Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Pentax DA*16-50/2.8 en DA*50-135/2.8

Hoi,

Weer met Konijnenberg gebeld. Ze hebben er wel 2 of 3 binnengehad maar die zijn al verkocht. Ze denken over 2 weken een nieuwe levering te krijgen. Dus ik denk, Celestinus, dat je ook nog moet wachten! Laat je weten als je het objectief wel hebt binnen gekregen! Alvast bedankt!

vriendelijke groeten van Madeleine

Comment

Madeleine / Ishpuini,

Daarnet getelefoneerd met Konijnenberg
      Er ligt voor mij blijkbaar een 50/135 klaar. In afwachting van de 16/50 wordt de verzending tot die tijd uitgesteld. Men kon mij niet melden hoe lang dit nog zou duren.
      Hopelijk zo snel mogelijk.
      Groetjes.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door celestinus Bekijk bericht
        Madeleine / Ishpuini,

Daarnet getelefoneerd met Konijnenberg
        Er ligt voor mij blijkbaar een 50/135 klaar. In afwachting van de 16/50 wordt de verzending tot die tijd uitgesteld. Men kon mij niet melden hoe lang dit nog zou duren.
        Hopelijk zo snel mogelijk.
        Groetjes.
        Klinkt logisch. De DA*50-135/2.8 werd veel minder geanticipeerd en er zullen dus allicht wel minder bestellingen voor binnengekomen zijn.

De APS-C sensor heeft ons de luxe gegeven met de oudere telezooms gewoon te worden aan een kleinere beeldhoek dan me met 135film gewoon waren. Een zoom met 50-135 bereik lijkt dan erg beperkt aan de telekant, terwijl dat ongeveer hetzelfde is als de populaire 70-200's op 135film (eigenlijk 't zelfde als 75-202)... Als je de DA*50-135 (op APS-C) vgl met de Sigma EX70-200/2.8 (op 135film dan) dan is de 50-135 een heel stuk lichter en compacter voor hetzelfde bereik in beeldhoek, en moet de DA* optisch zeker niet onderdoen, in tgdeel.

De ironie wil dat de DA*50-135 zonder twijfel optisch de betere van de twee DA*s is...

Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Zoals beloofd:
          Mijn lijsstje van objectieven die ik(zelf) grondig getest heb, nodig heb en ga aankopen!

EXcellent >
          smc PENTEX-DA 70mm F2.4 Limited (10)
          smc PENTAX-D FA 1:2.8 50mm (Macro) (10)
          smc PENTAX-DA 14mm F2.8 (9,5)

Very good (+) >
          smc PENTAX-DA* 50-135 F2.8 (9)

very good >
          smc PENTAX-DA* 16-50 F2.8 (8,5)

200/300/400mm F2.8 weet ik nog niet?!?!
          (zou Canon witte producten kunnen blijven, met 2 new bodys, hangt van Pentax af!!)but my lib's are seald

Voila, meer heb ik niet nodig, dus koop ik dat ook niet

Agein, I'm not a collector.

agzz
          I Love Leica

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Dagzz Bekijk bericht
            Zoals beloofd:
            Mijn lijsstje van objectieven die ik(zelf) grondig getest heb, nodig heb en ga aankopen!
            Bedankt voor het rapportje!!

EXcellent >
            smc PENTAX-DA 14mm F2.8 (9,5)
            Over de DA14 twijfel ik constant, maar 16mm is eigenlijk het breedste dat ik nodig heb. De DFA50/2.8 macro is volgens velen de scherpste die Pentax ooit maakte, heb die ooit in een tweedehandsvitrine laten liggen voor een belachelijke prijs omdat ik de centen niet had, en toen is MarcFoto er mee gaan lopen. Voor echte macro heb ik echter liever een langere brandpunt. Van de DA70 hoorde ik idd dat hij de FA77 naar de kroon stak, maar ik heb de FA77 en vermits dat een 135formaat is, hou ik het daar voorlopig op (niet dat ik meteen een 135formaat DSLR verwacht van Pentax, toch niet binnen mijn budget).

Very good (+) >
            smc PENTAX-DA* 50-135 F2.8 (9)
            Dit is zonder meer de beste zoom die ik persoonlijk probeerde op m'n Pentax. Maar ik heb nooit de FA*80-200/2.8 getest...

very good >
            smc PENTAX-DA* 16-50 F2.8 (8,5)
            Kan wedijveren met de beste zooms die ik tot nu had. Met uitzondering van de DA*50-135 dus...

