Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FX objectief op DX camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• FX objectief op DX camera

Ik ben pas nieuw in de digitale wereld en moet nog op zoek om de weg te vinden. Ik werk met een nikon D300. Omdat mijn intresse vrijwel uitsluitend gericht is op portret heb ik mijn oog laten vallen op de mooie (dure) Nikon 24-70 f2.8. Deze is gemaakt voor Full-frame. Kan ik het objectief zonder meer op mijn D300 draaien? Wordt de 24-70 dan zonder meer een 35-105 ? Of zit er een verborgen angel? Je kan je aan 1500 Euro toch moeilijk een miskoop veroorloven. Gaat er licht verloren? Of zijn alle FX objectieven gewoon ook geschikt voor DX ?
    NIKON D300s

Re: FX objectief op DX camera

Oorspronkelijk geplaatst door PatrickGro Bekijk bericht
    Ik ben pas nieuw in de digitale wereld en moet nog op zoek om de weg te vinden. Ik werk met een nikon D300. Omdat mijn intresse vrijwel uitsluitend gericht is op portret heb ik mijn oog laten vallen op de mooie (dure) Nikon 24-70 f2.8. Deze is gemaakt voor Full-frame. Kan ik het objectief zonder meer op mijn D300 draaien? Wordt de 24-70 dan zonder meer een 35-105 ? Of zit er een verborgen angel? Je kan je aan 1500 Euro toch moeilijk een miskoop veroorloven. Gaat er licht verloren? Of zijn alle FX objectieven gewoon ook geschikt voor DX ?
    Je kan dit Fx objectief perfect op je Dx camera (D300 in uw geval) monteren.
    De 24-70 blijft een 24-70, maar omwille van de cropfactor (1.5x) gaat het objectief zich gedragen als een 36-105 lens op een Fx camera. Waardoor je toch wat groothoek zal missen.

Kijk ook eens voor je camera voor de 17-55 F2.8.
    Dit is een meer passend bereik op je D300.
    Dit bereik komt ongeveer overeen met een 26-82 lens op een Fx camera.
    De 17-55 is echt een topper voor DX.

Voor zuiver portret kijk ook eens naar de nikon Af-d 85 F1.8
    Ook een toplens