Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen beschermen met UV-filter?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

    Voor lensbescherming monteer ik steeds een zonnekap, zelfs binnen in huis.
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

    Comment


    • #17
      Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

      Zonnekap geeft inderdaad beste bescherming aan je objectief.
      In winderige omstandigheden en bvb aan zee of in een dierenpark gebruik ik wel een uv of neutrale filter. Dit omdat een zandkorreltje krassen kan veroorzaken tijdens het onderhoud achteraf.
      Nachtfoto's en studiofoto's gebeuren steeds zonder. Als je belichting correct moet zijn en je geen flare wilt hebben moet je de mogelijke boosdoeners ook zoveel mogelijk vermijden hé.
      Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven

      Comment


      • #18
        Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

        Ik heb op mn 70-200 altijd een B+W 77mm XS-Pro Clear MRC-Nano 007 zitten. Al genoeg testen mee gedaan en is niet zichtbaar op foto's + de lensdop past er ook nog op. Voor mij een geruststelling voor het afkuisen.
        Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

        Comment


        • #19
          Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

          Ik ga de truuk met een wit blad papier eens proberen, zoals voorgesteld door timefreezer...

          Ik dacht overigens dat lensdoppen altijd passen op het filter. Maar kennelijk is dat niet zo?

          Zonnekap zit er bij mij altijd op bij de primes, maar op de 70/200 niet altijd. Het maakt 'm zoveel groter...
          Nikon D800

          Comment


          • #20
            Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

            De "slechtere beeldkwalitiet" van een UV filter ga je normaal gezien niet zien, en de "bescherming" die het biedt zal normaal ook geen verschil maken.
            Als je je meer op je gemak voelt met een filtertje erop, koop er dan maar een.

            Comment


            • #21
              Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

              Ik gebruike geen UV filters wel CLEAR filters. De B+W zoals hier boven en de Tiffen HT digital ultra clear. Hiervan zie je niets op je foto's (tenzij je misschien met een spectrumanalyzer of iets dergelijks moet gaan kijken)
              Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

              Comment


              • #22
                Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

                Ik heb een paar UV filters en Clear filters waarmee ik eens een testje zal doen over de impact op de beeldkwaliteit, en dan een topic starten
                Nikon shooter - Samyang fan

                Comment


                • #23
                  Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

                  Heeft iemand een concreet voorbeeld van een objectief dat van vernieling gered werd door toedoen van een filter ?
                  I may disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it (Evelyn Beatrice Hall)

                  Comment


                  • #24
                    Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

                    op sommige heb ik er op andere niet. logica zit er niet echt achter.
                    A7 f1.4 fuji F2 & F1.4

                    Comment


                    • #25
                      Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

                      Als ik eens een sigaretje rook is dat liever zonder filter, maar over het
                      algemeen hou ik me bij sigaartjes.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

                        Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                        Als ik eens een sigaretje rook is dat liever zonder filter, maar over het
                        algemeen hou ik me bij sigaartjes.
                        En wat heeft dit met dit topic te maken?
                        Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

                          Oorspronkelijk geplaatst door TBiRD Bekijk bericht
                          En wat heeft dit met dit topic te maken?
                          Niet veel, behalve dat dit topic ieder jaar terugkomt. De één beschermt zijn
                          lenzen met zo'n filter, een ander vindt dat dit afbreuk doet aan de kwaliteit.
                          Een wellis nietis spelletje zonder winnaars en zonder verliezers, maar helaas
                          ook behoorlijk uitgemolken en herkauwd, waardoor het steeds meer op een
                          Canon versus Nikon debat begint te gelijken.

                          Comment


                          • #28
                            Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

                            Of Belga met filter en Bastos zonder... Doe mij ook maar een sigaartje.
                            als het item regelmatig terugkomt, is dat dan geen teken dat het belangrijk is? Naar mijn mening is een al dan niet filter belangrijk, enerzijds omdat je beeld erdoor reist, anderzijds omdat het een barrière is voor vuil op je frontlens. Ieder voordeel heb z'n nadeel. Nooit geweten dat Cruijff fotografeerde.
                            Ik heb het al meermaals georakeld, een filter en een zonnekap op je lens, filter eraf wanneer je problemen mag verwachten, flare etc. zonnekap nooit eraf (of voor heel nabij flitsen en andere uitzonderingen). Filter kun je zonder meer met je T-shirt of zakdoek (zelfs met snot, voor een ouderwets soft focus effect) snel schoonmaken, als er bv zout water opgespat is, kun je de filter in een sopje wassen. Ivm soft focus, ik smeer liever wat vaseline op een UVtje dan op mijn frontlens.
                            D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                            Comment


                            • #29
                              Re: Lenzen beschermen met UV-filter?

                              Oorspronkelijk geplaatst door mnoach Bekijk bericht
                              Of Belga met filter en Bastos zonder... Doe mij ook maar een sigaartje.
                              als het item regelmatig terugkomt, is dat dan geen teken dat het belangrijk is? Naar mijn mening is een al dan niet filter belangrijk, enerzijds omdat je beeld erdoor reist, anderzijds omdat het een barrière is voor vuil op je frontlens. Ieder voordeel heb z'n nadeel. Nooit geweten dat Cruijff fotografeerde.
                              Ik heb het al meermaals georakeld, een filter en een zonnekap op je lens, filter eraf wanneer je problemen mag verwachten, flare etc. zonnekap nooit eraf (of voor heel nabij flitsen en andere uitzonderingen). Filter kun je zonder meer met je T-shirt of zakdoek (zelfs met snot, voor een ouderwets soft focus effect) snel schoonmaken, als er bv zout water opgespat is, kun je de filter in een sopje wassen. Ivm soft focus, ik smeer liever wat vaseline op een UVtje dan op mijn frontlens.
                              Volledig akkoord.

                              @ de rest: laat iedereen die een nuttige bijdrage heeft aan zulke topics gewoon zijn ding doen en als het jou niets lijkt reageer dan mi ook gewoon niet en surf verder. Moest ik in elk topic waar er iets mij niet aanstaat reageren zou het een dagtaak worden. Laat staan in een fotobeoordeling waar je de mensen kan ontmoedigen of afbreken
                              Design is destiny in my hands, fate in your eyes.

                              Comment


                              • #30
                                Amendement bij mijn vorige post: bij studio-opnamen en andere, waarbij je zeker bent dat je lens niet in "gevaar" is (vingers, stof, zand, vocht...), filter ook afhalen. En zo zullen er nog situaties zijn waar het gebruik resp. het verwijderen van een filter verantwoord is. Ieder moet voor zichzelf uitmaken waar de grens ligt, voor de ene is dat nooit ofte nimmer een extra laag glas voor de frontlens, voor de andere is zelfs een kogelvrije staalplaat nog niet goed genoeg wanneer het toestel in de brandkast ligt...

                                Er is geen universele waarheid, maar ik vind dat de mijne wel beter is dan die van alle anderen samen (anders zou ik het niet zo doen). Nu volgt een dikke

                                Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
                                D40+D7000 /veel glas en metaal /2 ogen

                                Comment

                                Working...
                                X