Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tele beter op crop camera?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Tele beter op crop camera?

Dat was op pagina één al duidelijk.

Madjazz heeft inmiddels al een ander crop vs FF topic geopend...kunnen mensen daar weer hun onzin over ruis en dof verkopen
    Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
      Dat was op pagina één al duidelijk.

Madjazz heeft inmiddels al een ander crop vs FF topic geopend...kunnen mensen daar weer hun onzin over ruis en dof verkopen
      cool!

leuke is dat er helemaal niets veranderd is en dit toen het over 35mm vs middenformaat ging exact dezelfde vragen en antwoorden opleverde.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door idefix Bekijk bericht
        de discussie ging erover dat FF geen ruisvoordeel heeft als je beeld gelimiteerd is door scherptediepte, bvb een landschap met waterval, bvb een groepsfoto
        Ik ben de afgelopen jaren alleszins een miljoen keer meer gelimiteerd geweest door lichtsterkte, ISO mogelijkheden, lichtmeting en AF-snelheid, dan door scherptediepte. Vandaar dat een mens ook een nieuwe camera koopt.

Problemen hebben met scherptediepte, dat gaat over een specifiek type foto. Bijvoorbeeld productfotografie, precisie studiofotografie of een groepsfoto (geen 3 man) in moeilijke lichtsomstandigheden. Het gross van foto's en fotografen (kijk hier op dit forum) heeft daar minder mee te maken, daar draait het niet om een paar mm's scherptediepte meer of minder.

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
        leuke is dat er helemaal niets veranderd is en dit toen het over 35mm vs middenformaat ging exact dezelfde vragen en antwoorden opleverde.
        Bwa, middenformaat is toch iets anders dan FF vs Crop....

Middenformaat heeft bijvoorbeeld weinig tot onbetaalbare en onhandelbare telemogelijkheden, idem groothoek. Middenformaat is puur beeldkwaliteit - toen onbetwistbaar beter dan 135 film. Onbetwistbaar... wat een zalige tijd om te discussieren op een forum moet dat wel niet geweest zijn

Comment

Re: fotografie duur? Niks van.

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
          Da's natuurlijk ook een mythe waarmee een zelfstandige zichzelf rijk kan rekenen maar die in de praktijk enkel geld kost...

Wat hij kan inbrengen als kost is inderdaad het hele bedrag, maar het merendeel van dat bedrag blijft wel zijn kost hoor. Slechts het belastingpercentage op dat bedrag is wat hij minder aan de fiscus zal betalen als gevolg van zijn aankoop. Als hij zijn job kan doen met een goedkopere aps-c, houdt hij netto altijd meer winst en cash over .
          Ik wil het tele onderwerp niet herbeginnen maar wil dit citaat even rechtzetten. Kan handig zijn voor anderen.

Je recupereert evenveel als de hoogste belastingsvoet volgens jouw jaarlijks inkomen. In België zit je met een gemiddeld loon al gauw aan 40-50%. Da's de effectieve korting die je hebt.

Op een crop camera met DX lezen van gemiddeld 2000 euro spaar je 'maar' 1000 euro. Op een FF set met FX lenzen van samen zo'n 6000 euro, heb je 3000 euro bespaard. Wat is dan het meest voordelige denk je, de crop of FF set?

Bovendien kopen zelfstandigen aan lagere BTW tarieven. Sommige beroepen zijn zelfs niet BTW plichtig. In België is dat dus een besparing van nog eens 15-21%.

Fotografie duur? Zorg ervoor dat je in bijberoep kunt bijklussen. Anders ben je aangeschreven op consumer camera's, wil je geen financiële kater overhouden. Dure modellen heten niet voor niks 'professioneel'.
          Last edited by MadJazz; 27 september 2010, 20:07.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MadJazz Bekijk bericht

Je recupereert evenveel als de hoogste belastingsvoet volgens jouw jaarlijks inkomen. In België zit je met een gemiddeld loon al gauw aan 40-50%. Da's de effectieve korting die je hebt.
            in België is er geen schaal boven de 45% meer. En mediane lonen (in dit geval relevanter dan gemiddelde) blijven meestal onder de 35%.
            The Knight That Says Ni...kon

Comment

Ik wil het tele onderwerp niet herbeginnen maar wil dit citaat even rechtzetten. Kan handig zijn voor anderen.

