Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Wat deze macro voorzet betreft:
Gewoon op je camera bevestigen en beginnen maar. Wel aan te raden om manueel te focussen, aan de instellingen van de camera hoef je niet echt iets aan te passen. Het maakt geen verschil uit of je bij adapters (ofzoiets) in het menu voor close up kiest.
Wel een beetje spelen met je diafragma. Ik heb gemerkt dat wanneer ik mn fgetal omhoog gooi ik van een iet wat verdere afstand een macro kan maken. Wat soms wel handig kan zijn. Nu lukt het tot op 25 cm, waardoor sommige beestjes al doenbaar zijn zonder ze gaan vliegen.
Hoi,
Werkte in de vroegere jaren ( 20 tal jaar geleden) met minolta + macrobalk :
niet dat ik zo een "krak" was, maar als ik een beestje wilde fotograferen in macro..
gewoon ff beestje vangen, in plastiek zakje steken, ff in de diepvries ( paar minuten) : beestje verdoofd, op een geschikte plaats positioneren en macro-fotoke nemen, indien de diepvriezer niet te lang had gewerkt, vloog het beestje na een paar minuten weer vrolijk op of kroop het vrolijk verder...
Ik ben geen groene of lid van Gaia of zo maar ik vind dat je tip hierboven meer met dierenmishandeling dan met fotografie te maken heeft. Dit hoort hier niet thuis.
Ik ben geen groene of lid van Gaia of zo maar ik vind dat je tip hierboven meer met dierenmishandeling dan met fotografie te maken heeft. Dit hoort hier niet thuis.
Peter
Helaas wordt deze manier van werken op de dag van vandaag wel vaker toegepast hoor. Als je het goed doet is het onschadelijk voor het insect, het insect gaat dan in een soort van roest, alsof het een winterslaap is.
Deze toepassing wordt nog alle dagen gebruikt in de fruitteelt, vaak worden bijen vanuit andere werelddelen geïmporteerd in proef buiskes, met een watje onderin, en en een gekoelde container. Het resultaat is dat ze "slapen" tot ze hun bestemming bereikt hebben en worden dan in serre's ingezet voor de bevruchting van fruit of groenten.
Mishandeling is een groot woord, maar het leuke aan macrofotografie er dan wel af.
Ikzelf maak macro's van insectjes in hun dagdagelijkse doen en laten, helaas met een hoop mislukte foto's als gevolg.
Canon EOS 350D | EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II | Tokina M100 AT-X PRO D | Hoya R72 | Velbon CX-440 | LowePro Slingshot 100AW
Website : http://runaque.deviantart.com/
Peter
Beste blauwzwart,
Ge hebt overvloed van gelijk, heb dit ook zelf heel weinig toegepast, omdat mijn kennis van fotografie beneden alle peil was, en er niet veel van terechtbracht om een goede foto te maken.(zelfs op die manier).
Ga morgen bij Roger : zie hoger geschreven item, de 2de handslenzen bij hem thuis kopen, hieronder zit de dcr-250, en ik hoop zodoende een beter foto te maken in macro, zonder gebruik van de diepvries.
Maar zoals hierboven beschreven, was het niet echt schadelijk, diertje zaten maar enkele minuten in diepvries, en zoals ik al zij, vlogen of kropen ze na nemen van de foto weer rustig verder.
Net terug van Meise, van bij Roger. zie item hierboven #830
Heb de 2 lenzen
Raynoc : DCR-250 Macro
Raynox : DCR-2020Pro 2.2x tele converter
kunnen overnemen aan een zeer schappelijke prijs (hiervoor mijn dank Roger)
Nu kan ik gaan proberen, een kleine competitiie aan te gaan met de overige forum-leden. Ik zeg wel duidelijk proberen hé
Ps.
U mag me altijd bijvoegen aan de lijst FZ30-50
vriendelijke groeten
Beste Jos, Als ik je langs deze weg een "goede" raad mag geven, wat betreft macro-opnamen : I.pl.v. op stand AF-macro, eens proberen op MF stand t.t.z. manueel scherp stellen, dan kun je "het scherp stellen" beter in d'hand hebben, ook door b.v. één cm achteruit of korter bij je object (insect, enz) te komen of gaan. Ik zeg wel één cm. In wens je in alle geval veel genoegen met je nieuwe aanwinsten. Jan.
