Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro lens canon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• macro lens canon

Hallo,

ik weet niet of het onderwerp hier al aan bod is gekomen, maar kan iemand mij raad geven over de aanschaf van een macrolens voor een canon eos 450D?
    Ik zou zeer graag vogels en bloemen fotograferen.

Liefst de uitleg in "mensentaal"
    Dikke knuf! Eve'ke -xxx-
    Canon EOS450D - EF-S 18-55 | Sigma 150mm F2.8 APO MACRO DG
    Check: www.rediers.be/gallery - gratis fotoalbums met "direct linking"

Re: macro lens canon

Ik ben ook nog maar een beginner, maar volgens mij heb je voor het fotograferen van vogels geen macro lens maar een stevige zoom lens (+200mm) nodig?

Comment

Hoi,

Voor bloemen zal een 90 à 100mm macro volstaan, wil je kleinere of schuwe onderwerpen fotograferen dan heb je nood aan meer werkafstand en kom je terecht bij de langere (150 en 180 mm) macrolenzen.
      Voor vogels heb je geen macrolens nodig maar een stevige tele.
      Vogelfotografen gebruiken graag de Bigma (= Sigma 50-500mm)

Korte macrolenzen vind je in verschillende merken:
      Canon 100mm macro, 60mm macro
      Tokina 100mm macro
      Sigma 105mm macro, 70mm macro, 50mm macro
      Tamron 90mm macro

Voor de langere macrolenzen heb je :
      Canon 180mm macro
      Sigma 150mm macro en 180mm macro
      Tamron 180mm macro

Ben zelf ook nogal bezig met bloemetjes, insektjes enz. en ga me de Tamron 180mm aanschaffen
      mvg
      Last edited by starengine; 26 mei 2008, 12:35.

Comment

Voor vogels en aanverwante kun je inderdaad beter naar een degelijke zoom/tele grijpen.
        Ik heb sinds vorige week mijn nieuwe Sigma 150mm en vind deze echt super. Zaterdag even naar de vlindertuin geweest (knokke) en miste mijn 200mm tele. Met een macro mis je immers een hoeveelheid DOF.
        Zondag nog naar een valken/uilen voorstelling gegaan met mijn Sigma 170-500 om mijn weekend goed te maken

Voor kleinere dieren, die willen meewerken (en dus stil blijven) zul je met een goeie macro extreem tevreden zijn.
        Ik gebruikte eerste een Tamron 90mm Macro, maar vond deze iets te ligt hiervoor.
        .-≈° BD1188BE °≈-: Canon 5D met een goedgevulde gLascontainer.
        ***[ Also visit the BelgiumDigital Challenge @ http://challenge.belgiumdigital.com ]***

Comment

Bedankt al voor de info, hier ben ik al even mee zoet!
          Lenzen even samenvatten:
          tele- voor vogels - vb Sigma 50-500mm
          korte macro- voor bloemen - vb Canon 100mm
          langere macro- voor kleine beestjes zoals mieren en dergelijke - vb Canon 180mm
          Ben ik mee?

En ben ik dom bezig als ik "eis" dat ik alle spullen van Canon wil hebben bij mijn Canon EOS450D?
          Geeft dit een betere kwaliteit zoals ze in de boekjes (van Canon uiteraard) aangeven?
          Of koop ik evengoed een goedkopere lens - vb Tamron ofzo, en g(h)eeft die dan dezelfde kwaliteit?

Maar dan nog een vraagje...
          Wat is het verschil tussen korte en lange macro lenzen?
          Heeft dit met de afstand te maken dat ik van het onderwerp af kan blijven staan?

En wanneer ik beslist heb welke lens ik ga aankopen, waar bestel/koop ik die het beste?
          Waar is een goede prijs/kwaliteit verhouding? Want op sommige winkels durven ze nog al vragen zunne!
          Dikke knuf! Eve'ke -xxx-
          Canon EOS450D - EF-S 18-55 | Sigma 150mm F2.8 APO MACRO DG
          Check: www.rediers.be/gallery - gratis fotoalbums met "direct linking"

Comment

Mijn standpunt daarnet nog gegeven, is om bij het merk van de body te blijven. Dom? Weet ik niet. Ik wacht nog op antwoord op mijn vraag of zelfde merk body als lens ook dergelijke "communicatiefouten" geeft als in die thread beschreven.
            Ik browse altijd op internet, maar een winkel als Fotokonijnenberg (hier op het forum vaak "Konijn" genoemd) geeft echt scherpe prijzen, misschien niet altijd de laagste, maar omdat ik niet ver uit de buurt woon... Ik ben wel zo voorzichtig om b.v. een camerabody bij de lokale fotoboer te bestellen, die, als ik hem vertel welke prijzen ik op het net gevonden heb, meestal wel geneigd is om "een efforke te doen".
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Als je bloemen wilt fotograferen , kun je misschien ook de Canon EF-S 50mm 2.8 Macro USM eens overwegen. De lens is zeer scherp. Maar ook voor portret en andere soort foto's is deze geschikt.
              Op onderstaande link kun je wat foto's zien die met deze lens zijn genomen.

Explore Hans-a-Plast’s 61 photos on Flickr!

Maar wil je echt voor insecten gaan , dan is een 100 mm of 180 mm van canon een betere keus.