Op een crop camera met DX lezen van gemiddeld 2000 euro spaar je 'maar' 1000 euro. Op een FF set met FX lenzen van samen zo'n 6000 euro, heb je 3000 euro bespaard. Wat is dan het meest voordelige denk je, de crop of FF set?

Bovendien kopen zelfstandigen aan lagere BTW tarieven. Sommige beroepen zijn zelfs niet BTW plichtig. In België is dat dus een besparing die nog eens tot 21% kan oplopen.

Fotografie duur? Zorg ervoor dat je in bijberoep kunt bijklussen. Anders ben je aangeschreven op consumer camera's, wil je geen financiële kater overhouden.
              Ik weet niet hoe het in België zit, maar in Nederland werkt dit toch echt iets anders.

En je rekensommetje...de crop is voordeliger, want daar heb je dan 1000 euro betaald...tegenover 3000 euro betaald op de FF...jouw rekenlogica doet me denken aan shoppende vrouwen

Verder hou je hier enkel rekening met de voordelen...en niet wat daar tegenover staat (btw afdragen en winst maken)....
              Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Onlangs heb ik in de praktijk ervaren dat een crop beter kan zijn dan een ff in slechte lichtomstandigheden Er moest een groep mensen aan tafel gefotografeerd worden binnen in vrij donkere omstandigheden. Ik had een D300s +35mm prime en een vriend een D700 + 50mm prime. Ik kon gewoon fotograferen om f2+ISO800 en iedereen perfect scherp hebben. De D700 had het merkbaar lastiger Zijn beeldhoek is vrijwel gelijk maar omdat de lens een langer brandpunt heeft is de DOF sowieso al kleiner plus dat FF ook al een kleinere DOF heeft. hij moest dus uiteindelijk op f5,6+ISO6400 fotograferen voor een vergelijkbaar resultaat. Dit zorgde ervoor dat mijn foto minder ruis bevatte dan zijn foto FF is dus niet altijd in het voordeel

Comment

Neem een FF-camera
                  Maak een foto met een kwalitatieve telelens
                  Maak een grote afdruk
                  Neem een schaar en knip aan iedere kant een stukje van de foto
                  Aanschouw het resultaat
                  Schrijf nooit meer onzin op een fotografieforum

PS: Reacties ivm resolutie verraden een instelling die gericht is op kwantiteit ipv kwaliteit

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mckinley Bekijk bericht
                    Neem een FF-camera
                    Maak een foto met een kwalitatieve telelens
                    Maak een grote afdruk
                    Neem een schaar en knip aan iedere kant een stukje van de foto
                    Aanschouw het resultaat
                    Schrijf nooit meer onzin op een fotografieforum

PS: Reacties ivm resolutie verraden een instelling die gericht is op kwantiteit ipv kwaliteit
                    Niet om te zagen, maar dit is een volledig verkeerde redenering Want als je uit een 12MPix beeld van vb een D700 het stuk eruit knipt dat de crop zoals vb een D300s aan 12MPix neemt dan hou je maar 5,5MPix over. De vergelijking gaat dus niet op Een crop gaat niet digitaal gaan uitsnijden maar heeft gewoon een kleinere sensor In het ene geval is dat een voordeel en in het andere geval een nadeel. Iedereen moet dat beslissen naar gelang de situatie. Voor mij persoonlijk was een crop de beste keuze Een goede vriend van mij was beter af met een FF. De keuze is heel persoonlijk Jammer genoeg zijn er ook mensen die FF kiezen zonder de voor- en nadelen te kennen en alleen maar door te luisteren naar marketingpraat

Comment

• Re: fotografie duur? Niks van.

Bovendien kopen zelfstandigen aan lagere BTW tarieven. Sommige beroepen zijn zelfs niet BTW plichtig. In België is dat dus een besparing van nog eens 15-21%.
                      Een lager BTW-tarief voor zelfstandigen ? Leg eens verder uit, want 't interesseert me...
                      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

• Re: Tele beter op crop camera?

