Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

L : de mythe

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: L : de mythe

wat een zeiktopic

echt wel de manier voor de anti canonians om ff de L's af te zeiken

ik koop mijn L lenzen om de volgende redenen :

ze zijn lichtsterk, die van mij toch...
    ze zijn scherp ( de meeste toch :-) )
    en ze zijn heel goed van bouwkwaliteit en da is voor mij persoonlijk heel belangrijk ( loop hele nachten in de drukte rond en der loopt/duwt meermals ene tege je spullen aan als die op je schouder hangen...)

daarom heb ik ook als 1ste cam in gebruik voor een 1d gekozen, omwille van het feit da ze erges tegekunne.. niet voor de snelheid maar voor de snelle af in het donker en voor de lage ruis bij hogere iso.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
      Een beetje gelijk met Leica hé

Sorry, kon het niet laten....
      IK kan het niet betalen, dus ik heb ze nog niet op mijn lens kunnen zetten. Maar de vergelijkingen tussen de 14L, 24TSE, 24L en 17-40L met een Leica 15 super-elmarit of een Contax 21 Distagon bewijzen telkens weer dat L-glas niet altijd top is, en dat die exotische lenzen gewoon perfect zijn tot in de hoekjes.
      Dit zou trouwens gedeeltelijk een gevolg zijn van het ontbreken van AF, op dpr is er iemand die eens een heel gefundeerde uitleg heeft gegeven waarom AF in breedhoeklenzen de optische prestaties vermindert...

sugar
      "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Taxy Bekijk bericht
        Deze hele thread herinnert me aan de lagere school, toen we het op de speelplaats hadden over de auto's van onze ouders. Met de mindere auto's werd gelachen en de kinderen die in duurdere auto's gebracht werden, waren uiteraard omhooggevallen fils-à-papa.

En als volwassene ... rij je gewoon met de wagen die je leuk vindt en die in je budget past en bekommer je je verder om belangrijkere zaken - zoals goede foto's (leren) maken.
        Tja, je hebt 100% gelijk. Maar ga jij iemand die informatie vraagt over een Fiat aanraden om een Mercedes te kopen?

sugar

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door sugar Bekijk bericht
          En het snobisme erom stoort me
          IK kan het niet betalen, dus ik heb ze nog niet op mijn lens kunnen zetten. Maar de vergelijkingen tussen de 14L, 24TSE, 24L en 17-40L met een Leica 15 super-elmarit of een Contax 21 Distagon bewijzen telkens weer dat L-glas niet altijd top is, en dat die exotische lenzen gewoon perfect zijn tot in de hoekjes.
          Ik denk dat je de grap gemist hebt. Je verwijt de L-gebruikers snobisme terwijl je helemaal in zwijm valt voor Leica. En dat terwijl naar mijn mening het snob-gehalte van Leica nog wel een tikkeltje hoger ligt. En dan heb ik het helemaal niet over de kwaliteit.

Oorspronkelijk geplaatst door multipasser Bekijk bericht
          Maar wat ik me afvraag is: kan canon of nikon de kwaliteit van zeiss of leica halen? Zoja, waarom brengen ze dan niet een 'L-Uberpro' lijn uit? Met nog zottere prijzen. En enkel voor de echte snobs
          Waarom zouden ze dat er nog eens bij doen? Je zit met enorme investeringen (onderzoek, produktie, marketing) tegenover een toch geringe oplage.

Comment

Ik zie hier maar 1 mogelijkheid om van dat "snobisme" af te geraken : kodak wegwerp toestelletjes gebruiken, met 800asa
            Trigger-happy: Nikon, Sig, LowePro, nog wa stuff
            MySite - All your base are belong to us - What you say

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
              Ik denk dat je de grap gemist hebt. Je verwijt de L-gebruikers snobisme terwijl je helemaal in zwijm valt voor Leica. En dat terwijl naar mijn mening het snob-gehalte van Leica nog wel een tikkeltje hoger ligt. En dan heb ik het helemaal niet over de kwaliteit.
              Ik ben ingenieur, en ik val voor dingen die goed ontworpen zijn. Ik koop liever kwaliteit dan kwantiteit. Dat is niet uit snobisme, dat is vanuit ecologisch standpunt.
              Ik heb moeite met wegwerpspullen.
              Ik koop mijn kinderen ook altijd speelgoed dat blijft, en liever een kleine racebaan van goede kwaliteit dan een racebaan die even duur is, 6 keer zo lang is met veel toeters en bellen maar twee weken later stuk is.

Ik snap het grapje wel, maar het heeft niets met snobisme te maken. Ik val gewoon voor dingen die mooi gemaakt zijn en een ziel hebben. Als mensen het jammer vinden dat een bepaalde lens van Canon geen rode lijn heeft, dan is dat puur snobisme

sugar

Comment

Ik snap het grapje wel, maar het heeft niets met snobisme te maken. Ik val gewoon voor dingen die mooi gemaakt zijn en een ziel hebben. Als mensen het jammer vinden dat een bepaalde lens van Canon geen rode lijn heeft, dan is dat puur snobisme
                OK, dus voor wat betreft L gaat het over andere mensen en wat betreft Leica alleen over jou?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  OK, dus voor wat betreft L gaat het over andere mensen en wat betreft Leica alleen over jou?
                  Neen, ik hoef gewoon die rode lijn niet op mijn lenzen, dat is niet de reden waarom ik ze gekocht heb. Ik heb ze gekocht omdat goed zijn, niet omdat ze L zijn.
                  Meer zelf, de 70-200 IS wordt hier weinig gebruikt vanwege te opzichtig (wit).
                  Zoals al eerder gezegd, ik plan 2van mijn L lenzen te verkopen om 3 niet L lenzen te kopen (van Canon)

