Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lens reingen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: lens reingen

Ik tuit mijn lippen, blaas de lens vochtig en wrijf vervolgens met een schoon doekje (zakdoek of microvezel) het oppervlak schoon. Werkt perfect ....

Comment

Als het sms-taal ik, ben ik akkoord... Dit is not done.
      Maar weet ook dat niet iedereen even taalvaardig is, en dan heb ik respect voor die persoon om toch te posten

Sorry voor dit off-topic.
      Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
      Als we hier straks met z'n allen sms-taal moeten gaan leren om elkaar vlot te blijven begrijpen, dan stop ik er eerlijk gezegd toch mee...
      www.damafoto.be
      Facebook Damafoto

Comment

Isopropanol gaat somige plastiek/verf soorten aanvreten bij langdurige blootstelling.
        Voor een reiniging is er geen probleem omdat de stof weggenomen word tijdens het poetsen en er dus geen langdurige blootstelling aan is. Hetzelfde probleem heb je met ALLE kuisproducten, de een al wat meer dan de andere natuurlijk.

Op de vraag of het goed is om een sensor te kuisen zeg ik nee, de reden is dat je het niet goed kan opnemen. En dan is het risidu een probleem.
        Isopropanol verwerkt een beetje zoals white-spirit +- Ik bedoel dan de verdampingssnelheid.

Er zijn er die beweren dat het wel kan, maar daar zou ik men handen niet voor in het vuur willen steken.

Isopropanol moet je maar eens opzoeken op internet en ze gebruiken het echt in zeeer veel reinigingstoepassingen vooral voor optics en electronica, labotoestellen, ...

Voor de sensor ben je beter af met zuivere methanol (pro-analyse grade) Dus niet de methanol die je overal kan kopen want die laat strepen achter!
        De meeste gebruiken daarvoor het product "Eclipse" wat eigenlijk methanol proanalyse is

Comment

Ik gebruik visible Dust TM Lens cleaner, eerst stof en zand vrij maken met een blaaskwastje bij voorbeeld.
          Hier nog wat gegevens van Visible Dust TM.
          Lens reinigen ™ Instructies

1. 1. Spray onto a soft lint-free cloth such as VisibleDust Magic Cleaner . Spuit op een zachte niet-pluizende doek zoals VisibleDust Magic Cleaner .

2. 2. Gently wipe the lens or surface to be cleaned. Veeg de lens of het te reinigen oppervlak.

3. 3. Polish until dry. Poolse tot het droog is.

CAUTION: Not for contact lenses. LET OP: Niet voor contactlenzen. Avoid contact with eyes. Vermijd contact met de ogen.

Does not contain any alcohol Bevat geen alcohol

Contrary to alcohol, which evaporates and leaves sharp objects behind on your lens, Lens Clean™ has components that protect your lens from being scratched by microscopic objects. In tegenstelling tot alcohol, die verdampt en laat scherpe voorwerpen achter op je lens, Lens Clean ™ bevat bestanddelen die je lens te beschermen tegen krassen door microscopische objecten. This protection is built-in because safety is our number one concern. Deze bescherming is ingebouwd, omdat de veiligheid is onze nummer een zorg.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
            Ga gewoon naar de apoteker en koop je 100cc isopropanol (kost +- 2 euro)
            Kan je krijgen zonder voorschrift touwens.
            Je kan het ook kopen in een fotowinkel maar kost je dan 50x zo duur

isopropanol is HET middel dat ze gebruiken in de industrie voor het kuisen van lenzen,optics,...

Je werkt als volgdt:
            - oppervlak GOED afblazen eerst om krassende debris weg te blazen.
            - op een zachte tissue doe je beetje isopropanol
            - wrijf je lensglas ermee in
            - neem een verse tissue en droog het glas op en neem strepen weg
            - nablazen om papierstof weg te nemen
            herhaal indien nog niet zuiver
            resultaat 100% garantie
            Ik gebruik al jaren isopropyl alcohol voor de optiek van m'n telescoop ook maar ik heb dat wel nog nooit onverdund gebruikt.
            Een paar drupjes bij een glas gedistilleerd water zijn voldoende. Tenzij je de coating weg wilt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
              Ik gebruik al jaren isopropyl alcohol voor de optiek van m'n telescoop ook maar ik heb dat wel nog nooit onverdund gebruikt.
              Een paar drupjes bij een glas gedistilleerd water zijn voldoende. Tenzij je de coating weg wilt
              Ik gebruik ook reeds jaren Isopropanol, en dat zowel voor het reinigen van objectieven, als sensor ook voor mijn computerschermen en plasmascherm, nooit enige vorm van agresief reageren ondervonden.

