Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Het FZ30 Topic ;-))

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Het FZ30 Topic ;-))

Oorspronkelijk geplaatst door nete
    Ik ben Bucho zijn FZ30 eens aan het uitproberen, heeft wel meerdere voordelen t.o.v. mijn FZ5. Moest ik mijn FZ5 + filters (zie hieronder) voor een 400 euro (7 maand oud) kunnen verkopen, ik zou upgraden.
    Welke voordelen bedoel je? Voor zover ik het heb uitgezocht is de FZ30 groter en zwaarder dan de FZ5 en produceert hij een groter beeldformaat. Allemaal nadelen - voor mij toch . Daarom heb ik vandaag een FZ5 besteld (om mijn collectie digicams uit te breiden met een superzoom).
    Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

Comment

Ik vermoed dat je deze foto's met ISO 400 genomen hebt, er zit nogal veel ruis in. Best proberen max. ISI 200 te gebruiken.
      Inderdaad , 400 iso . En genomen op het grootste mogelijk diafragma (2,8 - 3,2) en uiteraard met een sluitersnelheid die niet in mijn voordeel werkte. Zoals ik al zei, was het licht niet optimaal (gelig kunstlicht). Het was een gewone training van de plaatselijke recreantenploeg in Hasselt. Bij een wedstrijd en zeker in competitie is het licht veel beter (wit licht), dan moet ik nog eens gaan proberen.

En ik heb de zoom niet geschuwd. Waarschijnlijk nog een fout.

Maar ik zal in de eerste plaats nog veel moeten oefenen.

De foto's heb ik maar geplaatst op vraag van die recreanten, trouwens. Ik ben niet tevreden erover, het was een eerste poging, een moeilijk onderwerp, moeilijke omstandigheden, een fotograaf die er niks van bakte .
      Als ik vergelijk met de foto's op het forum-sport, dan ... ben ik beschaamd.
      Maar ik heb anderzijds ook al meer foto's gezien van ijshockey van véél slechtere kwaliteit (niet op BD!). Dus het kan toch nog slechter. Oef!
      Dus heb ik mijn misbaksels toch maar op het web geplaatst. En ook dat was de eerste maal, met alle problemen daarbij. Ik vind trouwens de kwaliteit op het web minder dan rechtstreeks op mijn PC. Op een verkeerde manier formaat gewijzigd of zo?

Zou iso 200 trouwens betere fotokwaliteit leveren in dergelijke omstandigheden? Als je het sportforum op BD erop naleest kan je precies niet zonder een DSLR, met iso bereik van 1600 en meer. Met een FZ30 is het maximaal iso 400. Met ruis vandien.
      Nou ja, in daglicht of met flits lukken mijn foto's beter.

Vinstermik heeft overigens zijn geluk op de Hasseltse schaatsbaan ook eens geprobeerd. Zoals je op zijn website kan zien is de fotograaf nog altijd de bepalende factor voor een geslaagde foto. Prachtige foto's gewoon. (wedstrijdfoto's, alhoewel met weinig actie, in tegenstelling tot mijn poging)

En ik, ik kom pas piepen (diepe zucht) en denk aan iets dat ik ooit heb gelezen, iets in de zin van: je moet veel mislukte foto's maken om ervaring op te doen, je moet veel ervaring hebben om goede foto's te kunnen maken.
      Last edited by nabi; 6 januari 2006, 20:14.

Comment

Goed nieuws voor de FZ30 gebruikers.

Eindelijk is de update er van RawShooter Essentials 2006.
        Nu ook met ondersteuning van het FZ30 RAW formaat

Ging ook al met de betaalversie (RawShooter Premium), nu dus ook met de gratis versie.
        Groetjes,
        FilMar, Beeldbrouwer ;-)
        * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Er zijn toch nog wel meer FZ30 gebruikers ? Laat je eens horen !

Na reeds veel op het forum gelezen te hebben heb ik mij eindelijk eens geregistreerd.

Ik ben sinds een tweetal weken de gelukkige eigenaar van een Panasonic - FZ30. Dit toestel is mij aangeraden door mijn vader die onlangs de Panasonic FZ 5 gekocht heeft. Alhoewel ik er nog niet zo goed mee overweg kan, wegens tijdgebrek, ziet dit er een schitterend en veelbelovend toestel uit.

Bruno
          Last edited by BrunoB; 3 maart 2006, 14:49.
          Panasonic FZ30 - Panasonic FX9 - Nikon Coolpix 990

Comment

@BrunoB: Welkom in de club . (die van de FZ30'ers en die van BD) Pas op het is hier verslavend...

Je hebt een slimme pa , je zal je dit toestel zeker niet beklagen, en er nog veel plezier aan beleven.
            Groetjes,
            FilMar, Beeldbrouwer ;-)
            * Pentax K20D * smc Pentax DA 18-55 * Tamron 28-75 F2.8 * smc Pentax DA 55-300 * www.ftkm.be *

Comment

Ikzelf heb een FZ20. Zijn er onder de FZ30 eigenaars personen die voorheen een FZ20 hadden? Is de overstap de moeite waard?
              Of kan ik beter wachten tot er een FZ40 uitkomt (als dat ooit het geval is). Tussen de aankondiging van de FZ20 en de FZ30 zat juist 1 jaar. Dus in juli 06 de FZ40?

