Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Een lichtsterkere lens (hier duidelijk lens Y) laat op alle diafragma's meer licht door, en wel omdat het glas waarschijnlijk beter is. Dat is echter niet significant. .
ik geloof er niets van, maar als je het kan bewijzen stel ik graag mijn mening bij.
maar het heeft er wel alle belang bij want anders gaat iedereen denken dat elke lens op vb 50 mm bij een f8 in alle facetten dezelfde kwaliteiten heeft qua licht enook scherpte, contrast, zweem, vervorming, ...
hmm, mss ff bijstellen, ging niet over de kwaliteit, kleurzweem, vervorming, ... ging alleen over de doorgelaten hoeveelheid licht.
toch bedankt voor alle inbrengen!
mvg
Laurens
canon 7D // Sigma 10-20mm 4-5.6 DC HSM // Sigma 70-300mm 4-5.6 DG OS // Canon ef 50mm f/1.4 USM // Canon EF 35-70 mm 3.5-4.5 // Canon ef 24-105mm 4.0 L
Wat ik wel merk is dat ik bij sommige lenzen standaard moet "onderbelichten" volgens de camera (met name ouderwetse manuele primes) en bij andere lenzen niet...dus er zal toch ergens verschil zitten in de hoeveelheid doorgelaten licht?
Mijn huidige generatie lenzen zijn even lichtsterk en kan ik ook hetzelfde behandelen overigens.
Wat ik wel merk is dat ik bij sommige lenzen standaard moet "onderbelichten" volgens de camera (met name ouderwetse manuele primes) en bij andere lenzen niet...dus er zal toch ergens verschil zitten in de hoeveelheid doorgelaten licht?
Mijn huidige generatie lenzen zijn even lichtsterk en kan ik ook hetzelfde behandelen overigens.
Zelfde situatie, zelfde camera, zelfde onderwerp op de foto...maar met lens één uitgebrande highlights, met lens twee niet...continu verschil tussen die twee lenzen dan (dus niet de lichtsituatie die tijdens het wisselen van de lens is gewijzigd).
Kan met een dergelijk oud lensje misschien ook zijn dat er meer tolerantie op het diafragma zit?
Kan met een dergelijk oud lensje misschien ook zijn dat er meer tolerantie op het diafragma zit?
Breid dat maar uit naar alle lenzen.....
Edit, ik lees nu dat je het verschil tussen oude manuele en moderne aankaart... , dat is iedereen bekend die wel eens oud spul op z''n camera heeft.
Ik vermoed dat het komt omdat een moderne lens diverse verstorende factoren electronisch compenseert, maar een sluitend verhaal daarover ben ik nog nergens tegengekomen...
Last edited by Keeskanon; 17 augustus 2010, 23:36.
Wat mij hier het eerst opviel is dat ervan werd uitgegaan dat beide totaal verschillende zooms bij eenzelfde opgegeven focuslengte ook eenzelfde beeldhoek laten zien, en dat er dus vanop hetzelfde standpunt dezelfde onderwepen in beeld zijn. Dat is echter niet altijd zo, heb ik mogen aanschouwen.
maar het heeft er wel alle belang bij want anders gaat iedereen denken dat elke lens op vb 50 mm bij een f8 in alle facetten dezelfde kwaliteiten heeft qua licht enook scherpte, contrast, zweem, vervorming, ...
Ook moddereters moeten goed lezen, het ging in de startvraag alleen over belichten en belichting.
Comment