Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikonlens: de spaarpot of de droom aan diggelen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Nikonlens: de spaarpot of de droom aan diggelen?

Ik zie dat bij konijnenberg de AF-S 1.4 (nieuwe generatie dus) ook gewoon 283€ kost, dus de winkels die je gedaan hebt vragen gewoon meer. Hij staat wel in aanbieding nu, normaal kost hij idd meer, maar dat maakt jou rekening niet, het enige wat telt is hoeveel jij er NU moet voor betalen.

Heb zelf de 35mm 1.8 af-s en ik ben daar wel blij van, 50mm zou ik meer voor portretwerk houden dan voor algemeen gebruik. Die 35mm 1.8 kost overigens 161€ bij konijnenberg, toch een stuk goedkoper, goed nadenken voor je koopt, redelijke prijsverschillen als je op budget zit.
    Beginner met een Nikon D60, 18-55, 55-200VR, 35 f1.8

Comment

ik heb ooit de AF-D 1.4 en 1.8 met elkaar vergeleken in een simpele setup:

Ik had reeds de nikkor 50mm 1.4 AF-D en door de aankoop van een setje met een lens die mij interesseerde heb ik nu tijdelijk een nikkor 50mm 1.8 AF. Het verschil tussen de twee lenzen werd hier al een paar keer bediscussieerd en dus heb ik uit interesse eens een testje opgezet tussen de twee. Gewoon de camera op statief gezet

Je moet voor jezelf uitmaken of het de prijs waard is. Nu, je kan daar uren over doorzeveren en pixelneuken. Ikzelf gebruik al jaren de 1.4 naar volle tevredenheid, vooral voor portretten. Qua kwaliteit staan de primes hoog boven de standaard zoomlenzen in dezelfde prijscategorie. De 50mm staat eigenlijk 50% van de tijd op mijn camera.
      Jeroen || OM-D EM-5

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Lieven De Vlaminck Bekijk bericht
        Ik heb zelf ook getwijfeld welke lens te kopen voor m'n D80, de 50mm 1.8 of iets meer uitgeven voor de 1.4. Uiteindelijk heb ik een 1.4 gekocht (tweedehands, zoals steeds), om de reden die phororhacos aanhaalt.
        De 50mm 1.8 schijnt ook een goede lens te zijn, zeker voor dat geld.

Ik gebruik die 50mm zeer veel, staat er in feite bijna standaard op. Maar als 'standaard' lens op een crop camera ga je idd beter voor de 35mm, die geeft een werkelijke standaard zoom. Helaas heb ik daar momenteel geen $$$ voor.

L.
        Wat wordt er eigenlijk bedoeld met een cropcamera?
        Heb nu een Nikond40 en was ook van plan om een 50mm 1.4 te kopen.
        Maar als ik dit hier lees zou een 35mm mss beter zijn?
        De lens zou voor vanalles te gebruiken zijn maar ook voor portretten.
        x
        I freeze beauty

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jasmina Bekijk bericht
          Wat wordt er eigenlijk bedoeld met een cropcamera?
          Heb nu een Nikond40 en was ook van plan om een 50mm 1.4 te kopen.
          Maar als ik dit hier lees zou een 35mm mss beter zijn?
          De lens zou voor vanalles te gebruiken zijn maar ook voor portretten.
          x
          Met een cropcamera bedoelt men een reflexcamera met een sensor die kleiner is dan de afmetingen van een analoge kleinbeeld film of de sensor van een fullframe dslr (24 x 36mm) (enkel de Nikon D700 en D3series zijn fullframe). De brandpuntsafstanden die op de lenzen vermeld worden zijn allen van toepassing op dit formaat. Bij een cropcamera moet je hierom de brandpuntsafstand van je lens vermenigvuldigen met de cropfactor (1,5x bij Nikon) om de werkelijke brandpuntsafstand van een lens op je toestel te berekenen. Dus even rekenen:

50mm lens op crop=> 50mm x 1,5 = equivalent van 75mm
          35mm lens op crop=> 35mm x 1,5 = equivalent van 52,5mm (wat ongeveer overeenkomt met de kijkhoek van het menselijk zicht)

De 50mm in combinatie met je D40 zal beter geschikt zijn voor portretten, maar ik denk dat de 35mm beter geschikt is voor 'vanalles' zoals je het noemt

Ik gebruik de 50mm op een cropNikon, maar mis bij het fotograferen van gebouwen of landschappen toch wat groothoek. Voor de rest wel een heel goede en enorm leuke lens om mee te werken!

