Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtgevoelige 50mm met betrouwbare AF voor Canon?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lichtgevoelige 50mm met betrouwbare AF voor Canon?

Ik heb een Canon 50/1.4 .
    Een erg mooie lens met een goede IQ en bokeh.
    Ik gebruik die vaak voor full body shots in situaties met weinig licht.

De AF is echter niet zo goed en in low light situaties gaat hij geregeld beginnen hunten (is nog mee te leven) maar gaat ook soms de focus gewoon missen.
    Waardevolle shots kunnen op die manier verloren gaan en dat begint wel te storen.

Ik ben op zoek naar een mogelijks alternatief voor op een Canon fullframe. (Ik gebruik een 5D).
    Er is de 50/1.2 en deze heeft een goede AF. Ik ben evenwel skeptisch.
    De lens is eerder een paradepaardje met zijn F1.2 en is daardoor peperduur. Maar het is mij voornamelijk om de AF te doen en niet om de F1.2. Verder kan de scherpte zelfs iets minder zijn dan de 50/1.4. Niet de bedoeling om 4X zoveel te dokken en naar IQ achteruit te gaan. De lens wordt ook een pak zwaarder en dat heb ik liever niet. De lens is wel weather sealed wat een goede optie is als ik meer de urban richting uitga.

Ik vraag me af of er hier mensen zijn die een degelijk en prijsefficiënt alternatief kunnen voorstellen.
    Het mag zelfs een third party lens zijn of zelfs een zoom, gesteld dat ik dan niet teveel achteruit ga. De 50mm range invullen met de 24-70/2.8 is ook iets waar ik aan denk.

Maar zowel de Canon 50/1.8, 50/1.2 als de 24-70/2.8 kunnen me niet volledig overtuigen.
    Ik zoek gewoon een 50/1.4 maar met een degelijke AF en misschien een iets betere build.

Iemand suggesties?

Re: Lichtgevoelige 50mm met betrouwbare AF voor Canon?

Ik ben toch tevreden over de Sigma EX 50mm.... Okee, het viel niet mee om een goed focussende versie te vinden
    www.indetailfotografie.nl

Comment

Wel, laat het nu nét een goede AF zijn waar ik naar op zoek ben.
      Dan komt die Sigma niet in aanmerking neem ik aan...

Comment

tja... je kúnt het toch proberen. Want áls je een goed focussende exemplaar vindt zul je er veel plezier van hebben.

Ik heb ook een tijd getwijfeld over welke 50mm ik zou aanschaffen. Persoonlijk denk ik dat je niet zoveel keuze hebt... Wil je wat beters dan je huidige Canon 50mm f1,4 dan heb je de keuze uit óf de Sigma óf de Canon f1.2L. En als ik dan zie hoeveel mensen klagen over de zogenaamde focus shift issues van de Canon L dan vraag ik mij toch af of dit objectief de 1400 euro wel waard is...

Comment

Wat vind je van de bokeh?
          Ik heb net de review op dpreview eens doorgenomen en de samples aldaar.

Daar kan de bokeh me niet overtuigen.
          Ik hecht evenveel belang aan de bokeh als aan de scherpte van een lens.

Is de grootte en gewicht van de lens een probleem?

Comment

Hier staat een vergelijking tussen de Sigma en de Canon 1.4, scrol ook even verder naar beneden voor 100% crops, de Sigma is veel 'smoother' dan de Canon, maar alles hangt van persoonlijke smaak af natuurlijk.

De Sigma focust dacht ik ook wel sneller bij slecht licht, maar de kans dat je ze moet (laten) kalibreren is wel vrij groot.
            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

De 5D staat nu niet bekend om zijn goede AF. ik zou denk ik eerder naar je body kijken. Volgens een vriend van me, die zowel een 5D als een 40d heeft, is de af van de 40 stukken beter dan die van de 5D. Ergo: een betere lens gaat je 9 kansen op 10 niet echt veel verderhelpen.

Comment

Ik ben ook tevreden van de AF van m'n 50 1.4, ook ik heb een 40D. Maar ik vrees dat op een 40D deze 50 een beetje te tele zal worden voor uw doeleinden.
                I will harness all available light with super-fast aperture lenses

Comment

Dag Teun2.

De AF van de 5D is niet de beste die er is.
                  Het gaat hierbij echter vooral over de snelheid. Accuraatheid is wel OK.
                  Bepaalde punten zijn ook niet actief boven F2.8, maar we hebben het hier over lichtgevoelige lenzen dus dit punt vervalt.

Allée mijn 85/1.8 doet het wel altijd goed, veel licht of weinig licht. De 50/1.4 doet het ook OK bij voldoende licht. Evenwel niet bij weinig licht. De focus van het probleem ligt dus voor mij wel bij de lens. Het probleem is ook wel gekend. De AF van de 50/1.4 is één of ander oud of eenmalig systeem en is minder ideaal.
                  Plus, deze body moet eerst "op" voordat ik een nieuwe koop. De 40D zie ik ook niet als een stap vooruit. De IQ van de 5D is bakken beter. En neen, een 5D II komt (nog) niet binnen...
                  Last edited by PSG; 9 juni 2010, 15:30.

