Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

    Hallo,

    Er is de laatste tijd veel te lezen over Nikon zijn nieuwe lenzen, vooral over de 18-200 VR 3.5-5.6G. Omdat ik mij graag de nieuwe D80 zou willen aanschaffen, ben ik op zoek naar geschikt glaswerk, maar ik weet nog niet wat…

    Ik ben vooral op zoek naar een all-rounder, waarmee zowel landschappen als architecturale foto’s mee te fotograferen zijn. Tevens dient deze voor portretten geschikt te zijn.

    De kitlens van de D70 (18-70) is qua bereik OK, al zou ik liever een bereik vanaf 15mm hebben . Maar de lens is niet echt lichtgevoelig. Voor lichtgevoeligere lenzen dien je al snel €1300 neet te tellen als je bij Nikon blijft. De 18-200 VR is ook een toffe lens, maar zou bij 70mm zelfs voorbij de 4.5 van de kitlens gaan. Je kan natuurlijk wat winnen door de VR, maar dit is volgens mij enkel voor stilstaande beelden, zoals vb landschappen.

    Hoe zit het met het gamma van Sigma, Tamron, … zijn ze even gruisloos en snel als de Nikons?

    Welke lenzen raden jullie aan?

    Alvast bedankt!

  • #2
    Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

    Lichtsterke allround lenzen bestaan niet.

    Comment


    • #3
      Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

      - tokina 16-50 2.8 (moet nog uit komen)
      - een 24/28-70 2.8 (tokina, tamron, sigma)
      - sigma 50-150 2.8
      - nikon 70-200 2.8 (eventueel met vr)
      - wil je nog breder gaan: tokina 12-24 4 (eventueel sigma 10-20 3.5-4.5, of zo)
      - wil je meer tele: sigma 130-300 2.8
      - een goeie "all-round" de sigma 50-500 maar die is niet zo lichtsterk

      Genoeg keuze, kijk eens naar reviews op www.photozone.de , www.fredmiranda.com , en vele andere sites
      Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
      MySite - All your base are belong to us - What you say

      Comment


      • #4
        Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

        Oorspronkelijk geplaatst door TedereTijger Bekijk bericht
        - tokina 16-50 2.8 (moet nog uit komen)
        - een 24/28-70 2.8 (tokina, tamron, sigma)
        - sigma 50-150 2.8
        - nikon 70-200 2.8 (eventueel met vr)
        - wil je nog breder gaan: tokina 12-24 4 (eventueel sigma 10-20 3.5-4.5, of zo)
        - wil je meer tele: sigma 130-300 2.8
        - een goeie "all-round" de sigma 50-500 maar die is niet zo lichtsterk

        Genoeg keuze, kijk eens naar reviews op www.photozone.de , www.fredmiranda.com , en vele andere sites
        Maar hij wil een bereik hebben van liefst 15mm(of 18mm) tot 200mm EN lichtsterk.

        Comment


        • #5
          Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

          Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict Bekijk bericht
          Maar hij wil een bereik hebben van liefst 15mm(of 18mm) tot 200mm EN lichtsterk.
          Bestaat niet
          18-200 is het maximum. en de lichtsterkte van 3.5-5.6 is ook het beste wat er dan in bestaat. en daarbij is de VR heel nuttig.
          Dus: 18-200 3.5-5.6 VR.

          Comment


          • #6
            Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

            Oorspronkelijk geplaatst door Jazzaddict Bekijk bericht
            Maar hij wil een bereik hebben van liefst 15mm(of 18mm) tot 200mm EN lichtsterk.

            200mm moet hij zeker niet zijn hoor, een maximum van 50, of 70 zoals de kitlens is voor mij ook OK. Het is vooral het groothoek gedeelte wat voor mij belangrijk is. Deze mag zelfs al een 12mm zijn.

            Comment


            • #7
              Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

              Iets meer uitgeven en dan een 2e hands 17-55 2.8. ( voor een nette, 1000 euro)

              Een lens voor het leven dat garandeer ik jou

              Gr Kees
              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

              Comment


              • #8
                Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

                tamron 17-50 1: 2.8 kost rond de 430€

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

                  Geen appels met peren vergelijken he
                  Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

                    hij vroeg een lens in vergelijking met zijn kitlens
                    dan is die tamron zeker geen slechte vervanger
                    veel lichtsterker en zeker geen slechte lens
                    ik heb het oudere broertje ervan de 28-75 1:2.8
                    dat is ook geen slechte lens ,vrij scherp en heeft een macrofunctie (die ik eigenlijk bijna nooit gebruik)
                    maar ik mis af en toe wat breedhoek
                    mss dat ik die verkoop en de 17-50 tamron ervoor in de plaats koop

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

                      Alvast bedankt voor de snelle reacties!!

