Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

M42-Lenzen Showcase

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: M42-Lenzen Showcase

    Ik heb een MMJ versie (dus groene 22 en made in Japan). Volgens deze bron is er wel een optische verbetering voor de 135/2.8 van AE naar MM http://www.reduser.net/forum/showthr...Survival-Guide
    Maar ook bij mijn Zeiss is CA vol open soms een probleem, al is dat meestal in de nabewerking goed op te lossen.
    Groeten Arend

    Comment


    • Re: M42-Lenzen Showcase

      Bedankt, interessante link die nu ook in mijn favorieten staat
      Je hebt me er eindelijk toe gezet mijn 50 1.7 nog eens terug te zoeken na mijn verhuis, want daar zit mijn c/y - eos adapter op (eos - FE was wel al boven water), verder heb ik nog de 35 2.8, al de budget primes dus en allen AEJ.

      @ Red Falcon: de CZ is blijkbaar toch iets beter dan de Yashica: http://forum.mflenses.com/carl-zeiss...mm-t32279.html
      Maar mss toch die eerst nog eens testen als je adapter binnen komt voor je de Samyang gaat proberen/kopen?
      Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

      Comment


      • Re: M42-Lenzen Showcase

        Ja Koen, dat is ook maar de mening van een amateur.
        Wat ik gelezen heb zijn testen uit een laboratorium.
        Hoewel, de CZ objectieven werden dus gemaakt bij Yashica, zouden ze dan toch iets betere lenzen maken voor een ander merk?
        De Cotax camera zou ook beter zijn dan de Yashica FRI hoewel ze identiek zijn (binnenin). Alleen was het mechanisme voor de beeldteller bij Yashica te klein voorgeboord. (1.6mm inplaats van 1.7mm.)
        Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
        Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

        Comment


        • Re: M42-Lenzen Showcase

          Dat kan zijn idd, dat ze de best geslepen lenselementen hielden voor de productie van de Zeiss lijn, maar het kan ook zijn dat ze net iets goedkoper glas bestelden voor hun eigen lenzen zonder de formule aan te passen, of het kan ook dat mijn oudere AE versie wel dezelfde optiek heeft als jouw Yashica, want ik zag niet direct welke versie van de CZ ze hadden gebruikt in die test.

          Als je het nog niet gedaan hebt, bekijk dan deze 100% crops uit die test maar eens, als dat niet scherp genoeg is voor landschap weet ik het ook niet meer: https://www.flickr.com/photos/335301...n/photostream/
          (mag ze uiteraard hier niet rechtstreeks tonen daar het niet mijn beelden zijn)

          Vandaar dat ik voorstelde om maar eens eerst de lens die je al hebt goed te testen, veel kans dat die super scherp is voor landschap op f/8!
          Wat ik trouwens nog niet eerder schreef: op een 12mp FF body zal praktisch elke 135mm lens op f/8 even veel detail geven vermoed ik, de sensor is dan de limiterende factor, wat op zich geen probleem is, meer dan genoeg om beelden online te zetten of (middel)grote afdrukken te maken.
          Last edited by oermens; 2 februari 2018, 19:26.
          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

          Comment


          • Re: M42-Lenzen Showcase

            Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
            De Canon EF was er ook zo eentje.
            Deze lens:
            Waar een wil is, is een weg
            ---------------------------------

            Comment


            • Re: M42-Lenzen Showcase

              Op een rommelmarkt een analoge camera met 3 Pentacon lenzen op de kop getikt. 50mm, 29mm en zoom.

              Ik was het meeste blij met de 50mm maar ik zie nu dat er een beetje schimmel in de front lens zit. Ik ga eens moeten kijken hoe ik de weg krijg.

              Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
              500px

              Comment


              • Re: M42-Lenzen Showcase

                Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
                Op een rommelmarkt een analoge camera met 3 Pentacon lenzen op de kop getikt. 50mm, 29mm en zoom.

