Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 70-200mm L lens F4 met IS of F2.8 zonder IS?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Canon 70-200mm L lens F4 met IS of F2.8 zonder IS?

Oorspronkelijk geplaatst door Goele Bekijk bericht
    En kom je daar mee toe bij 'donkerder' weer? Met F4?
    Wat is "echt" nodig hé..

Gelukkig mag ik in de loop van de week (als het weer het toelaat) de F2.8 NON IS van een kennis eens uitproberen op mijn body..
    Dus daar zal ik ook al wel wat ervaring uit kunnen halen
    Ik fotografeer nogal eens sporters en op donkere dagen in het najaar of de winter zal je je ISO snel op 800 of hoger moeten zetten om op F/4 geen last te hebben van bewegingsonscherpte. Zijn de lichtomstandigheden echt slecht (bomen, schemering) dan kom je met F/4 te kort. Of dat erg is kan alleen jij bepalen. Als hobbyist kun je het je gelukkig wel veroorloven om een keer zonder foto's thuis te komen ..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
      Ik fotografeer nogal eens sporters en op donkere dagen in het najaar of de winter zal je je ISO snel op 800 of hoger moeten zetten om op F/4 geen last te hebben van bewegingsonscherpte. Zijn de lichtomstandigheden echt slecht (bomen, schemering) dan kom je met F/4 te kort. Of dat erg is kan alleen jij bepalen. Als hobbyist kun je het je gelukkig wel veroorloven om een keer zonder foto's thuis te komen ..
      Ik kan me dat idd veroorloven, maar leuk is het niet
      Maar als ik dan eens een shootje doe, wil ik dat die foto's tip top zijn en dat liefst de dag dat we hebben afgesproken.

Mijn body kan maar tot ISO 800 gaan

Comment

Je kunt toch (met je huidige lens) en op diafragma voorkeuze, in F/4 werken en zien of je tekort komt?
        Weather & dust seal, wil zeggen dat ze tegen water en stof bestendig zijn.
        SF
        00.00 Gone

Comment

Ik kan me dat idd veroorloven, maar leuk is het niet
          Maar als ik dan eens een shootje doe, wil ik dat die foto's tip top zijn en dat liefst de dag dat we hebben afgesproken.

Mijn body kan maar tot ISO 800 gaan
          Ik krijg steeds meer het idee dat voor jou een 70-200 F/2.8 de beste keuze is ..

Comment

Er ook al aan gedacht dat de 2.8 een pak zwaarder en lomper is dan die f4?

Ik trek altijd met de F4 non IS en ik heb outdoor nooit nood aan een f2.8 gehad, en ik fotografeer er telegeleide raceautotjes mee, beetje hetzelfde als een hond qua snelheid héhé

Comment

liever lichtsterkte dan IS... IS gaat de bewegingsonscherpte die je ZELF veroorzaakt tegen en niet de bewegingsonscherpte veroorzaakt door de snelheid van je onderwerp...

De f/4 IS is misschien wat scherper dan de f/2.8 maar dat verschil ziet geen kat tenzij je echt heeeeeeeel grote afdrukken gaat maken (en dan nog).

Een baksteen is veel gezegd vind ik hoor voor de 2.8... OK, ze zijn opmerkelijk zwaarder dan de f/4-lenzen maar ik heb zelf de 70-200 2.8 IS en die is met zijn 1,5kg nog zwaarder. Ik vind dit echter GEEN probleem omdat die perfect in balans ligt met mijn camera.

Ik denk dat je spijt gaat hebben van je keuze als je de f/4 IS gaat hebben van de eerste keer dat je tegen de f/4 aanbotst... Ik ga uiteraard niet ontkennen dat het een hele goede lens is he

Mijn raad dus : 70-200 2.8 (en als je misschien nog even kan wachten, doorsparen voor de 2.8 IS).

Wat je ook al kan helpen, is het programma Exposureplot. Dat programma analyseert je foto's en geeft een overzicht weer van welke brandpunten, ISOs, diafragma's, ... je hebt gebruikt om je foto's te nemen.

Oorspronkelijk geplaatst door StoneFree Bekijk bericht
              Nooit last gehad.
              Ik werkte sowieso op monopod + de IS en ik haat in de lucht hangende dingen (bevroren) bwek!!
              monopod + IS is geen combinatie hoor... Je IS wordt dan bij de 70-200 f/4 IS uitgeschakeld omdat deze anders averechts gaat werken.
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                Er ook al aan gedacht dat de 2.8 een pak zwaarder en lomper is dan die f4?

