Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikonlens: de spaarpot of de droom aan diggelen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikonlens: de spaarpot of de droom aan diggelen?

Hey,

Ik droom al lange tijd van een lens met een erg laag f-getal voor op mijn Nikon D80.

Ik dacht eraan om een Nikon AF 50 mm f/1.4 te kopen aangezien deze vrij goeie kritieken krijgt. Op internet vind je prijzen in de grootte-orde van 270 euro. (vb.: http://www.kenrockwell.com/nikon/5014af.htm). Gisteren heb ik echter wat winkels afgeschuimd, maar daar kosten die beestjes ongeveer 400 euro. Toen ik vroeg aan de verkoper waarom kreeg ik een nogal vage uitleg over "nieuwe generatie" en "AF-S" ipv "AF".

Kan iemand mij mss vertellen in wat het prijsverschil juist ligt, of deze lens zn geld (het zij 270 of 400 euro) waard is, en als er misschien een goed alternatief bestaat? (Er bestaat bv. ook een 50mm f/1.8 die slechts 160 euro ofzo kost: is die iets waard?)

alvast bedankt!
    Matthias

Re: Nikonlens: de spaarpot of de droom aan diggelen?

De 1,8 is een prima objectief, dat elke € van zijn aankoopprijs waard is. Een aanrader.
    https://waltertalboom.be-
    Medewerker RvB - belgiumdigital vzw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Walt Bekijk bericht
      De 1,8 is een prima objectief, dat elke € van zijn aankoopprijs waard is. Een aanrader.
      En daarnaast bijzonder goedkoop (vindbaar voor 112 euro)
      http://www.mariorentmeester.nl &
      http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
      | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

Comment

Alle standaard lenzen presteren doorgaans uitstekend.
        De 50/1.8 is een zeer goede lens voor een zacht prijsje, de 50/1.4 AFS heeft een vernieuwd design, een supersnelle ingebouwde scherstelmechaniek en is iets lichtsterker.
        Wat je ook koopt, je zal er tevreden over zijn.
        Prijsvoorbeelden: http://www.fotokonijnenberg.be/produ...833/nikon.html
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MatthiasVM Bekijk bericht
          Toen ik vroeg aan de verkoper waarom kreeg ik een nogal vage uitleg over "nieuwe generatie" en "AF-S" ipv "AF".
          Geen vaag verhaal, maar gewoon de waarheid. Als je 1.4 wil gewoon de 'te koop' rubriek raadplegen. Ook een Sigma 50/1.4 kan een alternatief, die is iets goedkoper.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Walt Bekijk bericht

50mm 1.8 is niet scherp bij 1.8 , moet je dichtknijpen tot zeker 2.8 .Wat ben je met een heel lichtsterke lens als ze op volle opening niet scherp is ?
            De 50mm Sigma 1.4 ( een goedkopere variant van de Nikon ) is wél scherp bij volle opening , de Nikon 1.4 wellicht ook , en daar zit hem het verschil.

Walter
            D850

Comment

Voor je D80 zou je nog een AF kunnen gebruiken, maar op bvb een D60 niet.
              AF-S betekend dat de scherpstelmoter zich in de lens bevind.
              Vanaf de D70 en hoger zit er ook nog een motor in de body, bij de lagere niet, en deze kunnen enkel AF-S lenzen gebruiken.
              AF-S lenzen zijn ook sneller dan niet AF-S.

Zoek gewoon een tweedehands Nikon 50mm 1.4 AF en je hebt je droom
              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

De beste keuze voor allround gebruik is de Nikon AFS-G 1.4 50mm (nieuw rond de 270-280 goed te kopen)
                Beste keuzen voor portret is de Sigma 1.4 50mm HSM (duurder en zwaarder).
                Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Phororhacos Bekijk bericht
                  De 50mm Sigma 1.4 ( een goedkopere variant van de Nikon ) is wél scherp bij volle opening , de Nikon 1.4 wellicht ook , en daar zit hem het verschil.

Walter
                  De Sigma 50/1.4 laat anders wel serieuze steken vallen bij FF-camera's:
                  http://www.slrgear.com/reviews/showp...ct/1202/cat/30
                  Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

voor alround op crop zou ik naar 35mm gaan
                    ook een goede lens voor zover ik gehoord en gelezen heb (heb zelf de f2 variant nog) en bij mij staat er standaard een 35 op. 50 is al te veel 'zoom' (die ik overigens eerst gekocht heb, men enige nieuwe lens, al de rest 2de hands)
                    hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
                      voor alround op crop zou ik naar 35mm gaan
                      ook een goede lens voor zover ik gehoord en gelezen heb (heb zelf de f2 variant nog) en bij mij staat er standaard een 35 op. 50 is al te veel 'zoom' (die ik overigens eerst gekocht heb, men enige nieuwe lens, al de rest 2de hands)
                      Inderdaad, 35mm x1,5 = 52mm, 50mm x1,5 = 75mm

Ik ga ook voor de 35mm
                      Nikon D90 - - 18-105mm vr kit - - Nikkor 35mm f1.8D AF-S DX G - - Nikkor 50mm f1.8 AF - - Battery Grip - - SB-900 | www.spyro.be

Comment

Ik heb zelf ook getwijfeld welke lens te kopen voor m'n D80, de 50mm 1.8 of iets meer uitgeven voor de 1.4. Uiteindelijk heb ik een 1.4 gekocht (tweedehands, zoals steeds), om de reden die phororhacos aanhaalt.
                        De 50mm 1.8 schijnt ook een goede lens te zijn, zeker voor dat geld.

Ik gebruik die 50mm zeer veel, staat er in feite bijna standaard op. Maar als 'standaard' lens op een crop camera ga je idd beter voor de 35mm, die geeft een werkelijke standaard zoom. Helaas heb ik daar momenteel geen $$$ voor.

L.
                        http://lievendevlaminck.wordpress.com/

Comment

50mm 1.8 is niet scherp bij 1.8 , moet je dichtknijpen tot zeker 2.8 .Wat ben je met een heel lichtsterke lens als ze op volle opening niet scherp is ?
                          je moet ze nu wel wat dicht vijzen maar meer dan 1 stop

Walter
                          Ik denk dat het omgekeerd is : de Sigma 50mm 1.4 is duurder dan de AF-S 50mm 1.4
                          BD0497BE : Nikon body + glas
                          www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven De Vlaminck Bekijk bericht
                            Maar als 'standaard' lens op een crop camera ga je idd beter voor de 35mm, die geeft een werkelijke standaard zoom.
                            Hoe zou is dit nu weer mogelijk
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Walter
                              Voor sommige mensen is die lens scherp genoeg bij volle opening, een niet onbelangrijke factor hierbij is hoe je je foto's presenteert!
                              En zelfs als die lens onvoldoende scherp zou zijn bij 1,8 dan heb je toch meer licht op de autofocus sensor en door de zoeker, en dat is nooit weg!

Comment

Working...
                              X