Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het FZ30 Topic ;-))

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Re: Het FZ30 Topic ;-))

Zouden we niet zo'n startpost maken zoals je op got altijd vind, met alle specs, mogelijkheden, optionele onderdelen, do's en don'ts met dit toestel, tips en truuks, ....
    Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX
    http://www.suntronics.be Uw partner in zonne-energie!

Comment

@ ThEScReW: Wie houd je tegen

@kapitein: De externe flits aansluiting van de FZ50 is, dacht ik, geavanceerder dan die van de FZ30. De FL-36 is dus zeker ook bruikbaar op de FZ30 maar deze zal wel niet alle mogelijkheden ervan kunnen gebruiken.
      Groetjes,
      FilMar, Beeldbrouwer ;-)
      * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Op een duits forum las ik over een dmc-fz50 update naar versie 1.09.

de nieuwe versie staat hier alsook de handleiding van hoe de firmwareversie te zien en hoe up te daten.

Ik heb het nog niet durven testen, wel weet ik dat ik nu versie 1.07 in mijn fz50 zitten heb.

Iemand zin om te testen ?
        Canon EOS 400D met Canon 50 1.8 II + Sigma 17-70 + gripje + Tokina 12-24 + Canon 75 - 300 III USM + 430EX

Comment

Gisteren heb ik nog wat gespeeld met mijn FZ30. Daarbij constateer ik het volgende: als ik foto's neem met flits op stand S met een korte sluitersnelheid of op A met een klein diafragma, dan wordt het beeld na het scherpstellen heel donker. Zowel in de zoeker als op scherm. Toch zijn de uiteindelijke foto's in principe goed qua belichting. Volgens de handleiding is dit normaal (bij het indrukken van de ontspanknop tot halverwege). Ik vind het wel knap vervelend. Valt hier iets aan te doen ?
          Canon 60D + Tamron 17-50 2.8 + Tamron 70-200 2.8 VC

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ziggy Bekijk bericht
            Gisteren heb ik nog wat gespeeld met mijn FZ30. Daarbij constateer ik het volgende: als ik foto's neem met flits op stand S met een korte sluitersnelheid of op A met een klein diafragma, dan wordt het beeld na het scherpstellen heel donker. Zowel in de zoeker als op scherm. Toch zijn de uiteindelijke foto's in principe goed qua belichting. Volgens de handleiding is dit normaal (bij het indrukken van de ontspanknop tot halverwege). Ik vind het wel knap vervelend. Valt hier iets aan te doen ?
            Toen ik mijn flits (fl-36) kocht bij Konijnenberg te Turnhout vertelde de verkoper dat hij een klant had met een FZ30 die een Metz flits had gekocht en hetzelfde voorhad. Dit zou gewoon het sluiten van het diafragma zijn. Gebeurd het ook met een groot diafragma-opening?
            Inderdaad een vervelend euvel maar heeft dus inderdaad totaal geen invloed op de kwaliteit van je foto's. De FZ50 heeft hier geen last van. Waarschijnlijk door de hot-shoe. Heb je ook een Metz flits ?

kapitein
            FZ50, een flits en nog wat lensjes...

Comment

Ik heb inderdaad een Metz-flits, maar dat doet er niet toe. Ook met de interne flits doet dit zich voor. Maar aangezien daar al sprake van is in de handleiding (al slaat het daar op het LCD-scherm), vrees ik dat ik er zal moeten leren mee leven.
              Bij nader inzien heeft dit niet enkel met de flits te maken. Als ik buiten scherpstel op Manueel, met een klein diafragma en een korte sluitersnelheid, dan gebeurt hetzelfde. Maar in dat geval wijst dat op onderbelichting (en is dat dus ook niet erg). Ik heb de indruk dat (in het geval van de flits) de camera er van uitgaat dat de foto zal onderbelicht zijn. Dus eigenlijk geen rekening houdt met het feit dat de flits zal afgaan ...
              Kunnen andere FZ30-bezitters dit bevestigen ?

Thanks.

Comment

Daar kan ik eigenlijk niet zo direct op antwoorden.
                Heb je dat enkel mèt flits?
                Ik bedoel: als je je flits niet opent, doet je LCD dat in diezelfde omstandigheden toch ook ?
                Of niet?
                En daarna is de foto toch donker? (denk ik)

In ieder geval denk ik dat we enkel kunnen oordelen na vergelijk in dezelfde lichtomstandigheden.

