Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

panagor macro convecter

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• panagor macro convecter

Hallo,

Kan iemand iets meer vertellen over hoe ik een panagor macro convecter (pentax bajonet) moet gebruiken?
    Met name over de vergroting bij verschillende soorten lenzen.
    Verder:
    Ik heb last van onscherpte vooral in combinatie met een pentax 50mm schroefdraadlens.
    Alvast bedankt voorde moeite
    Marlies
    Groetjes Marlies

https://www.facebook.com/marliesprieckaerts?ref=hl

Re: panagor macro convecter

Oorspronkelijk geplaatst door prieckaerts Bekijk bericht
    Hallo,

Kan iemand iets meer vertellen over hoe ik een panagor macro convecter (pentax bajonet) moet gebruiken?
    Verder:
    Ik heb last van onscherpte vooral in combinatie met een pentax 50mm schroefdraadlens.
    Marlies
    Ik denk dat ik die dingen ook heb liggen, maar
    hoe kan je de M42 op de bajonet schroeven ?

DPaul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

Comment

Heel simpel meteen adapter ring. M42 naar bajonet.
      Zo gebruik ik ook oude schroefdraadlenzen van pentax op mijn camera.(pentax ist DL).
      Mijn man had nog een aantal mooie primes liggen met schroefdraad en dat werkt prima.
      Wel een adapter van pentax gebruiken, namaak merken passen vaak niet goed.
      Marlies
      Groetjes Marlies

Comment

Heel simpel meteen adapter ring. M42 naar bajonet.
        Zo gebruik ik ook oude schroefdraadlenzen van pentax op mijn camera.(pentax ist DL).
        Mijn man had nog een aantal mooie primes liggen met schroefdraad en dat werkt prima.
        Wel een adapter van pentax gebruiken, namaak merken passen vaak niet goed.
        Marlies
        Wel, dat dacht ik al, maar het probleem van focussen kan wel daar liggen, dat is bekend.

Ik neem aan dat de pentax adapter goed werkt op een pentax, maar je zet hem wel op een panagor nu.

Misschien is de adapter te dik/te dun .

Ik heb ook verschillende adapters, maar spijtig genoeg niet voor pentax bodies, dus kan geen suggesties doen.

Met een balg kan er minder fout gaan omdat er dan heel veel ruimte is om scherp te focussen.

Paul.
        DPaul - A.FIAP

Comment

Bedankt Paul,
          het zou inderdaad aan de adapter kunnen liggen.
          Ik krijg deze week een pentax 50mm met bajonet dus ik hoop dat het daar dan beter mee gaat.
          Met de adapter heb ik nooit problemen als ik hem tussen body en lens zet maar nu zit hij tussen convecter en lens en dat is natuurlijk wel wat anders.
          Groetjes
          Marlies
          Groetjes Marlies

Comment

Hallo,

Verder:
            Marlies
            Ik veronderstel dat deze min of meer gelijkaardig werkt als de Vivitar 2x Macro Focussing Adapter die ikzelf liggen heb (behalve het scherpstellen op oneindig dan). Afgaande op http://www.jr-worldwi.de/photo/index...Converter.html tenminste... Je kan op die pagina in elk geval wel wat meer info vinden.

Voor die 2x (nodig om van de 50mm een 100mm 1:1 te maken) is wel wat glas nodig. Op de Vivitar verlies je daarbij behoorlijk wat kwaliteit, dus ik veronderstel dat de Panagor niet anders zal zijn, mogelijk zelfs wat minder.

Wat je ook moet weten is dat een 2x converter niet alleen zelf het beeld van kwaliteit vermindert, maar dat deze ook imperfecties van het objectief dat je erop zet dubbel zo zichtbaar maakt. M42+K-adapter mag normaal geen verschil maken met hetzelfde objectief in K-vatting.

Welke 50mm gebruikte je? En bij welke diafragma-opening? Is het achterelement krasvrij? Bij grote openingen ga je immers wat onscherpte door overstraling krijgen, bij kleine openingen kunnen imperfecties op het achterelement door de korte scherpstelafstand duidelijk zichtbaar worden.

Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Ik heb hem pas een paar dagen en heb er een heel oude yashica en een oude pentax 50mm schroefdraad op gebruikt.
              Dat was dus niet zo best.
              Ik heb er mijn pentax 100mm macro met bajonet op gezet en daar was wel beter mee te werken.
              Maar toen kreeg ik wel veel glas achter elkaar.
              Ik hoop eind deze week een nieuwere pentax 50mm te krijgen met bajonetvatting en zal het eens gaan uitproberen.
              Bovendien zal ik dan maar eens een statief gebruiken dat zal ook wel schelen.
              Jullie horen de resultaten wel.
              Bedankt voor de link, ik zal het vanavond eens opzoeken.
              Groetjes
              Marlies
              Groetjes Marlies

Comment

Ik heb vandaag de 50mm f1.7 van pentax binnen gekregen en ik moet zeggen dat het nu veel beter gaat op de panagor macro converter. De lichtomstandigheden waren niet goed en ik heb uit de hand gefotografeerd maar het begin is er.
                Ik zal wel nog moeten oefenen omdat je scherpstelgebied maar heel klein is.
                Ik moet het ook met een statief gaan oefenen maar dat heb ik niet altijd bij de hand.
                Hier 2 voorbeeldjes.
                Groetjes
                marlies

Groetjes Marlies

Comment

Ik doe ook macro's met de M 50 1.7 op m'n Ist Ds maar gebruik ze omgekeerd.

Middels een omkeeraddapter (één kant 49mm schroefdraad en andere kant bayonet) schroef ik het objectief omgekeerd op m'n toestel, zeer dicht zeer goeie kwaliteit en kunnen ook tussenringen of balg tussen.

Je drukt met je vinger tegen de pal die het diafragma open drukt, stelt scherp, laat de pal los en drukt af, werkt perfekt.

Hier een foto met deze combinatie

Geyst

Comment

bedankt voor de tip en nu snap ik ook hoe het werkt met dat pinnetje.
                    Ik ga er naar op zoek, want zeker voor onder het wandelen lijkt het me handig,hoef ik dan nog minder mee te nemen.
                    Groetjes Marlies
                    Groetjes Marlies

Comment

Ik heb sinds vandaag de m 100 F4 en ben nu op zoek naar een balg!

Mooie opnamen trouwens (de viooltjes)

Guido
                      Geyst

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geyst Bekijk bericht
                        Ik heb sinds vandaag de m 100 F4 en ben nu op zoek naar een balg!

Mooie opnamen trouwens (de viooltjes)

Guido
                        Is dat de 100mm F4 bellows ?

Paul
                        DPaul - A.FIAP

Comment

Is dat de 100mm F4 bellows ?

Neen de gewone, maar die kan perfekt op een balg net zoals de andere macro's.

Guido
                          Geyst

Comment

De balg die je nodig hebt moet dat schroefdraad zijn of bajonet?
                            Mijn man dacht dat hij er nog een had maar hij moet er even naar kijken.

Overigens ik ben al een fout op het spoor waarom ik niet zo goed scherp kon stellen met de converter:
                            Ik had mijn toestel per ongeluk nog op AV modus staan en dat werkt dus niet goed.
                            In de M stand die ik eigenlijk bijna altijd gebruik ging het al stukken beter.
                            Groetjes
                            Marlies
                            Groetjes Marlies

Comment

Wat ik ook probeer, zodra ik mijn Panagor Auto Macro Converter mèt 50 mm standaardlens op mijn K20D heb gezet, is het onmogelijk om de ontspanknop nog in te drukken. Schieten is er dus niet bij...........!
                              Na 6 weken ziekenhuis in, hospitaal uit en nu "definitief" ervan verlost, maar een ICD rijker, weigert mijn hart niet meer, maar laat de camera het min of meer afweten.
                              Weet een god, halfgod, nimf of sater onder u op deze fotografische Olympus wat er aan mij of het toestel mankeert?

Comment

Working...
                              X