Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke UV filer op EF-S 17-55 2.8 IS USM ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Welke UV filer op EF-S 17-55 2.8 IS USM ?

Hallo,

Nu ik me de Canon EF-S 17-55 2.8 IS USM lens aanschaf zou ik ineens ook een UV filter bijbestellen.

Nu is het zo dat ik nog nooit met een uv filter foto's genomen heb, maar ik hoor er toch altijd goeie dingen over, ook al is het soms maar ter bescherming van de lens zelf.

Aangezien ik niets van filters ken dan ook de vraag: Welke filter moet ik nemen ?

Ik zie bvb de B&W UV 77E 010 MRC staan voor 84 euro. Is dit nuttig, wat is die MRC meer tov de gewone 010 ?
    Andere merken, tips ?

Alles is welkom

(PS: ik ben bijna klaar voor de bestelling :-)

Re: Welke UV filer op EF-S 17-55 2.8 IS USM ?

Die MRC staat voor en of andere coating die op de filter zit, als ik het mij goed herinner is dit om nog beter flare te vermijden en ook als er al eens een regeldruppel op de filter terecht komt zal deze er gewoon 'afrollen' in plaats van op te drogen zodat je de filter schoon moet maken.

Ik heb op mijn 17-55 IS 2.8 ook de 010 MRC van B&W zitten, heel tevreden over, ik zie geen verschil met of zonder filter op de lens, zelfs niet met tegenlicht, dus als bescherming zit ie er altijd op, gaat er alleen af wanneer ik een pol. filter op de lens schroef, da's het nadeel van deze 'slim' filters, je kan de lensdop niet meer gebruiken (zit wel zo'n rubber gevalletje bij de filter) en je kan er geen extra filter meer bij op zetten.

Mark
    Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
    Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

Comment

Met een UV-filter zal de beeldkwaliteit altijd verminderen, een digitale camera heeft geen voordeel met een UV-filter (met een analoge camera kan je wel soms een verbetering zien).

Koop een zonnekap, daar heb je wel wat aan. Je zal dan veel minder snel last hebben van flare.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Ok, ik ga zeker voor een zonnekap gaan. was ik al van plan trouwens.

Nu lees ik trouwens dat die EF-S 17-55 2.8 lens redelijk veel last zou hebben van flares ... anderen zeggen dan weer dat het meevalt.

Lastig kiezen als beginner.

Er zijn er zelfs die klagen over heel slechte CA bij die lens.

Ik ben wel bereid om iets meer uit te geven voor een goeie lens, maar als ik het dan zo allemaal lees is het toch allemaal zo super niet.

Kan je eigenlijk een zonnekap + UV filter tegelijkertijd gebruiken ?

Comment

Je kan zonder problemen een zonnekap en een uv-filter tegelijk gebruiken.
          De zonnekap zit vast langs de buitenkant, een filter schroef je in de schroefdraad in de voorste ring van de lens.

Zoals ik gisteren al schreef, je zal niet gemakkelijk een betere lens vinden voor een EF-S Canonbody. Ik heb op geen enkele foto echte problemen gehad met flare of CA. Volgens mij presteert die op alle punten beter dan de Canon 17-40 f4 L, en dat was vroeger één van de lenzen die je "zeker moest hebben"...
          BD0338BE

Comment

super, ik ga echt wel voor de 17-55 gaan.

Is er geen filter die je kan aanraden, al is het maar om de lens te beschermen ?
            Een kap is 1 ding, maar een opspattend steentje ofzo en 't is om zeep.

Ik heb een college die Dakar moest filmen met Wescams, en die zetten er altijd voorzetfilters op tegen de steenslag

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bobinio Bekijk bericht

Is er geen filter die je kan aanraden, al is het maar om de lens te beschermen ?
              Een kap is 1 ding, maar een opspattend steentje ofzo en 't is om zeep.

Ik heb een college die Dakar moest filmen met Wescams, en die zetten er altijd voorzetfilters op tegen de steenslag
              Wil je alles uit je lens halen, gebruik dan géén UV filter.
              Nikon D800, Nikkor AF-S 24mm f 1.4, Nikkor AF-S 50mm f 1.4, Nikkor AF-S 85mm f 1.4, Nikkor Micro AF-S 105mm f 2.8, Nikkor AF-S VR 70-200 f 2.8, Gitzo 3530LSV, Arca-Swiss Z1sp

Comment

Ok, ik laat hem voorlopig wel vallen dan.

Kan iemand me zeggen hoe lang de EF-S 17-55 2.8 IS USM is als hij op zijn kleinst is ?
                Ik moet moeten of hij op de 40d gemount nog in mijn tas kan

Comment

Een 17-55 + lensdop is ongeveer 13cm lang, een 17-55 gemonteerd op een 40D is in totaal ongeveer 18,5cm lang.
                  BD0338BE

Comment

@ black b@ndit,

Heb je ook een voorkeur van circulaire polarisatiefilter voor de 17-55 2.8 ?
                    Ik ben nog steeds op zoek om tegen zondag er eentje op te hebben zitten

Comment

Ok, ik ga zeker voor een zonnekap gaan. was ik al van plan trouwens.