                      Ik was misschien wat onduidelijk toen ik over de kitlens sprak. Ik had het enkel over zijn bereik, zeker niet over de kwaliteit. Ik hoop alleszinds iets beters te vinden

                      Wat ik mij afvraag bij Tamron, Sigma, ... kunnen zij tippen aan orginele Nikonlenzen? Zijn ze vaak niet trager, lawaaierig en kwalitatief minder goed dan Nikon? Ik zou niet zo zeer om de prijs elders zoeken, eerder om meer keuze te hebben.

                      Zo heb ik ook veel interesse in de Sigma 30mm 1.4 HSM wegens zijn lichtgevoeligheid en zijn 45mm (analoog). Nikon heeft hier enkel de 50mm, wat analoog al 75mm betekend :-( De meningen over deze sigmalens zijn uiteenlopend, meesten klagen wel over de snelheid en scherpte.

                      Niets zo moeilijk als lenzen kopen ... (mss helpt het wel als ik mijn baas om opslag vraag)

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

                        Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
                        Geen appels met peren vergelijken he
                        Die Tamron is heel goed, in de tests van Klaus op www.photozone.de komt de Tamron er gewoon minstens even goed uit (dan spreek ik niet over focussnelheid)

                        sugar
                        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                        http://supermasj.zenfolio.com

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

                          @ Sugar
                          De Tamron 28-75 wordt door Klaus vrij positief beoordeeld, maar hij gefet wel aan dat de 2 geteste exemplaren niet goed gecentreerd waren en de enige rechte die ik zelf op mijn toestel heb gehad is nog steeds die van Trebs.

                          Alternatieven:
                          2.0 35mm (tweedehands 100-250 euro)
                          1.8 50mm (50-120 euro)
                          2.8 60mm (heb je gelijk een macro lens) 2e hands in nieuwstaat 300 euro (en dan heb je die van mij ;-)
                          1.8 85mm rond de 250 euro 2e hands.

                          Daarnaast... als je een goed exemplaar Sigma EX 28-70, 24-70 of 24-60 hebt, daar zijn ook heel mooie foto's mee te maken.
                          Sony en Olympus
                          Fotoseries

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

                            Ik heb geleerd langer te wachten en te sparen voor de betere lenzen van Nikon:
                            17-55/2.8 AFS
                            70-200/2.8 AFS VR
                            300/4 AFS
                            TC 14E II
                            50/1.8 AF

                            Eenmaal gekocht hoef je nooit meer te piekeren. De kwaliteit is absolute top, zelfs bij volle opening.
                            Nadeel: het gewicht en de omvang.
                            Minder glas dan vroeger, maar beter.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Lichtgevoelige all-round lens voor de D80

                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                              @ Sugar
                              De Tamron 28-75 wordt door Klaus vrij positief beoordeeld, maar hij gefet wel aan dat de 2 geteste exemplaren niet goed gecentreerd waren en de enige rechte die ik zelf op mijn toestel heb gehad is nog steeds die van Trebs.

                              Alternatieven:
                              2.0 35mm (tweedehands 100-250 euro)
                              1.8 50mm (50-120 euro)
                              2.8 60mm (heb je gelijk een macro lens) 2e hands in nieuwstaat 300 euro (en dan heb je die van mij ;-)
                              1.8 85mm rond de 250 euro 2e hands.

                              Daarnaast... als je een goed exemplaar Sigma EX 28-70, 24-70 of 24-60 hebt, daar zijn ook heel mooie foto's mee te maken.
                              Ik spreek over de 17-50/2.8 van Tamron, gezien hij breedhoek wil...

                              En ik wens je verder te feliciteren, omdat jij rekenig houdt met het budget als iemand een vraag stelt. De TS heeft duidelijk gevraagd naar een lens die geen 1000 EUR kost, maar op dit forum wordt dat steeds weer opnieuw genegeerd en schaamteloos objectieven aangeprezen die NIET voldoen aan de budgetlimieten van de vraagsteller.
                              "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

                              http://supermasj.zenfolio.com

                              Comment

                              Working...
                              X