Oorspronkelijk geplaatst door vanhyfte.johnny Bekijk bericht
                        Niet om te zagen, maar dit is een volledig verkeerde redenering Want als je uit een 12MPix beeld van vb een D700 het stuk eruit knipt dat de crop zoals vb een D300s aan 12MPix neemt dan hou je maar 5,5MPix over. De vergelijking gaat dus niet op Een crop gaat niet digitaal gaan uitsnijden maar heeft gewoon een kleinere sensor In het ene geval is dat een voordeel en in het andere geval een nadeel. Iedereen moet dat beslissen naar gelang de situatie. Voor mij persoonlijk was een crop de beste keuze Een goede vriend van mij was beter af met een FF. De keuze is heel persoonlijk Jammer genoeg zijn er ook mensen die FF kiezen zonder de voor- en nadelen te kennen en alleen maar door te luisteren naar marketingpraat
                        De grootste marketingpraat ivm digitale fotografie is resolutie! Voor een afdruk van 30 x 20 is 5,5 Mp echt voldoende. Voor grotere afdrukken komt al vlug de betere pixelkwaliteit van de FF naar boven. Blijkbaar was het PS uit mijn reactie je ontgaan.
                        Ik ben het echter wel volkomen met je eens dat ieder voor zich moet beslissen wat hem beste past. Tal van factoren spelen daarin mee en die kunnen voor ieder verschillen.

Comment

Onlangs heb ik in de praktijk ervaren dat een crop beter kan zijn dan een ff in slechte lichtomstandigheden Er moest een groep mensen aan tafel gefotografeerd worden binnen in vrij donkere omstandigheden. Ik had een D300s +35mm prime en een vriend een D700 + 50mm prime. Ik kon gewoon fotograferen om f2+ISO800 en iedereen perfect scherp hebben. De D700 had het merkbaar lastiger Zijn beeldhoek is vrijwel gelijk maar omdat de lens een langer brandpunt heeft is de DOF sowieso al kleiner plus dat FF ook al een kleinere DOF heeft. hij moest dus uiteindelijk op f5,6+ISO6400 fotograferen voor een vergelijkbaar resultaat. Dit zorgde ervoor dat mijn foto minder ruis bevatte dan zijn foto FF is dus niet altijd in het voordeel
                          Johnny, jij toont aan dat mijn 'praat' hier in dit topic niet enkel theorie is zoals sommigen beweren

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mckinley Bekijk bericht
                            . Voor grotere afdrukken komt al vlug de betere pixelkwaliteit van de FF naar boven.
                            Ik verzoek u dit nader toe te lichten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door idefix Bekijk bericht
                              Johnny, jij toont aan dat mijn 'praat' hier in dit topic niet enkel theorie is zoals sommigen beweren
                              Dank u Veel mensen hebben spijtig genoeg geen idee van de verschillen in de praktijk.
                              Een DOF kan ook gewoon te klein zijn voor een goede foto te bekomen.
                              Maar in theorie op papier is het natuurlijk gemakkelijk praten

Comment

Dank u Veel mensen hebben spijtig genoeg geen idee van de verschillen in de praktijk.
                                Een DOF kan ook gewoon te klein zijn voor een goede foto te bekomen.
                                Maar in theorie op papier is het natuurlijk gemakkelijk praten
                                Een groepsfoto in slechte lichtomstandigheden is niet bepaald iets dat elke fotograaf dagelijks als opdracht heeft. Dat is één situatie, om daarmee te concluderen dat crop beter is dan FF, is toch een serieuze brug te ver.

Zo kan ik en vele anderen, ook verscheidene specifieke situaties geven waar FF wél de betere keuze is en dat ik elke keer aan de lijve ondervind.

Als crop de betere beeldkwaliteit geeft, waarom gaan pro's dan voor FF. Of voor medium format? Uit dommigheid? Of waarom steekt Nikon dan geen D300s sensor in een D3 body?

Comment

Working...
                                X