Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FX objectief op DX camera

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• FX objectief op DX camera

Ik ben pas nieuw in de digitale wereld en moet nog op zoek om de weg te vinden. Ik werk met een nikon D300. Omdat mijn intresse vrijwel uitsluitend gericht is op portret heb ik mijn oog laten vallen op de mooie (dure) Nikon 24-70 f2.8. Deze is gemaakt voor Full-frame. Kan ik het objectief zonder meer op mijn D300 draaien? Wordt de 24-70 dan zonder meer een 35-105 ? Of zit er een verborgen angel? Je kan je aan 1500 Euro toch moeilijk een miskoop veroorloven. Gaat er licht verloren? Of zijn alle FX objectieven gewoon ook geschikt voor DX ?
    NIKON D300s

Re: FX objectief op DX camera

Oorspronkelijk geplaatst door PatrickGro Bekijk bericht
    Ik ben pas nieuw in de digitale wereld en moet nog op zoek om de weg te vinden. Ik werk met een nikon D300. Omdat mijn intresse vrijwel uitsluitend gericht is op portret heb ik mijn oog laten vallen op de mooie (dure) Nikon 24-70 f2.8. Deze is gemaakt voor Full-frame. Kan ik het objectief zonder meer op mijn D300 draaien? Wordt de 24-70 dan zonder meer een 35-105 ? Of zit er een verborgen angel? Je kan je aan 1500 Euro toch moeilijk een miskoop veroorloven. Gaat er licht verloren? Of zijn alle FX objectieven gewoon ook geschikt voor DX ?
    Je kan dit Fx objectief perfect op je Dx camera (D300 in uw geval) monteren.
    De 24-70 blijft een 24-70, maar omwille van de cropfactor (1.5x) gaat het objectief zich gedragen als een 36-105 lens op een Fx camera. Waardoor je toch wat groothoek zal missen.

Kijk ook eens voor je camera voor de 17-55 F2.8.
    Dit is een meer passend bereik op je D300.
    Dit bereik komt ongeveer overeen met een 26-82 lens op een Fx camera.
    De 17-55 is echt een topper voor DX.

Voor zuiver portret kijk ook eens naar de nikon Af-d 85 F1.8
    Ook een toplens
    Nikon Df, Nikon 20-35 2.8 AF-D, Nikon 50 1.8 AF-S, Nikon 50 1.2 Ai-s, Nikon Micro 60mm 2.8 AF-S, Nikon 70-200 2.8 AF-S VR, Nikon 85 1.8 AF-D, Nikon 105 2.5 Ai-s, SB600, SB20
    Pentax K1, Pentax 24-70 2.8

Comment

Volledig eens met PVA, bovendien kan je voor de prijs van de 24-70mm, en de 17-55mm 2.8 en de AF-D 85mm 1.8 + evt nog de AF-D50mm 1.8 aanschaffen.

Beide laatstgenoemden zijn ook bruikbaar op FX
      Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Ben je van plan, eventueel later op FX over te stappen, ga dan zeker voor de 24-70, maar ben je van plan om het bij een croptoestel te blijven, zou ik zeggen, ga dan voor de 17-55 DX f2.8 ook een topper van formaat ,
        Er zijn van deze regelmatig tweedehandse te koop als nieuw van overstappers naar FX.

Bij de 24-70 zal je in sommige gevallen wat groothoek missen, maar de kwaliteit is van topniveau.

Comment

Een heleboel pro's en contra's om eens een weekendje te laten bezinken. Toch bedankt voor de snelle en deskundige raad jongens...
          NIKON D300s

Comment

55 mm X de cropfactor is 82 mm. Voor portret is dit wat aan de korte kant.
            Voor algemeen gebruik is de 17-55 2.8 de ideale lens voor uw D300, maar als je interesse vooral naar portret gaat, dan is de 24-70 interessanter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
              55 mm X de cropfactor is 82 mm. Voor portret is dit wat aan de korte kant.
              Voor algemeen gebruik is de 17-55 2.8 de ideale lens voor uw D300, maar als je interesse vooral naar portret gaat, dan is de 24-70 interessanter.
              Absoluut akkoord hier. Ik vind mijn 28-70 de ideale standaardlens voor mijn D300. Voor evt. groothoek heb ik er de Tokina 12-24 bij aangeschaft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
                Absoluut akkoord hier. Ik vind mijn 28-70 de ideale standaardlens voor mijn D300. Voor evt. groothoek heb ik er de Tokina 12-24 bij aangeschaft.
                Ik vind dat een recept voor vaak lenzen wisselen, liever 17-55(50) en een UWA, die je alleen gebruikt voor de extremen en veel minder vaak, en een 85/1.8 voor portretten. De 17-55 zal dan bij gewoon werkt bijna altijd erop staan.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Working...
                X