Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ideale lens voor portret

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Ideale lens voor portret

    Owkee...

    en waar volgt nu de conclusie??

    Wat is nu het beste een prime of zoomlens? Ik merk dat ieder zijn eigen mening heeft en dat is natuurlijk positief maar helpt mij niet echt.
    Persoonlijk doe ik de portretjes met 18 -55mm zoomlens maar ik merk dat ik via de exif altijd rond de 35mm zit qua brandpuntafstand.

    Dus eigenlijk zit ik met een prime van +- 35 mm goed of moet ik dan kiezen voor een van 50 of 55 mm?

    Ik zoom wel eens graag maar heb toch liever mooie foto's
    Nikon D3000,een paar lensjes en een SB-900, but wants more....MORE

    Comment


    • #47
      Re: Ideale lens voor portret

      Ik dacht dat de conclusie zou zijn dat je best wat verder van je onderwerp af blijft ; de winnende cijfers 85 zijn hier al een aantal keer gevallen.
      Toch interessant om ook een blik te werpen op de link die ik boven geef, en die weergeeft waar je de minste vervorming hebt.
      Zal die link hier nog eens geven, zie:
      Last edited by LesC; 16 oktober 2010, 13:58. Reden: Link toegevoegd
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

      Comment


      • #48
        Re: Ideale lens voor portret

        Oorspronkelijk geplaatst door MD fotografie Bekijk bericht
        Owkee...

        en waar volgt nu de conclusie??

        Wat is nu het beste een prime of zoomlens? Ik merk dat ieder zijn eigen mening heeft en dat is natuurlijk positief maar helpt mij niet echt.
        Persoonlijk doe ik de portretjes met 18 -55mm zoomlens maar ik merk dat ik via de exif altijd rond de 35mm zit qua brandpuntafstand.

        Dus eigenlijk zit ik met een prime van +- 35 mm goed of moet ik dan kiezen voor een van 50 of 55 mm?

        Ik zoom wel eens graag maar heb toch liever mooie foto's

        Qua vervorming zou ik met een cropsensor toch niet onder de 50 mm gaan, en bijvoorkeur portretten met nog een iets langer brandpunt
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #49
          Re: Ideale lens voor portret

          Ik ga voor de 85mm 1.2 bij Canon op de FF ... zalig!

          (het ging toch om de "ideale" lens hé?)
          Last edited by jr52; 16 oktober 2010, 16:10.
          "Just do it !"

          http://jr52.be/index.html

          Comment


          • #50
            Re: Ideale lens voor portret

            50mm is 'n beetje te kort, 85mm vind ik te ver, lijkt me dat 60mm of 70mm interessant zou zijn, kom ik dan terug bij:
            - of een 60mm f/2
            - of een 70mm f/2.8

            Comment


            • #51
              Re: Ideale lens voor portret

              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              Als ik vandaag het forum volg, dan kan ik me best voorstellen dat de TS problemen heeft met zijn keuze, mede door de antwoorden van de forumleden kan ik me best voorstellen dat die brave man het op den duur gewoon "niet meer weet" !


              Dus nu concreet een antwoord op je vraag: wat de ideale lens voor portret ?

              Voor fullframe een brandpunt van 85mm tot 135mm, en voor Cropsensor van 50mm tot 85 mm. Langer kan, maar is zeer lastig in een kleine studio, die we meestal allemaal hebben. Dus voor Canon de volgende toppers:

              EF 50 mm F 1,4 USM
              EF 85 mm F 1,8 USM
              EF 85 mm F 1,2 L USM
              EF 135 mm F 2 L USM
              EF 70 200 mm F 2,8 L USM
              de brave man weet hier nog nieks mee...

              hij heeft een Nikon D3000...

              canon lenzen passen hier niet op en de 85mm F1.8 heeft een motor nodig...
              los daarvan zijn de beste portret lenzen voor nikon analoog... doch niet voor de TS
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #52
                Re: Ideale lens voor portret

                Oorspronkelijk geplaatst door katbollie Bekijk bericht
                50mm is 'n beetje te kort, 85mm vind ik te ver, lijkt me dat 60mm of 70mm interessant zou zijn, kom ik dan terug bij:
                - of een 60mm f/2
                - of een 70mm f/2.8
                waarom is 85mm te ver? het levert een beter perspectief dan de 60 of de 70...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #53
                  Re: Ideale lens voor portret

                  amaai... om zot te worden hier

                  Dus idealer 60mm/f2 of 70mm /f2.8 prime of soortgelijk ook al schiet ik meestal rond de 35mm brandpuntafstand?