Comment

Bedankt oermens voor de bokeh voorbeelden.
                    Met de bokeh zit het dus wel goed!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
                      De 5D staat nu niet bekend om zijn goede AF. ik zou denk ik eerder naar je body kijken. Volgens een vriend van me, die zowel een 5D als een 40d heeft, is de af van de 40 stukken beter dan die van de 5D. Ergo: een betere lens gaat je 9 kansen op 10 niet echt veel verderhelpen.
                      Ik heb zowel een 40D als een 5D als een 5D II. Mijn ervaring is dat de AF van de 40D eigenlijk niks beter is dan die van de 5D's. In ieder geval zéker de middelste AF punt niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                        Dag Teun2.

De AF van de 5D is niet de beste die er is.
                        Het gaat hierbij echter vooral over de snelheid. Accuraatheid is wel OK.
                        Bepaalde punten zijn ook niet actief boven F2.8, maar we hebben het hier over lichtgevoelige lenzen dus dit punt vervalt.

Allée mijn 85/1.8 doet het wel altijd goed, veel licht of weinig licht. De 50/1.4 doet het ook OK bij voldoende licht. Evenwel niet bij weinig licht. De focus van het probleem ligt dus voor mij wel bij de lens. Het probleem is ook wel gekend. De AF van de 50/1.4 is één of ander oud of eenmalig systeem en is minder ideaal.
                        Plus, deze body moet eerst "op" voordat ik een nieuwe koop. De 40D zie ik ook niet als een stap vooruit. De IQ van de 5D is bakken beter. En neen, een 5D II komt (nog) niet binnen...
                        Ik praat ook alleen die vrien na, die klaagt toch ook over accuraatheid en last van hunten, vooral op de sensoren buiten het centrum. dat je die body niet meteen wil vervangen snap ik, ik wilde verder ook niet beweren dat de d40 een betere camera is, alleen dat die kwa af naar het schijnt (ik heb enkel ervaring met nikon) wel wat beter is. Als ik me niet vergis is alleen het middelste punt van de 5D een cross? Dat zou al veel verschil kunnen maken, zeker als het op accuraatheid aankomt. Hoe dan ook, veel succes ermee en ik hoop dat een andere lens het beter doet, ik wilde alleen even de limieten van de body toch ook aanhalen, een factor die toch ook effect heeft op de af-accuraatheid en waarvan ik niet wist hoe goed je daarvan op de hoogte was.
                        Last edited by Teun_2; 9 juni 2010, 21:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                          Wil je wat beters dan je huidige Canon 50mm f1,4 dan heb je de keuze uit óf de Sigma óf de Canon f1.2L.
                          Dus u vindt de Sigma beter dan de Canon?

Ik ben namelijk zelf op zoek naar een ****** 50mm F1.4 en zoek vooral de beste bokeh en scherpte, zowel voor gebruik of FF als crop.

Ik heb op flickr vele foto's bekeken van canon en de sigma en ik vind de sigma dromerige foto's geven. Is dit de lens of nabewerking?

Het enige nadeel aan de sigma is dus de focus?

@ PSG: sorry voor het 'moeien' in je topic maar twee nieuwe topics over de zelfde lenzen leek me overbodig.
                          ::: Flickr :::

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
                            Dus u vindt de Sigma beter dan de Canon?

Ik ben namelijk zelf op zoek naar een ****** 50mm F1.4 en zoek vooral de beste bokeh en scherpte, zowel voor gebruik of FF als crop.

Ik heb op flickr vele foto's bekeken van canon en de sigma en ik vind de sigma dromerige foto's geven. Is dit de lens of nabewerking?

Het enige nadeel aan de sigma is dus de focus?

@ PSG: sorry voor het 'moeien' in je topic maar twee nieuwe topics over de zelfde lenzen leek me overbodig.
                            Vooropgesteld, ik heb zelf geen uitgebreide ervaring met de Canon 50mm f1.4. Ik ben hierbij afgegaan op tests en reviews op het internet en op een aantal testshots die ik met beide lenzen heb gemaakt in de winkel om een beslissing te maken destijds. Neem daarbij de echte HSM van Sigma tegenover de micro-usm van de Canon en de 77mm filtermaat van de Sigma (4 van de 6 lenzen die ik bezit hebben deze filtermaat) heeft mij destijds doen besluiten om voor de Sigma te gaan.

Uit alle foto's die ik heb bekeken en vergeleken tussen deze twee lenzen vind ik de bokeh van de Sigma mooier dan die van de Canon. De 'dromerige', zachte bokeh is echt een eigenschap van de Sigma.

Over de focus problemen van mijn Sigma heb ik in het verleden al heel wat posts gevuld op dit forum. Het komt er in het kort op neer dat mijn eerste twee exemplaren niet te best waren. Dit waren beide 'vroege' exemplaren. Mijn derde (=tevens huidige) exemplaar heeft een veel nieuwere serienummer en de AF van dit exemplaar is veel beter dan die eerste twee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL;

Over de focus problemen van mijn Sigma heb ik in het verleden al heel wat posts gevuld op dit forum. Het komt er in het kort op neer dat mijn eerste twee exemplaren niet te best waren. Dit waren beide 'vroege' exemplaren. Mijn derde (=tevens huidige) exemplaar heeft een veel nieuwere serienummer en de AF van dit exemplaar is veel beter dan die eerste twee.
                              Die focusproblemen is dus wel een probleem.
                              Zou het met een nieuw en huidig exemplaar dan opgelost zijn?
                              Op THE digital picture, toch wel een goede site, werd gesteld dat er zowel Front als back focus voorkwam en dat een calibratie dus eigenlijk geen oplossing is.

Is the Sigma 50mm f/1.4 EX DG HSM Lens right for you? Learn all you need to know in The-Digital-Picture.com's review!

Comment

Working...
                              X