Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Testfoto's Sigma 8-16

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Testfoto's Sigma 8-16

    Hierbij wat testfoto's van de nieuwe Sigma 8-16.
    Mijn eerste indruk is heel goed.
    Alle foto's originele JPEG's zo uit de camera op 8mm gemaakt


    1
    Foto1

    2
    Foto2

    3
    Foto3

    4
    Foto4

    5
    Rotterdam

    6
    Vanaf de bestuurdersstoel

    7
    16mm

    8
    12mm

    9
    8mm
    Last edited by KvP; 27 juli 2010, 18:57.
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

  • #2
    Re: Testfoto's Sigma 8-16

    Bedankt, wat een beeldhoek zeg
    about.me/stijnv

    Comment


    • #3
      Re: Testfoto's Sigma 8-16

      Zijn dit onbewerkte foto's? Want er zit geen vertekening in wat je bij de 10 20 wel hebt.
      Of hoe komt dit. Ik bekijk dit wel van mijn iPhone nu...
      Greetz Twan

      http://500px.com/TwanGroenen

      Comment


      • #4
        Re: Testfoto's Sigma 8-16

        Oorspronkelijk geplaatst door Twannie Bekijk bericht
        Zijn dit onbewerkte foto's? Want er zit geen vertekening in wat je bij de 10 20 wel hebt.
        Of hoe komt dit. Ik bekijk dit wel van mijn iPhone nu...
        1 op 1 recht uit de camera.
        Geheel onbewerkt, originele JPEG's
        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

        Comment


        • #5
          Re: Testfoto's Sigma 8-16

          Oorspronkelijk geplaatst door Twannie Bekijk bericht
          Zijn dit onbewerkte foto's? Want er zit geen vertekening in wat je bij de 10 20 wel hebt.
          Of hoe komt dit. Ik bekijk dit wel van mijn iPhone nu...
          er zit heel wat vervorming op kijk maar eens naar die barbecue. Misschien is hij eens gevallen, maar volgens mij is dat vervorming. De koe helemaal rechts is volgens mij te lang en te smal. De muur in de 4de foto staat scheef door het perspectief, maar ze is ook gebogen door de lens.

          Op 8mm kan je natuurlijk niet anders verwachten. Mijn Nikkor trekt de wereld ook wat krom op 12mm.
          Last edited by putor; 25 juli 2010, 23:35.
          The Knight That Says Ni...kon

          Comment


          • #6
            Re: Testfoto's Sigma 8-16

            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
            er zit heel wat vervorming op kijk maar eens naar die barbecue. Misschien is hij eens gevallen, maar volgens mij is dat vervorming.
            Da's perspectiefvervorming, dat is nu net de bedoeling van dat ding. Barrel lijkt idd mee te vallen, al zijn er niet echt voldoende rechte lijnen om goed te kunnen oordelen.

            Comment


            • #7
              Re: Testfoto's Sigma 8-16

              Zeer interessante lens!
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: Testfoto's Sigma 8-16

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                er zit heel wat vervorming op kijk maar eens naar die barbecue. Misschien is hij eens gevallen, maar volgens mij is dat vervorming.
                De bbq ligt niet aan de lens, maar de beeldhoek. Alle cirkels in de uiterste hoeken worden eieren, je kan het gewoon uittekenen.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: Testfoto's Sigma 8-16

                  Als ik zo naar de randen kijk, dan lijkt de tonvorming me groter dan de photozone-review aangaf (bv. foto 1 en 4, muur aan linkerkant).
                  Maar het lijkt verder de heel goeie resultaten van Photozone te bevestigen .

