Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Onze volgende workshop: Street-Fashion - 8 maart 2025, Herentals
De Shooting Day in AARSCHOT op 22 maart 2025 is VOLGEBOEKT
Zonnekap geeft inderdaad beste bescherming aan je objectief.
In winderige omstandigheden en bvb aan zee of in een dierenpark gebruik ik wel een uv of neutrale filter. Dit omdat een zandkorreltje krassen kan veroorzaken tijdens het onderhoud achteraf.
Nachtfoto's en studiofoto's gebeuren steeds zonder. Als je belichting correct moet zijn en je geen flare wilt hebben moet je de mogelijke boosdoeners ook zoveel mogelijk vermijden hé.
Canon EOS R6 systeemcamera met RF 50 1.8 STM + RF 25-105 F/4 IS 'L' USM, + EF-RF-adapters en een paar heel goede EF 'L' objectieven
Ik heb op mn 70-200 altijd een B+W 77mm XS-Pro Clear MRC-Nano 007 zitten. Al genoeg testen mee gedaan en is niet zichtbaar op foto's + de lensdop past er ook nog op. Voor mij een geruststelling voor het afkuisen.
De "slechtere beeldkwalitiet" van een UV filter ga je normaal gezien niet zien, en de "bescherming" die het biedt zal normaal ook geen verschil maken.
Als je je meer op je gemak voelt met een filtertje erop, koop er dan maar een.
Ik gebruike geen UV filters wel CLEAR filters. De B+W zoals hier boven en de Tiffen HT digital ultra clear. Hiervan zie je niets op je foto's (tenzij je misschien met een spectrumanalyzer of iets dergelijks moet gaan kijken)
Niet veel, behalve dat dit topic ieder jaar terugkomt. De één beschermt zijn
lenzen met zo'n filter, een ander vindt dat dit afbreuk doet aan de kwaliteit.
Een wellis nietis spelletje zonder winnaars en zonder verliezers, maar helaas
ook behoorlijk uitgemolken en herkauwd, waardoor het steeds meer op een
Canon versus Nikon debat begint te gelijken.
Of Belga met filter en Bastos zonder... Doe mij ook maar een sigaartje.
als het item regelmatig terugkomt, is dat dan geen teken dat het belangrijk is? Naar mijn mening is een al dan niet filter belangrijk, enerzijds omdat je beeld erdoor reist, anderzijds omdat het een barrière is voor vuil op je frontlens. Ieder voordeel heb z'n nadeel. Nooit geweten dat Cruijff fotografeerde.
Ik heb het al meermaals georakeld, een filter en een zonnekap op je lens, filter eraf wanneer je problemen mag verwachten, flare etc. zonnekap nooit eraf (of voor heel nabij flitsen en andere uitzonderingen). Filter kun je zonder meer met je T-shirt of zakdoek (zelfs met snot, voor een ouderwets soft focus effect) snel schoonmaken, als er bv zout water opgespat is, kun je de filter in een sopje wassen. Ivm soft focus, ik smeer liever wat vaseline op een UVtje dan op mijn frontlens.
Of Belga met filter en Bastos zonder... Doe mij ook maar een sigaartje.
als het item regelmatig terugkomt, is dat dan geen teken dat het belangrijk is? Naar mijn mening is een al dan niet filter belangrijk, enerzijds omdat je beeld erdoor reist, anderzijds omdat het een barrière is voor vuil op je frontlens. Ieder voordeel heb z'n nadeel. Nooit geweten dat Cruijff fotografeerde.
Ik heb het al meermaals georakeld, een filter en een zonnekap op je lens, filter eraf wanneer je problemen mag verwachten, flare etc. zonnekap nooit eraf (of voor heel nabij flitsen en andere uitzonderingen). Filter kun je zonder meer met je T-shirt of zakdoek (zelfs met snot, voor een ouderwets soft focus effect) snel schoonmaken, als er bv zout water opgespat is, kun je de filter in een sopje wassen. Ivm soft focus, ik smeer liever wat vaseline op een UVtje dan op mijn frontlens.
Volledig akkoord.
@ de rest: laat iedereen die een nuttige bijdrage heeft aan zulke topics gewoon zijn ding doen en als het jou niets lijkt reageer dan mi ook gewoon niet en surf verder. Moest ik in elk topic waar er iets mij niet aanstaat reageren zou het een dagtaak worden. Laat staan in een fotobeoordeling waar je de mensen kan ontmoedigen of afbreken
Amendement bij mijn vorige post: bij studio-opnamen en andere, waarbij je zeker bent dat je lens niet in "gevaar" is (vingers, stof, zand, vocht...), filter ook afhalen. En zo zullen er nog situaties zijn waar het gebruik resp. het verwijderen van een filter verantwoord is. Ieder moet voor zichzelf uitmaken waar de grens ligt, voor de ene is dat nooit ofte nimmer een extra laag glas voor de frontlens, voor de andere is zelfs een kogelvrije staalplaat nog niet goed genoeg wanneer het toestel in de brandkast ligt...
Er is geen universele waarheid, maar ik vind dat de mijne wel beter is dan die van alle anderen samen (anders zou ik het niet zo doen). Nu volgt een dikke
Sent from my Transformer Prime TF201 using Tapatalk 2
Comment