Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trouw plus feest s'avonds

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Trouw plus feest s'avonds

    Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
    Phote4you geeft hier gouden tips (ISO, trage sluitertijden, twee bodies simultaan,...).
    Is dat met een sarcastische ondertoon Roeland ??
    Of meen je dat echt?
    CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

    Comment


    • #17
      Re: Trouw plus feest s'avonds

      Dat meen ik echt, ik heb intussen geleerd dat sarcasme in geschreven media vaak verkeerd begrepen wordt...
      www.135mm.be
      @135mm_leuven
      info@135mm.be

      Comment


      • #18
        Re: Trouw plus feest s'avonds

        Aan iedereen...zeer bedankt voor de nuttige tips en feedbacks ik zal er zeker uitvissen wat ik nu juist ga doen...heb ook al een tweede body dat ik mag lenen van iemand...maar qua lenzen zal ik toch moeten putten uit mijn eigen arsenaal...mischien wel te overwegen is de 70-200mm 2/8f te gaan huren maar dan zal ik eerst moeten zien wat me dat kost...

        Ik moet er wel op zeggen de foto's die ik moet gaan trekken zijn gewoon om een aandenken te hebben en als vriendendienst...ik heb mijn maat gezegd dat hij mooie foto's mag verwachten maar ook geen prof-plaatjes en hij antwoorde dat dit niet nodig is ze zijn al tevreden dat er iemand komt trekken als vriendendienst...maar toch ga ik mijn uiterste best doen...heb dit weekend ook foto's gaan trekken van een bevriend koppel die trouwden en die waren ook tevreden dus het zal wel loslopen...

        Grtz Templar
        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

        Comment


        • #19
          Re: Trouw plus feest s'avonds

          ook van mijnentwege bedankt voor alle reacties!!

          Veel bijgeleerd en vastgesteld dat ik Sinterklaas beter wat vroeger laat komen met die flits om te oefenen

          Fre
          Canon 6D - Canon 5D - 24-70 2.8 - 85mm 1.8 - 50mm 1.8 II - 430EXII

          Comment


          • #20
            Re: Trouw plus feest s'avonds

            Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
            Sorry...maar eerst zal ik foto's moeten nemen op het gemeentehuis in Beveren en dan als het weer het toelaat In Park van Cortewalle aan het kasteel van cortewalle..;daarna in een feestzaal..;dus niet in de kerk aangezien ze voor hun tweede keer trouwen...
            Die plaatsen ruim op voorhand eens écht verkennen is ook heel leerzaam. 't Is een luxe die pro's zich veelal niet kunnen permiteren.
            Doe bijvoorbeeld eens enkele lichtmetingen in het stadhuis,
            zo kom je te weten op welke sluitersnelheid je er uit de hand zal kunnen opnemen,
            of hoeveel bouncelicht je mag terug verwachten van het plafond e.d.
            In het slechtste geval wordt men daar niet slimmer van.

            Voorzie ook een plan B voor als je dreigt te worden uitgeregend in dat park !
            Dan kom je veelal in een overdekte, niet zo heldere plaats terecht. Wel, ga daar nu maar al eens lichtmeten en neem er testfoto's op een sombere dag (worst case scenario).

            Trouwens, die mens waarvoor je foto's gaat nemen heeft ook alles op voorhand al eens uitgeprobeerd, éh ?...

            Succes,
            Gurdy

            Comment


            • #21
              Re: Trouw plus feest s'avonds

              Mss nog een laatste tip.

              Hang eens buiten aan de wasdraad een wit laken en een donker kledingstuk aan de wasdraad als de zon schijnt.
              Kijk dan eens hoe je camera reageert op deze kleurverschillen.

              Het moeilijkste (ook na al zoveel bruiloften) vind ik nog altijd als ze buiten komen uit de kerk. Een groot donker gat, en daarvoor een wit kleed en een donker kostuum
              Invulflitsen, spotmeting, enz,... Het is het moeilijkste wat er bestaat.
              Als je dan niet weet hoe je je camera moet instellen is je witte gedeelte volledig uitgebrand.
              Vandaar, oefenen, oefenen,......
              Of op voorhand onderbelichten en in RAW weer rechttrekken.
              CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

              Comment


              • #22
                Re: Trouw plus feest s'avonds

                Inderdaad, het buitenkomen uit de kerk vind ik ook één van de grootste stressmomenten... Je komt van een heel donkere ruimte: hoge iso, trage sluitertijden, soms flits,... en je gaat van de ene seconde op de andere over naar een zee van licht: lage iso, snellere sluitertijden, invulflits vaak, wat ook weer een andere techniek is... Laat ze dan net op dat moment ook nog rijst gooien, duiven laten vliegen, ballonnetjes de hoogte in jagen,... (allemaal foto's die je niet mag missen).

