Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtgevoelige 50mm met betrouwbare AF voor Canon?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Lichtgevoelige 50mm met betrouwbare AF voor Canon?

Vorig jaar oktober. Ik gebruik op de 550D trouwens ook de Sigma 30mm 1.4 en ook dat is echt een toplens. Alleen niet geschikt voor fullframe helaas. Ik hoop echt dat Sigma ooit een 35mm 1.4 uitbrengt die optisch gelijk is aan hun 30mm en 50mm en geschikt is voor zowel crop als fullframe.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
      Goed advies Jakke, maar niet altijd volledig van toepassing of toepasbaar.

Terwijl er wel een afhankelijkheid is van de AF van de 5D doet het probleem zich vb niet voor bij mijn 85/1.8. Los van het feit dat inderdaad elke lens bij minder contrast meer moeite gaat krijgen. Maar het wordt bij de 85 niet problematisch.

Verder is het probleem specifiek in situaties met weinig licht en open diafragma's (bij modellenfotografie). Situaties die ik ook opzoek omdat ik hou van geringe DOF en natuurlijk licht.

Open diafragma's in combinatie met de geringe DOF van de 5D betekent: superaccuraat focussen en niet recomposen. Ik kan dan niet het middelste focuspunt gebruiken. Typisch focus je op de ogen die typisch aan de hoeken van de compo liggen en niet in het midden. Ander punt zoeken is vrij theoretisch. Bij modellenfotografie is het moment zó weer weg en moet je het tempo er wat inhouden.

Uw advies is goed maar ik zoek dus een lens die de situatie kan volgen ipv de fotograaf die het materiaal volgt. Ik leid, het materiaal volgt. Toch bedankt.
      Als ik dit lees denk ik eerlijk gezegd dat een goed matglas en een heel goede manuele lens de makkelijkste en goedkoopste oplossing zijn, als ik het goed heb heeft de 5D zelfs geen focuspunten die ver (genoeg) in de hoek liggen?

Ik had ook altijd dit soort problemen: foute focus, door ofwel back/frontfocus, of door recompose met zo'n kleine dof dat het uiteindelijk niet meer ligt waar je wilde..
      Ik heb terug plezier gekregen in fotograferen door mijn Af lenzen niet meer te gebruiken.
      Een tijdje geleden eindelijk nog eens een hele middag modellenshoot gedaan bij natuurlijk licht en uiteindelijk is mijn 58 1.2 niet van mijn camera geraakt omdat ze zo veelzijdig is!
      De focus zat er zoms nog wel wat naast op de grootste diafragma's, maar toch veel minder vaak dan vroeger met AF, maar het is wel even wennen natuurlijk..

Edit: mss nog even toevoegen, het voelt voor mij ook niet aan alsof dit trager werkt, je kunt tenminste altijd direct afdrukken zonder te moeten wachten tot er Af confirmatie is. Dit kan ook in servo mode, maar dan kun je helemaal geen recompose meer gebruiken.
      Last edited by oermens; 13 juni 2010, 17:53.
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Ik heb de mijne nu een dag. Wel na een maand () wachten op de levering.

Ze ziet er leuk uit, ze is helemaal niet groot zoals velen zeggen (ik weet natuurlijk niet hoe 'klein' de canon versie is), ze weegt genoeg en is niet zwaar. Ook voelt ze zeer stevig en ze focust snel.

Heb is enkele foto's genomen op verschillende diafragma's voor de bokeh te bekijken en die vind ik werkelijk super.

Foto 1: 1.4 (min)

Foto 2: 4

Foto 3: 8

Foto 4: 11

Foto 5: 16 (max)

Focus op middelste paaltje ter hoogte van de draad. Verder zijn ze enkel van RAW naar jpeg en naar photobucket gezet.
        Op 1.4 zie je wat CA, soms paarse en soms groene als je op 100procent gaat kijken.
        ::: Flickr :::

Comment

Bij weinig omgevingslicht kan een STE2 flink de focus helpen als je die mocht hebben.
          Vooral handig op feestjes. Ooit al eens een 35 mm 1.4 overwogen voor op die 5D?
          Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Nope, STE2 of flits heb ik niet.

Ik heb overigens nog niets gekocht. Ik vond de bemerking van oermens wel wat hebben.
            De sigma is hier niet de silver bullet die persé alles oplost.

De 35/1.4 heb ik nog niet overwogen. De beeldhoek kan me niet zo overtuigen.
            Ik heb er geen maar op POTN zie je samples en ik ben er niet direct voor gevallen.

Ik blijf bij mijn twee eerste lenzen op de 5D: 50mm en 85 mm.
            Ik heb een 135mm maar de beeldhoek heeft me daar ook niet overtuigd. Die zal dus wegvliegen. Mooie lens maar ze ligt me niet.
            Eigenlijk kan geen enkel van de holy trinity me volledig overtuigen.
            • 85/1.2 is vier maal zo duur als mijn 85/1.8 en weegt beestezwaar. Ik heb slechte gewrichten.
            • 135/2 : beeldhoek staat me niet aan.
            • 35/1.4: nog nooit mee gewerkt maar ik vind dit wat vlees noch vis.
            • Geen normaallens en geen breedhoek. En ook erg duur he.

