Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe of 2dehands lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nieuwe of 2dehands lens?

Oorspronkelijk geplaatst door boy1308 Bekijk bericht
    Hallo iedereen,

Na vele raadgevingen van forumleden ga ik straks mijne d800 halen. Maar ik zou er graag een 24-70mm 2.8 erbij willen (heb al een 70-200 lens).

Moet ik gaan voor een nieuwe (1500€) of voor tweedehands? (4-5 jaar oud en vagen ze nog 1100€ voor)?
    Ik heb de laatste drie jaar toch erg veel geld uitgegeven aan camera's en lenzen en ik heb mijn 24-70 2.8 tweedehands gekocht (het stopt ergens). Ik heb 1100 betaald voor een quasi ongebruikte lens van 1 jaar oud. Nog geen seconde spijt van gehad, die doe ik nooit meer weg. 1100 voor 4-5 jaar oud vind ik te veel.
    En als je ze niet vindt in 2e hands, koop ze nieuw, je gaat er nooit spijt van hebben, het is een fantastische lens, kijk maar eens bij de besprekingen van Bjorn Rorslett, als ik me niet vergis is dit een van de weinige die ooit een 5 gekregen heeft (en Rorslett is geen Ken Rockwell hoor)

Comment

(en Rorslett is geen Ken Rockwell hoor)
      Hij vind die lens anders ook onwaarschijnlijk goed in dit geval
      D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
        Hij vind die lens anders ook onwaarschijnlijk goed in dit geval
        Hij kan niet anders zeker ?
        Maar ze is dan ook echt zeer zeer goed.

Comment

Als het gaat over een standaard zoomlens van die kwaliteit, voor een full-frame body, dan zou ik altijd nieuw kopen. Want die doe je nooit meer weg, toch ? Waardoor zou je die vervangen om te verbeteren ? Ik zou dan eerder ovewegen om aanvullend glas in tweedehands te zoeken. Die Nikkor 24-70 2.8 is toch echt wel een basiswaarde en die zou ik nooit tweedehands kopen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
            Als het gaat over een standaard zoomlens van die kwaliteit, voor een full-frame body, dan zou ik altijd nieuw kopen. Want die doe je nooit meer weg, toch ? Waardoor zou je die vervangen om te verbeteren ? Ik zou dan eerder ovewegen om aanvullend glas in tweedehands te zoeken. Die Nikkor 24-70 2.8 is toch echt wel een basiswaarde en die zou ik nooit tweedehands kopen.
            tja ... ik vond het een boring stuk glas ... dus ik heb ze wél van de hand gedaan

TravelToy
            www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

De gustibus et coloribus non disputantur. Alhoewel: wat heb je in de plaats dat niet boring is ? En dan bedoel ik niet een hele zak primes natuurlijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                De gustibus et coloribus non disputantur. Alhoewel: wat heb je in de plaats dat niet boring is ? En dan bedoel ik niet een hele zak primes natuurlijk.
                "slechts" een halve zak primes

de 35 f/1,4 en de 50 f/1,8

nu kan je natuurlijk zeggen dat je de 24-70 ook op 35 of 50 kan zetten, maar het werkt zeker niet hetzelfde en ik heb graag een grotere diafragmaopening in dat bereik

let op, die 24-70 is een supergoede lens natuurlijk ... alleen niet mijn ding

TravelToy
                www.christian-bailleul.be | Blog

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TravelToy Bekijk bericht
                  "slechts" een halve zak primes

de 35 f/1,4 en de 50 f/1,8

nu kan je natuurlijk zeggen dat je de 24-70 ook op 35 of 50 kan zetten, maar het werkt zeker niet hetzelfde en ik heb graag een grotere diafragmaopening in dat bereik

let op, die 24-70 is een supergoede lens natuurlijk ... alleen niet mijn ding

TravelToy
                  Ja, t'is altijd iets natuurlijk, ik heb de nieuwe 85mm f1.8 AF-s, de 50mm f1.4 AF-s, en de 24mm f1.4 AF-s,
                  kan in feite worden opgevangen door één 24-70, met gemis van 15mm in het télégebied dan.

De kwaliteit van de 24-70 is zéér goed, maar kan het toch niet halen tegenover de betere prime's, vooral de vertekening

is hier doorslaggevend, maar allemaal deels softwarematig op te lossen.

Ofwel ga je voor gemak en flexibiliteit, en kies je in dat geval voor een zoom,

ofwel ga je voor een paar primes die dan duidelijk ook hun voordelen hebben.

Wat betreft de vraag van TS, als je wat tijd hebt, zou ik zeggen uitkijken naar een mooie tweedehands, ze liggen er niet dik,

maar ze zijn er, maar zorg dan tenminste dat je de BTW bespaard, kan in sommige gevallen ook met een nieuw objectief..........