                Soms is het zo dat het koppel even op zich laat wachten VOOR de kerkdienst. Als je zelf snel genoeg bent bij je verplaatsing vanuit bijvoorbeeld het gemeentehuis, heb je dus voor de dienst even een moment de tijd om enkele instellingen te bekijken BUITEN, zodat je sneller klaar bent als het koppel straks naar buiten komt. In dezelfde lijn nog een algemene tip: als je de mogelijkheid hebt om van vervoer van het koppel gebruik te maken zeker doen! Of anders zorgen voor een chauffeur voor jezelf: familie, vrienden,.. Je hebt zo al niet de stress je auto te moeten gaan parkeren, dus meer tijd om je voor te bereiden. Jammer genoeg een luxe die zeldzaam is, maar wel handig als het kan... Onderschat niet de moeilijkheid van parkeerplaats zoeken, de lokale wekelijkse markt omzeilen,...
                www.135mm.be
                @135mm_leuven
                info@135mm.be

                Comment


                • #23
                  Re: Trouw plus feest s'avonds

                  Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
                  Inderdaad, het buitenkomen uit de kerk vind ik ook één van de grootste stressmomenten... Je komt van een heel donkere ruimte: hoge iso, trage sluitertijden, soms flits,... en je gaat van de ene seconde op de andere over naar een zee van licht: lage iso, snellere sluitertijden, invulflits vaak, wat ook weer een andere techniek is... Laat ze dan net op dat moment ook nog rijst gooien, duiven laten vliegen, ballonnetjes de hoogte in jagen,... (allemaal foto's die je niet mag missen).

                  Soms is het zo dat het koppel even op zich laat wachten VOOR de kerkdienst. Als je zelf snel genoeg bent bij je verplaatsing vanuit bijvoorbeeld het gemeentehuis, heb je dus voor de dienst even een moment de tijd om enkele instellingen te bekijken BUITEN, zodat je sneller klaar bent als het koppel straks naar buiten komt. In dezelfde lijn nog een algemene tip: als je de mogelijkheid hebt om van vervoer van het koppel gebruik te maken zeker doen! Of anders zorgen voor een chauffeur voor jezelf: familie, vrienden,.. Je hebt zo al niet de stress je auto te moeten gaan parkeren, dus meer tijd om je voor te bereiden. Jammer genoeg een luxe die zeldzaam is, maar wel handig als het kan... Onderschat niet de moeilijkheid van parkeerplaats zoeken, de lokale wekelijkse markt omzeilen,...
                  Inderdaad Roeland, dat van dat parkeren, groot gelijk. (oei , nu ik er aan denk, moet nog een boete betalen van aan het stadhuis van Ninove . hihihi)

                  Wat die rijst en duiven betreft? Rijst in je nek, en een duif die recht op mijn lens opvliegt. rrrrrr
                  En dan nog maar te zwijgen van die bellenblaasjes, die lekkere grote zeepbollen die "pats" op je lens ploffen. Een uv-filterke op uw lens is dan zeker geen luxe.
                  CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                  Comment


                  • #24
                    Re: Trouw plus feest s'avonds

                    Oorspronkelijk geplaatst door Roeland Bekijk bericht
                    Inderdaad, het buitenkomen uit de kerk vind ik ook één van de grootste stressmomenten... Je komt van een heel donkere ruimte: hoge iso, trage sluitertijden, soms flits,... en je gaat van de ene seconde op de andere over naar een zee van licht: lage iso, snellere sluitertijden, invulflits vaak, wat ook weer een andere techniek is... Laat ze dan net op dat moment ook nog rijst gooien, duiven laten vliegen, ballonnetjes de hoogte in jagen,... (allemaal foto's die je niet mag missen).
                    ik heb daarvoor een simpele oplossing; 2e toestel tijdens de communie instellen voor het buitengebeuren, en tijdens het naar buiten spurten, zet ik snel de flits op het andere toestel en pas ik de ISO aan (voor de foto's in het portaal). Zo kan je beide situaties aan.

                    G
                    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                    Comment


                    • #25
                      Re: Trouw plus feest s'avonds

                      Sommige Canon toestellen hebben een C1,C2 en C3 knop waarop je je instellingen kunt bewaren en zo kan je redelijk snel switchen naargelang de situatie. Anders kan je ook de halfautomatische modes gebruiken. Zorg wel dat em dan niet op spotmeting staat he.

                      Comment


                      • #26
                        Re: Trouw plus feest s'avonds

                        Oorspronkelijk geplaatst door tomklerks Bekijk bericht
                        zeker voor in de avond een flits erbij kopen!! Sb-600 is prima!.
                        Niet alleen 's avonds. Ook zeer goed om in te flisten bij fel licht buiten, heb je veel minder last van portretten met gezicht in half zonlicht, half schaduw. Je kan ook reflectiescherm gebruiken, maar dan heb je nog assitentie nodig ook.

                        Hangt natuurlijk af van het weer, maar bijvoorbeeld vandaag zou het wel onmisbaar zijn.

                        Nikon flits in BL-modus en -1.3 omlaag.


                        Verder, inderdaad durven hoge ISO's gebruiken, het programma en timetable kennen en indien mogelijk al op locatie gaan. En vooral, vooral goed afspreken met koppel wat ze graag willen en wie erop moet staan. Jij kan bijvoorbeeld zeer artistieke foto's willen nemen, terwijl het koppel eigenlijk meer tradiotionele foto's wilt. Of omgekeerd.