Alvast bedankt voor de reacties,

Kenneth
              Panasonic Lumix DMC FZ50 + Nikon D90 18-200, Nikkor 17-55 f/2

Comment

Ik heb nooit een FZ20 gehad, maar stond op het punt die te kopen toen de FZ30 aangekondigd werd.

De zaken die mij laten wachten hebben op de FZ30 waren vooral de manuele zoom en het kantelbare LCD-scherm dat ook nog stukken beter is dan dat van de FZ20.
                De andere verschillen met de FZ20 zijn 8 i.p.v. 5 Mpixels en de wat snellere/betere autofocus en een bruikbare manuele focus.

Of dat dit voor U genoeg is om over te schakelen moet je zelf uitmaken. Als er voldoende zaken u storen juist bij die zaken, misschien wel.
                Maar dan denk ik toch dat ik nog even wacht op die FZ40. Om te zien wat er eventueel nog verbetert is en die dan aan te schaffen, of om te profiteren dat de FZ30 in prijs daalt door het uitkomen van zijn opvolger.
                Groetjes,
                FilMar, Beeldbrouwer ;-)

Comment

Topicje even omhoog trekken.

Ik ben nu ook de zeer tevreden eigenaar van een FZ30 en ik heb in één of andere topic ook de naam "Rustig" tegengekomen die blijkbaar ook net een FZ30 gekocht heeft.
                  Benieuwd hoeveel er nog zijn met een FZ30 ?

Groetjes,
                  Philippe.
                  Panasonic Lumix FZ30.

Comment

Ik had 'n FZ20 voor meer dan een jaartje, dus ken de voor- en tegens van de Lumix beestjes zo ondertussen wel

Ik ben niet voor de FZ30 gegaan maar voor een DSLR... een FZ30 had ik nooit gekocht, had ik liever de 20 gehouden, en nog een generatie gewacht.

Nadelen aan de FZ? Een hele boel ruis bij ISO200 en hoger, die de F2.8 beetje teniet doet. De FZ30 heeft ook niet meer dezelfde F2.8 over heel het zoombereik zoals zijn voorganger. Verder was er met de FZ20 niets te zien op de zoeker en LCD bij donkere binnenshuis shoots, en kon je dus niets kadreren.

De gestabiliseerde zoomlens is natuurlijk prachtig, in goede buitenomstandigheden kon je er alle kanten mee uit, maar hij focuste wel traag, drukte ook niet zo snel af, dus niet bruikbaar voor sportfotografie.

Voor candids op straat zijn het leuke toestellen, 't valt niet op dat je met een megazoom rondloopt (interne zoom op de FZ20) en je trekt dus nietsvermoedend closeups van mensen.

Voor z'n prijs was de FZ20 niet te kloppen. De FZ30 heeft ondertussen wat meer concurrentie van oa Canon met de Ixus IS toestellen.

8 megapixels ipv 5 op de zelfde sensorgrootte zorgt voor nog wat meer ruis, maar als je afdrukken klein zijn zal je daar geen last van hebben.
                    Last edited by TonioRoffo; 4 mei 2006, 15:50.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TonioRoffo
                      Ik had 'n FZ20 voor meer dan een jaartje, dus ken de voor- en tegens van de Lumix beestjes zo ondertussen wel

Ik ben niet voor de FZ30 gegaan maar voor een DSLR... een FZ30 had ik nooit gekocht, had ik liever de 20 gehouden, en nog een generatie gewacht.

Nadelen aan de FZ? Een hele boel ruis bij ISO200 en hoger, die de F2.8 beetje teniet doet. De FZ30 heeft ook niet meer dezelfde F2.8 over heel het zoombereik zoals zijn voorganger. Verder was er met de FZ20 niets te zien op de zoeker en LCD bij donkere binnenshuis shoots, en kon je dus niets kadreren.

De gestabiliseerde zoomlens is natuurlijk prachtig, in goede buitenomstandigheden kon je er alle kanten mee uit, maar hij focuste wel traag, drukte ook niet zo snel af, dus niet bruikbaar voor sportfotografie.

Voor candids op straat zijn het leuke toestellen, 't valt niet op dat je met een megazoom rondloopt (interne zoom op de FZ20) en je trekt dus nietsvermoedend closeups van mensen.

Voor z'n prijs was de FZ20 niet te kloppen. De FZ30 heeft ondertussen wat meer concurrentie van oa Canon met de Ixus IS toestellen.