Ik heb net met de post m'n Panowider superwide lens ontvangen. Gekocht op Ebay voor 1€. Werkt perfect op m'n FZ50. Ik denk dat er wel wat leuke effectjes uit te halen zijn.
Voila, nog eens het lijstje bijgewerkt, we zitten ondertussen al aan 80, wat een bende
Dus ook welkom aan Doov en Josv, en veel plezier met jullie toestel.
En misschien is het tijd dat Roger V (of iemand anders natuurlijk) zijn ijskast eens terug opentrekt en zijn ideetje voor een FZ30/50 samenkomst terug eens naar voor brengt...
Voila, nog eens het lijstje bijgewerkt, we zitten ondertussen al aan 80, wat een bende
Dus ook welkom aan Doov en Josv, en veel plezier met jullie toestel.
En misschien is het tijd dat Roger V (of iemand anders natuurlijk) zijn ijskast eens terug opentrekt en zijn ideetje voor een FZ30/50 samenkomst terug eens naar voor brengt...
Roger heeft deze morgen de ijskast een bezoek gebracht en stelde vast de de geldigheidsdatum van een fles melk verlopen was....
De vragen zijn heel simpel: Waar en wanneer?
De mijn (en omgeving) van Beringen?
Op een zaterdagnamiddag?
Iemand een ander idee?
Voor deze winter of volgende lente?
Via copy/paste en een ja, nee of opmerking kunnen we dan destileren. Liefst geen verhalen dat het zekere dagen niet past omdat schoonmoeder op bezoek komt of wat dan ook.
Groetjes,
Roger (nu zonder macro en tele)
Als het voor het plezier is moet het daar bij blijven.
De Mijn In Beringen, is voor mij natuurlijk een prima locatie. Is zoiets als een "thuismatch".
heb een 28tal foto's op mijn website staan indien jullie een kleine inpressie wensen van de lokatie.
Gelieve niet te veel naar de kwaliteit van de foto's te kijken, zijn natuurlijk nog niet optimaal zoals jullie foto's, maar het geeft toch een inpressie van de lokatie.
[COLOR="Blue"]Roger heeft deze morgen de ijskast een bezoek gebracht en stelde vast de de geldigheidsdatum van een fles melk verlopen was....
Voila, weeral aan geluk dat je ons hebt, anders had die daar nog lang kunnen staan
Mijn van Beringen is goed voor mij (als mede-limburger) maar misschien heeft iemand een meer centraal punt zodat het ook voor onze (Oost- of West-)Vlaamse 'bendeleden' (zonder ook onze Nederlandse leden niet te vergeten) wat minder ver is...
Misschien eerst eens polsen: Wie heeft zin in een FZ30/50 samenkomst en van welke regio is hij?
Misschien eerst eens polsen: Wie heeft zin in een FZ30/50 samenkomst en van welke regio is hij?
Josv : Limburg, Beringen-Paal
( zou kunnen informeren, wanneer steenkoommijn kan worden bezocht, eventueel een cafetaria, en de prijs voor de mijn-cite)
deze paste niet in mn vriezer (macrolens zag hem ook al niet scherp)
als je op beestjes gaat jagen met je camera, gebruik je toch geen vriezer of haarlak ok ze stil te laten zitten? de kick zit hem in de mooie fotos die je kunt maken met wat geluk, als alle beestjes stil blijven zitten gaat de lol er wel snel af ( ook al is het wel een leuk al ze een keertje meewerken)
Sony a550 + sandisk extreme III 2GB + vrouwtje en dochter http://laysjes.nl (under construction)
deze paste niet in mn vriezer (macrolens zag hem ook al niet scherp)
als je op beestjes gaat jagen met je camera, gebruik je toch geen vriezer of haarlak ok ze stil te laten zitten? de kick zit hem in de mooie fotos die je kunt maken met wat geluk, als alle beestjes stil blijven zitten gaat de lol er wel snel af ( ook al is het wel een leuk al ze een keertje meewerken)
Hoi,
Ligt eraan hé hoe groot uwe vriezer is, Deze nog nog perfect passen in mijn vriesvakje
Comment