                        Comment


                        • #27
                          Re: Trouw plus feest s'avonds

                          Als je al hebt kunnen oefenen ga je zeker een groot voordeel hebben.
                          De trouw die ik eind mei moet fotograferen zal beetje anders zijn als de standaard trouw.
                          Geen wit trouwkleed wel bordeau.
                          Mjin neef woont in het huis schuin tegen over ons (dus kort bij)
                          Ze rijden met de paardenkoets naar het stadhuis en kerk (7km aan slakken gangetje dus om half 11 vertrekken om om half 1 aan de kerk te zijn)
                          Aangetrouwde famillie die allergisch is aan paarden dus die ik gelijk tot assistent heb gebombardeerd & die met mij mee in de auto mee rijd naar kerk & shootlocatie
                          dus ja het is niet altijd het klassieke trouwgelegenheid die je moet fotograferen...
                          Racing Pics
                          Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                          Comment


                          • #28
                            Re: Trouw plus feest s'avonds

                            [QUOTE=Templar;2430725][QUOTE=perelaar;2430692]- zeker een externe flits bijkopen. Plus genoeg batterijen!
                            - véél geheugenkaarten
                            - aan die 70-300 ga je in de kerk/stadhuis niet veel hebben. Zorg voor een 70-200 2.8.

                            Die lens is voor mij onbetaalbaar sorry...ik zal inderdaad alternatieven moeten gebruiken.
                            Kost het veel om dergelijke te huren?

                            Grtz Templar, alvast bedankt voor de feedback
                            Ik heb meerdere trouws gedaan met mijn 18-200 zonder problemen. Al die uitleg over die lichtsterke lenzen..... Je hebt geen zee van tijd om van lens te wisselen. Zorg voor een tweede body en een goede flits (sb 800 geen 600) en als het kan, neem iemand mee die eventueel met uw tweede body ook wat foto's kan maken.

                            Ik ken professionele fotografen die NOOIT een trouw alleen fotograferen, altijd met twee de foto's maken, en afspreken, de ene neemt totaalbeelden en de andere bvb close- ups.
                            Speel zeker, je hebt maar 1 kans, flits in de kerk en alle binnenopnames en zit niet te experimenteren met het aanwezige licht.

                            Comment


                            • #29
                              Re: Trouw plus feest s'avonds

                              [QUOTE=lucvr;2434494][QUOTE=Templar;2430725]
                              Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                              - zeker een externe flits bijkopen. Plus genoeg batterijen!
                              - véél geheugenkaarten
                              - aan die 70-300 ga je in de kerk/stadhuis niet veel hebben. Zorg voor een 70-200 2.8.


                              Ik heb meerdere trouws gedaan met mijn 18-200 zonder problemen. Al die uitleg over die lichtsterke lenzen..... Je hebt geen zee van tijd om van lens te wisselen. Zorg voor een tweede body en een goede flits (sb 800 geen 600) en als het kan, neem iemand mee die eventueel met uw tweede body ook wat foto's kan maken.

                              Ik ken professionele fotografen die NOOIT een trouw alleen fotograferen, altijd met twee de foto's maken, en afspreken, de ene neemt totaalbeelden en de andere bvb close- ups.
                              Speel zeker, je hebt maar 1 kans, flits in de kerk en alle binnenopnames en zit niet te experimenteren met het aanwezige licht.
                              Dat van dat altijd flitsen kan ik helaas niet mee akkoord gaan.
                              Hangt er ook allemaal van af op welke stand je dat doet hé. AV,TV,P,M,Auto.
                              Wil je mooie foto's, dan moet je nu éénmaal mengen met natuurlijk licht.

                              Voorbeeld: Je wil bevoorbeeld de ene kant van de familie als groepsbeeld :
                              Zet de camera op M, iso 800, sluitertijd 1/30, regel dan het diafragma in functie van de lichtmeter van je camera "in het midden" of "0".
                              Opmerking: houd de camera zo stil mogelijk.

                              Vergelijk deze settings eens met de settings van de P-stand. (je zal zien dat het toch wel de moeite loont om dat eens te proberen)
                              Die 1/30 zal natuurlijk te traag zijn voor actie. (zoals de ringen of de kus hé) Maar voor overzichtfoto's zal dit voldoen.
                              CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                              Comment


                              • #30
                                Re: Trouw plus feest s'avonds

                                Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                                aan die 70-300 ga je in de kerk/stadhuis niet veel hebben. Zorg voor een 70-200 2.8.

                                ... flits in de kerk en alle binnenopnames en zit niet te experimenteren met het aanwezige licht.
                                Dat is toch wat verwarrende, niet?
                                Want als men toch niet van plan is met het aanwezige licht te spelen,
                                dan volstaat bij wijze van spreken zelfs een degelijke compactcamera en hoeft men toch geen vele honderden euro's uit te geven aan lenzen ?
                                Gurdy

                                Comment

                                Working...
                                X