Comment

Neen. Niet enkel met flits. Je kan dit feitelijk vrij simpel testen.
                  Zet je toestel op Manueel en neem een klein diafragma en/of een korte sluitertijd. De waardes voor diafragma en sluitertijd worden rood omwille van te weinig licht. Hoe slechter de combinatie (dus hoe meer onderbelicht), hoe donkerder het scherm wordt na scherpstellen.
                  Voor buiten-opnames is dat niet erg. Het is zelfs goed, je krijgt een visuele indicatie van de hoeveelheid licht die zal binnenkomen. Maar in geval van flits is deze feature zelfs hinderend.

Comment

Yep, dat stoorde mij ook als ik in de studio zit. Ik werk nu met manuele scherpstelling, dan heb je dat niet zo (eigenlijk wel maar je moet niet half indrukken om scherp te stellen). Op het moment dat je half indrukt om scherp te stellen toont het LCD scherm het beeld zoals het zou worden belicht met de ingestelde waarden (bvb F8 en 1/125) wat natuurlijk een zwarte foto zou geven ware het niet dat je flits ter hulp komt.
                    Groetjes,
                    FilMar, Beeldbrouwer ;-)
                    * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Tja, zoiets vreesde ik al. Volgende keer zal ik ook eens proberen met manueel scherpstellen. Eigenlijk mag dat als een 'bug' in de firmware beschouwd worden ... Spijtig dat daar nooit een update voor gekomen is.
                      Soit. In principe zal ik meer foto's buiten nemen dan binnen.
                      Ik begin te begrijpen waarom desolation overgeschakeld is naar een DSLR voor op party's...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Ziggy Bekijk bericht
                        Ik begin te begrijpen waarom desolation overgeschakeld is naar een DSLR voor op party's...
                        Niet helemaal, denk ik. Hiervoor:

Oorspronkelijk geplaatst door desolation Bekijk bericht
                        Hier nog een FZ-30 bezitter.

Een geweldig toestel als er licht is, maar op feestjes ed imo onbruikbaar door de enorme ruis op de sensor. Alles boven ISO100 is gewoon onbruikbaar ruisend.
                        Daarom sinds kort overgestapt op een Pentax IST DS.

Ik moet wél zeggen dat ik het nog steeds een goed toestel vind, je hebt idd niet de last van het rondslepen met objectieven en voor overdag mee te schieten zijn de resultaten best geweldig voor een camera van deze prijs. Ook makkelijk in omgang, zelfs mensen die hem nog nooit hebben gebruikt kunnen er snel mee uit de voeten.
                        Heb jij zijn toestel niet overgenomen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FilMar Bekijk bericht
                          Yep, dat stoorde mij ook als ik in de studio zit. Ik werk nu met manuele scherpstelling, dan heb je dat niet zo (eigenlijk wel maar je moet niet half indrukken om scherp te stellen). Op het moment dat je half indrukt om scherp te stellen toont het LCD scherm het beeld zoals het zou worden belicht met de ingestelde waarden (bvb F8 en 1/125) wat natuurlijk een zwarte foto zou geven ware het niet dat je flits ter hulp komt.
                          Ik heb zelf de test nog niet gedaan maar volgens mij is dat met een DSLR ook zo. T.t.z. wanneer er een preview zou zijn.
                          Ik baseer me op mijn Eos analoog waar zo'n functie beschikbaar was. Een toch niet zo goedkope reflex hield dus ook geen rekening met de flits.
                          Waar maken we ons dan druk over?
                          Last edited by nabi; 21 januari 2007, 21:23. Reden: geen ook -> ook geen rekening

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                            Heb jij zijn toestel niet overgenomen?
                            Yep.
                            Oorspronkelijk geplaatst door nabi Bekijk bericht
                            Waar maken we ons dan druk over?
                            Alles kan beter ...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kapitein Bekijk bericht
                              Voor diegenen die het nog niet wisten :" de Olympus FL-36 is een uistekende flits voor de FZ50 (dus waarschijnlijk ook voor de FZ30)en is prijsgunstiger dan de Metz 44 met adaptervoet.
                              (dit ter info voor wie niet het topic accessoires leest)

kapitein

Zalig die fl36 kheb hem vandaag ontvangen.Ziet er veelbelovend uit, al zou ik dat af lichtje wel in gang willen krijgen.

Wat ik wel altijd instel dat is de flits op -1 (op de fz50) ook met de originele flits plaats ik hem altijd op -1.

Anders is de foto nogal flets, nog iemand ?

Oja staat ie van jullie op 4 : 3 of hebben jullie zelf een afstand ingesteld ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ThEScReW Bekijk bericht
                                Oja staat ie van jullie op 4 : 3 of hebben jullie zelf een afstand ingesteld ?
                                Bij mij staat ze op 135. Zo volgt ze exact dezelfde aanduiding als op de zoomlens.

kapitein
                                FZ50, een flits en nog wat lensjes...

Comment

Working...
                                X