Nu lees ik trouwens dat die EF-S 17-55 2.8 lens redelijk veel last zou hebben van flares ... anderen zeggen dan weer dat het meevalt.

Lastig kiezen als beginner.

Er zijn er zelfs die klagen over heel slechte CA bij die lens.

Ik ben wel bereid om iets meer uit te geven voor een goeie lens, maar als ik het dan zo allemaal lees is het toch allemaal zo super niet.

Kan je eigenlijk een zonnekap + UV filter tegelijkertijd gebruiken ?
                      Ik heb deze lens een paar maanden in mijn bezit en moet zeggen supper
                      heb totaal geen last van CA of flares, nu moet ik vermelden dat ik geen uv filter gebruik, wel met mooi weer een Hoya cir.polar filter, ook hiermee is geen CA of flare waar te nemen De lens is duur maar is zijn geld waard en is echt rete scherp en doet niet onder voor mijn L lenzen qua scherpte. Let wel dat je met elke lens tegen de zon in kans op flare hebt, dit kan je vooraf in je zoeker te zien.
                      Mvg, drh

"Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

Comment

Ondanks de uitvoerige discussie die we niet zo lang geleden op dit forum gevoerd hebben (LEES HIER), heb ik een UV filter op al mijn lensen staan, inclusief de 17-55mm f/2,8. Die lens heeft een B+W F-Pro, wat dat ook mag betekenen. Ik haal pas de UV filter eraf als ik "rare dingen" begin te merken. Dit is een dure, en kostbare lens die zorgvuldig moet bewaard worden.
                        Schitterende lens, by the way, die ik in feite gekocht heb om mijn kitlens te vervangen. Nou moe, dat was natuurlijk buiten zijn gewicht gerekend, en de plaats die de lens, samen met de omgekeerd gemonteerde zonnekap, in mijn fototas inneemt. Maar ik moet zeggen dat die welbepaalde lens nog maar zelden van mijn 350D afgeweest is sinds zijn aanschaf... In die zin is het wel degelijk de kitlens vervanger.
                        BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sequoia 15.3) - iPhone XR (iOS 18.2.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door lionhart Bekijk bericht
                          @ black b@ndit,

Heb je ook een voorkeur van circulaire polarisatiefilter voor de 17-55 2.8 ?
                          Ik ben nog steeds op zoek om tegen zondag er eentje op te hebben zitten
                          Ik heb nog altijd geen polarisatiefilter, maar ooit koop ik er nog wel een (het grootste deel van mijn lenzen heeft 77mm schroefdraad, ik kom dus met 1 polarisatiefilter toe.

Een polarisatiefilter geeft wel tot twee stops minder licht door, dat kan je dus niet gebruiken als beschermfilter omdat de camera dan geregeld veel te weining licht binnenkrijgt.
                          BD0338BE

Comment

Een kap is 1 ding, maar een opspattend steentje ofzo en 't is om zeep.)
                            Jawel, bij Nikon heb je de NC filter, deze dient alleen ter bescherming, en is uit hetzelfde glas als de vaste frontglazen welke op de peperdure supertélé's zitten, en zijn absoluut neutaal, ik gebruik deze steeds omdat ik soms op zee Offchore races fotografeer, en het zilte water op mijn lenzen zou een ramp zijn, het zou mij verwonderen dat Canon deze ook niet zou hebben.

Het nadeel van deze 'slim' filters, je kan de lensdop niet meer gebruiken
                            Bij de Slim polar. filters van nikon kan je ook verder je lensdop gebruiken, bij Canon

Nikon filtertjes gebruiken, deze kosten helemaal niet méér dan B&W, en desnoods de naam Nikon met een zwarte stift wegkleuren, als je dat niet graag hebt.

Hier info: http://www.japancamera.nl/catalog/pr...roducts_id=743

Comment

Ik ben het eens met iedereen die zegt dat je geen UV filter nodig hebt en dat dat zelfs wel ten koste kan gaan van je beeld.
                              Maar toen ik mijn EF-S 17-55 2.8 IS USM kocht heb ik er wel een UV filter
                              bij gekocht.

Als ik in alle rust kan fotograferen gaat ie er af. Maar als ik rondloop:

Gestruikeld op een trap: UV filter wat beschadigd, lens nog heel.
                              Dat is me toch wel wat waard.
                              ANALOOG: Minolta XG9, Minolta 500si super, Pentax X50 met allemaal veel glaswerk
                              Ook: DIGITAAL: Canon 20D

Comment

Working...
                              X