Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Walkaround zoomlens voor Pentax?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Walkaround zoomlens voor Pentax?

First things first: eerste post

Ik ben op zoek naar een degelijke zoomlens voor een Pentax K-r. De bedoeling is om tijdens uitstappen/reizen met één lens rond te lopen met een degelijk bereik. Zowel voor landschappen als voor de "die wil ik toch even van dichterbij".
    Ondertussen heb ik google wat afgezocht en kom ik steeds uit op een Tamron 18-200mm. De veelal aangeprezen 18-250mm schijnt niet meer geproduceerd te worden...
    De Sigma 18-200mm schijnt het nogal lastig te hebben bij het gebruik van de auto-focus.
    Heeft er iemand nog suggesties?

Utopische eisen:
    - bloedscherp
    - geen vignettering
    - geen CA
    - geen vervorming
    - degelijke bouwkwaliteit (geen lenscreep?)
    - stille/snelle autofocus
    - lichtsterk + mogelijkheid tot spelen met scherptediepte

Natuurlijk wordt het uiteindelijk een compromis...
    Budget +/- 500 EUR

Alvast bedankt :-)
    Last edited by K_VL; 17 januari 2011, 13:00.

Re: Walkaround zoomlens voor Pentax?

Lijkt me een beetje een onmogelijk programma...Allez, vele eigenaars van dergelijk glas zullen anders beweren, maar da's m.i. eerder omdat ze nooit anders gebruikten.

Je hebt gelijk, de DA18-250 ofte Tamron 18-250 schenen de "beste" in deze soort te zijn, maar of je ze met de adjectieven in je lijstje vereisten kan benoemen lijkt me onwaarschijnlijk.

Maar intss is er nieuw spul op de markt. Mss moet je de nieuwe Pentax DA18-135 eens bekijken. Die heeft op z'n minst al goede bouw met z'n WR (weather resistant) specificatie, plus stille autofocus met de DC motor (kleine broertje van SDM in de DA* pro-reeks). De andere eigenschappen ken ik niet zo, maar de press release licht er specifiek het ED glas-element uit evenals de geronde diafragmabladen voor mooiere "bokeh", om de goede beeldkwaliteit van dit objectief te benadrukken. Maar welke press release steekt niet de loftrompet af?

Wat betreft bereik zit je m.i. met de 18-135 goed. Persoonlijk doe ik 99% van m'n doordeweekse fotografie met de DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8, dus op de 2mm breedhoek na is dat eenzelfde bereik. Wildlife ga je er niet mee doen, maar daarvoor is m.i. ook een type 18-250 niet geschikt (te donker aan 250mm, en wat in dergelijk glas 250mm wordt genoemd is meestal toch teleurstellend kort).

De lichtsterkte zit bij de 18-135 in dezelfde richting als de ultrazooms in het 18 tot 135 bereik. Daar ga je niet veel winnen, maar da's bij geen enkel gelijkaardig objectief het geval.

Handig bij deze tov de andere ultrazooms, is dat de DA18-135 de enige is met QSF (Quick Shift Focus) wat eventueel manueel scherpstellen een stuk makkelijker maakt. De DA18-250, een kopie van de Tamron met Pentax etiket, had deze niet als enige van de DA objectieven, en de Tamrons en Sigma's natuurlijk ook niet.

hth, Wim
    Last edited by ishpuini; 17 januari 2011, 14:53.
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Bedankt voor de info. :-)

Comment

en vergeet bloedscherp maar... jammer genoeg...
        www.aeri-photography.be

Comment

Working...
        X