvolueerd zijn in techniek, dat zulke dingen toch nog bestaan? Een foto hoort toch scherp te zijn voor je aan je postprocessing begint.

Ik herinner me die font/back focus problemen helemaal niet toen ik nog met film werkte... Of waren er toen nog geen fora om die problemen wereldwijd te gaan verspreiden. Of werd er toen niet gepixelpeeped, of weinig foto's heel groot uitvergroot?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                Of waren er toen nog geen fora om die problemen wereldwijd te gaan verspreiden. Of werd er toen niet gepixelpeeped, of weinig foto's heel groot uitvergroot?
                je weet het antwoord :-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door anonymous Bekijk bericht
                  Ik vraag me toch af wat dat is met die font/back focus problematiek.
                  Hoe komt het dat we al zo geëvolueerd zijn in techniek, dat zulke dingen toch nog bestaan? Een foto hoort toch scherp te zijn voor je aan je postprocessing begint.

Ik herinner me die font/back focus problemen helemaal niet toen ik nog met film werkte... Of waren er toen nog geen fora om die problemen wereldwijd te gaan verspreiden. Of werd er toen niet gepixelpeeped, of weinig foto's heel groot uitvergroot?
                  In het analoog tijdperk had ik alleen MF..........en ja ik zat er toen ook soms naast.
                  MVG. Hugo

Comment

Er zijn veel beroemde foto's die hier en op andere fora's gewoon afgekraakt zouden worden, gewoon omdat er veel aan pixelpeeping gedaan wordt.
                    Zelfs zoveel dat er wordt voorbijgegaan over wat de foto gaat.
                    Neem eens een filmnegatief van 30 jaar terug en maak daarvan een uitsnede gelijk aan de 100% van een D800 voor de scherpte, ik denk niet dat er veel oude negatieven de test zullen passeren....

On topic; Als je objectief consistent dezelfde bijregeling behoeft is er niets mis mee, daarvoor is die finetuning er immers.
                    Als ze de toleranties van de objectieven zo laag moeten maken dat ze allemaal 100% perfect zijn gaan er maar weinig ze nog kunnen betalen.
                    Als je objectief inconsistent is met zijn AF dan helpt er niets en moet het terug.
                    En zonder olie op het merken vuur te willen gooien ;dat heb ik één keer gehad en dat was een Sigma 24/70 HSM. Ik heb toen een nieuw gehad.
                    Dat had dan weer overstraling vollopen bij hoge contrasten.....
                    D800 en een goed glasservies

Comment

Paar foto's gisteren gemaakt bij familiebezoek (pure snapshots). Shutter op minimaal 1/125, spot focus (center) op het oog meest naar mij gericht, en dit is telkens resultaat. Zelfde foto's gemaakt met de 24-105 op 35mm en dan zit focus er telkens knal op. Lijkt me toch duidelijk niet? Lens is ondertussen terug bij Art&Craft, hebben een nieuwe besteld die op pakweg 10 dagen binnen zou moeten zijn. Hoop dat ik nu wél een goed exemplaar heb, anders is het 'geld terug' vrees ik.

update:
                      Heb telefoon gehad van art&craft, blijkbaar is de Sigma-vertegenwoordiger daar geweest en heeft hij gezegd dat dit probleem 'te verwachten' is op een Canon body en dat zelfs een vervanging van de lens vermoedelijk zelfde resultaat zou geven. Probleem zou volgens hem bij Canon liggen en niet bij Sigma (tja). Enige oplossing is volgens hem blijkbaar de lens laten afstellen op mijn body (test die ik zelf zou moeten doen met een chart). Dan zou de lens volgens hen 'perfect' werken maar eerlijk gezegd weinig vertrouwen nu (in Sigma, niet in Art&Craft!). Kan ook mijn geld gewoon terugkrijgen natuurlijk. Wat ik ook weer jammer vind, want vind de lens echt wel schitterend qua bouw en (als AF goed is) qua scherpte afgaande op foto's op net. Vind het wel raar dat de Sigma vertegenwoordiger zegt dat probleem 'normaal' is op Canon bodies. Zou volgens hem zijn omdat de AF sensor op Canon niet altijd even juist is afgesteld (??). Heb voor alle duidelijkheid geen ENKELE af problemen bij andere lenzen.
                      Last edited by lapino; 21 mei 2013, 14:41.
                      Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                        Paar foto's gisteren gemaakt bij familiebezoek (pure snapshots). Shutter op minimaal 1/125, spot focus (center) op het oog meest naar mij gericht, en dit is telkens resultaat. Zelfde foto's gemaakt met de 24-105 op 35mm en dan zit focus er telkens knal op. Lijkt me toch duidelijk niet? Lens is ondertussen terug bij Art&Craft, hebben een nieuwe besteld die op pakweg 10 dagen binnen zou moeten zijn. Hoop dat ik nu wél een goed exemplaar heb, anders is het 'geld terug' vrees ik.

