Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nut van lichtsterke lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• nut van lichtsterke lens

Deze vraag is wellicht al eens gesteld (als begin topic of reactie op een topic) maar ik heb al een ganse namiddag zitten zoeken maar kan niet echt een reden vinden. Als je een lichtsterke lens moet toedraaien voor de beste kwaliteit (volgens de meest lenstesten toch bv Photozone) heeft het dan eigenlijk zin om een over het ganse bereik 2.8 te kopen?
    Ik heb een Sigma 24-70 2.8 maar heb al gezien dat je enkele stops moet dichtdraaien om een echt scherp beeld te krijgen. Dus gaat je hogere lichtopbrengst toch enigzins verloren. Of vergis ik me
    Comfortably numb with my Pentax

Re: nut van lichtsterke lens

Het neusje van de zalm is scherp op 2.8.

Die Sigma hoort daar dus niet bij.

Comment

Een EF-S 17-55 f2,8 IS is scherp op f2,8 , maar nog wat scherper op f4 en hoger.

Mijn 70-200 f2,8 L IS is minder scherp volledig open dan de EF-S 17-55 f2,8...

Een lichtsterke prime zoals bijvoorbeeld de Canon 50mm f1,4 is scherp op f2, en héél scherp op f2,8.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Goede lenzen zijn bruikbaar scherp, op volle opening, en net nog iets scherper één stopje dicht, een goedkope lens wordt echt scherp op F8.
        Geloof me het is niet alleen snobisme, je kan het ook zien met het blote oog!

MVG, jeff
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Een niet-lichtsterke lens moet je ook een stopje dichtdraaien

Comment

een minder goed lens van F4 is ook niet scherp op F4 dus moet je die ook weer wat dichtdraaien... dus heb je toch nog winst he.
            En mijn 2 F2.8 zoomlenzen zijn bruikbaar scherp op 2.8 hoor.
            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
            http://www.stevevandegaer.be

Comment

Jullie vergeten wel een belangrijke factor, een lichtsterk objectief werkt veel gemakkelijker in een niet zo lichtsterke omgeving.
              http://www.torekefoto.be

Comment

Een bijkomend voordeel, ook al draai je de lens 3 stops dicht, is dat de zoeker helder is en dat de afstandsmeting blijft werken als het donkerder wordt, bij mij zelfs zolang tot dat ik moet gaan flitsen.
                Last edited by hjanssen; 6 mei 2008, 20:05.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Bovendien is je zoeker met een lichtsterkere lens helderder doordat er meer licht binnenkomt (wat vooral bij manueel focussen nogal kan uitmaken) en werkt de autofocus vaak ook beter/ sneller met lichtsterkere lenzen....
                  www.indetailfotografie.nl

Comment

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik geef toe dat een merklens kwalitatief betere foto's aflevert, maar ik heb ze 2de hands kunnen kopen voor een prikje en ik geef toe: in minder gustige licht omstandigheden heb ik er toch al plezier van gehad. en zolang ik geen ezel heb die geld sch..
                    Maar zondag laatstleden op de doop van mijn kleinzoon had ik bewust mijn kitlens genomen omdat ik wat meer groothoek (18 mm) wou voor in de kerk. En dan zijn die foto's wat donker. De Sigma begint vanaf 24 mm.
                    Comfortably numb with my Pentax

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door NOD Bekijk bericht
                      Jullie vergeten wel een belangrijke factor, een lichtsterk objectief werkt veel gemakkelijker in een niet zo lichtsterke omgeving.
                      Je vergeet dat als je één a twee stops moet dicht draaien, die belangrijke factor terug kwijt bent.

Hubert
                      Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                        Je vergeet dat als je één a twee stops moet dicht draaien, die belangrijke factor terug kwijt bent.

Hubert
                        Niet helemaal he: als je een f/2.0 lens 1 stop dichtdraait, zit je nog altijd maar aan f/2.8. Als je daarentegen een f/5.6 lens 1 stop dichtdraait, zit je al aan f/8. Probeer daar nog iets mee te doen bij weinig licht.
                        David Leemans
                        Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dleemans Bekijk bericht
                          Niet helemaal he: als je een f/2.0 lens 1 stop dichtdraait, zit je nog altijd maar aan f/2.8. Als je daarentegen een f/5.6 lens 1 stop dichtdraait, zit je al aan f/8. Probeer daar nog iets mee te doen bij weinig licht.
                          Hoeveel lichtsterke zooms(waar het hier hoofdzakelijk over gaat) bestaan er op f/2!!! ?

Hubert
                          Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht

Hubert
                            Het verschil blijft toch al he.
                            Waar staat dat het moet?
                            Met een F2.8 lens kan je foto's maken op F2.8.
                            Met een F4 lens is het onmogelijk om op F2.8 te schieten.

Het feit blijft dat je meer kan met een lichtsterke lens, hoe je het ook wend of keert.

Greetz rich
                            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                              Het verschil blijft toch al he.
                              Waar staat dat het moet?
                              Met een F2.8 lens kan je foto's maken op F2.8.
                              Met een F4 lens is het onmogelijk om op F2.8 te schieten.

Het feit blijft dat je meer kan met een lichtsterke lens, hoe je het ook wend of keert.

Greetz rich
                              Idd,

Maar als je scherptevlak zo minimaal is of je foto zo soft dat je er niks meer mee kan, heb je er ook niks aan.

Zelf heb ik de Tamron 17-50, 28-75 en 70-200 2.8L gehad. Alles waren erg goede en scherpe lenzen. Zelfs op 2.8.

De scherptevlak was alleen zo minimaal op 2.8 (behalve op 17mm) dat ik de lenzen vanaf 4.0 gebruikte.

Inmiddels heb ik de lenzen vervangen door de 70-200 4L en de 24-105 4L en tot nu toe nog geen spijt gehad omdat ik het gelukt heb dat deze lens vol open ook al scherp zijn. Met name de 70-200. Die lijkt op f4 al scherper dan mijn 2.8 was, maar dat kan ook exemplarisch zijn.
                              Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

Comment

Working...
                              X