Comment

waarom die Nikon lens ? zou mij eerder de tamron 24-70 f 2,8 aanschaffen, heb je ook meteen beeldstabilisatie en optisch minstens zo goed als de nikon versie, zo niet beter.
                    hier staan voorbeelden weliswaar gemaakt met de canon 5dmkiii, zijn beschikbaar op full-resolutie

Comment

Naar het schijnt is de tamron met vc totaal niet opgewassen tegen de Nikon. Qua scherpte zien ze er pas gelijk uit aan f/5.6 en hoger. De vc is natuurlijk wel handig , maar als je op 5.6 moet fotograferen voor het resultaat te halen dat je met de nikonversie kan halen... Flare is ook veel minder op de nikon. De tamron heeft zeker een verdiende plaats, en betaalbaardere prijs. Maar moest geld geen probleem zijn, raad ik toch de nikon aan. Zeker de bouwkwaliteit, dat bij de nikon fantastisch is, zou bij mij de doorslag geven.

Comment

Het is mij al dikwijls opgevallen dat veel lenzen telkens vergeleken worden met die Nikkor 24-70 2.8. Dat betekent eigenlijk dat al die mensen deze lens gewoon als 'de norm' beschouwen. En dat wil toch al iets zeggen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
                          Naar het schijnt is de tamron met vc totaal niet opgewassen tegen de Nikon. Qua scherpte zien ze er pas gelijk uit aan f/5.6 en hoger. De vc is natuurlijk wel handig , maar als je op 5.6 moet fotograferen voor het resultaat te halen dat je met de nikonversie kan halen... Flare is ook veel minder op de nikon. De tamron heeft zeker een verdiende plaats, en betaalbaardere prijs. Maar moest geld geen probleem zijn, raad ik toch de nikon aan. Zeker de bouwkwaliteit, dat bij de nikon fantastisch is, zou bij mij de doorslag geven.
                          denk dat allemaal maal verhaaltjes zijn om de nikon lens te motiveren
                          heb al veel beelden van de nikon combi (d800) gezien en die lens is zoals alle lenzen trouwens, niet zonder gebreken zoals ook de tamron niet is.
                          als je de voorbeelden die ik gepost heb (zijn wel met 5dmkiii gemaakt) bekijkt en vergelijkt met nikon d800 nikon 24-70 combi hebben die een heel andere uitstraling, is het grote nadeel van die nikon combi die beelden zijn technisch wel in orde maar missen dat ietsje meer.
                          hier zijn nikon d800 24-70 voorbeelden te vinden,http://www.dpreview.com/reviews/nikon-d800-d800e/35 iemand die iet of wat beelden kan interpreteren op kwaliteit zal begrijpen wat ik bedoel.

daar is ook een voorbeeldje in de serie waar ik naar verwijs waar men een vergelijk maakt met de canon versie op f2,8

denk dat dit voldoende zegt.

zelf leren naar beelden kijken en deze beoordelen, zowel technisch en inhoudelijk is een kunst, maar zegt heel veel.
                          en dat is uiteindelijk belangrijk, hoe zien mijn beelden er finaal uit, wat is de finale kwaliteit.(kleurrendering contrast van de lens spelen hier een zeer grote rol)

de tamron lens is ook weather sealed dacht ik, en voor nen nagel in de muur te kloppen gebruik ik nen hamer, alhoewel op het gewicht afgaande kun je die tamron gebruiken als sledgehammer maar is toch veel meer geschikt om foto's te maken !

Comment

=puerte;3617479]iemand die iet of wat beelden kan interpreteren op kwaliteit zal begrijpen wat ik bedoel.
                            Zeker als je vind dat wat uit een NEX-7 komt superieur is aan andere toestellen, zegt veel over je interpretatie puerte.
                            Last edited by Guest42; 28 juli 2012, 07:57.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door henri108 Bekijk bericht
                              Zeker dat, die Tamron is qua vignetering maar goed vanaf f7.2 heb ik gelezen, geef mij ook maar de Nikon kwaliteit en Nano coating.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Zeker dat, die Tamron is qua vignetering maar goed vanaf f7.2 heb ik gelezen, geef mij ook maar de Nikon kwaliteit en Nano coating.
                                zal wel zijn, wat er niet bijgezegd wordt is dat er in camera correcties uitgevoerd worden wat vignetting betreft voor eigen merklenskes ! je kunt dat evengoed en zelfs beter in post-processing uiteraard en ook volledig automatisch.
                                de 24-70 van nikon heeft ook last van vignetting en zekers van CA.
                                daarbij de meeste testen en ervaringen van de nikon 24-70 zijn gebaseerd op ocharme 12mp toestellekes, en op 70mm moet je voldoende klein diafragma gebruiken zie ik als je alles scherp wil hebben.
                                nogmaals kijk naar die beelden die ik gepost heb daar zie je zwart op wit dat de nikon beelden veel minder aangenaam zijn, en nog niet een klein beetje, dan de canon 5dmkiii met tamron lens, leer nu toch eens van te zien het ligt voor uwe neus.

kijk eens naar de ogen (pique), de gelaatskleur (kleurrendering), de zachtheid maar toch haarscherp (contrast)
                                The safest and most inclusive global community of photography enthusiasts. The best place for inspiration, connection, and sharing!

Comment

Working...
                                X