Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon Groothoek

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon Groothoek

Hallo,

Ik ben van zinnens om één van volgende lenzen voor mij Nikon D80 te kopen:

• AF-S VR DX Zoom Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6 G ED
    • AF-S VR DX Zoom-Nikkor 18-200 mm f/3.5-5.6G IF-ED

Graag had ik één van deze lenzen aangevuld met een groothoeklens nl. de sigma 10-20mm. Past deze lens op de D80 en heeft iemand ervaring met deze lens? Ik las op dit forum dat je best enkele sigma lenzen probeert omdat er soms “slechte” lenzen tussen zitten. Klopt dit?

Ik vroeg me ook af waarom de 12-24mm dubbel zoveel kost als de 10-22mm. Ik dacht hoe kleinere brandpuntsafstand hoe duurder de lens (met dezelfde specificaties welteverstaan). Wat zijn de verschillen tussen deze lenzen?

Welke lens zouden jullie me aanraden, de sigma 10-20mm of de sigma 12-24mm of mss een groothoek van een ander merk?

Alvast bedankt!
    Nikon D80 + 18-200 VR

Re: Nikon Groothoek

Tokina 11-16 @ 2.8 (+ 16-85VR, die is beter dan de 18-200VR-wel een handige-)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door phoane Bekijk bericht
      Hallo,

Ik ben van zinnens om één van volgende lenzen voor mij Nikon D80 te kopen:

• AF-S VR DX Zoom Nikkor 16-85mm f/3.5-5.6 G ED
      • AF-S VR DX Zoom-Nikkor 18-200 mm f/3.5-5.6G IF-ED

Graag had ik één van deze lenzen aangevuld met een groothoeklens nl. de sigma 10-20mm. Past deze lens op de D80 en heeft iemand ervaring met deze lens? Ik las op dit forum dat je best enkele sigma lenzen probeert omdat er soms “slechte” lenzen tussen zitten. Klopt dit?

Ik vroeg me ook af waarom de 12-24mm dubbel zoveel kost als de 10-22mm. Ik dacht hoe kleinere brandpuntsafstand hoe duurder de lens (met dezelfde specificaties welteverstaan). Wat zijn de verschillen tussen deze lenzen?

Welke lens zouden jullie me aanraden, de sigma 10-20mm of de sigma 12-24mm of mss een groothoek van een ander merk?

Alvast bedankt!
      Het prijsverschil tussen de 10-20 en de 12-24 is dat deze laatste lens ook op fullframe's kan gebruikt worden. Om een lens op fullframe camera's te kunnen gebruiken zonder vignettering(donkere hoeken in de foto) moet het glasoppervlak van alle lensdelen groter zijn. Hoe meer glas hoe duurder de lens. Optisch glas zou + - 1000 Dollar per kilo kosten.(heb ik eens ergens gelezen). Ook is de sigma 12-24 zowat de enige lens beschikbaar voor fullframes die 12mm aan de wijdste zijde geeft zonder de vervorming zoals je dat met fisheye lenzen wel hebt. Als er weinig concurentie is...stijgt de prijs ook nog een beetje.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Hier wta voorbeelden van de Sigma 10-20. Prima lens en als je de Nikon uitvoering koopt zal die werken op de D80. Ik heb bijna alle lenzen 2.8 of minder, maar bij de Sigma mis ik de mindere lichtsterkte niet, 1/f is al lang, scherptediepte is toch al groot, landschappen zijn niet zo springerig.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

na l wikken en wegen ga ik toch ook voor de 10-20 sigma gaan.

maar wel testen die handel.

Comment

Working...
          X