                Ik was het meeste blij met de 50mm maar ik zie nu dat er een beetje schimmel in de front lens zit. Ik ga eens moeten kijken hoe ik de weg krijg.

                Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
                Ik betwijfel of je dat gaat lukken. Denk dat je beter uitzoekt hoe je de schimmel dood krijgt, zonder les te beschadigen. Betwijfel of je een lens uit elkaar krijgt, waarna weer in elkaar.
                Waar een wil is, is een weg
                ---------------------------------

                Comment


                • Re: M42-Lenzen Showcase

                  Oorspronkelijk geplaatst door Rogier Bekijk bericht
                  Ik betwijfel of je dat gaat lukken. Denk dat je beter uitzoekt hoe je de schimmel dood krijgt, zonder les te beschadigen. Betwijfel of je een lens uit elkaar krijgt, waarna weer in elkaar.
                  Op YouTube staan een paar filmpjes, maar ik heb het nog niet getest.

                  Verwijderen zonder lens uit elkaar te halen is nog beter maar geen idee hoe ik daar aan begin.

                  Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
                  "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                  500px

                  Comment


                  • Re: M42-Lenzen Showcase

                    EEn raad Nick, voor je eraan begint maak dat je kwaliteit werkuig in huis hebt want je hebt voor je het beseft een schroefje om zeep geholpen.
                    En een M42 lens uit elkaar halen is niet zo moeilijk.
                    Schimmels verwijderen met watte staafje gedrenkt in isopropanol. (Toch niet te nat natuurlijk.)
                    Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                    Comment


                    • Re: M42-Lenzen Showcase

                      Bedankt voor de tip! Ik heb een set goeie kleine schroevendraaiers geërfd van de m'n grootvader, dat zit goed :-)

                      Ik ga wel meer kracht moeten gebruiken dan gehoopt op frontlens los te krijgen. Ik denk eens naar fotowinkel in de buurt te gaan eerst.

                      Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk
                      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                      500px

                      Comment


                      • Re: M42-Lenzen Showcase

                        Oorspronkelijk geplaatst door Nick- Bekijk bericht
                        Bedankt voor de tip! Ik heb een set goeie kleine schroevendraaiers geërfd van de m'n grootvader, dat zit goed :-)

                        Ik ga wel meer kracht moeten gebruiken dan gehoopt op frontlens los te krijgen. Ik denk eens naar fotowinkel in de buurt te gaan eerst.
                        Denk je echt, dat die je verder kunnen (en misschien ook wel willen) helpen?
                        Waar een wil is, is een weg
                        ---------------------------------

                        Comment


                        • Re: M42-Lenzen Showcase

                          Deze winkel wel... Is een klein winkeltje hier, als je er binnen komt zou je denken dat de tijd 30 jaar bleef stil staan :-)

                          En niet geschoten is altijd mis ;-)
                          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                          500px

                          Comment


                          • Re: M42-Lenzen Showcase

                            Jong koolmeesje

                            Deze opname is gemaakt met de SMC Takumar 300mm f/4.0 (M42) op een Canon D80.





                            Groeten,
                            Eric

                            Comment


                            • Re: M42-Lenzen Showcase

                              Een echt hebbedingetje:
                              Canon 7 + 50mm
                              Is eigenlijk een M39 meetzoeker geproduceerd vanaf 1961.
                              Prijs van al dat wondermooie = € 2.500,00.

                              Sony A7II + Carl Zeiss Loxia f/2 50mm + Carl Zeis Vario Tessar FE f/4 16-35mm ZA OSS
                              Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                              Comment


                              • Re: M42-Lenzen Showcase

                                Dan moet de 50mm wel de "Canon 50mm f/0.95" Lens zijn, niet?

                                Moet je de prijs eens opzoeken voor de "Nikon Noct-Nikkor 1:1.2 / 58mm AI-s Special Edition".
                                Last edited by extrazone; 18 juli 2018, 18:13.

                                Comment

                                Working...
                                X