Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ideale lens voor portret

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ideale lens voor portret

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
    NB. Een ideale portret lens moet niet alleen de juiste beeldhoek hebben maar deze mag ook niet te scherp zijn. Daarom zijn zeer veel oude, ongecoate lenzen in trek als portretlens.
    (Vandaar dat ik een 105 micro-nikkor niet aanraad, wegens te scherp in het nabijbereik. Uw vrouwelijke modellen zullen dat weten te apprecieren)
    Met alle respect, maar 'k vind dit toch grote onzin....

Als beelden te scherp zijn dan is het verzachten ervan een fluitje van een cent. Als beelden echter te soft zijn is het verscherpen toch een stuk lastiger...
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
      Met alle respect, maar 'k vind dit toch grote onzin....

Als beelden te scherp zijn dan is het verzachten ervan een fluitje van een cent. Als beelden echter te soft zijn is het verscherpen toch een stuk lastiger...
      We bespreken hier de opties en kenmerken van PORTRETLENZEN, niet van image post-processing - wat niet gevraagd was door de TS.

Nerdi
      Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
        Dat is niet te zot. Ik zou persoonlijk gaan voor een 135/2 DC.
        daar is de TS nieks mee... dan kan hij even goed een 85mm F1.8 kopen... als't manueel moet gebeuren...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Voor die mensen die 85 mm de ideale lens vinden.
          Moet ik dit interpreteren dat dit bij een full frame is maar voor de mensen die een crop hebben dat daar de ideale lens dan 50 mm is?
          Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
            Moet ik dit interpreteren dat dit bij een full frame is maar voor de mensen die een crop hebben dat daar de ideale lens dan 50 mm is?
            Gezien de prijs en bereik is dit inderdaad in grote lijnen waar.
            Maar een 60mm macrolens (2.8 of lichtsterker) kan ook een serieuze optie zijn, omdat je dan dubbel gebruik kunt hebben met hetzelfde objectief.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
              neen, die ideale portrait lens (in functie van de juiste perspectief) is 85mm voor crop!
              voor fullframe dus nog langer...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

DE ideale lens voor portretfoto is er eigenlijk niet. Er zijn er meerdere

In regel is het niet de brandpuntsafstand van je lens die een rol speeld, maar de afstand van de fotograaf tot het model. Die afstand zal een GROOT verschil maken in het perspectief van de foto.

Als je te dicht bij je model komt, dan word het gezicht slanker met een dikke neus er op.
                Dus rule 1: hou wat afstand

In de practijk betekend dit, dat als je de foto dan ook mooi wil kadreren je toch minstens 1 meter van je model moet wegblijven en zo automatisch uitkomt op een brandpunt van 50mm minimaal +-.
                Ga je verder van je model gaan staan, dan is dat geen probleem, je neemt dan gewoon een lens met hoger brandpuntafstand, en je model is even mooi ingekadreerd.

Zoals hier al eerder gezegd, speeld het diafragma ook een zeer grote rol in de scherptediepte (en ook in de prijs).

Een groter diafragma betekend ook dat je minder licht nodig hebt (zo kan ik met mijn Canon 50mm F1,4 bij avondschemering nog relatief snelle fotos in huis nemen ZONDER hulpverlichting of flits!!)

Nadeel bij mijn 50 F1,4 is lichte tonvorming en moeilijke focus bij zoeen groot diafragma.
                Daarom gebruik ik hem ook meer op F1,8 of kleiner diafragma (groter F).

Maar voor de rest .... WAT EEN LENS !!!

Dus in conclusie:
                50mm of meer.
                Kleine F als je met minder licht wil werken en die mindere scherptediepte wil.
                En hopelijk vind je iets wat in je buget past

Op dpreview.com vind je de meeste populaire lenzen getest op beeldvervorming in al zijn varieteiten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                  neen, die ideale portrait lens (in functie van de juiste perspectief) is 85mm voor crop!
                  85mm f1.4 staat reeds veel langer aangeschreven als "DE PORTRETLENS" dan er digitaal is.
                  Natuurlijk kan je allerlei brandpunten gebruiken bij portret, er zijn ook wereldbekende portretfoto's gemaakt met een groothoek, alles kan, niets moet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    ... als de afmetingen van je studio dat toelaat, want reken voor een grote kerel ten voeten uit dan minstens een meter of zeven, acht.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                      ... als de afmetingen van je studio dat toelaat, want reken voor een grote kerel ten voeten uit dan minstens een meter of zeven, acht.
                      Ik heb altijd gedacht dat een portret minder is dan "ten voeten uit". Enkel het gelaat of eventueel een beetje torso. In dat geval heb je uiteraard geen 7-8 m nodig.
                      Maar als je de foto's bekijkt in de Shoot Challenge (Natuurlijk portret) zijn er wel meer die portret als "ten voeten uit" interpreteren (net zoals er velen zijn die portret interpreteren als zwart/wit . In dit laatste geval heb je zeker de 7-8 m nodig die je vooropstelt.
                      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Vandaag toevallig op tv ergens in een programma van vtm dacht ik (ik was niet echt aan het opletten, tv stond toevallig op). ...

Tania Dexters als "huisfotograaf" had ergens op een selebsparty of zo wat fotos zitten shooten en die toonden ze op tv.

Blijkbaar had ze ook seleb Koen Wouters geshoten met --denk ik/ruw geschat-- een zoomlens met brandpunt ingesteld rond de 20/30mm en dan +- van op een halve meter afstand geschoten !!
                        man man man man man, die foto was er zeker eentje voor in de boekjes van "biggest error photographers can make"

ZOEEEEEEEEEEEN DIKKKKKE NEUS op koen heb ik nog nooit gezien!!

Witballans was blijkbaar ook een een chapter in de handleiding van haar camera dat ze nog niet doornomen had

Ik heb niets tegen Dexters persoonlijk maar van fotografie kan ze toch best eerst een cursus gaan volgen denk ik. Haar fotos waren ronduit de slechtste dat een mens uit een cam kan halen! (of is dit een nieuwe richting in de fotografie LOL ?)
                        En te denken dat die er nog dik voor betaald word ook

De moraal van het verhaal is dat je duidelijk bepaalde "wetten" in de fotografie niet kan tarten.

Portret is MINIMUM 1 meter van je model wegblijven!! en dus kom je op MINIMUM 50mm uit!! crop of geen crop.
                        De reden is perspectief.

Comment

In jouw geval de 50mm 1.4 AFS. Waarom, je hebt eigenlijk geen andere keus op de d300, tenzij je manueel wil focussen natuurlijk.
                          TOYO-FIELD 45AII - Arrax 88 - Yashica Mat 124 G - Pentacon six - Voigtländer Bessa III - Nikon D700 - Nikon D300S - 17,2kg glas om dat alles te doen werken!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Klojo Bekijk bericht
                            In jouw geval de 50mm 1.4 AFS. Waarom, je hebt eigenlijk geen andere keus op de d300, tenzij je manueel wil focussen natuurlijk.
                            en de 85mm AF-S 1.4 dan? Die werkt ook op een D3000, echt wel de ideale portret lens, doch een beetje te duur... voor de TS
                            Nu doe ik vooral graag portret fotografie maar wat is nu een goede betaalbare lens
                            nu... voor portret mag het gerust manueel zijn... meestal staan je modellen wel stil als je dat wilt...

Comment

En zo heeft ieder zijn ding :
                              Persoonlijk vind ik de 100 macro, nog de lens waarmee ik "mijn" beste portretten mee maakte.
                              Nu gebruik ik meer de 70-200 maar dat is feitelijk gemakzucht.
                              Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

Comment

Working...
                              X