Misschien eens naar een fotozaak stappen en beide lenzen eens op je toestel zetten om te weten welke brandpuntsafstan je het meeste nodig hebt...

Hopelijk ben je hier iets mee...
          Panasonic Lumix DMC-FZ10, Chajka-II, Nikon D300s

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Gaiphia Bekijk bericht
            Met een cropcamera bedoelt men een reflexcamera met een sensor die kleiner is dan de afmetingen van een analoge kleinbeeld film of de sensor van een fullframe dslr (24 x 36mm) (enkel de Nikon D700 en D3series zijn fullframe). De brandpuntsafstanden die op de lenzen vermeld worden zijn allen van toepassing op dit formaat. Bij een cropcamera moet je hierom de brandpuntsafstand van je lens vermenigvuldigen met de cropfactor (1,5x bij Nikon) om de werkelijke brandpuntsafstand van een lens op je toestel te berekenen. Dus even rekenen:

50mm lens op crop=> 50mm x 1,5 = equivalent van 75mm
            35mm lens op crop=> 35mm x 1,5 = equivalent van 52,5mm (wat ongeveer overeenkomt met de kijkhoek van het menselijk zicht)

De 50mm in combinatie met je D40 zal beter geschikt zijn voor portretten, maar ik denk dat de 35mm beter geschikt is voor 'vanalles' zoals je het noemt

Ik gebruik de 50mm op een cropNikon, maar mis bij het fotograferen van gebouwen of landschappen toch wat groothoek. Voor de rest wel een heel goede en enorm leuke lens om mee te werken!

Misschien eens naar een fotozaak stappen en beide lenzen eens op je toestel zetten om te weten welke brandpuntsafstan je het meeste nodig hebt...

Hopelijk ben je hier iets mee...
            Hmm ok ik begrijp het! danku voor de uitleg ^^
            Onder mijn vanalles zitten er niet zo heel veel landschappen of gebouwen. Dus ik denk niet dat ik die groothoek erg zou missen.

thanks!
            I freeze beauty

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jasmina Bekijk bericht
              Hmm ok ik begrijp het! danku voor de uitleg ^^
              Onder mijn vanalles zitten er niet zo heel veel landschappen of gebouwen. Dus ik denk niet dat ik die groothoek erg zou missen.

thanks!
              :-)
              You're welcome!
              Panasonic Lumix DMC-FZ10, Chajka-II, Nikon D300s

Comment

wat is eigenlijk het verschil tussen een AF-S en een AF-D lens?
                Nikon D90

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Thomas80 Bekijk bericht
                  wat is eigenlijk het verschil tussen een AF-S en een AF-D lens?
                  AF-S zijn nieuwere modellen met ingebouwde ultrasone motor (snel en stil) die een manuele override hebben (niet bij 18-55 en 55-200 kitlenzen). Die manuele override stelt je in staat om als je camera in AF mode staat, toch nog aan de scherpstelring te draaien zonder het binnenwerk van de lens te beschadigen. Bij een AF-D is die motor er niet maar wordt de "schroevendraaier" in de camerabody (van D50 en hogere modellen) via een tandwieloverbrenging gebruikt. Die gaat kapot als je tijdens het scherpstellen een draai aan de ring geeft.

AF-D heeft in tegenstelling tot nog oudere lenzen ook een CPU in het objectief die de afstand tot het onderwerp aan je camera doorgeeft, wat nodig is voor sommige scherpstel modussen.

Comment

merci, goed uitgelegd

grtz
                    Nikon D90

Comment

Working...
                    X