Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ideale lens voor portret

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Ideale lens voor portret

    Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
    Primes zijn lenzen zonder zoomfunctie. De kwaliteit van een zoom is voldoende als je foto's sowieso toch maar bedoeld zijn voor een krant, of een tijdschrift dat geen kwaliteitspapier, pers, of inkt heeft.
    Dat vind ik maar een onzinnig antwoord. Wat met bvb een 70 - 200 f2.8 ?
    'k Geef hier heel graag commentaar, thuis moet ik zwijgen.

    Comment


    • #17
      Re: Ideale lens voor portret

      Oorspronkelijk geplaatst door Macroshopper Bekijk bericht
      Dat vind ik maar een onzinnig antwoord. Wat met bvb een 70 - 200 f2.8 ?
      Hoi. Uitzonderingen zijn er om mijn regel te bevestigen.
      Zelf vind ik de 2.8 maar op het randje van lichtsterk, en krijg ik binnenskamerrs geen fullbody op 200mm. De genoemde primes vangen meer dan dubbel (of zelfs vier maal) zoveel licht. Een neus word ook geen monument met een 35, als je niet met je neusje gaat opzitten.
      Ik ga er ook van uit dat je onder ideaal niet verstaat dat je ermee kan zomen. Bij Canon hebben ze een 135 die volgens sommigen de portretlens is uit de heilige drievuldigheid der lenzen.
      Noem anders zelf eens een portretlens van 5000 euro, waarmee je naar je eigen standpunt deftige foto's kunt schieten, zonder dat je daar ook nog een cameraremote of een spiegel moet bijkopen.

      Comment


      • #18
        Re: Ideale lens voor portret

        Omdat er hier toch (weer) over distorsie (of lensvervorming) gesproken wordt, even een populaire link aanreiken:
        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.5) - iPhone XR (iOS 17.5.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.8)

        Comment


        • #19
          Re: Ideale lens voor portret

          Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
          De kwaliteit van een zoom is voldoende als je foto's sowieso toch maar bedoeld zijn voor een krant, of een tijdschrift dat geen kwaliteitspapier, pers, of inkt heeft.
          Dit meen je toch niet serieus, neem ik aan
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #20
            Re: Ideale lens voor portret

            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Dit meen je toch niet serieus, neem ik aan
            In een krant zie ik geen verschil tussen een prime en een zoom. Jij wel? Van de nieuwste 70-200 word gezegd dat ie de kwaliteit van een prime evenaart. Voor dat prijskaartje koop ik echter het monument in plaats van er een foto van te trekken.

            Comment


            • #21
              Re: Ideale lens voor portret

              Hallo,

              Ik lees hierboven dat je met een groter diafragma (tot zelfs1.4) ten eerste een lichtsterkere lens hebt en je je achtergrond lekker wazig kan maken hetgeen mooi is bij portretten.
              Klopt natuurlijk helemaal, maar ik spreek uit ervaring dat met zo een klein diafragmagetal je scherptediepte ook zo klein wordt dat het weer moeilijk wordt om die scherpte op de juiste plaats te krijgen.
              Ik schroef mijn diafragma daarom bijna nooit verder open dan 2.8 hoewel ik tot 1.7 zou kunen gaan (zie handtekening voor portretlensje)
              Toch misschien ook iets om rekening bij te houden bij de aanschaf van die lens...

              Greetz...
              Stel je kritieken niet te scherp...
              Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

              Comment


              • #22
                Re: Ideale lens voor portret

                Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                Primes zijn lenzen zonder zoomfunctie. De kwaliteit van een zoom is voldoende als je foto's sowieso toch maar bedoeld zijn voor een krant, of een tijdschrift dat geen kwaliteitspapier, pers, of inkt heeft.
                Een Prime lens (spreek uit praim) is een lens met een vast brandpuntsafstand. De naam Prime komt eigenlijk van het latijnse “Prima Hora” wat het eerste uur betekend. Dit is een vastgestelde gebedstijd die vroeger in veel kloosters gebruikt werd. De overeenkomst met de Prime lens is dat deze lens dus een vastgesteld brandpuntsafstand heeft. Deze prime lenzen worden ook snelle lenzen genoemd.
                Omdat je relatief weinig licht nodig hebt om foto's te maken. Grote opening = klein F-getal: F2.0 - F1.8 - F1.4 en zelfs F1.2.

                Concreet : prime lens = vaste brandpuntsafstand 50mm
                zoom lens = variabele brandpuntsafstand 17-55mm.

                Duidelijk?
                CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                Comment


                • #23
                  Re: Ideale lens voor portret

                  Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                  Een Prime lens (spreek uit praim) is een lens met een vast brandpuntsafstand. De naam Prime komt eigenlijk van het latijnse “Prima Hora” wat het eerste uur betekend. Dit is een vastgestelde gebedstijd die vroeger in veel kloosters gebruikt werd. De overeenkomst met de Prime lens is dat deze lens dus een vastgesteld brandpuntsafstand heeft. Deze prime lenzen worden ook snelle lenzen genoemd.
                  Omdat je relatief weinig licht nodig hebt om foto's te maken. Grote opening = klein F-getal: F2.0 - F1.8 - F1.4 en zelfs F1.2.

                  Concreet : prime lens = vaste brandpuntsafstand 50mm
                  zoom lens = variabele brandpuntsafstand 17-55mm.

                  Duidelijk?