Voorlopig doe ik het met deze lens en ben er content van

****Update 50 mm moet 60 mm zijn !!****
              Last edited by Hanske; 27 mei 2008, 19:30.
              Canon Eos 60D / Canon 50 mm 1.8 / Canon 60 MM Macro 2.8 / Canon 18-135 IS / Canon 70-300 IS USM / Canon Speedlight 430 EX II
              Mijn showcase : http://www.flickr.com/photos/hanskebd/with/8754387358/

Comment

een lange macro is niet specifiek voor kleinere beestjes,
                maar meer voor schuchtere beestjes: zoals libellen, juffers, vlinders,...
                die kan je maar heel moeilijk benaderen,
                mieren (maar ook vliegen, kevers, ...) kan je wel heel makkelijk benaderen.

ikzelf heb de Sigma 150mm en ben er enorm tevreden over,
                zowel over de kwaliteit ("ondanks" dat het een Sigma op een Canon is), als over de werk afstand.
                150mm is voor mij een mooi compromis tussen 100mm (moet je de schuchtere beestjes al heel voorzichtig benaderen)
                en de 180mm (hoe meer afstand er tussen je camera en het beestje zit, hoe meer er ook in de weg kan zitten: gras, bladeren, ...)
                Maar dat is natuurlijk mijn bescheiden mening
                Canon EOS 400D | Sigma 150mm EX DG HSM | Canon EF 100-400mm L IS USM | Sigma 2.0x TC
                http://gallery.atsharp.com

Comment

Ik zou de laatste zijn om te zeggen dat Canon op Canon niet de beste keuze is. Maar toch heb ik ook twee Sigma lensjes: de 12-24 is volgens wat ik gevonden heb, zeker zo goed als de Canon prime, voor 1/3de van de prijs, en de 50mm macro van Sigma.
                  Ik had de 180L3.5, en ja die was heel goed, maar te groot en te zwaar en het was mijn ding niet.
                  Nu gebruik ik de 50mm met ringflits om heel scherpe close ups in mensenmassa's te nemen, met nog een zekere scherpte van de achtergrond omdat, ik tot f45 kan gaan.
                  Op een crop komt dat lensje overeen met een 80mm, wat je al een zekere afstand laat houden. En bovendien, 1:1.
                  Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

Comment

Hoi,

Als je op geen € moet zien zou ik zeker alles van Canon nemen.
                    Maar weet wel dat de beste macrolens een Sigma is nl. de 150mm f2.8

Het verschil in werkafstand werd al aangehaald en sluit ik me volledig bij aan.

Waar kopen? Konijnenberg en Foto Rubens of Studio 73 hanteren vaak de beste prijzen.

mvg

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door starengine Bekijk bericht
                      Hoi,

Voor bloemen zal een 90 à 100mm macro volstaan, wil je kleinere of schuwe onderwerpen fotograferen dan heb je nood aan meer werkafstand en kom je terecht bij de langere (150 en 180 mm) macrolenzen.
                      Tja, ieder z'n eigen maar ik schiet ook genoeg schuchtere insecten met (voorheen een 90mm en nu) een 100mm macrolens. Daar heb je echt niet persé een 150 of 180mm voor nodig. Sterker nog, ik zou geen 180mm macrolens willen gebruiken omdat ik dan veel vaker gebonden zou zijn aan een statief....
                      www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hanske Bekijk bericht
                        Als je bloemen wilt fotograferen , kun je misschien ook de Canon EF-S 50mm 2.8 Macro USM eens overwegen. De lens is zeer scherp. Maar ook voor portret en andere soort foto's is deze geschikt.
                        Op onderstaande link kun je wat foto's zien die met deze lens zijn genomen.

Explore Hans-a-Plast’s 61 photos on Flickr!

Maar wil je echt voor insecten gaan , dan is een 100 mm of 180 mm van canon een betere keus.

Voorlopig doe ik het met deze lens en ben er content van
                        Bedoel je misschien de 60mm, deze dus? Ik vind wel een 50mm f/2,5. Misschien is die lens niet meer in de handel?
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.2) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Er bestaan geen slechte macrolenzen en voor de prijs van een Canon 180mm macro koop je een Sigma 180mm macro én een Sigma 150mm macro of 100mm macro. 't Is jouw geld .
                          Als je echt klein wilt gaan is er de Canon MP-E65 1x-5x maar dat is zeker géén beginnerslens.

Comment

Een leuke overweging is misschien een EF 300L F4 IS (2e hands). Dit objectief is geschikt voor vogels (bv in combinatie met 1.4 TC), én heeft een minimale focus afstand van ca 1.5 mtr (voor bv. bloemen of grote insecten zoals libellen en vlinders). Daarnaast zou je bv. een 50 of 90/100 mm macro objectief kunnen gebruiken.
                            :30D::5D::Sigma 18-50 F2.8 EX DC::Canon 17-40L F4::Canon EF 70-300 F4-5.6 IS USM::Canon 100 F2.8 macro::Canon EF 300L F4 IS::knutselspul:

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Xar Bekijk bericht
                              Een leuke overweging is misschien een EF 300L F4 IS
                              Niet zomaar een leuke overweging. Deze lens is een must. Met EF25 ertussen kan je immers nog dichter en dat maakt het dan ook mijn favoriete vlinder & libellen lens. Een 300mm macro lens met IS én snelle AF. Een voorbeeldje.

Comment

Working...
                              X