Een Leica zou ik ook kopen omdat hij goed is, niet omdat er dat rode cirkeltje opstaat. Ik ga ook niemand antwoorden als die vraagt welke beginner DSLR goed voor hem is dat hij een M8 of een R9+DMR moet kopen wegens beter

Voor mij is snobisme iets kopen om er mee op te vallen. Zeggen dat de 17-55 IS 1/2.8 USM een L lens had moeten zijn, is eigenlijk aangeven dat je het jammer vindt dat er geen rode lijn opstaat en aangeven dat je het jammer vindt dat andere mensen de lens niet als volwaardig beschouwen...

sugar

Comment

Neen, ik hoef gewoon die rode lijn niet op mijn lenzen, dat is niet de reden waarom ik ze gekocht heb. Ik heb ze gekocht omdat goed zijn, niet omdat ze L zijn.
                    Meer zelf, de 70-200 IS wordt hier weinig gebruikt vanwege te opzichtig (wit).
                    Zoals al eerder gezegd, ik plan 2van mijn L lenzen te verkopen om 3 niet L lenzen te kopen (van Canon)

Een Leica zou ik ook kopen omdat hij goed is, niet omdat er dat rode cirkeltje opstaat.

Voor mij is snobisme iets kopen om er mee op te vallen. Zeggen dat de 17-55 IS 1/2.8 USM een L lens had moeten zijn, is eigenlijk aangeven dat je het jammer vindt dat er geen rode lijn opstaat en aangeven dat je het jammer vindt dat andere mensen de lens niet als volwaardig beschouwen...

sugar
                    sugar, ik begrijp wel wat je bedoelt. Maar je betrekt het toch weer op jezelf.

Laat ik het dan zo zeggen: je verwijt andere / sommige fotografen snobisme als het gaat om L-lenzen maar je vergeet daarbij dat Leica voor veel anderen een puur snobistische aankoop is. Leica en snobisme zijn in mijn ogen nog meer synoniem dan L en snobisme.

Comment

sugar
                      Ok, ik begrijp je standpunt maar dan gaat het hier niet over het feit of L lenzen nu een mythe zijn of niet, maar wel over snobisme. Snobisme heb je overal & altijd : fototoestellen, autos, uurwerken, sport, kledij... De grens tussen passie/enthousiasme voor iets en snobisme is trouwens redelijk vaag en wordt meer gedefinieerd door het gedrag van de "snob". Ik ken trouwens nog een vorm van fototoestel-snobisme : mensen die het logo van hun toestel aftapen met zwarte tape om zogezegd niet op te vallen. Je ziet ze van kilometers ver . 't Geeft mij altijd het gevoel dat ze willen tonen dat ze iets hebben dat een ander zich niet kan permiteren.

Comment

man toch, der zijn er hier toch wel behoorlijk wat die het niet kunnen of willen begrijpen

het gaat niet over snobisme, wel over het volgende:

regelmatig komt hier de vraag: wat is de beste lens die ik voor mijn budget kan kopen (bijv. 400 euro). ELKE KEER komt daarop het antwoord: ik zou toch voor de L-lens van 1000 euro gaan. Zo vaak, dat mensen die GEEN L-lens kopen denken dat ze rommel hebben

als ik naar een mazda/ferrari-garage ga om een mazda te kopen, en die verkoper zegt mij dat ik toch maar een sukkelaartje ben als ik geen ferrari koop, tja, dan bol ik het af

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel Bekijk bericht
                          als ik naar een mazda/ferrari-garage ga om een mazda te kopen, en die verkoper zegt mij dat ik toch maar een sukkelaartje ben als ik geen ferrari koop, tja, dan bol ik het af
                          Heu... dat zijn twee garages hoor .

Comment

Tja, je hebt 100% gelijk. Maar ga jij iemand die informatie vraagt over een Fiat aanraden om een Mercedes te kopen?

sugar
                            Ik wilde een Mercedes en ben naar huis gereden met een Daewoo
                            Wil bedoelen dat ik de IS en L bij de lenzen van Canon nie kan betalen met mijn invalidepre

Grts
                            Formatje

Comment

man toch, der zijn er hier toch wel behoorlijk wat die het niet kunnen of willen begrijpen

het gaat niet over snobisme, wel over het volgende: <snap>
                              Oh, het gaat niet over snobisme?
                              Dat zijn dus drie redenen, de eigenlijke ergernis is het snobisme erom heen. Vandaar deze thread : L glas is goed, maar niet beter dan ander topglas. En het snobisme erom stoort me
                              De topicstarter zal het toch zelf wel weten zeker? Wie wil of kan het hier niet begrijpen?
                              Last edited by Leonidas; 15 september 2006, 10:47.

Comment

regelmatig komt hier de vraag: wat is de beste lens die ik voor mijn budget kan kopen (bijv. 400 euro). ELKE KEER komt daarop het antwoord: ik zou toch voor de L-lens van 1000 euro gaan.
                                Ik denk niet dat dat 'elke keer' zo is maar laten we eerlijk zijn, dikwijls is dat goedgemeend advies. De pijn van een dure aankoop is immers snel vergeten maar het plezier van een goede lens blijft duren. Anderzijds is weinig euro uitgeven aan een lens en je dat nadien beklagen veel vervelender. Allé, bij mij toch.

Comment

Working...
                                X