                  Veel plezier met de lens !
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: Testfoto's Sigma 8-16

                    Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                    Da's perspectiefvervorming, dat is nu net de bedoeling van dat ding. Barrel lijkt idd mee te vallen, al zijn er niet echt voldoende rechte lijnen om goed te kunnen oordelen.
                    perspectiefvertekening ligt aan het standpunt, niet aan de lens (daar is hier ooit uitgebreid over gediscusieerd in terzake) en dan zijn de lijnen recht, op jouw foto zijn ze krom, wat ofwel door de lens komt ofwel door zatte bouwvakkers. Bij fish eyes zijn die hoe krommer hoe liever, maar volgens mij is die 8-16 een gecorrigeerde groothoek, waarin wel getracht wordt naar zo recht mogelijke rechte lijnen.

                    pas op, mij hoor je er niet over klagen, ik merkte gewoon op dat ze er is (kijk maar eens naar de lijn waar je venster tegen de muur komt, links in beeld). Een beetje tonvervorming hoort gewoon bij groothoeken. Ik vind dat het er allemaal heel goed uitziet. Bij groothoeken zijn het vooral de CA's waar ik op let en het lijkt alsof Sigma die hier heel goed in het gareel heeft
                    The Knight That Says Ni...kon

                    Comment


                    • #11
                      Re: Testfoto's Sigma 8-16

                      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                      Een beetje tonvervorming hoort gewoon bij groothoeken.
                      Inderdaad, maar als je bv. vergelijkt met de oude 10-20mm-versie, of zeker met de 12-24mm, dan heeft deze nieuw lens er veel meer last van (net als de nieuwe 10-20mm trouwens). De 12-24 heeft vrijwel geen vervorming, zelfs niet op 12mm.
                      Ik denk dat ik voorlopig de 12-24 ga blijven gebruiken op mijn Minolta 7 (en de negatieven scannen) ipv naar deze 8-16 te gaan.
                      Last edited by K-2; 18 augustus 2010, 23:53.
                      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                      Comment


                      • #12
                        Re: Testfoto's Sigma 8-16

                        De hoeken zien er alvast een pak beter uit dan die van de 12-24mm op FF

                        Comment


                        • #13
                          Re: Testfoto's Sigma 8-16

                          Prachtig lenske amai
                          Kijk da is allemaal gemaakt met nen Canon 50D - En wat glas er bij - Cactus trigger en Lowepro Flipside 400 Groetjes,John

                          Comment


                          • #14
                            Re: Testfoto's Sigma 8-16

                            Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            perspectiefvertekening ligt aan het standpunt, niet aan de lens (daar is hier ooit uitgebreid over gediscusieerd in terzake) en dan zijn de lijnen recht, op jouw foto zijn ze krom, wat ofwel door de lens komt ofwel door zatte bouwvakkers. Bij fish eyes zijn die hoe krommer hoe liever, maar volgens mij is die 8-16 een gecorrigeerde groothoek, waarin wel getracht wordt naar zo recht mogelijke rechte lijnen.

                            pas op, mij hoor je er niet over klagen, ik merkte gewoon op dat ze er is (kijk maar eens naar de lijn waar je venster tegen de muur komt, links in beeld). Een beetje tonvervorming hoort gewoon bij groothoeken. Ik vind dat het er allemaal heel goed uitziet. Bij groothoeken zijn het vooral de CA's waar ik op let en het lijkt alsof Sigma die hier heel goed in het gareel heeft

                            Maar met een 8 mm lens sta je veel dichter om dezelfde oppervlakte in een bepaald vlak te fotograferen, dus zeker aan de randen werkt zo een projectie per definitie dit soort effecten in de hand. Tonvorming is iets anders, en die valt hier moeilijk te beoordelen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Testfoto's Sigma 8-16

                              Tonvorming is er bijna niet, perspectief valt mij 100% mee, zeker als ik vergelijk met mijn vorige lens de 10-20 die ook geweldig was.
                              als je de camera/lens goed techt houd is er weinig vervorming, het kleine beetje is makkelijk recht te sjoppen.
                              Ik zal van de week wel eens een paar fotos maken van een raamwerk recht van voren.
                              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                              Comment

                              Working...
                              X