Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

    Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
    En ik wens je verder te feliciteren, omdat jij rekenig houdt met het budget als iemand een vraag stelt. De TS heeft duidelijk gevraagd naar een lens die geen 1000 EUR kost, maar op dit forum wordt dat steeds weer opnieuw genegeerd en schaamteloos objectieven aangeprezen die NIET voldoen aan de budgetlimieten van de vraagsteller.
    daar ben ik nu eens 100% mee akkoord, het is hier dikwijls héél duur materiaal dat aangeprezen word, en ik ben er zeker van dat dit tot 2 nare katers kan leiden, 1: gewoon niks kopen, omdat je het idee krijgt dat als het geen fortuin kost het niet goed is, of 2: spullen kopen die dan voor geen 5% renderen, wat is bijvoorbeeld het voordeel van een 2.8 af-s nikon tegenover een goede kitlens als de 18-70, als de gebruiker er 10x15 mee gaat afdrukken op een lowcost inkjet printertje? of gaan downsizen naar schermresoluties.
    Ik heb het ook meegemaakt, meegesleurd in dure L lenzen aankoop, maar heb ik er beter foto's mee gemaakt? helaas. Ik heb nog altijd het meest rendement van een slechte lichtonsterke superzoom, met waardeloze VR erin. En op welke body? who cares, als ik geen sportfotografie ga doen, waarom dan een 8fps body? en het merk maakt al helemaal niks meer uit, de voorsprong van Canon is mijns inziens al een poosje ingehaald door een aantal andere (lees innovatievere) merken ;-)

    Comment


    • #17
      Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

      De nikkors zijn duur, maar ik vind dat ze het waard zijn en je hebt ook minder problemen dat een lens niet goed samenwerkt met de body.

      Maar als je budget 'beperkt' is dan zou ik gaan voor

      - Tokina 12-24 F/4 (zelf gehad en dik tevreden)
      - Tamron 28-75 /f2.8 (zelf gehad maar minder te vreden over te scherpte van mijn exemplaar)
      - Sigma 70-200 f/2.8 (zelf gehad, zeer scherp maar problemen met de D70)

      Met deze drie heb je groothoek-tele en lichtsterk

      Ik heb er al vele gezien die deze 'geweldige' 18-200 Vr gekocht hebben maar daarna in 'stilte' ze ook verkocht hebben. (ik was er ook bij )
      BD0497BE : Nikon body + glas
      www.RudyVerrijt.info

      Comment


      • #18
        Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

        Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
        De nikkors zijn duur, maar ik vind dat ze het waard zijn en je hebt ook minder problemen dat een lens niet goed samenwerkt met de body.

        Maar als je budget 'beperkt' is dan zou ik gaan voor

        - Tokina 12-24 F/4 (zelf gehad en dik tevreden)
        - Tamron 28-75 /f2.8 (zelf gehad maar minder te vreden over te scherpte van mijn exemplaar)
        - Sigma 70-200 f/2.8 (zelf gehad, zeer scherp maar problemen met de D70)

        Met deze drie heb je groothoek-tele en lichtsterk

        Ik heb er al vele gezien die deze 'geweldige' 18-200 Vr gekocht hebben maar daarna in 'stilte' ze ook verkocht hebben. (ik was er ook bij )
        JePe, vertel eens waarom je dan die 'niet zo geweldige' 18-200 verkocht hebt?

        Comment


        • #19
          Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

          Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
          JePe, vertel eens waarom je dan die 'niet zo geweldige' 18-200 verkocht hebt?
          Ik vond ze niet scherp tss 18-24 en vanaf 150mm. Trouwens vanaf 120mm zat ze al op F/5.6. Het kan natuurlijk zin dat mijn exemplaar minder goed was.

          Die ellendige zoomcreep werkte ook flink op mijn zenuwen.

          De VRII is wel top
          BD0497BE : Nikon body + glas
          www.RudyVerrijt.info

          Comment


          • #20
            Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

            Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
            Ik vond ze niet scherp tss 18-24 en vanaf 150mm. Trouwens vanaf 120mm zat ze al op F/5.6. Het kan natuurlijk zin dat mijn exemplaar minder goed was.

            Die ellendige zoomcreep werkte ook flink op mijn zenuwen.

            De VRII is wel top
            Wel; ik bekijk het zo, als ik de 18-200 niet had, mistte ik of de 18-70 range, of de 70-200 range. En zou ik dus 50% van het fotoplezier missen.
            Natuurlijk boet je in, maar alles in het leven is relatief. en als ik voor kwaliteit ga, vind ik een 70-200 2.8 zoom ook maar een noodoplossing, en ben je 10x beter met primes... ;-)

            Comment


            • #21
              Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

              Ik heb ondermeer op http://www.photozone.de een hele reeks lenzen met elkaar vergeleken. Blijkbaar komt de 18-70mm kitlens van de D70 daar zeer goed uit de testen op het vlak van Chromatic Aberrations, vignetting en MTF50.

              De €1000 duurdere 17-55mm f/2.8 doet het op vlak van vignetting ongeveer gelijk aan deze kitlens, op vlak van MTF50 doet de kitlens het op max zoom iets beter en op vlak van Chromatic Aberrations ziet het er bij de kitlens ook beter uit. Zeker in het gebied f/2.8 ziet het er voor de 17-55mm niet zo goed uit op vlak van CAs..

