Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

vraag over diafragma

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: vraag over diafragma

    Ik heb vandaag al genoeg gelijk gehad: als ik echter in mijn 135 kijk zie ik een nog diepere duisternis dan in jouw verheldering.

    Comment


    • #17
      Re: vraag over diafragma

      Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
      Een lichtsterkere lens (hier duidelijk lens Y) laat op alle diafragma's meer licht door, en wel omdat het glas waarschijnlijk beter is. Dat is echter niet significant. .
      ik geloof er niets van, maar als je het kan bewijzen stel ik graag mijn mening bij.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #18
        Re: vraag over diafragma

        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        Was niet de vraag.
        en

        Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
        Doet niet terzake.


        pff eerste prijs in constructiviteit

        maar het heeft er wel alle belang bij want anders gaat iedereen denken dat elke lens op vb 50 mm bij een f8 in alle facetten dezelfde kwaliteiten heeft qua licht enook scherpte, contrast, zweem, vervorming, ...
        mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

        IMac/IPad/Mac Air 
        D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

        Comment


        • #19
          Re: vraag over diafragma

          hmm, mss ff bijstellen, ging niet over de kwaliteit, kleurzweem, vervorming, ... ging alleen over de doorgelaten hoeveelheid licht.

          toch bedankt voor alle inbrengen!

          mvg
          Laurens
          canon 7D // Sigma 10-20mm 4-5.6 DC HSM // Sigma 70-300mm 4-5.6 DG OS // Canon ef 50mm f/1.4 USM // Canon EF 35-70 mm 3.5-4.5 // Canon ef 24-105mm 4.0 L

          Comment


          • #20
            Re: vraag over diafragma

            Ach, er zijn programmaatjes om het soort "onderbelichting" van en polfilter te immiteren. Lijkt echter ook nergens op.

            Comment


            • #21
              Re: vraag over diafragma

              Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
              Ach, er zijn programmaatjes om het soort "onderbelichting" van en polfilter te immiteren. Lijkt echter ook nergens op.
              Wat heeft een pola er in vredesnaam nu mee te maken. Je kan dat gewoon met je lichtmeter vaststellen.
              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

              Comment


              • #22
                Re: vraag over diafragma

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                ik geloof er niets van, maar als je het kan bewijzen stel ik graag mijn mening bij.
                Tja, als je niet kan zien dat bij sommige tevreden metingen het het halve spectrum ontreekt.

                Comment


                • #23
                  Re: vraag over diafragma

                  Wat ik wel merk is dat ik bij sommige lenzen standaard moet "onderbelichten" volgens de camera (met name ouderwetse manuele primes) en bij andere lenzen niet...dus er zal toch ergens verschil zitten in de hoeveelheid doorgelaten licht?

                  Mijn huidige generatie lenzen zijn even lichtsterk en kan ik ook hetzelfde behandelen overigens.
                  Mijn objectieven zijn all round...

                  Comment


                  • #24
                    Re: vraag over diafragma

                    Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                    Wat ik wel merk is dat ik bij sommige lenzen standaard moet "onderbelichten" volgens de camera (met name ouderwetse manuele primes) en bij andere lenzen niet...dus er zal toch ergens verschil zitten in de hoeveelheid doorgelaten licht?

                    Mijn huidige generatie lenzen zijn even lichtsterk en kan ik ook hetzelfde behandelen overigens.
                    Hoe merk je dat?

                    Comment


                    • #25
                      Re: vraag over diafragma

                      Zelfde situatie, zelfde camera, zelfde onderwerp op de foto...maar met lens één uitgebrande highlights, met lens twee niet...continu verschil tussen die twee lenzen dan (dus niet de lichtsituatie die tijdens het wisselen van de lens is gewijzigd).


                      Kan met een dergelijk oud lensje misschien ook zijn dat er meer tolerantie op het diafragma zit?
                      Mijn objectieven zijn all round...

                      Comment


                      • #26
                        Re: vraag over diafragma

                        Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht

                        Kan met een dergelijk oud lensje misschien ook zijn dat er meer tolerantie op het diafragma zit?
                        Breid dat maar uit naar alle lenzen.....

                        Edit, ik lees nu dat je het verschil tussen oude manuele en moderne aankaart... , dat is iedereen bekend die wel eens oud spul op z''n camera heeft.
                        Ik vermoed dat het komt omdat een moderne lens diverse verstorende factoren electronisch compenseert, maar een sluitend verhaal daarover ben ik nog nergens tegengekomen...
                        Last edited by Keeskanon; 17 augustus 2010, 22:36.

                        Comment


                        • #27
                          Re: vraag over diafragma

                          Allee , we zijn weer vertrokken sè ....
                          grts Peter
                          BD1754BE / Body & glass

                          Comment


                          • #28
                            Re: vraag over diafragma

                            Wat mij hier het eerst opviel is dat ervan werd uitgegaan dat beide totaal verschillende zooms bij eenzelfde opgegeven focuslengte ook eenzelfde beeldhoek laten zien, en dat er dus vanop hetzelfde standpunt dezelfde onderwepen in beeld zijn. Dat is echter niet altijd zo, heb ik mogen aanschouwen.

                            Comment


                            • #29
                              Re: vraag over diafragma

                              En je weet nu ook waarom dat is......

                              Comment


                              • #30
                                Re: vraag over diafragma

                                Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                                en

                                maar het heeft er wel alle belang bij want anders gaat iedereen denken dat elke lens op vb 50 mm bij een f8 in alle facetten dezelfde kwaliteiten heeft qua licht enook scherpte, contrast, zweem, vervorming, ...
                                Ook moddereters moeten goed lezen, het ging in de startvraag alleen over belichten en belichting.

                                Comment

                                Working...
                                X