                  Inderdaad met canon stuff ben ik niks mee for now

                  De lenzen dienen niet voor in studio maar voor locatie dus mooi diafragma is altijd leuker voor de wazige achtergronden.
                  Nikon D3000,een paar lensjes en een SB-900, but wants more....MORE

                  Comment


                  • #54
                    Re: Ideale lens voor portret

                    Canon of Nikon, het doet er niet toe!

                    Maar ... 'klassiek' is/was een ideale portretlens een lens met een matige tele (70 tot 135 mm bij FullFrame) en een grote lichtsterkte (zo klein mogelijk diafragmagetal dus)!

                    Natuurlijk kun je met elke lens een goed portret maken.
                    "Just do it !"

                    http://jr52.be/index.html

                    Comment


                    • #55
                      Re: Ideale lens voor portret

                      Oorspronkelijk geplaatst door danielsl Bekijk bericht
                      Sla er maar wat reviews op na. Die 18-70 is een heel goede lens. Noem dan maar eens een betere zoom op..
                      Voorbeelden genoeg, Nikon 17-55 AF-S f2.8, 28-70 AF-S f2.8, 24-70 AF-S f2.8, 70-200 AF-S VR f2.8 enz.

                      Allemaal beter maar ook veel duurder, de 18-70 is inderdaad een goed objectief, maar je zegt zelf dat je het verschil kan zien met een 50mm f1.8, met één van bovenstaande kan je dat niet.
                      Last edited by Guest42; 17 oktober 2010, 07:26.

                      Comment


                      • #56
                        Re: Ideale lens voor portret

                        Oorspronkelijk geplaatst door MD fotografie Bekijk bericht
                        amaai... om zot te worden hier

                        .............................
                        Laten we het nog wat zotter maken dan
                        Wat dacht je van deze lens voor portretten?

                        ...

                        Comment


                        • #57
                          Re: Ideale lens voor portret

                          Denk dat dat toch een beetje te is ,want op een cropcamera zit je al met een 300mm , dan word het beeld toch beetje te veel platgedrukt en moet je te ver van je onderwerp af staan je hebt ook minder contact met je model
                          deze is genomen op 200mm met cropcamera dus eigenlijk op 300mm en op een afstand van 4 meter

                          een tweede foto op 100mm afstand is hier 2.5m
                          Last edited by koen1950; 17 oktober 2010, 09:42.

                          Comment


                          • #58
                            Re: Ideale lens voor portret

                            [Mod-LesC]Korte metten gemaakt met de meeste off topic commentaren in deze topic. De volgende uitspraak heb ik een paar weken geleden ook nog moeten maken. Op de bal spelen, gasten, niet op de man. Bij de volgende opkuis gaat deze draad onverbiddelijk dicht. Als er hier nog overbodige posts zijn blijven staan, gelieve me daarvan op de hoogte te brengen.[/Mod]
                            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                            Comment


                            • #59
                              Re: Ideale lens voor portret

                              Voor de camera van TS denk ik dat de 50mm af-s f1.4 een erg goede keuze is. Zeker gezien de prijs...welke niet erg hoog is...anders de 85mm, welke subliem is...maar ook meteen 5 keer duurder...
                              Mijn objectieven zijn all round...

                              Comment


                              • #60
                                Re: Ideale lens voor portret

                                Oorspronkelijk geplaatst door Aeolis Bekijk bericht
                                Laten we het nog wat zotter maken dan
                                Wat dacht je van deze lens voor portretten?

                                ...
                                Dat is niet te zot. Ik zou persoonlijk gaan voor een 135/2 DC.

                                Nerdi

                                NB. Een ideale portret lens moet niet alleen de juiste beeldhoek hebben maar deze mag ook niet te scherp zijn. Daarom zijn zeer veel oude, ongecoate lenzen in trek als portretlens.
                                (Vandaar dat ik een 105 micro-nikkor niet aanraad, wegens te scherp in het nabijbereik. Uw vrouwelijke modellen zullen dat weten te apprecieren)

                                N
                                Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                                Comment

                                Working...
                                X