                  Of nog simpeler... Met een prime kan je niet zoomen (spreek uit zoemen).
                  Zo, nu zal ie het zeker wel gesnapt hebben denk ik...
                  Stel je kritieken niet te scherp...
                  Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

                  Comment


                  • #24
                    Re: Ideale lens voor portret

                    Oorspronkelijk geplaatst door Mysti Bekijk bericht
                    Of nog simpeler... Met een prime kan je niet zoomen (spreek uit zoemen).
                    Zo, nu zal ie het zeker wel gesnapt hebben denk ik...
                    hahaha thx mysti nu snap ik het zeker

                    en thx to al for the comment
                    Nikon D3000,een paar lensjes en een SB-900, but wants more....MORE

                    Comment


                    • #25
                      Re: Ideale lens voor portret

                      Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                      Primes zijn lenzen zonder zoomfunctie. De kwaliteit van een zoom is voldoende als je foto's sowieso toch maar bedoeld zijn voor een krant, of een tijdschrift dat geen kwaliteitspapier, pers, of inkt heeft.


                      Uh ?

                      Heb foto's in glossy tijdschriften staan en uitvergrotingen van 2 op 3 meter met een "zoom" gemaakt.
                      Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                      https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                      Comment


                      • #26
                        Re: Ideale lens voor portret

                        Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                        In een krant zie ik geen verschil tussen een prime en een zoom. Jij wel? Van de nieuwste 70-200 word gezegd dat ie de kwaliteit van een prime evenaart. Voor dat prijskaartje koop ik echter het monument in plaats van er een foto van te trekken.
                        In een krant of op 30*40 ... wie gaat zeggen dat het met een prime of met een zoom getrokken is... ik denk dat de meesten het er wel over eens zullen zijn dat er meer factoren een rol spelen voor een 'scherpe' foto. Als je bedoelt; éénzelfde foto in een test gemaakt met enerzijds een zoom en anderzijds een prime, akkoord. Als alle andere variabelen identiek zijn dan zullen de meesten wel verschil zien op groot formaat...

                        Comment


                        • #27
                          Re: Ideale lens voor portret

                          Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                          In een krant zie ik geen verschil tussen een prime en een zoom. Jij wel?.
                          Niet de zaak gaan omdraaien, want dit stond ook nog bij:

                          Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                          De kwaliteit van een zoom is voldoende als je foto's sowieso toch maar bedoeld zijn voor een krant, of een tijdschrift dat geen kwaliteitspapier, pers, of inkt heeft.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                          Van de nieuwste 70-200 word gezegd dat ie de kwaliteit van een prime evenaart. Voor dat prijskaartje koop ik echter het monument in plaats van er een foto van te trekken.
                          Veel plezier met je monument.

                          Ook mijn AFS 24-85 is ontzettend scherp, maar iets minder lichtsterk, maar dat zie je niet in een krant.....en maar €200 en die lichtsterke primepjes hebben ook de prijs van een monument......
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #28
                            Re: Ideale lens voor portret

                            Oorspronkelijk geplaatst door Mysti Bekijk bericht
                            Hallo,

                            Ik lees hierboven dat je met een groter diafragma (tot zelfs1.4) ten eerste een lichtsterkere lens hebt en je je achtergrond lekker wazig kan maken hetgeen mooi is bij portretten.
                            Klopt natuurlijk helemaal, maar ik spreek uit ervaring dat met zo een klein diafragmagetal je scherptediepte ook zo klein wordt dat het weer moeilijk wordt om die scherpte op de juiste plaats te krijgen.
                            Ik schroef mijn diafragma daarom bijna nooit verder open dan 2.8 hoewel ik tot 1.7 zou kunen gaan (zie handtekening voor portretlensje)
                            Toch misschien ook iets om rekening bij te houden bij de aanschaf van die lens...

                            Greetz...
                            Een extreem voorbeeld, als advocaat van de duivel: met een 35/1.4 heb je maar 30 cm diepte op 2 meter. Maar je hebt dan ook geen zoom die alle scherptediepten van je hele bereik, met alle afstanden, als een rad voor je ogen laat draaien. Zooms zijn niet voor beginners.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Ideale lens voor portret

                              Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                              Ook mijn AFS 24-85 is ontzettend scherp, maar iets minder lichtsterk, maar dat zie je niet in een krant.....en maar €200 en die lichtsterke primepjes hebben ook de prijs van een monument......
                              De m.i. beste, de 135, kost maar half zoveel als de genoemde zoom. Of is het een derde van de prijs? Ne mens zou nog beginnen twijfelen. De nieuwste, tevens genoemde 50mm f/1.8, kost bij Canon maar half zoveel als jouw zoom. Zou niet zonder lichtsterke lens kunnen leven: Ben een nachtmens, geen zoemer.

                              Comment


                              • #30
                                Re: Ideale lens voor portret

                                Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
                                Primes zijn lenzen zonder zoomfunctie. De kwaliteit van een zoom is voldoende als je foto's sowieso toch maar bedoeld zijn voor een krant, of een tijdschrift dat geen kwaliteitspapier, pers, of inkt heeft.
                                Reageer niet vaak hier op het forum, maar van zo een opmerking kan ik het sch**t krijgen. Denk dat je hier veel forumleden mee tegen hun kar rijdt. Ik denk dat er maar heel weinig gevallen zijn waarin jij daadwerkelijk het verschil tussen een goede prime of zoom kan zien. Blijf vooral zelf met enkel primes fotograferen maar verpest voor anderen hun hobby niet met zulke uitspraken.

                                Comment

                                Working...
                                X