update:
                        Heb telefoon gehad van art&craft, blijkbaar is de Sigma-vertegenwoordiger daar geweest en heeft hij gezegd dat dit probleem 'te verwachten' is op een Canon body en dat zelfs een vervanging van de lens vermoedelijk zelfde resultaat zou geven. Probleem zou volgens hem bij Canon liggen en niet bij Sigma (tja). Enige oplossing is volgens hem blijkbaar de lens laten afstellen op mijn body (test die ik zelf zou moeten doen met een chart). Dan zou de lens volgens hen 'perfect' werken maar eerlijk gezegd weinig vertrouwen nu (in Sigma, niet in Art&Craft!). Kan ook mijn geld gewoon terugkrijgen natuurlijk. Wat ik ook weer jammer vind, want vind de lens echt wel schitterend qua bouw en (als AF goed is) qua scherpte afgaande op foto's op net. Vind het wel raar dat de Sigma vertegenwoordiger zegt dat probleem 'normaal' is op Canon bodies. Zou volgens hem zijn omdat de AF sensor op Canon niet altijd even juist is afgesteld (??). Heb voor alle duidelijkheid geen ENKELE af problemen bij andere lenzen.
                        Wat een BS van die vertegenwoordiger. Verkopen ze geen dockingstation voor sigmalenzen om deze zelf te kalibreren? Alhoewel ik vind dat een nieuwe lens wel goed zou moet focussen desnoods met tussenkomst (kalibratie) van de winkel.
                        Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                          Wat een BS van die vertegenwoordiger. Verkopen ze geen dockingstation voor sigmalenzen om deze zelf te kalibreren? Alhoewel ik vind dat een nieuwe lens wel goed zou moet focussen desnoods met tussenkomst (kalibratie) van de winkel.
                          Daarom stoppen de camerafabrikanten het in de camera..........het trouwens ook voor het bijwerken van de firmware.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Het is toch niet normaal dat ik een MA van +19 nodig had om iets of wat acceptabel resultaat te krijgen. Als het kan, denk ik dat ik gewoon ga wachten op nieuw exemplaar en die eens grondig testen. Mocht die ook sukkelachtig focussen, dan ga ik toch geld terug vragen. Toch bizar als ik op amazon.com user reviews lees waar men de lens de hemel in prijst, dus er moeten toch wel degelijk hoop écht goede tussen zitten. Dat de Sigma vertegenwoordiger dit 'normaal' vindt en het dan ook nog eens op Canon steekt vind ik toch maar bizar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk bericht
                              Het is toch niet normaal dat ik een MA van +19 nodig had om iets of wat acceptabel resultaat te krijgen. Als het kan, denk ik dat ik gewoon ga wachten op nieuw exemplaar en die eens grondig testen. Mocht die ook sukkelachtig focussen, dan ga ik toch geld terug vragen. Toch bizar als ik op amazon.com user reviews lees waar men de lens de hemel in prijst, dus er moeten toch wel degelijk hoop écht goede tussen zitten. Dat de Sigma vertegenwoordiger dit 'normaal' vindt en het dan ook nog eens op Canon steekt vind ik toch maar bizar.
                              Misschien eens door een iemand anders laten testen met een canon.
                              Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

Comment

Heb het op 2 bodies getest, 5DIII en 7D. Kijk ook maar eens naar de samples die ik heb gepost.

Comment

Working...
                                X