Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Het enige nadeel dat ik aan FF zie, is het kostenplaatje en grootte/gewicht van de hele set.
Da's niet echt een nadeel als je het als kost kan ingeven en het jaar erop terugkrijgt van de belastingen. Zo heb je een gratis camera. Voor een hobbyist zonder zelfstandig statuut is dat natuurlijk geen optie.
Voor mij blijft het grootste voordeel de crop factor - je kan om hetzelfde beeld van een dure tele met een veel minder dure lens uit de voeten...(nu niet dat 400mm lenzen ofzo goedkoop zijn, verre van).
FF heeft dan wel het voordeel van ISO en scherpte diepte.
F/2.8 op crop is niet hetzelfde als F/2.8 op FF, toch. Wat was de juiste formule?
De bedoeling was net deze marketingmythe te ontkrachten, maar we zullen er nu maar mee stoppen zeker
Als jij blijft denken dat FF & pro-bodies geen voordelen bieden voor mensen die professioneel werken in moeilijke omstandigheden en dat het allemaal "marketing" is, dan is er inderdaad geen enkele punt om verder te discussieren.
Maar ik mag wel aantonen voor de mensen die wél realistisch zijn, dat je feiten en stellingen verkeerd zijn.
Voor mij blijft het grootste voordeel de crop factor - je kan om hetzelfde beeld van een dure tele met een veel minder dure lens uit de voeten...(nu niet dat 400mm lenzen ofzo goedkoop zijn, verre van).
Ze zijn duur. Daarom is hier volgend beeld van een 135mm bijgesneden tot dat van een 400mm. http://home.scarlet.be/pics/huismus.JPG
Croppen noemt men dat. Met de doorsnee cropcamera gaat je dat echter niet zo goed lukken omdat de resolutie wat minder is. Een beetje misleidend toch om dat ding dan een cropcamera te noemen.
Op zo'n 400mm kan je een extender ( nog een soort van hardwarecrop) plaatsen, maar ik lees onlangs dat de kwaliteit dan ongeveer evenveel achteruitgaat als dat je gewoon zou croppen met software.
Wat is dan het verschil qua beeldhoek tussen een 7D en een 10-22mm en een 5D II en een 16-xxmm? Zelfs voor het 12mm op FF bestaat er nu al een alternatief op crop (8mm)
Wat is het verschil tussen de nieuwe 8mm fisheye van Canon en de 8mm Sigma op aps-c ?
Maar waar ik zelf vooral ook aan dacht, is het gemak dat je met bv. 70-200 op je FF hebt, en enerzijds heb je de effectieve 70mm (die niet plots 105 geworden zijn), anderzijds heb je 200mm waar je met gemak een 300mm-beeld (of zelfs meer) van kan maken.
Da's niet echt een nadeel als je het als kost kan ingeven en het jaar erop terugkrijgt van de belastingen.
Da's natuurlijk ook een mythe waarmee een zelfstandige zichzelf rijk kan rekenen maar die in de praktijk enkel geld kost...
Wat hij kan inbrengen als kost is inderdaad het hele bedrag, maar het merendeel van dat bedrag blijft wel zijn kost hoor. Slechts het belastingpercentage op dat bedrag is wat hij minder aan de fiscus zal betalen als gevolg van zijn aankoop. Als hij zijn job kan doen met een goedkopere aps-c, houdt hij netto altijd meer winst en cash over .
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
Waar haal je deze klinklare nonsins vandaan? Een D300/700/3 hebben dezelfde AF unit en men zegt dat de AF-motor van de D3 krachtiger is dan van de andere 2, maar vaak zijn het lenzen met ultrasone motoren en zal dat ook niks uitmaken.
Hmm OK en in welk topic, welk forum of welk internet heb jij gelezen dat ik zoiets beweer? .
In je vorige post wek je de suggestie dat zonder peperdure lenzen en FF je geen echte natuurfotograaf bent;
Als je daarmee een prof bedoelt heb je gelijk, maar zo is er geen één in Belgie, zodus werk je indirect mee aan de marketinghype van de producenten
Maar als je hiermee enkel wil waarschuwen dat het niet goedkoop is ga ik een stuk met je mee
Als jij blijft denken dat FF & pro-bodies geen voordelen bieden voor mensen die professioneel werken in moeilijke omstandigheden en dat het allemaal "marketing" is, dan is er inderdaad geen enkele punt om verder te discussieren.
Maar ik mag wel aantonen voor de mensen die wél realistisch zijn, dat je feiten en stellingen verkeerd zijn.
Ik heb alleen gesteld dat een amateur (en misschien ook een minder goed bij kas zittende prof) in veel gevallen met een crop rond komt
Voor de rest vrees ik dat de discussie hier afglijdt van technische argumenten naar levensvisie en de plaats die fotografie daarin inneemt
Dezelfde discussie kan je voeren over autos, huizen, kleding, reizen ...
Wij hebben hierover duidelijk een andere visie, en beide zijn verdedigbaar (in casu hier op een fotografieforum)
Om af te sluiten, dit alles doet mij inzien dat ik beter wat geld stort aan de slachtoffers van de overstroming in Pakistan - zoals onderaan in een post aangebracht - dan aan Canon of Nikon (of Sony, Pentax, Sigma Tokina ... )
Last edited by palombian; 1 september 2010, 13:05.
Reden: typo
waar ik zelf vooral ook aan dacht, is het gemak dat je met bv. 70-200 op je FF hebt, en enerzijds heb je de effectieve 70mm (die niet plots 105 geworden zijn), anderzijds heb je 200mm waar je met gemak een 300mm-beeld (of zelfs meer) van kan maken.
Of dus ook met bv. een 16-35 op het toestel: je hebt de volle 16mm, en daarnaast meteen 50 of meer mits wat croppen en met behoud van de beeldkwaliteit van aps-c (en dan vergelijk ik gewoon wat ik met a900 vs. a700 heb).
Maar met de nieuwste aps-c-lenzen heb je inderdaad eenzelfde breedhoek als je wil.
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein
In je vorige post wek je de suggestie dat zonder peperdure lenzen en FF je geen echte natuurfotograaf bent;
Dat heb ik helemaal niet beweerd en is volledig jouw interpretatie.
Jij gaf hier eerste de foutieve info rond AF prestaties van FF bodies.
Maar je kan niet ontkennen dat de ideale situatie een pro-body met full frame sensor is met betere ruisprestaties en een 600mm eraan. En dat een fashion of billboardfotograaf gaat voor veel en goeie pixels en dus fullframe of medium formaat. En dat een échte sportfotograaf gaat voor de beste ISO camera van zijn merk om actie te bevriezen, ook weer: fullframe. Al eens ISO 10.000 foto gezien van een D3s?
Dat velen gaan (of slechts kunnen gaan) voor een deftige cropbody met een 400mm om die 600mm beeldhoek te krijgen, zegt niets over hoe goed of slecht FF wel niet is, maar alles over prijs. We zitten nu productgewijs in een situatie waar de nieuwe generatie cropsensors zeer goed zijn, maar vergeet niet dat de nieuwe generatie fullframe er ook aankomt.
Veel pro's hebben ook beide: een crop en een fullframe.
Comment