Zucht; ik krijg maar geen superdure lens in mijn arsenaal.

Wat vind je zo tof aan de 35mm? Ben wel benieuwd. Ik zie ze soms wél mooi gebruikt worden op huwelijksfeesten waar ze wat extra ruimte biedt en een goede dofwerking heeft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Teun_2 Bekijk bericht
              De 5D staat nu niet bekend om zijn goede AF. ik zou denk ik eerder naar je body kijken. Volgens een vriend van me, die zowel een 5D als een 40d heeft, is de af van de 40 stukken beter dan die van de 5D. Ergo: een betere lens gaat je 9 kansen op 10 niet echt veel verderhelpen.
              Lieve help....daar gaan we weer
              Die vriend van je moet met zijn 5D terug naar de winkel. OF een fatsoenlijke lichtsterke lens kopen. Met een lichtsterke lens heb je aan de 5D mkII een hele fijne camera.Ja....ook in het donker met flink hoge ISO's....ja, ook tijdens aktiemomenten.

OT: een alternatief....poeh.
              Ik ken de 85mm 1.4 niet, ik gebruik de 70-200L 2.8 en de 85 1.8.
              Ik weet dat de 85mm 1.8 geroemd wordt om zijn bokeh, maar ikzelf vind de bokeh van de 70-200 om van te smullen.
              Ik ga een beetje lekkerbekken van de sigma-bokeh verhalen hier.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht

Ze ziet er leuk uit, ze is helemaal niet groot zoals velen zeggen (ik weet natuurlijk niet hoe 'klein' de canon versie is), ze weegt genoeg en is niet zwaar. Ook voelt ze zeer stevig en ze focust snel.

Heb is enkele foto's genomen op verschillende diafragma's voor de bokeh te bekijken en die vind ik werkelijk super.

Focus op middelste paaltje ter hoogte van de draad. Verder zijn ze enkel van RAW naar jpeg en naar photobucket gezet.
                Op 1.4 zie je wat CA, soms paarse en soms groene als je op 100procent gaat kijken.
                ziet er mooi uit...oeh..die op 1.4

Comment

Als 't heel donker is dan werkt er niks deftig.
                  We zijn werwend door techniek.
                  Soms is met de hand bijsturen de enige optie, zoals vroeger.
                  grts Peter
                  BD1754BE / Body & glass

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PSG Bekijk bericht
                    Zucht; ik krijg maar geen superdure lens in mijn arsenaal.

Wat vind je zo tof aan de 35mm? Ben wel benieuwd. Ik zie ze soms wél mooi gebruikt worden op huwelijksfeesten waar ze wat extra ruimte biedt en een goede dofwerking heeft.
                    Wat dacht je dan van de 24L II Kost wel een vermogen maar daar kun je dan zeker wel dingen mee doen die je met de meeste andere groothoek (zooms) niet zult kunnen

Zonder gekheid, ik heb deze lens nu een half jaar en, ondanks dat ik deze zeker niet het vaakst gebruik, is het voor mij 100% zéker een lens die nóóit meer de deur uit zal gaan. Gecombineerd met mijn Sigma EX 50mm, 100L macro en 135L is dit mijn 'holy kwartet'
                    www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht

I like

Lekker die f/1.4. Extreem, maar o zo lekker.
                      Have fun!
                      EOS 50D - EF-S 18-55 f/4-5.6 IS - Sigma 18-50 EX f/2.8 - EF 70-300 f/4-5.6 IS USM - Sigma 10-20 EX f/4-5.6

Comment

Ik hou van het feit dat je met de 35mm op FF bvb een bloemstuk flou op de voorgrond erbij kan nemenmet bvb. een koppel op de achtergrond. Ook is het een mooi brandpunt om kleine groepjes en koppels mee vast te leggen met nog wat van de omgeving erbij. De kleuren en contrast zijn ook zeer goed. Ik zou er ook niet over twijfelen om met deze lens bvb. een dagje in een stad te gaan shooten door de milde breedhoek.
                        Website http://www.kristofpattyn.be

a lotta canonstuff

Comment

Ik vind dat jullie hier precies allemaal weinig tijd hebben om een foto te maken..
                          Het moet snel werken en het gaat hier over honderdste van seconden
                          Als ik een 1.4 op de 5 D zet dan is dat toch snel hoor die focus...Kan me voorstellen als je met multiple opnames een shoot gaat doen van 10 beelden per seconde dat je dan misschien in de problemen komt maar dan moeten je voorwerpen toch veel bewegen of rally wagens die voorbij snorren...whatever..
                          Als je niet tevreden bent met eender welke 1.4 dan weet ik het ook niet hoor..
                          Het is hier ook al dikwijls aangehaald dat als je een 2.8 of 1.4 of zelf de peperdure 1.2 hebt je mooie bokeh's hebt..Wel duur hé voor zulke foto's..Terwijl als je iets of wat CS kunt dit makkelijk even kan nabootsen..Tutorials genoeg.
                          Maar ik verwijt niemand hoor
                          Als je het geld eraan wil uitgeven dan is dat zeker geen verloren zaak...
                          Mvg, Pascal,Schoonspikke
                          Als je schiet..schiet dan raak!
                          500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Working...
                          X