200/300/400mm F2.8 weet ik nog niet?!?!
            (zou Canon witte producten kunnen blijven, met 2 new bodys, hangt van Pentax af!!)but my lib's are seald
            Je maakt me nieuwsgierig, maar ik zal het wel zien op het Salon de Photo in Parijs... Maar 't enige waar ik aan denk is m'n FA*300/4.5 te vervangen door een DA*300 of langer als die er komt en draagbaar is (f/2.8 zal allicht niet draagbaar blijken voor mij).

Voila, meer heb ik niet nodig, dus koop ik dat ook niet
            Groot gelijk. Maar soms is 't moeilijk zo'n mooi glas te laten liggen als je het voor peanuts in een tweedehandsvitrine ziet liggen... Gelukkig verkoop Pentax nu beter, dus zijn de prijzen gestegen en is de verleiding een stuk minder...

Agein, I'm not a collector.
            Ik oorspronkelijk ook niet, dan begon ik te kopen en dacht ik, och waarom niet verzamelen want 't is zo'n mooi spul, maar de laatste tijd (en dankzij m'n vriendin ) ben ik wat gerationaliseerd en ben ik m'n kit aan het reduceren naar een oudjeskit (om nog wat ZW te schieten met m'n MX), een vaste brandpuntskit (ik heb nu eenmaal een zwak voor vaste brandpunten, en zeker de limiteds) en een reiskit die tg een stootje kan (hier zitten de zooms).

Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
              Bedankt ................
              (f/2.8 zal allicht niet draagbaar blijken voor mij).

Wim
              Draaagen,,???Hugh
              wat bedoel je??
              zie : 20th August 2007, 23:14

agzz
              I Love Leica

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
                Bedankt voor het rapportje!!

Over de DA14 twijfel ik constant, maar 16mm is eigenlijk het breedste dat ik nodig heb. De DFA50/2.8 macro is volgens velen de scherpste die Pentax ooit maakte, heb die ooit in een tweedehandsvitrine laten liggen voor een belachelijke prijs omdat ik de centen niet had, en toen is MarcFoto er mee gaan lopen. Voor echte macro heb ik echter liever een langere brandpunt. Van de DA70 hoorde ik idd dat hij de FA77 naar de kroon stak, maar ik heb de FA77 en vermits dat een 135formaat is, hou ik het daar voorlopig op (niet dat ik meteen een 135formaat DSLR verwacht van Pentax, toch niet binnen mijn budget).
                Moest ik de 77lmtd hebben, zou ik ook niet naar de 70 gaan, hoor!
                De 14 is (voor mij) een must en dan hoop ik nog op een K** FF, in de toekomst.

Dit is zonder meer de beste zoom die ik persoonlijk probeerde op m'n Pentax. Maar ik heb nooit de FA*80-200/2.8 getest...
                Heel straf op 2.8

Kan wedijveren met de beste zooms die ik tot nu had. Met uitzondering van de DA*50-135 dus...
                zeker weten en ook straf op 2.8

Je maakt me nieuwsgierig, maar ik zal het wel zien op het Salon de Photo in Parijs... Maar 't enige waar ik aan denk is m'n FA*300/4.5 te vervangen door een DA*300 of langer als die er komt en draagbaar is (f/2.8 zal allicht niet draagbaar blijken voor mij).
                2.8 is de magic number 4me
                Draagbaar > just see my previous post, above!!
                De 3 alhier: Canon witte produkten, F2.8 samen: 10kg, 80cm lang and Ugly as(s) Hell!! (zonder de bodys)

Groot gelijk. Maar soms is 't moeilijk zo'n mooi glas te laten liggen als je het voor peanuts in een tweedehandsvitrine ziet liggen... Gelukkig verkoop Pentax nu beter, dus zijn de prijzen gestegen en is de verleiding een stuk minder...
                ik ben zo: > need = buy, anders njetonothing

Ik oorspronkelijk ook niet, dan begon ik te kopen en dacht ik, och waarom niet verzamelen want 't is zo'n mooi spul, maar de laatste tijd (en dankzij m'n vriendin ) ben ik wat gerationaliseerd en ben ik m'n kit aan het reduceren naar een oudjeskit (om nog wat ZW te schieten met m'n MX), een vaste brandpuntskit (ik heb nu eenmaal een zwak voor vaste brandpunten, en zeker de limiteds) en een reiskit die tg een stootje kan (hier zitten de zooms).

