Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikonlens: de spaarpot of de droom aan diggelen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikonlens: de spaarpot of de droom aan diggelen?

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
    Hoe zou is dit nu weer mogelijk
    de mm van een lens worden uitgedrukt in FF (fullframe) formaat, zijnde het formaat van een kleinbeeld film (ben juiste maten kwijt, maar das niet zo belangrijk). Dus hier heeft de lens het effectieve beeld van het aantal mm.
    Een cropsensor (zoals alle camera's van nikon behalve D700 en D3 reeks) is X1.5. De sensor is wat kleiner en gebruikt dus een kleiner deel van het licht dat binnenvalt. Eigenlijk crop je al in de camera met een aantal voordelen tov pc crop.
    Dus een lens van 35mm op een crop is van beeld dat je op je foto ziet ongeveer een 52mm FF equivalent. het perspectief wijzigt een klein beetje, maar dat wordt door de meeste als minder storend beschouwd als een ontbrekend deel op de foto.

de 50mm wordt als de 'standaard' lens beschouwt op FF, dus met de crop factor wordt dat dan een 35mm voor niet FF.
    hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht

Zoek gewoon een tweedehands Nikon 50mm 1.4 AF en je hebt je droom
      Wel eerst goed testen want niet alle exemplaren van de AF-D 50mm 1.4 zijn even goed.
      Mijn eerste moest ik dichtknijpen tot 2.5 (op een crop) om voldoende scherpte te hebben.
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

Comment

je kan ook de oude versie van 50mm 1.4 kopen voor 269 bij kamera express is even goed
        Last edited by koen1950; 26 januari 2010, 20:12.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
          je kan ook de oude versie van 50mm 1.4 kopen voor 269 bij kamera express is opties even goed
          Optisch even goed Erik, dat zou ik niet durven beweren, optisch was de 50mm AF-D f1.4 een topper op een analoog toestel, maar op digitaal was de veel goedkopere f1.8 eigenaardig genoeg beter, de nieuwe AF-S versie is hier optisch stukken beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Optisch even goed Erik, dat zou ik niet durven beweren, optisch was de 50mm AF-D f1.4 een topper op een analoog toestel, maar op digitaal was de veel goedkopere f1.8 eigenaardig genoeg beter, de nieuwe AF-S versie is hier optisch stukken beter.
            juist geert , maar als ze te duur is voor hem en hij wil de lichtsterkste is dat toch een optie, en de 1.8 kost maar 117 meer dus
            Last edited by koen1950; 26 januari 2010, 20:17.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
              De beste keuze voor allround gebruik is de Nikon AFS-G 1.4 50mm (nieuw rond de 270-280 goed te kopen)
              Beste keuzen voor portret is de Sigma 1.4 50mm HSM (duurder en zwaarder).
              Kan je deze statement even verklaren a.u.b.? Ik snap niet goed waarom van twee vrijwel dezelfde lenzen (het grootste verschil is het merk dat erop staat denk ik) de ene beter geschikt zou zijn voor allround gebruik en de andere voor portretfotografie... Het enige wat (volgens mij)kan verschillen tussen beide lenzen is de scherpte, de chromatische aberatie, de vertekening en de scherpstelmotor...

Ik ben zelf in het bezit van de Nikkor AF-S 50mm f/1.4 G. Ik kan niet vergelijken met andere lenzen aangezien dit mijn eerste en enige lens is, maar ik ben wel tevreden over de kwaliteit van mijn foto's. De autofocus is zeer nauwkeurig en het is zeer plezant om te spelen met de beperkte scherptediepte bij f/1.4 Het enige wat ik mis met mijn cropcamera is een beetje meer breedhoek. Zoals hierboven al een aantal keer werd aangehaald wordt 50mm op een Nikon-cropcamera in 75mm. 't hangt er vanaf waarnaar je opzoek bent natuurlijk. Wil je een 'standaardbrandpunt' op je cropcamera, ga dan voor een 35mm, als je een lichtsterke lens met wat meer 'tele' wil, ga dan voor de 50mm...
              Panasonic Lumix DMC-FZ10, Chajka-II, Nikon D300s

Comment

Een vergelijk, ik had de 50mmAfD1.8 en heb nu de 50mmAfS1.4.
                De 1.4 gebruik ik regelmatig helemaal open en dan is deze nog heel precies scherp op het focuspunt, de 1.8 moest altijd wel een beetje toe en was pas echt goed op 2.8
                Maar als je dat weet en er mee kan leven is die 1.8 een heel goede lens voor een kostprijs minder dan de helft van de 1.4
                Met de sigma 50mm heb ik geen ervaring.