Dit werd ook veelgebruikt bij Philips om kunststoffen te reinigen, maar in het bijzonder om kleine kunststofstukjes antiestatisch te maken zodat deze niet aan elkaar gingen klitten tijdens het verwerkingsproces.
              Ook de peperdure goudopgedampte spiegels van onze yaglasers werden ermee gekuist.

Op de vraag of het goed is om een sensor te kuisen zeg ik nee, de reden is dat je het niet goed kan opnemen. En dan is het risidu een probleem.
              Isopropanol verwerkt een beetje zoals white-spirit +- Ik bedoel dan de verdampingssnelheid.
              Mischien bestaan er verschillende samenstellingen, degene die ik hier staan heb laat niets achter en verdampt een stuk sneller dan white-spirit.

Comment

Steek ze gewoon in de afwasmaschine

Comment

Voor kleine vette spots op de lens gebruik ik altijd een Hama lenspen, werkt perfect. Voor de rest zijn een blaaspeertje, kwastje en een microvezeldoekje meestal voldoende.

Isopropanol is ook een goeie optie (zit ook veel in brillendoekjes, en veel brillen hebben tegenwoordig glazen met coating...), maar het is beter om dit 1:1 te verdunnen met het liefst gedestilleerd water (om residu vorming tegen te gaan). Door het verdunnen wordt de verdampingssnelheid van isopropanol lager en heb je dus meer tijd om rustig de lens te kunnen reinigen. Tevens kun je met dit mengsel vuil verwijderen wat eigenlijk alleen in water goed oplost; met zuivere isopropanol zal dit uiteindelijk toch op de lens achterblijven.
                  Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
                    werkt dit ook voor sensors?
                    Ja, maar bij nieuwe sensoren heb je kans dat de Tinoxyde eraf komt.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ik heb vroeger nog een product gehad , was nog in het analoge tijdperk was een flesje met aan de dop langs binnen een borsteltje die in een pruduct zat stroopachtig en je moest dat op je glas van je lens strijken dat was doorzichtig en dan moest je het dunne velletje als het droog was eraf trekken en alle onreinheid was mee gekomen werkte prachtig

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stijn van nunen Bekijk bericht
                        haloo ik zal mijn lenzen is moeten rijgen maar weet ni goe hoe ik er aan moet begine
                        mvg stijn
                        Gaatjes boren en een passend touwtje erdoor.....

Comment

hahaha

Comment

Voor alle duidelijkheid, die locomotieven die ik herspuit zijn van ABS, plastiek dus.
                            Locomotieven gemaakt uit "wit metaal" (legering van zamac zoals de Märklin loc's en de tenders bij Roco, bouwkits van Reitz, Model Loco en Jocadis) worden ook niet aangetast door isopropanol.
                            De samenstelling ervan ken ik, ik haal een bus van 5 liter bij een fabriek in Menen.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
                              ...maar het is beter om dit 1:1 te verdunnen met het liefst gedestilleerd water (om residu vorming tegen te gaan). Door het verdunnen wordt de verdampingssnelheid van isopropanol lager en heb je dus meer tijd om rustig de lens te kunnen reinigen. Tevens kun je met dit mengsel vuil verwijderen wat eigenlijk alleen in water goed oplost; met zuivere isopropanol zal dit uiteindelijk toch op de lens achterblijven.
                              Dat klopt idd, puur isopropanol is ideaal om vetten en olieen op te lossen maar voor watergedragen vuil is het niet ideaal.
                              Beetje gedistileerd water bij doen is dan idd aan te bevelen.

We zijn weer wat slimmer geworden

Comment

Een lenscoating is een soort verf dus afblijven met bijtende stoffen.
                                Gewoon afblazen met een blazer en schoonmaken met een poetsdoekje geschikt voor optische toestellen en cameralenzen.
                                Vocht is het grote probleem voor je coating, laat nooit je lenzen en andere dingen in een natte tas zitten.
                                Schimmel en het oxideren is funest voor je spulletjes.
                                Weet je dat de coating uitgevonden werd door vuile lenzen.

Comment

Working...
                                X