Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

analoog - digitaal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • analoog - digitaal

    Ik zie geregeld body's van digitale toestellen in aanbieding. En dan ook analoge toestellen met bijhorende lenzen.
    Passen die lenzen op die digitale body's?
    (b.v. nikon, sony, canon, olympus)


    Zelf heb ik nog oude telelenzen van mijn praktica toestel (schroefdraad). Bestaan er heden ten dage digitale camera's waarbij die lenzen passen?

  • #2
    Re: analoog - digitaal

    Met een Canon is de compatibiliteit nogal groot. Die schroefdraad is M42. Tik dat eens in de zoekfunctie in hier, of op Google. Adapters om Pentaxlenzen op Canontoestellen te zetten verkopen ze uiteraard niet van Canon uit, maar op eBay vind je ze gemakkelijk. En je hebt ook OM-to-Eos adapters voor de Olympuslenzen.
    Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
    www.musicinframe.be

    Comment


    • #3
      Re: analoog - digitaal

      Nikon lenzen gemaakt na 1979 (AI tot en met AF-S) werken fysiek op alle recente Nikons. Wil je lichtmeting heb je een model zoals D200, D300, D700 en hoger nodig. Dit geldt ook voor de autofocus van oudere autofocus lenzen (AF-S lenzen hebben een ingebouwde motor wat nodig is bij lagere Nikon camera modellen). Nikon gebruikt de F-mount vanaf 1959, dus je kan vaak ook lezen van die periode converteren naar AI.

      Op mijn D700 gebruik ik zelf een aantal lenzen van de jaren '80.

      C.

      Comment


      • #4
        Re: analoog - digitaal

        Oorspronkelijk geplaatst door cra Bekijk bericht
        Nikon lenzen gemaakt na 1979 (AI tot en met AF-S) werken fysiek op alle recente Nikons. C.
        Niet op de D50, D60, D40 en D3000 en D5000 weet ik niet. Ik heb gewoon geprobeerd de lens erop te zetten, maar dat ging niet. Misschien met een hamer en een tang wat extra kracht zetten? Dat heb ik niet geprobeerd.

        Volgens de lens/camera compatibiliteitsrooster op de site van Rockwell gaat het met alle Nikons vanaf de D70 en hoger en recenter.

        Voor de lens maakt het niet uit wat er daarna gebeurt met het licht dat ze bundelt.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: analoog - digitaal

          Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
          Niet op de D50, D60, D40 en D3000 en D5000 weet ik niet. Ik heb gewoon geprobeerd de lens erop te zetten, maar dat ging niet. Misschien met een hamer en een tang wat extra kracht zetten? Dat heb ik niet geprobeerd.

          Volgens de lens/camera compatibiliteitsrooster op de site van Rockwell gaat het met alle Nikons vanaf de D70 en hoger en recenter.

          Voor de lens maakt het niet uit wat er daarna gebeurt met het licht dat ze bundelt.
          Is nochtans dezelfde mount... Ben je zeker dat het geen pre-AI lenzen waren?

          C.

          Comment


          • #6
            Re: analoog - digitaal

            Oorspronkelijk geplaatst door cra Bekijk bericht
            Is nochtans dezelfde mount... Ben je zeker dat het geen pre-AI lenzen waren?

            C.
            nu doe je me twijfelen. Het zou kunnen maar op de site van Nikon stond ook dat manuele lenzen niet op de D50 zouden werken. Misschien bedoelen ze dat je geen lichtmeting gaat krijgen? In ieder geval paste diezelfde manuele lens een, Micro Nikkor 55mm f/3.5, wel op mijn D200.
            The Knight That Says Ni...kon

            Comment


            • #7
              Re: analoog - digitaal

              Op Canon passen (mits juiste adapter voor MF lenzen):

              Nikkors (allemaal)
              m42 (honderden soorten)
              P6 mounts
              Hasselblad mounts
              Leica R mounts
              Olympus mounts
              Contax / Yashica mounts
              ....

              en ik vergeet er nog.
              De truuk bestaat er in van al deze merken de beste lenzen te kiezen en er uw voordeel bij te doen.

              Dpaul
              DPaul - A.FIAP
              D810, nikkors and other stuff

              Comment

              Working...
              X