Ik trek altijd met de F4 non IS en ik heb outdoor nooit nood aan een f2.8 gehad, en ik fotografeer er telegeleide raceautotjes mee, beetje hetzelfde als een hond qua snelheid héhé
                Dat gewicht is geen probleem
                Een hond is wel onvoorspelbaarder dan zo'n wagentje natuurlijk..
                Maar als jij het zelf zonder IS redt.. Knap!

Bij Grobet hebben ze mij vandaag ook de F4 aangeraden, maar toch nijg ik meer naar de F2.8

Comment

... maar toch nijg ik meer naar de F2.8
                  Koop dan de 2.8 en be happy , het is en blijft een fantastische lens !

Niet alle materiaal wordt beredeneerd gekocht, soms moet je je "goesting" volgen indien je niet kan kiezen. Heb ik al dikwijls gedaan. (heb ook al materiaal terug verkocht omdat ik het te weinig gebruikte )
                  Fuji X - Less became more

Comment

Iedereen alvast bedankt voor de tips!

Comment

Voor spelende honden zal je toch snel een sluiter van meer dan 1/200s moeten gebruiken. Dan is die IS van minder waarde.

De IS kan natuurlijk wel handig zijn voor andere dingen die niet snel zijn. vb een familiefeestje 's avonds tegen de schermering.

Maar voor jouw doel is de F/2.8 de beste keuze lijkt me.
                      Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                        Voor spelende honden zal je toch snel een sluiter van meer dan 1/200s moeten gebruiken. Dan is die IS van minder waarde.

De IS kan natuurlijk wel handig zijn voor andere dingen die niet snel zijn. vb een familiefeestje 's avonds tegen de schermering.

Maar voor jouw doel is de F/2.8 de beste keuze lijkt me.
                        Spelende honden is minimum 1/400 à 1/500 ja
                        Op een familiefeest kan ik flitsen dan hé, is voor mij van minder belang dan de honden

Comment

Spelende honden is minimum 1/400 à 1/500 ja
                          Op een familiefeest kan ik flitsen dan hé, is voor mij van minder belang dan de honden
                          dan geef je zelf het antwoord op je zoektocht

1/400e op f/4 of 1/400 op f/2.8 is redelijk wat verschil in aanwezig licht en op zulke sluitertijden doet de IS er zoals gezegd niet meer toe...

Resoluut voor de 2.8-versie gaan... Misschien anders tweedehands een 2.8 IS zoeken?
                          Die gaan voor ongeveer 1200-1300 €
                          Nieuwe site

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hans Swolfs Bekijk bericht
                            dan geef je zelf het antwoord op je zoektocht

1/400e op f/4 of 1/400 op f/2.8 is redelijk wat verschil in aanwezig licht en op zulke sluitertijden doet de IS er zoals gezegd niet meer toe...

Resoluut voor de 2.8-versie gaan... Misschien anders tweedehands een 2.8 IS zoeken?
                            Die gaan voor ongeveer 1200-1300 €
                            Ik vind 1200 te weinig verschil met 1500 nieuwprijs.
                            Dan kan je beter 300 euro meer betalen voor 1 met garantie en nieuw.
                            Maar 1500 is te veel voor mij

Comment

Je quote over je sigma f2.8
                              Maar voor honden te trekken die spelen, was 2.8 te laag.. Dan kreeg ik niet juist scherp gesteld. Maar ik veronderstel dat een Canon wel wat beter scoort qua scherpte op een laag diafragma?
                              Ik wil ook in staat zijn om bij 'minder weer', mooie scherpe foto's te krijgen.
                              Ik snap nog altijd niet waarom je nood hebt aan een andere lens als je al de sigma hebt.

Misschien ligt het aan je methode ipv aan de lens want als het met de sigma niet lukt door de DOF gaat het met de Canon ook niet lukken...
                              Dan zal F4 IS beter zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jer0en Bekijk bericht
                                Misschien ligt het aan je methode ipv aan de lens want als het met de sigma niet lukt door de DOF gaat het met de Canon ook niet lukken...
                                ligt niet aan de dof... het verschil in AF tussen de Sigma en de Canons is heel groot (heb de Sigma ook gehad)...
                                Nieuwe site

Comment

Working...
                                X