Wim
                chacun son truc

agzz (very happy today)

****** stars

*
                Last edited by Dagzz; 2 september 2007, 15:15.
                I Love Leica

Comment

Een prime (of twee) 200/300/2.8=300/450(35eq) is genoeg voor mij!!

agzz
                  just left 'D' building >15-09
                  Port.. here I come!
                  I Love Leica

Comment

Die staat al een tijdje op mijn lijstje. Als ik nog veel zo'n vaststellingen zie passeren, zal ik weeral een rib uit mijn lijf moeten laten snijden... (klein ribje weliswaar, maar toch)

Bedoel je de DFA (die die dus nu nieuw te kopen is) of de FA (die je dus alleen nog tweedehands kunt vinden. Zoals Wim al zei heb ik die 2dehands bij Grobet gekocht voor 2 keer niks, en het is mijn (roll drums) beste lens die ik ooit heb gehad: gebouwd gelijk een tank en scherp Dus als je het over deze lens hebt (ik vermoed zo van wel, dan klopt je reviewke wel. Toeme zal ik mij toch de 70 moeten aanschaffen...
                    http://www.digifotofreak.nl

Comment

@Dagzz en vooral Wim:

een probleempje bij de DA 16-45 die ik heb (weet niet of dit een alleenstaand geval is) is dat de fronttubus somst wat zit te kwakkelen in de tubus die het omgeeft (weet niet zeker of jullie me kunnen volgen, fluit ff indien niet.) Het is niet problematisch en doet niks aan de scherpte, maar soms denk ik dat ik twee objectieven ga vasthouden ipv één en dat kan niet de bedoeling zijn...

Het vraagje dus: ik merkte op de IFA ook wat speling bij de 16-50, alhoewel niet veel, maar zo begon het ook met de 16-45: eerst weinig speling, daarna steeds meer. Is dat ook zo bij de DA*?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                        Het vraagje dus: ik merkte op de IFA ook wat speling bij de 16-50, alhoewel niet veel, maar zo begon het ook met de 16-45: eerst weinig speling, daarna steeds meer. Is dat ook zo bij de DA*?
                        DA* 16-50
                        Als je het zoombereik naar 50mm brengt worden er 2 elementen uitgeschoven.
                        Er is inderdaad wat speling te merken op die elementen.

Zelfs als het op 16mm staat heb je wat speling als je het gedeelte beweegt waarop de zonnekap komt te staan.

Is het dat wat je bedoelde?

Met de DA 50-135 komt er niks uitgeschoven.

mvg
                        Marc
                        Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                        M.v.g. Marc

Comment

Dat is het wat ik bedoelde, maar rammelt het heel erg?

Comment

Hmm, het rammelt maar ik weet niet of ik nu zo moet kijken of zo

Dat er speling is vind ik wel normaal want indien niet dan zou dat misschien problemen kunnen geven bij uitzetten en/of krimpen.

Bij mijn oeroude Minolta lenzen 35-70 & 75-210 is er ook speling en rammelt het ook een beetje.

Toekomst zal het uitwijzen hoe het gaat verlopen.

Marc
                            Foto's = smaak & het moment. Daarom zal ik zelden commentaar geven op foto's. Sorry daarvoor.
                            M.v.g. Marc

Comment

Toch bedankt voor het kijken!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarcFoto Bekijk bericht
                                @Dagzz en vooral Wim:

een probleempje bij de DA 16-45 die ik heb (weet niet of dit een alleenstaand geval is) is dat de fronttubus somst wat zit te kwakkelen in de tubus die het omgeeft (weet niet zeker of jullie me kunnen volgen, fluit ff indien niet.) Het is niet problematisch en doet niks aan de scherpte, maar soms denk ik dat ik twee objectieven ga vasthouden ipv één en dat kan niet de bedoeling zijn...

Nee hoor, mijn DA*16-50/2.8 heeft daar geen merkbare last van (toch niet in de mate van de DA16-45), en... ja, m'n DA16-45/4 was ook ziek in dat straatje. Zelfs m'n FA31 heeft dat een klein beetje, en dat is ook niet het enige exemplaar met wat speling. De weather sealing in de DA* zorgt er allicht voor dat die speling er veel minder is (normaal want daarlangs kan natuurlijk stof binnen) of minstens gedempt wordt. Niks om je zorgen over te maken imho...

Wim

Comment

Working...
                                X