Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200mm L lens F4 met IS of F2.8 zonder IS?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 70-200mm L lens F4 met IS of F2.8 zonder IS?

Even off topic,

ik had hier gelezen dat de f4 iets scherper is dan de f2.8, maar als je de f2.8 gewoon of f4 zet, is deze dan ook even scherp dan de f4? ( Misschien een rare vraag, maar die moeten ook gesteld worden )
    www.maximpiessen.com
    www.facebook.com/maximpiessenphotography
    Workshops macrofotografie: www.maximpiessen.com/workshop

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door mpke Bekijk bericht
      Even off topic,

ik had hier gelezen dat de f4 iets scherper is dan de f2.8, maar als je de f2.8 gewoon of f4 zet, is deze dan ook even scherp dan de f4? ( Misschien een rare vraag, maar die moeten ook gesteld worden )
      nope, ze is scherper als je beide lenzen op f/4 vergelijkt, dus de f/2.8 zelfs een stop dichtdraait.
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

Comment

Een vriendin van mij die dezelfde lens heeft als mij, maar zonder IS, vertelde mij dat ze in de fotowinkel werd gewezen op het feit dat je bij zo'n lens, ook een dure UVfilter moet kopen, omdat het anders geen nut heeft om zo'n dure lens te kopen..

Dus, ikke vandaag dat effe getest.. Eerst zonder filter, dan met UVfilter (ene van hama).
        En wat een verschil!!
        In bijlage 4 foto's. 2 x een volledige foto en 2 x een 100% crop.
        Kijk en oordeel zelf..
        Ps: die 100% crop, is die scherp genoeg voor deze lens? Foto genomen op 1/6, ISO 400, F 4.5

Ik ga in ieder geval een dure UVfilter vragen voor mijne kerst!

Zonder UV-filter

Met UV-filter

Zonder UV-filter - 100% crop

Met UV-filter - 100% crop

Comment

[QUOTE=Goele;2495917]
          Ik ga in ieder geval een dure UVfilter vragen voor mijne kerst!

Waarom überhaupt een UV filter erop schroeven? Gewoon altijd je zonnekap gebruiken, dat biedt in de regel bescherming genoeg....
          www.indetailfotografie.nl

Comment

[QUOTE=MarkEL;2495919]
            Oorspronkelijk geplaatst door Goele Bekijk bericht
            Waarom überhaupt een UV filter erop schroeven? Gewoon altijd je zonnekap gebruiken, dat biedt in de regel bescherming genoeg....
            Een Zonnekap is ECHT niet genoeg om je glas te beschermen hoor

Comment

[QUOTE=Goele;2495922]
              Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht

Tja, daarover verschillen de meningen nogal.... Ik koop in ieder geval geen top-objectieven om vervolgens de kwaliteit verloren te laten gaan door overbodige UV filters
              www.indetailfotografie.nl

Comment

De scherpte valt toch nog een beetje tegen. Maar met 1/6s zit je wel met een heel lange sluiter hé. Die IS kan tot maximaal 3 tot 4 stops verbeteren.

Dus lens op 200mm, dan heb je toch snel normaal 1/200s nodig voor een scherp beeld. Met 3 stops van de IS, kan dat dan op 1/25s. (4 stops wordt 1/12s).

Dus ik denk dat de 1/6 een beetje te veel gevraagd is van de IS hier.

En ik zet ook altijd een UV filter op de lens. De zonnekap bied inderdaad bescherming maar ik heb een kras op mijn 24-105L en dat is zonde. De prijs van de lens als je ze ooit wilt verkopen daalt sneller met een kras dan een UV filter u kost.

Ik gebruik B+W 010 UV filters en zie geen verschil tussen een foto met en zonder.
                Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                  De scherpte valt toch nog een beetje tegen. Maar met 1/6s zit je wel met een heel lange sluiter hé. Die IS kan tot maximaal 3 tot 4 stops verbeteren.

Dus lens op 200mm, dan heb je toch snel normaal 1/200s nodig voor een scherp beeld. Met 3 stops van de IS, kan dat dan op 1/25s. (4 stops wordt 1/12s).

Dus ik denk dat de 1/6 een beetje te veel gevraagd is van de IS hier.

En ik zet ook altijd een UV filter op de lens. De zonnekap bied inderdaad bescherming maar ik heb een kras op mijn 24-105L en dat is zonde. De prijs van de lens als je ze ooit wilt verkopen daalt sneller met een kras dan een UV filter u kost.

Ik gebruik B+W 010 UV filters en zie geen verschil tussen een foto met en zonder.
                  Ik zal straks eens proberen testen op 1/60e of hoger.

Op mijn Sigma heb ik ook een krasje, mij hebben ze geen 2e keer hoor.
                  Zo'n zonnekap alleen is om miserie vragen en diegene die enkel dat gebruiken en nog geen krassen hebben, die hebben tot hier toe al véél geluk gehad.
                  Ik riskeer het geen 2e keer

Ik ga ook de B+W filter halen

Comment

ik heb op bijna al mijn objectieven een filter staan én zet meestal ook mijn zonnekap op.
                    misschien dat t allemaal wat overbodig is wanneer je in studio een bloem wil fotograferen (k zeg maar iets) maar als je in de meest uiteenlopende omstandigheden en locaties met dieren werkt kan je -naar mijn persoonlijke mening -je materiaal maar beter een beetje beschermen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Goele Bekijk bericht
                      Zo'n zonnekap alleen is om miserie vragen en diegene die enkel dat gebruiken en nog geen krassen hebben, die hebben tot hier toe al véél geluk gehad.
                      Met enkel een zonnekap en wat gezond verstand geraak je al heel ver, daar hoef je geen geluk voor te hebben.
                      Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Hier staan al 3 fotokes met deze lens getrokken:
                        http://forum.belgiumdigital.com/f72/...nk-289741.html

Comment

Ziet er al goed uit!
                          www.maximpiessen.com
                          www.facebook.com/maximpiessenphotography
                          Workshops macrofotografie: www.maximpiessen.com/workshop

Comment

[QUOTE=Goele;2495922]
                            Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht

Voor een objectief met een grote zonnekap zoals die F4 zou ik het niet overwegen. De zonnekap van jouw F2.8 biedt al iets minder bescherming dus dan is het inderdaad raadzaam om voor een uv-filter (B+W MRC-filters zijn goed) te gaan. Voor je het weet steekt zo'n hond zijn snufferd in je lens omdat-ie allemaal vreemde weerspiegelingen ziet.

Comment

Prachtige foto's Goele .

Graag zou ik wel eens de exif's willlen weten als dat kan ?
                              't Is eigenlijk voor mijn schoonbroer; die schaft zich binnenkort zo'n lens aan en zo leert ie misschien nog eens iets bij .
                              Sorry schoonbroer .
                              Canon EOS R5 - RF100-500mm f/4.5-7.1 L IS USM - RF24-70 f/2.8 L IS USM

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stocky Bekijk bericht
                                Prachtige foto's Goele .

Graag zou ik wel eens de exif's willlen weten als dat kan ?
                                't Is eigenlijk voor mijn schoonbroer; die schaft zich binnenkort zo'n lens aan en zo leert ie misschien nog eens iets bij .
                                Sorry schoonbroer .
                                Zal ze erbij zetten in het topic zelf, ok?

Comment

Working...
                                X