8 megapixels ipv 5 op de zelfde sensorgrootte zorgt voor nog wat meer ruis, maar als je afdrukken klein zijn zal je daar geen last van hebben.
                      Ik kom van een HP Photosmart over. DAT is pas traag focussen en een shutter lag om U tegen te zeggen. Van de ruis waarvan je ( en zo een beetje iedereen ) spreekt heb ik eerlijk gezegd niet veel last. Ik maak mijn foto's over het algemeen in klein formaat af dus dat valt best mee. De meeste foto's die ik maak zijn van mijn kleinkinderen. Dit gebeurt dus ook veel binnenshuis, zowel ovezrdag als 's avonds. Ik vind persoonlijk dat de FZ30 snel genoeg focust voor deze doeleinden hoor. Misschien dat ik later, als ik groot ben, mij ook eens waag aan sportfotografie en dat ikk dan misschien tegen de beperkingen van m'n toestel aanloop. Wie weet ? Nu probeer ik al eens af te stappen van de auto-mode en al eens te experimenteren met de instellingen. Wat betreft de display : wel , die valt toch ook heel goed mee tegenover de HP.

groetjes,

Philippe.
                      Panasonic Lumix FZ30.

Comment

Ik ben ook sinds een paar weken een Panasonic FZ30 bezitter.
                        Ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben met dit toestel.
                        De foto's zijn scherp helder en kleurrijk zonder eerst nog alles te moeten nabewerken op de computer met een beeldbewerkingsprogramma.
                        Ik heb mij vorige week nog een extra accu aangeschaft en dat heeft slechts 22 euro gekost , deze accu heb ik besteld bij http://www.accu-accu.nl/Website1/fotoPanasonic.htm
                        De accu is 1200 mAh en is dus krachtiger dan de originele
                        Ik ben dus iemand die hiervoor een Nikon D70s gehad heeft maar met deze prachtige , en snelle Dslr slaagde ik er niet echt in om heldere en gestoken scherpe foto's te maken.Ik heb dan maar na 8 maand besloten om dit toestel te verkopen en mij iets anders te kopen.
                        Dit is dus de Panasonic FZ30 geworden .
                        Dit toestel is een stuk goedkoper in aankoop dan de D70s heeft een zeer groot zoombereik en levert voor mij mooie foto's af.Ook de manuele zoomring is een pluspunt.Het voordeel van een vaste lens is ook dat er geen stof op de CCD kan komen.Nadeel is inderdaad de ruis vanaf iso 200.

Comment

Wat moet ik nu daar nog aan toevoegen? Niets.

De FZ30 heeft een van de beste, misschien wel het beste LCD scherm (235.000 pixels) met een goed zicht in alle omstandigheden (uitgezonderd het helderste licht, maar verdraai even het scherm) en heef teen van de snelste autofocus, vergelijkbaar met de FZ5. Subliem.

Alleen de concurentie van de Ixus, dat begrijp ik niet. Welke dan wel?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer
                            Welke voordelen bedoel je? Voor zover ik het heb uitgezocht is de FZ30 groter en zwaarder dan de FZ5 en produceert hij een groter beeldformaat. Allemaal nadelen - voor mij toch . Daarom heb ik vandaag een FZ5 besteld (om mijn collectie digicams uit te breiden met een superzoom).
                            Slechts 2 echte voordelen: kantelbaar LCD scherm en manuele zoom en focus.
                            Enkel van het laatste heb ik soms eens last bij de FZ5.
                            Maar prijs-kwaliteit vind ik de FZ5 onklopbaar.
                            Mocht de FZ30 nu eens zijn huidige sensorgrootte hebben, maar dan met 5 Mp ipv 8, het zou de sublieme bridge camera zijn. (minder ruisprobleem bij hogere ISO).
                            Helaas zou wegens die 5 Mp Panasonic hem aan de straatstenen niet kwijt geraken.
                            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Welke accessoires zou ik het beste aanschaffen bij aankoop van een FZ30? een geheugenkaartje van 1gb (merk?), extra batterij (merk?), opbergzakje (welk?), statief(?),... ?

De winkel waar ik mijn aankopen ga doen is www.topfoto.de

Alvast bedankt.
                              flickr - personal website

Comment

Hoi Cosmo,

Ik heb juist je pm beantwoord maar had je berichtje hier nog niet gezien.

Voor de tas ga ik zeker voor de echte Panasonic tas.
                                Extra batterij zeker ook nodig (altijd handig)
                                Kwestie van geheugen heb ik gekozen voor 2 x 512 Mb.
                                In beste kwaliteit jpg krijg je dan 170-200 foto's op één kaartje.
                                In RAW wel maar ± 33 (doet me weer denken aan een filmrolletje (ongeveer).
                                Ik heb wel nog een X-Drive dus kan ik een kaartje leegmaken terwijl ik met het tweede verder schiet.
                                Ik zou altijd voor 2 kaartjes gaan. Als er ooit iets gebeurt met een kaartje heb je nog altijd een reserve waarmee je verder kan. Je bent ook minder kwijt bij problemen.

Statief: Denk naast een driepoot ook aan een schouderstatief of monopod, dat kan in veel gevallen al voldoende extra steun geven. Zeker volgens mijn beproefde methode (Als je hier wat zoekt vind je die wel)
                                Groetjes,
                                FilMar, Beeldbrouwer ;-)

Comment

Working...
                                X