Kijk eens bij konijn hebben ze nu een aanbieding.
                Vriendelijke groeten,Raf

www.rafvandenbogaert.be

Comment

op een crop camera vind ik de 50mm niet echt ideaal... heb zowel de 50mm 1.8 als de 1.4 gehad op een D200, maar na verloop van tijd bleven ze in de kast liggen... Zoals al eerder vermeld presteerde de 1.4 bij mij ook niet zo goed als de 1.8

op een crop camera is een 85mm lens veel fijner 1.8 of 1.4 (heb ze beiden gehad) en heel waarschijnlijk ook de 35mm f1.8...

persoonlijk zou ik nu voor de 35mm gaan moest ik een crop camera hebben...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

De Nikon 35mm 1,8 is heel goed op een crop (mijn D90)
                    ik heb een aantal dagen op kamp enkel met deze lens gewerkt (wegens gebroken pols niet kunnen werken met zoomlens) en hij heeft er daarna nog veel opgestaan. Supertof lensje!
                    Nikon D90 met wat recent glas, een pillampke en een bollekesstatiefke samen in een kabaske om half over de rug te smijten.

Comment

in elk geval, neem die hamer, en slopen die spaarpot

waar je uit kan kiezen, afhankelijk van hoeveel die klap opleverd:
                      50mm:
                      1.4 nikon
                      1.4 sigma
                      1.8 nikon
                      35mm
                      2 nikon --> FF
                      1.8 nikon --> DX, nieuwer, moderner
                      andere
                      ...
                      hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

bedankt voor de vele reacties! Heb in ieder geval het één en ander bijgeleerd.
                        Het zal wellicht de AF 50 mm f/1.4 worden denk ik

nu nog een hamer vinden ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                          50mm 1.8 is niet scherp bij 1.8 , moet je dichtknijpen tot zeker 2.8 .Wat ben je met een heel lichtsterke lens als ze op volle opening niet scherp is ?
                          De 50mm Sigma 1.4 ( een goedkopere variant van de Nikon ) is wél scherp bij volle opening , de Nikon 1.4 wellicht ook , en daar zit hem het verschil.

Walter
                          je wilt 'alles' scherp op f/1.8?

wanneer gebruik je dan f/1.8?

in donkere omstandigheden of bij optimale lichtomstandigheden? (laatste kan ik me niet helemaal goed voorstellen, maar bon..)

als je binnenshuis fotografeert, heb je ook regelmatig te maken met wat donkere hoeken (zonder flits dus) en dan valt dat onscherpe gedoetje in de hoekjes allemaal niet zo heel erg op..

over DOF zullen we het dan ook maar niet hebben..(of gebrek daaraan)

'overal even scherp' bij volledig geopend diafragma wordt helaas maar wat te vaak verward met 'optimale scherpte' en voor dat laatste moet je dus idd wat downstoppen..bij zowat iedere lens die heden ten dage bestaat..

overal even scherp leidt in 9 van de 10 gevallen juist af van je hoofdonderwerp.. zaak is dus om hier goed en creatief mee om te gaan, ipv je hierover zorgen te maken..

heb zelf genoeg met een minolta 1.7 RS geschoten, en 9 van de 10 keer werd de hele boel verpest door de TE beperkte DOF.. naderhand wat meer in mijzelf geinvesteerd, beetje oefenen om met langere sluitertijden uit de hand te schieten, en voila, op f/2.8 of kleiner diafragma zag eea er al heel anders uit..

'lensscherpte bij volledige diafragma-opening' is een van de meest overschatte 'problemen' die er op internet circuleren..

50mm standaard, geeft op een cropcamera een vreemd beeld.. voor mijn gevoel is het altijd alsof er iets niet helemaal lekker wegkijkt..

als ik een 50mm op een FF camera zet, dan wordt het een heel ander verhaal..

groetjes, Alex!

Comment

Zelf heb ik de AF-S 50 mm 1.4 en die is perfect geschikt voor creatieve foto's ! Ik verkies deze lens boven mijn zoomlenzen!
                            Nikon D40 - Nikon D90 - Nikon SB-800 - AF-S Nikkor 50 mm 1.4G - AF-S Nikkor 18-55 mm G II ED - AF-S Nikkor 55-200 mm G ED VR - Tamron SP 10-24 mm

Comment

ik werk zelfs veel met de micro 60mm AF

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gaiphia Bekijk bericht
                                Kan je deze statement even verklaren a.u.b.? Ik snap niet goed waarom van twee vrijwel dezelfde lenzen (het grootste verschil is het merk dat erop staat denk ik) de ene beter geschikt zou zijn voor allround gebruik en de andere voor portretfotografie... Het enige wat (volgens mij)kan verschillen tussen beide lenzen is de scherpte, de chromatische aberatie, de vertekening en de scherpstelmotor...
                                Ik kan natuurlijk moeilijk voor iemand anders spreken, maar er zijn nog wel een paar zaken die kunnen verschillen tussen 2 schijnbaar praktisch gelijke lenzen: kleurweergave, oplossend vermogen (= detail, niet helemaal hetzelfde als scherpte), contrast, resistentie tegen tegenlicht/harde contrasten, rand <-> midden, close up <-> verder gefocust, en dit alles kan dan nog afhankelijk zijn van gekozen diafragma (er zijn lenzen die bij open diafragma vrij goed zijn, maar niet veel scherper meer worden, en omgekeerd)
                                edit: en dan ben ik de bokeh nog vergeten, ook soms heel belangrijk!

groeten
                                Koen
                                Last edited by oermens; 28 januari 2010, 14:02.
                                Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Working...
                                X