              Heeft het dan bijvoorbeeld zin om naar deze veel duurdere lens te gaan omwille van zijn lichtgevoeligheid, aangezien zijn prestatie daar volgens mijn interpretatie te laag is en dit dan nog ten koste van het bereik (tov de kitlens). Of zie ik dit allemaal verkeerd?

              De Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD zier er ook niet slecht uit, deze heeft wel veel meer last van CAs tov de duurdere Nikon lens. Qua geruisloosheid en snelheid is het ook nog een groot vraagteken natuurlijk.

              Misschien een domme vraag … Ik hoor links & rechts dat de D80 te kampen heeft met (licht) overbelichte foto’s… misschien toch geen lichtgevoelige lens meer vandoen?

              Comment


              • #22
                Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

                Misschien een domme vraag … Ik hoor links & rechts dat de D80 te kampen heeft met (licht) overbelichte foto’s… misschien toch geen lichtgevoelige lens meer vandoen?
                Dit heeft totaal NIKS te maken met je objectief..............
                Als je je camera op +3EV zet , heb je superbelichte fotos, en zou je met een goedkoop zoom met f7 scherpe fotos maken.......... niks is minder waar.

                Met je EV kan je wat corrigeren maar maak je van een niet-lichsterke lens niet ineens een lichtsterke lens.

                -M-
                ps: heb nu een 17-70sigma (2.8-4.5) en ben daar totnutoe best tevreden over.
                Mijn site...
                vandaelefotografie.be
                * BD0916BE *

                Comment


                • #23
                  Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

                  Oorspronkelijk geplaatst door The E@sterbunny Bekijk bericht
                  Ik heb ondermeer op http://www.photozone.de een hele reeks lenzen met elkaar vergeleken. Blijkbaar komt de 18-70mm kitlens van de D70 daar zeer goed uit de testen op het vlak van Chromatic Aberrations, vignetting en MTF50.

                  De €1000 duurdere 17-55mm f/2.8 doet het op vlak van vignetting ongeveer gelijk aan deze kitlens, op vlak van MTF50 doet de kitlens het op max zoom iets beter en op vlak van Chromatic Aberrations ziet het er bij de kitlens ook beter uit. Zeker in het gebied f/2.8 ziet het er voor de 17-55mm niet zo goed uit op vlak van CAs..

                  Heeft het dan bijvoorbeeld zin om naar deze veel duurdere lens te gaan omwille van zijn lichtgevoeligheid, aangezien zijn prestatie daar volgens mijn interpretatie te laag is en dit dan nog ten koste van het bereik (tov de kitlens). Of zie ik dit allemaal verkeerd?

                  De Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD zier er ook niet slecht uit, deze heeft wel veel meer last van CAs tov de duurdere Nikon lens. Qua geruisloosheid en snelheid is het ook nog een groot vraagteken natuurlijk.

                  Misschien een domme vraag … Ik hoor links & rechts dat de D80 te kampen heeft met (licht) overbelichte foto’s… misschien toch geen lichtgevoelige lens meer vandoen?
                  Ok, zonder je te willen beledigen , je hebt duidelijk nog veel te leren. Ik zie dan ook geen enkele reden om een lens van meer dan 1000 EUR te kopen

                  btw Vignettering is per definitie sterker bij lichtsterke lenzen, en is alleen een probleem in het hoofd van mensen die testcharts afdrukken

                  sugar
                  "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                  http://supermasj.zenfolio.com

                  Comment


                  • #24
                    Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

                    Oorspronkelijk geplaatst door The E@sterbunny Bekijk bericht
                    Ik heb ondermeer op http://www.photozone.de een hele reeks lenzen met elkaar vergeleken. Blijkbaar komt de 18-70mm kitlens van de D70 daar zeer goed uit de testen op het vlak van Chromatic Aberrations, vignetting en MTF50.

                    De €1000 duurdere 17-55mm f/2.8 doet het op vlak van vignetting ongeveer gelijk aan deze kitlens, op vlak van MTF50 doet de kitlens het op max zoom iets beter en op vlak van Chromatic Aberrations ziet het er bij de kitlens ook beter uit. Zeker in het gebied f/2.8 ziet het er voor de 17-55mm niet zo goed uit op vlak van CAs..

                    Heeft het dan bijvoorbeeld zin om naar deze veel duurdere lens te gaan omwille van zijn lichtgevoeligheid, aangezien zijn prestatie daar volgens mijn interpretatie te laag is en dit dan nog ten koste van het bereik (tov de kitlens). Of zie ik dit allemaal verkeerd?

                    De Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD zier er ook niet slecht uit, deze heeft wel veel meer last van CAs tov de duurdere Nikon lens. Qua geruisloosheid en snelheid is het ook nog een groot vraagteken natuurlijk.

                    Misschien een domme vraag … Ik hoor links & rechts dat de D80 te kampen heeft met (licht) overbelichte foto’s… misschien toch geen lichtgevoelige lens meer vandoen?
                    Je vergelijkt appelen en peren. (17-55 & 18-70) Maar dat is geen probleem.
                    Het is nog altijd de persoon achter de camera die de foto's moet maken.
                    De prijs van je lens of body is niet belangrijk zolang dat je plezier beleeft aan je hobby.


                    Als je weet je dat de D80 standaard beetje overbelicht dan moet je dit compenseren met een EV-correctie (daarvoor dienen die dingen)
                    BTW : dit heeft ook weer niks te maken met een lichtsterke lens
                    BD0497BE : Nikon body + glas
                    www.RudyVerrijt.info

                    Comment

                    Working...
                    X