Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Al een tijdje bezitter, maar gewoon vergeten te melden hier.
Naast mijn DSLR had ik een Powershot Pro1; deze heb ik ingeruild voor de FZ30.
Ik heb graag een prosumer met flinke zoom, wanneer ik niet wil sleuren aan ettelijke kilo's glas.
Zowel DSLR als prosumer hebben hun kwaliteiten en hun nadelen.
Leuk is dat je met de meeste prosumers ook kan filmen zonder dat men het merkt.
Met de FZ30 kan ik weliswaar langer filmen dan met de Pro1, maar de geluidskwaliteit is imho onvoldoende.
Wat betreft foto's ben ik er nog niet uit. De Pro1 was zéér goed, maar een beetje traag. De FZ30 lijkt sneller.
Ik fotografeer nog een beetje te weinig met de FZ30 om nu al een verdict te kunnen vellen. Vandaag heb ik er weer een lange shoot mee gedaan en weeral veel bijgeleert/ontdekt. ( Ik RTFM niet zo graag.... )
”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
Si non, on devient bonbon
Et les gens nous mangent !"
Naar aanleiding van een andere post hier (en het uitfilteren van wat misleidende info) had ik dit artikel eens doorgenomen. Een praktijktest tusen een EOS 20D en een FZ30. Best wel interessante lectuur.
Even heel kort door de bocht: Voor 'gewone' fotografie kon de 600$ FZ30 zich zeker sterk houden t.o.v. de 20D reflex met toebehoren (samen ongeveer 5400$)
Op de luchtshow liet de FZ30 het wel afweten
Voor ik hier de halve site over mijjn nek krijg: Ik heb geen enkele twijfel dat de foto's uit een DLSR kwalitatief beter zijn dan die van een FZ30, ik zou het zelfs zeer spijtig vinden als dat zou zijn gezien het prijsverschil tussen beiden.
Zoals altijd, ken je toestel, ken zijn grenzen en probeer hierlangs te werken.
Ik ben dit WE ook eens naar Zolder (BelCar-races) geweest om eens te kijken wat dit gaf. De resultaten waren verre van perfect (het was ook mijn eerste poging tot pannen enz.) alhoewel ik toch tevreden ben van enkele foto's, ik vond het een heel leerrijke dag en ga dit zeker nogmaals proberen.
Alhoewel de FZ30 redelijk snel focust moeten we toegeven dat dit zeker niet toereikend is voor deze situaties (snelle wagens) (Ken je toestel ) maar daar is hier toch een mouw aan te passen: kies een standplaats parallel aan de baan en gebruik manuele focus. OK, ik zal een pak meer missers hebben dan iemand met de goede DSLR waar de autofocus wel kan volgen maar andersom heb ik misschien ook meer voldoening aan mijn wel geslaagde foto's.
Welke instellingen gebruik jij meestal inzake scherpte, saturatie, contrast...
Veel finetuning heb je niet: het is low, standaard of high....
Nog iets: ik heb de indruk als alles op "standaard" staat, dat de FZ30 ietsje "koude" beelden aflevert. Zet ik hem dan op "warm", dan zijn ze weer iets té warm....
Hoe los ik dat best op ? Alles op standaard laten staan en fotosjop ?
Het is ook niet 'mijn' artikel Iemand anders had het al aangehaald op een andere topic i.v.m de FZ30 (wel zonder link en een verwijzing naar de 5D of zoiets i.p.v. de 20D) maar wel interessante lectuur.
Die iemand anders ben ik dus.
Inderdaad een interessant artikel dat mij over de streep heeft getrokken (in november '05). Voor mij was toen nog het voornaamste gebruik van mijn - toen nog analoog - Canon reflex met lenzen (jaja) namelijk foto's van reizen en uitstappen.
Ik vond het artikel niet direct terug toen ik reageerde op een vraag, vandaar mijn lapsus met de 5D.
Juist, nabi nu je het zegt Bedankt nog voor het verwijzen naar dat artikel. Ik verkondig die zienswijze al een hele tijd en krijg er soms iets van dat men voor het minste direct naar de DSLR-hoek geduwd word. Dan is het toch leuk eens zoiets te lezen van iemand anders.
Het is ook niet 'mijn' artikel Iemand anders had het al aangehaald op een andere topic i.v.m de FZ30 (wel zonder link en een verwijzing naar de 5D of zoiets i.p.v. de 20D) maar wel interessante lectuur.
Dank U !
Ik had de contrast en sharpness eens op high gezet, maar dat was van het goede een beetje te veel...
Zal binnenkort een een fotoke posten ;-)
Is al lang geleden.
Hallo Allemaal.
Ik ben Danielle uit Kaatsheuvel en ehb sinds gisteren de Fz30 aangeschaft.
Moet er echt nog mee leren werken het is voor mij dus een grote stap en uitdaging en hopelijk gaat het me dan ook lukken.
Heb een paar foto's geprobeerd temaken en velen natuurlijk mislukt op 4 na terwijl die ook nog niet echt super zijn. Het zal geheid goed gaan komen.
Weten jullie niet of er ergens een cursus is die ik kan volgen?
groetjes danielle
Hartelijk welkom om het forum en proficiat met je aankoop.
Eerst en vooral, oefening baart kunst. Dus veel oefenen en uitproberen en dan komt het wel. Ook hier op de site (zie afdeling tips enz.) kan je al heel wat bijleren en kijk ook eens op de links-pagina.
Een andere mogelijkheid is misschien een fotografie-club bij jou in de buurt.
Hallo allemaal mijn naam is nicolas en ik heb ook een FZ30 aangeschaft. Ik ben momenteel nog puur leek op gebied van fotografie. Dit forum is voor mij de ideale start voor mijn nieuwe hobby .
Ik heb alvast wat eerste sample foto's online gezet,
alle foto's zijn onbewerkt
Zijn er FZ30-gebruikers uit het Leuvense? Ik twijfel tussen de aankoop van een FZ30 en een Fiuji Finepix S9500. Ze liggen allebei even goed in de hand, maar ik had toch graag met een "ervaringsdeskundige" gesproken
Bedankt voor jullie reacties!
Mrs Moe
Wie zich verliest in z'n passie, heeft minder verloren dan wie z'n passie verliest.
Comment