Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER! Deze stadswandeling is inmiddels VOLGEBOEKT!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
haloo ik zal mijn lenzen is moeten rijgen maar weet ni goe hoe ik er aan moet begine want het gaat vooral over de nikon 14-24mmf2.8 en de 70-200mmf2.8 vrII
zijn er bepalde truckjes voor of midltjes dta je coting ni aan tast
mvg stijn
ik heb mijn nikon 70-200 f2.8 VR II even terug gereinigd .
eerst met stofvrij doekje , dan met zo'n vochtig doekje dat daar speciaal voor dient . heb deze " reinigings middellen " bij foto konijnenberg gekocht , met de uitleg van de verkoper , dat deze daar speciaal voor dienden . nooit met een vloeistof direkt op het lensglas, want dat zou de coting aantasten.
nu , mijn coting is dus beetje aangestast door met dat speciaal vochtige doekje erover te gaan . en ja ik ben zeer voorzichtig geweest . het stof dat erop hing ging er zo af , maar dat ' vettig ' streepje , van een vinger vermoedelijk ging er droog niet af . nu , je ziet wel niets aan de foto's hoor, maar zo'n duur lens .... dat heb je natuurlijk niet graag he.
dus toch maar opletten zou ik zeggen .
Schoonblazen en kwasten met een blaaskwast en dan met een microvezeldoekje de lensoppervlakte schoonmaken als je zeker weet dat er geen stofjes en zandje meer zitten. Krijg je het niet goed schoon, dan gebruik ik een pompspuitbus met iets voor je bril schoon te maken(vanuit de supermarkt) en dat microvezeldoekje.
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Ik ha ok al un pm van Stijn "hoe je die lenzen best kan rijngen zonder dat je de coting aan tast" en ok al gpmt hoe da ik ut doei ma gin reaacci
miscien durf ie er nu wel aan te begingen
Niet zo gauw denk ik, maar zelf gebruik ik eerst spuitlucht en een speciaal doekje.
Als er iets vast zit eerst Scotch tape en als laatste redmiddel vloeistof.
Aha ok...mijn 85mm f1.4 D is van het weekend namelijk gevallen In de sneeuw...zand...zo netjes mogelijk proberen schoon te maken, eerst gespoeld met water, ped pads en van die vloeistof voor je sensor te reinigen...lens werkt gelukkig nog gewoon goed.
Wel een miniscuul krasje op de frontlens, van het zand waarschijnlijk en een deukje in de zonnekap...baalweekend dus, maar de coating zal nog wel goed zijn dan
Wel een miniscuul krasje op de frontlens, van het zand waarschijnlijk en een deukje in de zonnekap...baalweekend dus, maar de coating zal nog wel goed zijn dan
Waar zou dat krasje dan in moeten zitten als de coating niet beschadigd is?
Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Waar zou dat krasje dan in moeten zitten als de coating niet beschadigd is?
Ja, ok...niet extra beschadigd door het gebruik van een vloeistof (baal wel van het krasje hoor...maar zolang ik er op de plaatjes niets van terugzie is dat een "probleem" voor wanneer hij weer verkocht wordt).
Ga gewoon naar de apoteker en koop je 100cc isopropanol (kost +- 2 euro)
Kan je krijgen zonder voorschrift touwens.
Je kan het ook kopen in een fotowinkel maar kost je dan 50x zo duur
isopropanol is HET middel dat ze gebruiken in de industrie voor het kuisen van lenzen,optics,...
Je werkt als volgdt:
- oppervlak GOED afblazen eerst om krassende debris weg te blazen.
- op een zachte tissue doe je beetje isopropanol
- wrijf je lensglas ermee in
- neem een verse tissue en droog het glas op en neem strepen weg
- nablazen om papierstof weg te nemen
herhaal indien nog niet zuiver
resultaat 100% garantie
Ga gewoon naar de apoteker en koop je 100cc isopropanol (kost +- 2 euro)
Kan je krijgen zonder voorschrift touwens.
Je kan het ook kopen in een fotowinkel maar kost je dan 50x zo duur
isopropanol is HET middel dat ze gebruiken in de industrie voor het kuisen van lenzen,optics,...
Je werkt als volgdt:
- oppervlak GOED afblazen eerst om krassende debris weg te blazen.
- op een zachte tissue doe je beetje isopropanol
- wrijf je lensglas ermee in
- neem een verse tissue en droog het glas op en neem strepen weg
- nablazen om papierstof weg te nemen
herhaal indien nog niet zuiver
resultaat 100% garantie
Als ik een model locomotief moet herspuiten leg ik die enkele uren in isopropanol om de oude verf eraf te halen.
Dat zou ik dus zeker niet gebruiken op een lens!
Grtz, RF
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Ik gebruik voor al mijn lenzen gewoon een micorvezeldoekje, dat werkt perfect, vette vinger afdrukken zijn er zeker mee weg. eerst stof wegblazen met een blaaspeer natuurlijk.
Comment