Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraag over diafragma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Re: vraag over diafragma

    Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
    Ook moddereters moeten goed lezen, het ging in de startvraag alleen over belichten en belichting.
    Modder-eters. T'is weer eens iets anders...
    Groeten,

    Polleke

    Comment


    • #32
      Re: vraag over diafragma

      In theorie zegt de f-stop niet alles over de lichtsterkte van een lens, enkel over de fysieke opening van het gat, het zijn de T-stops die rekening houden met het interne lichtverlies in de lens.


      T-stops

      In practice, even the best lenses exhibit light absorbance, effectively “stealing” some of the light going through them. This means that if you calculate the exposure based on the f-stop of the lens, you will end up underexposing the image, because less light is reaching the film plane than is expected in theory. T-stops are the f-stop of the lens corrected for its absorbance and reflectance. The T-stop is the true speed of the lens, calculated by compensating for its light absorbance and reflectance, and will result in accurate exposure.

      Maar in de praktijk zal werken met de F stops normaal geen probleem geven tussen de verschillende lenzen, zeker met de moderne coatings, en de T stops worden toch bijna nooit gegeven, dus veel andere keuze is er niet.
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • #33
        Re: vraag over diafragma

        Oorspronkelijk geplaatst door oermens Bekijk bericht
        I
        In practice, even the best lenses exhibit light absorbance, effectively “stealing” some of the light going through them. This means that if you calculate the exposure based on the f-stop of the lens, you will end up underexposing the image, because less light is reaching the film plane than is expected in theory. T-stops are the f-stop of the lens corrected for its absorbance and reflectance. The T-stop is the true speed of the lens, calculated by compensating for its light absorbance and reflectance, and will result in accurate exposure.[/INDENT]

        .
        Dat zou min of meer een verklaring kunnen zijn voor het overbelichten met oude lenzen en moderne camera's.
        De camera compenseert ook bij stopped down lichtmeten , terwijl dat dan niet nodig is....

        Comment


        • #34
          Re: vraag over diafragma

          Hoe het juist zit weet ik ook niet, maar de coating zou wel een deel kunnen zijn van het 'probleem' want met mijn Zeiss in C/Y mount, met een chiploze adapter (->f0) heb ik meestal geen enkele compensatie toe te passen, mss door de geavanceerde T* coating.

          Van de andere kant zou ik denken dat t en f stops evenredig veranderen bij diafragmeren..
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • #35
            Re: vraag over diafragma

            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
            Ook moddereters moeten goed lezen, het ging in de startvraag alleen over belichten en belichting.
            Het ging om te beginnen over een 1.4 die op 4 werd gebruikt. Wie kan daar nu mee leven? Als ik een renpaard voor een ploeg span kan hij schijten als een koe.
            Last edited by Poza; 19 augustus 2010, 01:56.

            Comment


            • #36
              Re: vraag over diafragma

              Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
              Het ging om te beginnen over een 1.4 die op 4 werd gebruikt. Wie kan daar nu mee leven? Als ik een renpaard voor een ploeg span kan hij schijten als een koe.

              So what?
              Het ging over een vraag, en niet of het een absurde vraag was.

              Comment

              Working...
              X