Re: theorie of praktijk
Er zijn in het verleden wel degelijk slechte exemplaren geproduceerd die ondermaatst presteerden met dramatische reviews tot gevolg. Geen ideee of dat nu onder controle is, maar een objectief in deze prijsklasse koop je niet zonder even te testen. Je mag van een 4x zoom niet de scherpte verwachten van een prime, maar een goede 100-400 hoort haarscherp te zijn en niet of nauwelijks onder te doen voor de andere top-L-zoomobjectieven. Ik ben alleszins uiterst tevreden over mijn exemplaar. Het is een van mijn favoriete objectieven.
De focussnelheid van de Bigma is vrij goed, maar de 100-400 presteert toch nog wat beter. Een nadeel van de Bigma is dat er geen focus distance limiter op zit wat wel eens tot focus hunting kan leiden. In mijn zoektocht om mijn telebereik uit te breiden heb ik verscheidene zoomobjectieven overwogen en getest. Hierbij was de 100-400 de duidelijke winnaar (voor mij). Tegen de Bigma was de 100-400 duidelijk scherper (enkel van belang als je je foto's groot afdrukt of vaak cropt), sneller (zowel qua lichtsterkte als focussnelheid) en misschien wel de doorslaggevende factor: de 100-400 heeft Image Stabilisation wat de toepasbaarheid van het objectief in mijn opinie spectaculair verbeterd. Desalniettemin is de Bigma een uitstekende keuze als je op zoek bent naar een royaal en flexibel telebereik voor iets minder geld dan de 100-400 of de 70-200 met extenders.
Een 400mm prime (niet geprobeerd) biedt wellicht nog betere scherpte, maar ik zou toch niet meer zonder het zoombereik van de 100-400 kunnen.
Oorspronkelijk geplaatst door palombian
Bekijk bericht
Bij weinig licht is de 100-400 in het voordeel door de IS, maar voor B(irds) I(n) F(light) is deze lens wat traag van focus, de 400 f:5.6 en waarschijnlijk ook de Bigma zullen daar een betere keuze zijn (tussen de "poor man" wildlife lenzen)
Een 400mm prime (niet geprobeerd) biedt wellicht nog betere scherpte, maar ik zou toch niet meer zonder het zoombereik van de 100-400 kunnen.
Comment